2020-06-01, 03:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det är lugnt för 90-åringen får morfin så den kan inte överleva, för 90-årigen hade aldrig fått en respirator.
Äldrevården fungerar så här, en läkare säger bu eller bä som du inte har träffat, bu=pallativ vård och bä=palliativ vård.

Vården om de äldre verkar vara nåGOT SOM LÄKARE KAN SKITA I, så på telefon kan de ge palliativ vård på personer de inte har mött.
Det suger och är omänskligt.

Ja det är omänskligt och det är det jag försöker säga. Jag vet ju att vad jag tycker spelar ingen roll i det stora hela, men det kanske borde det? Jag sover gott, coronafri, frisk som en nötkärna. Fast jag har något (jox) på min vänstra lunga som inte vill ge med sig riktigt! Fuck it!
Senast redigerad av revodneb 2020-06-01 kl. 04:02.
Citera
2020-06-01, 03:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är omänskligt och det är det jag försöker säga. Jag vet ju att vad jag tycker spelar ingen roll i det stora hela, men det kanske borde det? Jag sover gott, coronafri, frisk som en nötkärna. Fast jag har något på min vänstra lunga som inte vill ge med sig riktigt! Fuck it!

Edit:
Jag har tillgång till en läkare, ska rådfråga henne och se om jag behöver något. Återkommer i ärendet!
Citera
2020-06-01, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.foxnews.com/science/coronavirus-study-shows-81-aboard-cruise-ship-were-asymptomatic-raising-concerns-on-lifting-lockdown

Ryssarna gjorde en liknande undersökning och kom fram till att 60% av de smittade moskvaborna var asymptomatiska. I övriga Ryssland låg det runt 50% av de smittade.

Undrar hur Stockholm ligger till?

Smittspridningen i Stockholm har nog stundtals varit fruktansvärt hög.
Citera
2020-06-01, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du undviker frågan och svarar inte på den.

Jag bad dig specificera med källor andra tidsperioder de senaste decennierna när läkare gått ut och larmat om att man måste prioritera bort livräddande vård till en del, för att andra skall få den istället. Särskilt i större skala, som det vi ser nu.

Det har inte skett. Vi har inte tvingats ställa livräddande vård mot livräddande vård på det sättet, tidigare. Och således ekar dina argument tomt. Sorgligt tomt. Vet inte ens vad det är du försvarar längre. Känns krampaktigt.

Sen som jag sagt flera gånger inne, hade man lyssnat till förnuft redan från början i Sverige, så hade man naturligtvis lyssnat på Olsen från start. Som flera av oss här inne såg för länge sedan. Då hade vi undflytt allt detta fruktansvärt onödiga mänskliga lidande.

Varför ska jag specificera något jag aldrig påstått?

Förstår inte du att pengar som går till en viss typ av vård är pengar som inte går till en annan typ av vård?
Citera
2020-06-01, 04:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var i större skala han menade, typ olika länder, kontinenter.
Ja, jag vet men han menade att viruset agerade annorlunda mot ett influensavirus. Sedan ändrade han ju åsikt och menade att alla skulle komma att smittas av det.
Citera
2020-06-01, 04:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hur många här inne kommer skita i regeringens ”rekommendationer” och åka till sommarhuset mer än 2 timmar bort?
Hur många här inne tror du har ett sommarhus?
Citera
2020-06-01, 04:30
Medlem
Tror samtliga vanliga människor hoppas att det där stämmer att viruset är på väg att bli mildare vilket det rapporteras om i Italien. Frågan är dock huruvida FHM och Regeringen gör det innerst inne. Blir c-19 i höst något som i det närmaste går att definiera som en "liten förkylning" så finns det absolut inget försvar alls för den taktik de valde nu i vår, med att låta smittan puttra på för att bygga naturlig immunitet för ett eventuellt framtida skydd. Då bör en jävla massa huvudet rulla, det borde det göra oavsett kring hanteringen inom äldreomsorgen iofs.
Förhoppningsvis kommer det dock något gott ur det hela att dessa huvuden rullar dock. Kanske får vi beredskapslager istället för genuskurser? Det vore en frisk fläkt.
Citera
2020-06-01, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför ska jag specificera något jag aldrig påstått?

Förstår inte du att pengar som går till en viss typ av vård är pengar som inte går till en annan typ av vård?

Det funkar inte så. Livräddande vård har aldrig prioriterats bort i Sverige pga att vi även har annan vård i samhället, åtminstone inte under min livstid. Om det vore så så skulle man ju ha stängt ner alla vårdcentraler, cancerscreenings och alla annan vård överallt och endast haft akutmottagningar på sjukhusen. Så har det inte varit. Jag lämnar detta nu för det går offtopic.

Huvudpoängen är att man får inte neka livräddande vård till någon som behöver det, inte ens i covid. I alla fall inte enligt FN, som vi bundit oss att följa.
Citera
2020-06-01, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Sverige borde ha haft ett beredskapslager på skyddsmask 90 innan pandemin bröt ut, låst dörrarna till äldreboenden och ha vakter med skyddsmask 90 utanför portarna, samt alla som arbetade med äldre borde ha såna på sig, nu erkänner Tegnell att vi lyckades inte ta hand om våra äldre bättre...

Vi borde också haft återtinfört tjänstemannansvar...
Citera
2020-06-01, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det funkar inte så. Livräddande vård har aldrig prioriterats bort i Sverige pga att vi även har annan vård i samhället, åtminstone inte under min livstid. Om det vore så så skulle man ju ha stängt ner alla vårdcentraler, cancerscreenings och alla annan vård överallt och endast haft akutmottagningar på sjukhusen. Så har det inte varit. Jag lämnar detta nu för det går offtopic.

Huvudpoängen är att man får inte neka livräddande vård till någon som behöver det, inte ens i covid. I alla fall inte enligt FN, som vi bundit oss att följa.

Jo livräddande vård prioriteras bort. Alla skattepengar som går till något annat är en prioritering på något annat.

Man har valt att lägga pengar på exempelvis all vård du någonsin fått istället för att lägga dem på personal på IVA. Jag säger inte att det är fel men det är så.

Lämna diskussionen du. Du har uppenbart fel och kommer ändå aldrig erkänna det för dig själv.
Citera
2020-06-01, 05:33
Medlem
urgts avatar
Ni argumenterar mot folk som inte kan ha fel. Det är lönlöst.

Skulle kunna bli ADE och triage av 25-åringar. FHM skulle ändå ha agerat helt rätt.
Citera
2020-06-01, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det syns. Och läs hela detta dokument grundligt:

https://drive.google.com/file/d/1kAHSEx9-eIyVIahczH8itHaUm9jI9WX7/view

Rätt intressant skrivet, Q&A style mer än ett forskningspapper.

Vi skippar hela bioengineered biten, fick förklarat för mig igår att det är svårt.

När det kommer till "accelerated evolution" så säger han bara att det är för svårt.
Men i stycket innan är det naturen som har gjort det.
Och bevisligen så har vi ju ett virus som smittar människor.
Känns som att om man gått igenom "accelerated evolution" då har man det perfekta viruset för det finns inga fingeravtryck från någon.
Här hävdas det att det tar tid men det är bara från ursprungsviruset till hur det muterat till idag.

Eftersom ALLA andra utbrott hände i närheten av Guangdong förutom detta så har de som inte tror på laboratorieteorin en del att förklara.
Sannolikheten för att det gått från bat till första värddjuret till andra värddjuret och sen upp till Wuhan måste vara otroligt mycket lägre än att man tog fladdermöss eller andra djur till laboratoriet och körde accelerated evolution.

Sen har vi ju också möjligheten att man lyckades hitta det andra värddjuret nere i Guangdong och ta med sig det till Wuhan?
Man har ju andra utbrott att luta sig tillbaka på och där vet man väl hur viruset hoppade omkring.

Här har du en plausible teori,
Om nu Wuhan laboratoriet har bevisligen forskat på tidigare utbrott och fladdermöss så torde dom ju varit intresserade av hur det hoppade över till människor?

Det var ju det första man gjorde efter utbrottet i Wuhan, man testade alla djuren på wetmarket.

Så nere i Guangdong bör man ha scannat deras wetmarkets, räcker ju med ett snabbt blodprov.

I sin sökning efter tidigare virus så snubblade man över COVID-19 och det åkte till Wuhan i ett blodprov eller två som så småningom slapp ut av misstag.

Något som gör det svårt att hävda att det inte startade i Wuhan är att så vitt vi vet var patient zero från Wuhan och de flesta kända patient zeros i världen från Januari och februari hade varit i Wuhan.

Ockhams rakkniv och allt det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in