2020-06-01, 00:26
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Sverige
den flashiga butiken
innanför det välputsade skyltfönstret
men när vi pressar oss mot rutan
och skyler ljuset på sidorna med våra händer
så ser vi det kalla stengolvet
där det ligger drivor av äldre gubbars- och tanters lik
som ingen vill kännas vid
medial rosenspray i luften
och en flaska handsprit på disken
när affärerna fortsätter som vanlig
t

Jag tror att jag läste detta på FHM hemsida...
(väl skrivet).
Citera
2020-06-01, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Finns det kvar någon risk för kluster-utbrott?

Covid-19 har slagit ojämnt mot olika delar av Sverige. Vad kan hända ifall en smittbärare beger sig till ett område som hittills har klarat sig undan Covid-19?

Ifall man bortser från hela paketet folkhälsa, och bara fokuserar på infektionssjukdomar, skulle du då anse att Björn Olsen är trovärdig?

Du avfärdade inte Björn Olsens trovärdighet beträffande folkhälsa som helhet. Du avfärdade hans trovärdighet beträffande pandemier.

Vad får dig att påstå detta? Anser du att Björn Olsen saknar uppfattning om pengars värde?

Vad är det som skapar problem för samhället?

Hur mycket får en institution misslyckas, innan du tappar förtroendet för den institutionen?

Jag har tappat förtroendet för Folkhälsomyndigheten. Min tanke, i egenskap av vanlig okunnig medborgare, är att Folkhälsomyndigheten bör avskaffas. Istället bör Smittskyddsinstitutet återupprättas.
Jag tycker Björn Olsen är trovärdig inom sitt expertområde.

Men att bedöma om en åtgärd är en bra ide eller inte, för samhället som stort, det är inte en fråga för en läkare.
Citera
2020-06-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Förändringen i opinion handlar bara om en enda sak, och det är att våra grannländer har låga dödstal nu. Det gör att Sverige ser väldigt illa ut, jämförelsevis, trots att vi följer den förväntade banan av dödsfall.

Opinionen är alltså helt avhängigt på hur det går i sommar/höst för de här länderna att trycka ner smittan utan lockdown.

Håller inte med. Det har länge varit uppenbart att våra resultat varit sämre än övriga Nordens.

Enda skillnaden är att media börjat bli kritiska för drygt två veckor sedan, vilket sannolikt påverkat floc...förlåt folket, att senaste veckan tappa mkt förtroende för FHM och regeringen.

Det skall bli intressant att följa utvecklingen under sommaren och hösten. Medias röst kommer fortsätta vara viktig. Förhoppningsvis glömmer de aldrig igen att deras uppdrag är att granska makten, inte stryka den medhårs som i Nordkorea.

Förhoppningsvis hanterar övriga Norden en eventuell andra våg lika kompetent som den första. Vi kan också göra det, om vissa personer blir utbytta.
Citera
2020-06-01, 00:30
Medlem
tjallepetters avatar
Anders Tegnell kommer att avgå efter denna kris tillsammans med en rad av hans gelikar på FHM. Dessa människor har satt oss alla i fara genom att viska osanningar i Löfvens öra. Vi har en inkompetent statsminister som ej har filtrerat bort skitsnacket från FHM och därför är det direkt farligt.

Giesecke satte hela eftermälet av sin karriär på rött när han så tvärsäkert talade om flockimmunitet i maj, att hela världen gjorde fel utom Sverige och att dödligheten låg på 0,1%. Det blev svart.
Han må vara kunnig men speciellt intelligent är han då inte.
Björn Olsen är både kunnig och intelligent men hans röst har tystnats på senare tid. Undrar varför?
Citera
2020-06-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Citat:
Ett märkligt uttalande. I en välfärdsstat har vi aldrig informerats om att mitt liv skall ställas gentemot någon annans liv. En välfärdsstat skall erbjuda livräddande vård till alla som behöver det. Det ingår i mänskliga rättigheter. Liksom skydd från pandemier. Om Sverige önskar utträda ur gemenskapen med FN och de skyldigheter man därigenom åtagit sig, bör svenska folket ges möjlighet att folkomrösta om detta.

Du svarar inte på det jag talar om, ovan. I Sverige har alla rätt till livräddande vård. Varför skulle vi då behöva välja mellan olika personer. Doesn't make any sense. Det är ingenting jag sett att vi någonsin behövt acceptera som medborgare i Sverige hittills, innan pandemin. Särskilt inte då det bryter å det grövsta mot mänskliga rättigheter, som Sverige säger sig vilja följa och kämpa för. Och även åtagit sig, gentemot FN.

Det skall alltså inte finnas någon motsättning. Man skall inte avstå från att erbjuda livräddande vård till någon, med motiveringen att en annan då inte får livräddande vård. FN har å det skarpaste uttalat att det inte får gå till så. Det spelar ingen roll vad du tycker om det, Sverige har ändå förbundit sig att följa det.
Jag motsätter mig inte livräddande vård, som är till nytta för patienten. Jag pratar om lockdowns.
Citera
2020-06-01, 00:31
Medlem
Citat:
AT är inte en kommunikatör. Han är statsepidemiolog.

Statsepidemiolog

7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. I uppdraget ingår att samordna arbetet med att övergripande följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer.”

Tyvärr har han brustit i att analysera skyddet kring covid.
Jag skrev ”jag ser” honom som en kommunikatör. Han har myndigheten bakom sig.
Citera
2020-06-01, 00:32
Medlem
Citat:
Det var inte det jag sa, nej.

Om du vill ha ett exempel, såhär:

Om en 70-åring får en dödlig sjukdom, så är det oetiskt att slakta en hel förskola för att skörda stamceller som kan rädda 70-åringen.

En helt irrelevant liknelse för covid. Dessutom en förskräcklig en. Huvaligen. 😨
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du skrev att äldre nekades IVA-vård p g a platsbrist vilket är en ren lögn. Man nekas om man medicinskt inte bedöms klara av den tuffa iva-vården.

Förstår att du gärna vill smutskasta Sverige, och tror att du ska få likes på detta. Du hade lika kunnat skriva. Svenske Leif-Gunnar 80, fick IVA-vård, men norska äldre nekas intensivvård.
I alla länder nekas äldre intensivvård, inget konstigt med det.

Du ljuger dig blå lilla vän. Det finns många inom vården som har vittnat om detta. Berätta, hur känns det att vara en landsförrädare 2020?
Citera
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Björn Olsen är kompetent, men han pysslar inte med folkhälsa. Det är inte svårare än så.

När Björn Olsen vill ha lockdown och hundratusen tester i veckan, då är det som monopolpengar för honom. Han ser inte vad det skapar för problem för samhället, och behöver inte förhålla sig till om kuren är mer dyrköpt än viruset.

Anders Tegnell på egen hand, nej, mitt förtroende ligger hos Folkhälsomyndigheten, och jag ser bara Anders Tegnell som en kommunikatör, som visserligen har extremt hög teknisk kompetens.

Anders tegnell styr FHM med järnhand, diktatorn som vissa av hans kollegor kallar han i smyg. Sverige har misslyckats totalt FHM borde rensas ut från botten upp till toppen x och eventuellt åtala anders tegnell för folkmord.
Citera
2020-06-01, 00:33
Medlem
Citat:
En helt irrelevant liknelse för covid. Dessutom en förskräcklig en. Huvaligen. 😨
Det var inte en liknelse. Det var ett exempel.
Citera
2020-06-01, 00:35
Medlem
Citat:
Jag skrev ”jag ser” honom som en kommunikatör. Han har myndigheten bakom sig.

Om du ser honom som kommunikatör, så anser jag att du nedskriver betydelsen av hans ansvar. I det jag länkade dig framgår tydligt vilket oerhört ansvar han har.
Citera
2020-06-01, 00:37
Medlem
Citat:
Jag har aldrig behövt livräddande vård, vilket var det vi talade om. Jag betvivlar starkt att ifall jag en gång på tio år går och undersöker ett födelsemärke, så kan man sedan inte rädda 10 andra personer på akuten.

Jag har aldrig någonsin under mina 40 år i Sverige, hört talas om att vi skulle nödgas ställa den enes liv gentemot den andres liv, i situationer där två olika personer behöver livräddande vård. Inte förrän nu i pandemin. Tidigare har jag aldrig hört talas om några reportage om massiva situationer där vi har behövt strunta i att ge livräddande vård till personer, för att det finns andra personer som istället fått denna livräddande vård på akuten t.ex.

Om du känner till några omfattande konspirationer kring sådant tidigare, där det drabbat en massa personer, så länka gärna källor till det.

Din födsel till exempel kostar pengar. Ditt födelsemärke kostar givetvis också pengar. Säkert mer än du tror.

Det är givetvis pengar som kunde ha lagts på andra saker i den ständigt ekonomiskt pressade sjukvården.

Annan vård hade kunnat göras bättre med pengar som lades på att plocka bort ditt födelsemärke. Tillräckligt många födelsemärken hade säkerligen räckt till att rädda någons liv.

Sätt allt i ett större perspektiv. Alla pengar som lagts på invandring, rondellkonst och ditt födelsemärke hade kunnat gå till vård av covid-parienter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in