2020-06-01, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, men då fanns det ju redan spritt. Epicentret skulle ha funnits där de fann viruset. Och det måste ha varit ordentligt virulent då det tydligen kommit så långt att det muterat till att bli helt anpassat till människan.

Du faller på det att det finns flera faktorer som har med evolution att göra som du inte kommer runt om du inte har en tidsmaskin.

Missförstår du med flit?

Man hittade värddjuret i Guangdong, alltså det första eller andra värddjuret innan det hoppade till människan.

Alternativt kan man ju ha hittat det hos en människa i Guangdong men då tror jag vi hade hört om ett utbrott där.

Sen så tog man de blodproverna till labbet i Wuhan och lyckades sprida smittan därifrån.

Vi vet ju att dom varit från labbet i wuhan nere i Guangdong och letat som galningar efter värden.
Citera
2020-06-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här fungerar det: Även WHO försöker berätta för vissa politiker att man inte kommunicerar saker som virusutbrott via Twitter även om man har ett konto där. Man säger sig från början att ha arbetat med hypotesen om att man har att göra med ett virus som smittar från människa till människa och som riskera att spridas pandemiskt. Problemet är att protokollet säger att dessa saker ska vara vetenskapligt fastställda innan man går ut och varnar.

Där har du anledningen till tidsstämplarna. Ett nytt virus vid årsskiftet, människa till människa-smitta i mitten av januari, pandemi under första hälften av mars osv.

Det vi ska diskutera är om det är vettigt att lägga triggernivåerna där. Kanske ska man gå ut med rekommendationer och regleringar i tidigare läge. Eller ska enskilda länder gå före på eget bevåg?

Absolut inte.

Kina valde ju att införa diaboliska stopp inom landet, man svetsade igen dörrar till bostadshus och så vidare.

Man hade precis lika gärna kunnat gå ut och säga "vi har ett virus som sprider sig som en löpeld, snälla inför flygstopp idag".

Men det valde man att inte göra utan istället anklagade man andra länder för att vara rasister och hotade med ekonomiska sanktioner om dom införde flygstopp.

Nu har ju Kina infört flygstopp för internationella fligher mot resten av världen, det var dom snabba med och krävde inget WHO sanktionerat uttalande.

WHO kommunicerar väl via sin hemsida?
Citera
2020-06-01, 08:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har annat att göra än att sitta och leta källor åt dig i en över 300 000 inlägg lång tråd. Gillar du inte vad jag skriver är du fri att ignorera det. Jag tog det ur minnet. Källa: mitt minne. Nöjd?

Och som du sa duktigt citerade ur mitt inlägg så framgår det med all tydlighet att jag la fram det som en fråga, med frågetecken och allt! Det är ju du som ljuger och får med osanning och för talar mig genom att hävda att jag påstått något när jag egentligen bara ställt en fråga. Snacka om att kasta sten i glashus! Fy skäms på dig.

Så här ser det ut det du fetade:

” Ursprungligen postat av outoftheblue
Var det inte så att de 22 anti-experterna (dit Einhorn och Nuclear räknades) gick i taket för att de inte förstått något så elementär som att rapporterade fall inte var detsamma som avlidna den dag de rapporterades?

Ser du frågetecknet i slutet? Tänk om du skulle idas läsa igenom vad det är du citerar och fetmarkerar innan du blir helt hysterisk och kommer med falska anklagelser.
… [ Visa mer ]

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var ju inte det som mitt inlägg handlade om, källor? Det var ju att du inte kommenterade det faktum att du hade fel i ditt påstående att de 22 fått pudla eftersom de haft fel. Du kunde ju ha kommenterat mitt inlägg med att du hade fel?

Det jag fetade i ditt inlägg har jag ju kommenterat och säger att det passar bättre in på Tegnell än på de 22? Ditt frågetecken i det fallet är ju inte viktigt.

Tegnell hade ju fel.

Nej de pudlade inte. De försvann mer eller mindre helt för alltid.

Det verkar inte som nån vetenskapsman törs säga nånting längre.

För även om de har rätt och satsar sin titel,

så säger statsepidemiologen att de har fel,

och de blir uthängda i media publikt och anklagas för att ha fel.

Om jag fattade det hela rätt så grundades debattartikeln på

Sveriges officella rapportering "Antal rapporterade avlidna per dag"

på den formen som hela världen rapporterar dödsfall,

medans statsepidemiologens special-kurva "Avlidna dag X"

en form som ingen annan i världen kommunicerar offentligt efter,

inte hade hunnit "jäsa färdigt" till de nivåerna,

vilket den ju naturligtvis gjorde med tiden.

Spela roll -båda kurvorna landar på samma antal avlidna på sista raden,

det är bara två olika former av samma sak: hur många som avlider i Covid-19.

EDIT: Varav den ena formen är "standard" som hela världen följer

och det är inte FHMs kurva.
Citera
2020-06-01, 08:41
Medlem
Ingående granskning av trasslet med medicininköp

Så halkade Sverige efter i den globala jakten på läkemedel

När en hel värld hamstrade läkemedel stod svenska myndigheter handlingsförlamade. Ingen hade mandat att agera kraftfullt för att köpa mediciner på världsmarknaden.

Här är historien om oförberedda svenska myndigheter och en förlorad månad i den globala jakten på livsviktiga läkemedel till svenskarna.

En del av trasslet:

Enligt protokollet, som DN tagit del av, säger en av Läkemedelsverkets representanter att det är ”en tidsfråga tills det blir brist”.

Längst ner i mötesprotokollet kommer det att stå: ”Beslut att detta är arbetsmaterial och inte ska diarieföras”.

Granskningen av haveriet kring medicin-inköpen känns lite som att läsa en Kafka-roman.

Intressant att även Läkemedelsverket vill mörka sina protokoll.... Sörmlands kommuner, FHM, Läkemedelsverket. Hur mycket mörkning har vi egentligen, i covidkrisen? 🤔

https://www.dn.se/nyheter/sa-halkade-sverige-efter-i-den-globala-jakten-pa-lakemedel/
Citera
2020-06-01, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Äldreomsorgens brister är kommunernas ansvar.

Ha,ha,ha Det är så dom skyller ifrån sig, men lagarna som STYR kommunerna har stiftats av sossarna.

Gå in på swebbw och lyssna på en psykiatriker som reder ut hur listigt man tar ihjäl de äldre.

https://swebbtv.se
Citera
2020-06-01, 08:45
Medlem
EU bromsar Remdesivir.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13008978
Citera
2020-06-01, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
inte bara Björn Olsen,

också Joakim Rocklöv,

och minst 22 forskare till,

har tystnat.

Det räcker att säga åt en forskare att hen har fel en gång,

så springer de till skogs och syns aldrig till igen,

även om de hade rätt eller till och med får upprättelse?

Har de inget civilkurage?

De får odla lite bollar.

Tegnell står på sig trots mordhot.

Även om jag i stort är för Sveriges strategi vill jag se mer debatt. Inte bara dumma frågor från journalister ("Varför har sverige högst dödstal? Förklara på 15 sekunder så vi kan sätta en rubrik tack!") Utan riktig sansad debatt.
Citera
2020-06-01, 08:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Missförstår du med flit?

Man hittade värddjuret i Guangdong, alltså det första eller andra värddjuret innan det hoppade till människan.

Alternativt kan man ju ha hittat det hos en människa i Guangdong men då tror jag vi hade hört om ett utbrott där.

Sen så tog man de blodproverna till labbet i Wuhan och lyckades sprida smittan därifrån.

Vi vet ju att dom varit från labbet i wuhan nere i Guangdong och letat som galningar efter värden.
Men det var ju helt anpassat till människan utifrån proverna från Wuhan. Det blir det ju inte om det inte har funnits bland människor ett bra tag och muterat hos oss. Du hittar inte sådana virus i värddjur eller bara så där random i någon människa. Du måste ha samplat det ur en pågående epidemi.
Citera
2020-06-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
EU bromsar Remdesivir.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13008978

Hade mina misstankar när företaget bakom "läckte" hur bra det fungerade samtidigt som Etiopiern på WHO gick ut på en PK och talade inte om Remdesivir i sig men om annat som indirekt gynnade företaget.

Det lär florera så jävla mycket mutor runtom i världen nu och med fingrarna längst ner i syltburken sitter Tedros på WHO.
Citera
2020-06-01, 08:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Absolut inte.

Kina valde ju att införa diaboliska stopp inom landet, man svetsade igen dörrar till bostadshus och så vidare.

Man hade precis lika gärna kunnat gå ut och säga "vi har ett virus som sprider sig som en löpeld, snälla inför flygstopp idag".

Men det valde man att inte göra utan istället anklagade man andra länder för att vara rasister och hotade med ekonomiska sanktioner om dom införde flygstopp.

Nu har ju Kina infört flygstopp för internationella fligher mot resten av världen, det var dom snabba med och krävde inget WHO sanktionerat uttalande.

WHO kommunicerar väl via sin hemsida?
Det är rena tramset med igensvetsade dörrar. Det går helt emot den principen de hade för att stoppa epidemin. Man lyfte ut de smittade ur de storfamiljer de ofta bodde med och placerade dem i provisoriska sjukhus.

Men tänk så här: Föreställ dig dig att man inte hade lärt sig av läxan från SARS och ett utbrott skulle ske i Wuhan med alla miljoner där. Man hade mörklagt det hela (kanske genom att svetsa igen dörrar) och varit för sena med karantän och reserestriktioner. Ingen forskning öht hade utförts så att när vågen slog till mot den övriga världen med full kraft så visste man inte ens var det var frågan om.

Hur tror du att det hade gått då?
Citera
2020-06-01, 08:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Är det fortfarande nån som försöker hävda att coronahanteringen inte består av en massa fulspel och mörkande?
Citat:
Folkhälsomyndigheten går emot egna regler om insyn

Sedan coronavirusets utbrott i Sverige har Folkhälsomyndigheten frångått sina egna rutiner och håller minnesanteckningar från centrala möten hemliga, rapporterar Ekot.

https://omni.se/folkhalsomyndigheten...insyn/a/P9MQ35

Smittskyddsläkarna är väl de som enligt lagen är skyldig till smittspårning av allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar?

Våra myndigheter tror att de kan ändra på lagar och regler som de själva finner passande?

Ska inte sånt passera riksdagen först?

https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/februari/regeringen-klassar-corona-som-samhallsfarlig
Beslutet innebär att bestämmelserna i smittskyddslagen om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar ska tillämpas på infektion med coronavirus (2019-nCoV). Förordningen gäller från den 2 februari 2020.
Citera
2020-06-01, 08:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
inte bara Björn Olsen,

också Joakim Rocklöv,

och minst 22 forskare till,

har tystnat.

Det räcker att säga åt en forskare att hen har fel en gång,

så springer de till skogs och syns aldrig till igen,

även om de hade rätt eller till och med får upprättelse?

Har de inget civilkurage?

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De får odla lite bollar.

Tegnell står på sig trots mordhot.

Även om jag i stort är för Sveriges strategi vill jag se mer debatt. Inte bara dumma frågor från journalister ("Varför har sverige högst dödstal? Förklara på 15 sekunder så vi kan sätta en rubrik tack!") Utan riktig sansad debatt.

Varför det?

Gå och hosta på en pensionär istället och gör din del i strategin.

EDIT: obs ironi. Och jag är på dåligt humör idag.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-01 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in