2020-06-01, 08:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var ju inte det som mitt inlägg handlade om, källor? Det var ju att du inte kommenterade det faktum att du hade fel i ditt påstående att de 22 fått pudla eftersom de haft fel.

Tegnell hade ju fel.
Du kan väl för sjutton inte diktera vad jag ska kommentera! Har du fått storhetsvansinne? Alla är här frivilligt och bidrar med vad de vill säga. Vad är det för roll du tar dig? Jag tror du behöver ta och lugna ner dig lite. Är du av en annan åsikt så varsågod, framför den för all del. Vad mer kan du göra? Gå i taket och kräva att andra ska följa dina order? Jisses!
Citera
2020-06-01, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror på att man är mycket mer restriktiv med att ge bistånd till särskilt boende. Den så kallade kvarboendeprincipen innebär att det i stället ges hemtjänst så länge som möjligt. Resultatet blir att de som kommer till särskilt boende oftast har kort tid kvar och är fatalt känsliga för infektioner.

Här ligger den största förklaringen till Sveriges högre dödstal. De både släppte in smittan på äldreboenden och har där personer som inte klarar särskilt mycket.

Problemet med och i äldreomsorgen är inte FHM:s ansvar.

Fetat, det stämmer men FHM var dom som stod för rekommendationerna.
Dom har ju än idag inte accepterat att asymtomatisk smitta är en stor faktor.
De flesta äldreboenden har ju influensa varje år och rutiner för det och dom följde FHM rekommendationer.

Sen så var det regeringens uppgift att se till att man gick från att prata om hur saker och ting skulle skötas till att det blev gjort.

I vadå, 3-4 månader pratades det friskt om hur man skulle göra men lite gjordes.

Översätt det till en invasion, ÖB pratar om att försvara landet till sista patronen men ingen mobiliserar och ingen kontrollerar om någon mobiliserat.
Citera
2020-06-01, 08:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nu har ju inte du en aning om exakt vad det forskades om i det labbet lika lite som jag vet det.

Vi vet däremot att det ful-forskas en hel del även i väst mellan varven och man kan ju gissa att Kina som ju skördade organ från fångar kanske hade lite annat kul för sig på vissa avdelningar med lite insyn.

Det forskningspapperet är i annat ämne och får således anses opartiskt och dom diskuterar omfattande djurtester i laboratoriet i Wuhan på dess 3 avdelning.

Sen behöver man kanske inte djurtester, det räcker ju med blodprover från wetmarkets i Guangdong.
Ville dom ha smittspridaren så kan dom ju ha gjort en rejäl provtagningskampanj.

Klarade dom det stora språnget så klarar dom väl det
Du har inte lyckats presentera en alternativhypotes om jag säger så.

Så marsch tillbaka till ritbordet och fila på dina analyser!
Citera
2020-06-01, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Media har en tendens att bara skriva om äldre och äldreboende när det inträffat någon skandal, jag skulle inte dra några slutsatser av det om tillståndet generellt.
Och akta mig för att idealisera gamla tiders ålderdomshem, har svårt att tro att det skulle ha varit så mycket bättre förr. Varför skulle det ha varit det, att ta hand om gamla har väl aldrig varit ett högstatusyrke som många längtat efter att göra och så att säga valt.

Det har du rätt i men jag har tänkt så här,

XX har skitdålig lön och uselt schema och tar hand om åldring Y. Han är sur på sitt liv och behandlar åldring Y därefter.

XX har 35 000kr i lön och bra arbetschema. Hans chef har sagt att om åldring Y gnäller blir han av med jobbet. Sannolikt lever åldring Y som en prins.
Citera
2020-06-01, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, privatiseringen och neddragningarna som skedde mellan 06-14 har dödat betydligt fler i förtid än vad corona någonsin gjort eller kommer att göra. Det kommer det fortsätta att göra efter coronakrisen också, om vi inte börjar betala för en anständig äldrevård.

Japp, pengarna finns ju helt klart men man har prioriterat bort vård och omsorg av någon underlig anledning.
Citera
2020-06-01, 08:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej Kina spände sina muskler rejält efter 20 Januari och hotade med ekonomiska sanktioner till de länder som ville införa flygstopp.

Samtidigt som dom införde resestopp inom landet...
Inte alls.

Man blev direkt angripna av bl.a. den svenska regeringen när man visade oro inför våra icke-beslut.
Citera
2020-06-01, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, privatiseringen och neddragningarna som skedde mellan 06-14 har dödat betydligt fler i förtid än vad corona någonsin gjort eller kommer att göra. Det kommer det fortsätta att göra efter coronakrisen också, om vi inte börjar betala för en anständig äldrevård.

Som jag sagt tidigare. Politikerna har världens chans att vara populistiska här. När ekonomin börjar rulla igång kan man satsa på världens bästa äldrevård inom 5 år. Eller säg 10 år men ha kommit 75% om 5 år.

Svenska folket skulle köpa det rakt av trots stora kostnader.

Men det som kommer ske är att partierna inför nästa val kommer tjafsa om nån tramsig löneförhöjning på 500 kr för vårdpersonalen som kanske går igenom till valet efter.

Äldreboenden är just boenden och inte sjukhus. Men det betyder inte att kvalificerad personal med yrkesstolthet inte behövs, vilket idag är mer tydligt än någonsin.

Vårdbiträden som försörjer sin familj på en vikarielön som valfri 16-årig sommarjobbare skulle fnysa åt och utan adekvat utbildning kommer inte att göra situationen bättre för våra äldre.
Citera
2020-06-01, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har inte lyckats presentera en alternativhypotes om jag säger så.

Så marsch tillbaka till ritbordet och fila på dina analyser!

Det har jag ju visst men du kommenterade aldrig på den så lite små lågt att skriva ovan

vi tar den igen,

Citat:
Här har du en plausible teori,
Om nu Wuhan laboratoriet har bevisligen forskat på tidigare utbrott och fladdermöss så torde dom ju varit intresserade av hur det hoppade över till människor?

Det var ju det första man gjorde efter utbrottet i Wuhan, man testade alla djuren på wetmarket.

Så nere i Guangdong bör man ha scannat deras wetmarkets, räcker ju med ett snabbt blodprov.

I sin sökning efter tidigare virus så snubblade man över COVID-19 och det åkte till Wuhan i ett blodprov eller två som så småningom slapp ut av misstag.

Något som gör det svårt att hävda att det inte startade i Wuhan är att så vitt vi vet var patient zero från Wuhan och de flesta kända patient zeros i världen från Januari och februari hade varit i Wuhan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte alls.

Man blev direkt angripna av bl.a. den svenska regeringen när man visade oro inför våra icke-beslut.

Fel i tid, detta kom först senare och det vet du, jag pratar om tiden upp till slutet av Januari.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Nu framkommer det att FHM slutade med att lämna ut mötesprotokollen över de regelbundna samtal man hade med landets infektionsläkare genom att hänvisa till patientsekretessen.

Det avslöjar nu SVT:s journalister.
Citera
2020-06-01, 08:10
Medlem
Citat:
Japp, pengarna finns ju helt klart men man har prioriterat bort vård och omsorg av någon underlig anledning.

Nedskärningar i min annars välmående kommun skulle ha genomförts nu men sköts upp pga coronan. När krisen är över och politikerna gjort lite handhjärtan till personalen kommer de gå igenom.
Citera
2020-06-01, 08:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du kan väl för sjutton inte diktera vad jag ska kommentera! Har du fått storhetsvansinne? Alla är här frivilligt och bidrar med vad de vill säga. Vad är det för roll du tar dig? Jag tror du behöver ta och lugna ner dig lite. Är du av en annan åsikt så varsågod, framför den för all del. Vad mer kan du göra? Gå i taket och kräva att andra ska följa dina order? Jisses!
Det var sbsolut ingen order, jag tyckte bara att det var märkligt att du valde att inte kommentera ett inlägg som visade att du hade fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in