2020-06-01, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Björn Olsen är kompetent, men han pysslar inte med folkhälsa. Det är inte svårare än så.

När Björn Olsen vill ha lockdown och hundratusen tester i veckan, då är det som monopolpengar för honom. Han ser inte vad det skapar för problem för samhället, och behöver inte förhålla sig till om kuren är mer dyrköpt än viruset.

Anders Tegnell på egen hand, nej, mitt förtroende ligger hos Folkhälsomyndigheten, och jag ser bara Anders Tegnell som en kommunikatör, som visserligen har extremt hög teknisk kompetens.

Enkla och billiga åtgärder, som bara kräver sunt förnuft och inte en massa akademisk runkeri, som att isolera personalen på äldreboenden och inte bara förbjuda besök, eller råda personer hemkomna från Italien då det begav sig att stanna hemma tills de uteslutit att de var smittade, hade get stor effekt och kostat en spottstyver mot att lägga om nästan all sjukvård mot Covid-19 behandling i ett senare skede.

Liksom, "vi har inte resurser till smittspårning" i mitten av mars, för att sedan fokusera hela sjukvården på det och genomföra gigantiska permitteringsreformer.

Resurser har aldrig varit en fråga i bemötandet av Covid19. Det handlar bara om att man helt enkelt ville sprida smittan alternativt inte brydde sig om den spreds. Norrmännen har inte suttit i fängelse sedan mars ...
Citera
2020-06-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Och ändå har han haft fel i nästan allt hela tiden. Det tyder på att han inte klarar av att applicera sin kunskap i en ny och komplex situation. eller ta till sig ny data. Därför måste han bytas ut.
Nu blir Anders Tegnell ombedd att göra omöjliga bedömningar stup i kvarten, men om du sorterar ut alla uttalanden där han säger ”tror”, ”bedömer”, ”vad vi vet just nu”, osv. alltså där man gör uttryck för att FHM inte vet svaret, så har du inte så många felaktiga uttalanden kvar.
Citera
2020-06-01, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ditt liv har ställts mot någon annans liv så länge du levt, är den bistra sanningen. Tänk att all vård du någonsin tagit del av är pengar som kunde ha satsats på att hjälpa någon annan.

Jag har aldrig behövt livräddande vård, vilket var det vi talade om. Jag betvivlar starkt att ifall jag en gång på tio år går och undersöker ett födelsemärke, så kan man sedan inte rädda 10 andra personer på akuten.

Jag har aldrig någonsin under mina 40 år i Sverige, hört talas om att vi skulle nödgas ställa den enes liv gentemot den andres liv, i situationer där två olika personer behöver livräddande vård. Inte förrän nu i pandemin. Tidigare har jag aldrig hört talas om några reportage om massiva situationer där vi har behövt strunta i att ge livräddande vård till personer, för att det finns andra personer som istället fått denna livräddande vård på akuten t.ex.

Om du känner till några omfattande konspirationer kring sådant tidigare, där det drabbat en massa personer, så länka gärna källor till det.
Citera
2020-06-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ett märkligt uttalande. I en välfärdsstat har vi aldrig informerats om att mitt liv skall ställas gentemot någon annans liv. En välfärdsstat skall erbjuda livräddande vård till alla som behöver det. Det ingår i mänskliga rättigheter. Liksom skydd från pandemier. Om Sverige önskar utträda ur gemenskapen med FN och de skyldigheter man därigenom åtagit sig, bör svenska folket ges möjlighet att folkomrösta om detta.
Givetvis kan du inte offra en godtycklig persons liv för att rädda någon annan. Det är inte välfärd, det är barbariskt.
Citera
2020-06-01, 00:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag skulle också vilja be om ett förtydligande. Björn Olsen kallar COVID-19 för ”klustersmitta”, som att COVID-19 hade någon inneboende egenskap som gjorde att det alltid smittade klumpvis (och inte bara i början, vilket är normalt).

Finns det kvar någon risk för kluster-utbrott?

Covid-19 har slagit ojämnt mot olika delar av Sverige. Vad kan hända ifall en smittbärare beger sig till ett område som hittills har klarat sig undan Covid-19?

Citat:
Björn Olsen är kompetent, men han pysslar inte med folkhälsa. Det är inte svårare än så.

Ifall man bortser från hela paketet folkhälsa, och bara fokuserar på infektionssjukdomar, skulle du då anse att Björn Olsen är trovärdig?

Du avfärdade inte Björn Olsens trovärdighet beträffande folkhälsa som helhet. Du avfärdade hans trovärdighet beträffande pandemier.

Citat:
När Björn Olsen vill ha lockdown och hundratusen tester i veckan, då är det som monopolpengar för honom.

Vad får dig att påstå detta? Anser du att Björn Olsen saknar uppfattning om pengars värde?

Citat:
Han ser inte vad det skapar för problem för samhället, och behöver inte förhålla sig till om kuren är mer dyrköpt än viruset.

Vad är det som skapar problem för samhället?

Citat:
Anders Tegnell på egen hand, nej, mitt förtroende ligger hos Folkhälsomyndigheten, och jag ser bara Anders Tegnell som en kommunikatör, som visserligen har extremt hög teknisk kompetens.

Hur mycket får en institution misslyckas, innan du tappar förtroendet för den institutionen?

Jag har tappat förtroendet för Folkhälsomyndigheten. Min tanke, i egenskap av vanlig okunnig medborgare, är att Folkhälsomyndigheten bör avskaffas. Istället bör Smittskyddsinstitutet återupprättas.
Citera
2020-06-01, 00:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell sa ju själv i början att han trodde att viruset skulle hoppa runt mellan olika hot spots, det är klustersmitta. Viruset skulle aldrig nå Sverige.

Detta sa han då viruset ännu inte påvisats i Sverige.
9 Mars publicerades en artikel om att viruset verkade trivas bäst mellan breddgraderna 30 och 50 och vissa temperatur och luftfuktighetsförhållanden. Sverige kanske ansågs ligga för långt norrut gör att det skulle finnas förutsättningar att det skulle spridas här. Stockholm ligger på 59e breddgraden. Malmö på 55e.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3550308

Findings: To date, Coronavirus Disease 2019 (COVID-19), caused by SARS-CoV-2, has established significant community spread in cities and regions along a narrow east west distribution roughly along the 30-50o N’ corridor at consistently similar weather patterns consisting of average temperatures of 5-11oC, combined with low specific (3-6 g/kg) and absolute humidity (4-7 g/m3). There has been a lack of significant community establishment in expected locations that are based only on population proximity and extensive population interaction through travel.

Även om artikeln publicerades 9 mars kan man gissa att idén diskuterats tidigare än så.
Citera
2020-06-01, 00:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Hans brittiska kollegor, utbildade på samma ställe, blev nedröstade av politikerna men det var försent och landet har drabbats hårt. Är fatalism eget ämne på det universitetet?
Korrekt. Jag är synnerligen tacksam för att de ändrade sig när de insåg var det barkade.

Det lustiga är dock att samma personer som är förespråkare för den taktik som Anders Tegnell representerar numera talar i termer som att Neil Ferguson var en galenpanna och panikspridare när han menade att UK kunde få 250,000 döda om man inte stängde ned. Jag skulle säga att han sannolikt hade helt rätt - det höll på att gå riktigt illa här.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-06-01 kl. 00:18.
Citera
2020-06-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men snälla lilla rara ”aw”. Har inte vi försökt förklara för dig flera gånger att UK var sena med sin lockdown? Hur många tror du hade dött om inte UK hade stängt mer?
Jag har ingen aning, sannolik fler.

Men det är inte några dagar hit eller dit för lockdown som var det huvudsakliga problemet, utan att man hade för stort mörkertal av fall till att börja med.
Citera
2020-06-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ett märkligt uttalande. I en välfärdsstat har vi aldrig informerats om att mitt liv skall ställas gentemot någon annans liv. En välfärdsstat skall erbjuda livräddande vård till alla som behöver det. Det ingår i mänskliga rättigheter. Liksom skydd från pandemier. Om Sverige önskar utträda ur gemenskapen med FN och de skyldigheter man därigenom åtagit sig, bör svenska folket ges möjlighet att folkomrösta om detta.

Citat:
Givetvis kan du inte offra en godtycklig persons liv för att rädda någon annan. Det är inte välfärd, det är barbariskt.

Du svarar inte på det jag talar om, ovan. I Sverige har alla rätt till livräddande vård. Varför skulle vi då behöva välja mellan olika personer. Doesn't make any sense. Det är ingenting jag sett att vi någonsin behövt acceptera som medborgare i Sverige hittills, innan pandemin. Särskilt inte då det bryter å det grövsta mot mänskliga rättigheter, som Sverige säger sig vilja följa och kämpa för. Och även åtagit sig, gentemot FN.

Det skall alltså inte finnas någon motsättning. Man skall inte avstå från att erbjuda livräddande vård till någon, med motiveringen att en annan då inte får livräddande vård. FN har å det skarpaste uttalat att det inte får gå till så. Det spelar ingen roll vad du tycker om det, Sverige har ändå förbundit sig att följa det.
Citera
2020-06-01, 00:17
Medlem
-AIR-s avatar
Sverige
den flashiga butiken
innanför det välputsade skyltfönstret
men när vi pressar oss mot rutan
och skyler ljuset på sidorna med våra händer
så ser vi det kalla stengolvet
där det ligger drivor av äldre gubbars- och tanters lik
som ingen vill kännas vid
medial rosenspray i luften
och en flaska handsprit på disken
när affärerna fortsätter som vanlig
t
Citera
2020-06-01, 00:21
Medlem
Citat:
*klipp*

AT är inte en kommunikatör. Han är statsepidemiolog.

Statsepidemiolog

7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. I uppdraget ingår att samordna arbetet med att övergripande följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer.”

Tyvärr har han brustit i att analysera skyddet kring covid.
Citera
2020-06-01, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Enkla och billiga åtgärder, som bara kräver sunt förnuft och inte en massa akademisk runkeri, som att isolera personalen på äldreboenden och inte bara förbjuda besök, eller råda personer hemkomna från Italien då det begav sig att stanna hemma tills de uteslutit att de var smittade, hade get stor effekt och kostat en spottstyver mot att lägga om nästan all sjukvård mot Covid-19 behandling i ett senare skede.

Liksom, "vi har inte resurser till smittspårning" i mitten av mars, för att sedan fokusera hela sjukvården på det och genomföra gigantiska permitteringsreformer.

Resurser har aldrig varit en fråga i bemötandet av Covid19. Det handlar bara om att man helt enkelt ville sprida smittan alternativt inte brydde sig om den spreds. Norrmännen har inte suttit i fängelse sedan mars ...
Finns mycket som kunde göras bättre, men det är inte så jävla enkelt. Äldrevården omfattar nästan trehundratusen anställda som lever sitt eget liv. Det är inte som att laga en bugg i ett datorprogram och sen funkar det.

Det här med provtagning är inte heller så enkelt. Om en person ska provtas för corona på vårdcentralen så måste läkaren byta om i luftsluss till full mundering med ansiktsmask, flera förkläden m.m. och efteråt ska man desinfekteras. Det tar skitlång tid.

Man skulle behöva en enhet som bara ägnar sig åt testning, men den infrastrukturen har inte Svenska staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in