2020-05-31, 22:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Blablabla. Jag pratar inte om sjukdomen, jag pratar om Tengeles ryggmärgsreflex att börja dra lögner ur röven på autopilot medan du som vanligt försöker flytta målstolparna att passa ditt svammel. Jag tycker att du ska dra igen kakfittan nu, du har inte gjort annat än trollat i tråden så länge jag lagt märke till ditt sorgliga arsle. Stick.
Så varför citerade du då artikeln där Olsen pratar om influensaberedskap? Då får du väl tåla att man kommenterar den. Dessutom bör du inte anklaga folk för att vara troll bara för att de inte sjunger i samma kör som du.
Citera
2020-05-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du inser att du just så att det var influensa han var expert på? Covid är ingen influensa. Rent vetenskapligt är influensavirus en egen familj, Orthomyxoviridae, https://en.wikipedia.org/wiki/Orthomyxoviridae som alltså är helt annorlunda än familjen coronavirus, Coronaviridae, https://en.wikipedia.org/wiki/Coronaviridae.

Att vara expert på en sak gör honom inte automatiskt expert på något helt annat. Eller tror du att en hundexpert automatiskt är en kattexpert bara för att han kan något om hundar? Hur många gånger måste det upprepas, covid är ingen influensa! Och därför inget som Björn Olsen är expert på!

Och? AT är ju mer expert på Ebola, vilket inte heller har något alls med Covid att göra.

Hursomhelst så går det bara att titta på hur oerhört många felbedömningar AT och FHM gjort. Sen jämföra med allt som Olsen har pratat om. Så ser man vem som har bäst kompetens och skarpast intellekt för att kunna hantera covid i Sverige.

Sorgligt att vi inte hade Olsen från dag 1. Han hade nämligen sett till så att viruset inte fick spridas fritt i landet. Och vi hade levt i en helt annan, frisk värld i detta land, utan alla dessa onödiga dödsfall och en splittrad nation.
Citera
2020-05-31, 23:01
Medlem
Ytterligare läkare och forskare som varnar för de långtids-effekter som Covid19 kan ge:
(Källa: San Francisco Cronicle)
There’s no doubt there has been anecdotal evidence of symptoms lingering for a while, but we don’t know if it’s 1%, 5%, 20% or 50%” of the cases, said Jeffrey Martin, a clinical epidemiologist and professor of epidemiology and biostatistics at UCSF. “We need to find out how common that is. It’s important that we separate the rare anecdotes from the true frequency.”

Cases of chronic fatigue, heart problems, lung damage, blood clotting and neurological symptoms like dizziness and confusion have been documented in numerous patients long after the initial symptoms of COVID-19 have gone away.

Studies in China have found that most COVID-19 patients — well over 70% — showed lesions or patches of irritation in the lungs known as “ground glass opacities” that could develop into permanent scars, or pulmonary fibrosis.
Others have suffered strokes and heart attacks after being declared disease free and discharged from hospitals.
https://www.sfchronicle.com/health/article/Long-after-the-illness-is-gone-the-damage-from-15305842.php
Senast redigerad av futuro 2020-05-31 kl. 23:04.
Citera
2020-05-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, ingen journalist och ingen på någon ledarsida har rätt att kritisera FHM eller hur? 🙄

Behövs ju bara normalt sunt förnuft och en nypa allmänbildning för att se hur många generalfel FHM har gjort med Covid. T.o.m. random flashbackare här inne har haft dubbelt så mycket rätt som FHM, sedan start. Finns en hel del skribenter här inne som skulle kunna gjort ett bättre jobb än FHM, t.o.m.

Sedan är din utgångspunkt väldigt underlig. Kommer du ihåg vad som postats här inne tidigare. Om jag gör ett beställningsjobb av en snickare på en bänk som ska vara 10 meter lång, men bänken blir endast 5 meter lång. Får jag då inte kritisera snickaren, för jag har ingen utbildning inom snickeri?

En mycket märklig inställning att t.e.x. journalister inte skulle få kritisera samhällsfrågor de inte är specialutbildade i. I så fall skulle vi inte ha några media öht...

Vem som helst är fri att kritisera FHM eller politiker. Vi får rösta även om vi inte har en examen i statsvetenskap osv.
Sverige är ett fritt land, hon får göra vad hon vill. Men Anna Dahlbergs åsikt om hur man bäst hanterar en pandemi har samma tyngd som Jan Guillous åsikt om hur man bäst hanterar en pandemi.
Citera
2020-05-31, 23:04
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Alla nya sjukdomar smittar i kluster i början, runt det fåtal personer som är sjuka i utgångsläget.

Men ”klustersmitta” är en företeelse, ett tidigt stadie i smittoförloppet, inte en egenskap hos viruset.

Jag hittar absolut ingenting om att vissa virus skulle vara i kategorin ”klustersmittor”, men andra inte.
Nej känns inte som egenskap i viruset, snarare i ett beteende.
Citera
2020-05-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Hans brittiska kollegor, utbildade på samma ställe, blev nedröstade av politikerna men det var försent och landet har drabbats hårt. Är fatalism eget ämne på det universitetet?
Jag förstår inte din poäng. UK drabbades hårt trots lockdown.
Citera
2020-05-31, 23:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Och? AT är ju mer expert på Ebola, vilket inte heller har något alls med Covid att göra.

Hursomhelst så går det bara att titta på hur oerhört många felbedömningar AT och FHM gjort. Sen jämföra med allt som Olsen har pratat om. Så ser man vem som har bäst kompetens och skarpast intellekt för att kunna hantera covid i Sverige.

Sorgligt att vi inte hade Olsen från dag 1. Han hade nämligen sett till så att viruset inte fick spridas fritt i landet. Och vi hade levt i en helt annan, frisk värld i detta land, utan alla dessa onödiga dödsfall och en splittrad nation.
Och alla skulle vara feta och bleka av att ha suttit i husarrest i månader. Halleluja! I sanning en frisk och skön värld.

Olsen så ju själv i en artikel att Sveriges influensaberedskap var dålig. Vad tror du att han hade kunnat göra? Trolla fram miljarder testkit av enastående kvalitet över en natt så att han hade kunnat testa alla och spåra alla smittvägar? Tja, när du säger det, han kanske är stålmannen, men jag hoppas du inser hur förrädiskt lätt det blir att idealisera honom när han faktiskt aldrig fick den rollen. Det blir lite "om bara om vore" över det.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte din poäng. UK drabbades hårt trots lockdown.

Jag förstår faktiskt inte varför ni envisas med att framstå som samhallare.

Smittspridningen kommer först, och det vet du mycket väl, och sen kommer lockdown.

Vill du framstå som något annat än ett astroturfande regimtroll borde du släppa såna där jävla idiotier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Hans brittiska kollegor, utbildade på samma ställe, blev nedröstade av politikerna men det var försent och landet har drabbats hårt. Är fatalism eget ämne på det universitetet?

Haha bra poäng!

Det är inte för intet som uttrycket "mad scientist" uppkom. Det kan sägas karaktärisera vissa på FHM och särskilt inom den gruppen med även några britter, som ville testa experimentet "flockimmunitet". Som tur var stoppades de, i UK, om än lite för sent.

Är väl för sent att göra särskilt mycket i Sverige nu, annat än börja masstesta, om man nånsin får igång det. Men till nästa pandemi så kan jag nästan lova att ingen i Sverige kommer tycka det är bra att testa på med "flockimmunitet". Sverigebilden är tillräckligt söndertrasad redan, av att man låtit så här många av de egna medborgarna dö.
Citera
2020-05-31, 23:13
Bannlyst
Citat:
Du inser att du just så att det var influensa han var expert på? Covid är ingen influensa. Rent vetenskapligt är influensavirus en egen familj, Orthomyxoviridae, https://en.wikipedia.org/wiki/Orthomyxoviridae som alltså är helt annorlunda än familjen coronavirus, Coronaviridae, https://en.wikipedia.org/wiki/Coronaviridae.

Att vara expert på en sak gör honom inte automatiskt expert på något helt annat. Eller tror du att en hundexpert automatiskt är en kattexpert bara för att han kan något om hundar? Hur många gånger måste det upprepas, covid är ingen influensa! Och därför inget som Björn Olsen är expert på!

Inte Tegnell heller uppenbarligen med alla sina gissningar som aldrig slår in
Citera
2020-05-31, 23:13
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Ytterligare läkare och forskare som varnar för de långtids-effekter som Covid19 kan ge:
(Källa: San Francisco Cronicle)
There’s no doubt there has been anecdotal evidence of symptoms lingering for a while, but we don’t know if it’s 1%, 5%, 20% or 50%” of the cases, said Jeffrey Martin, a clinical epidemiologist and professor of epidemiology and biostatistics at UCSF. “We need to find out how common that is. It’s important that we separate the rare anecdotes from the true frequency.”

Cases of chronic fatigue, heart problems, lung damage, blood clotting and neurological symptoms like dizziness and confusion have been documented in numerous patients long after the initial symptoms of COVID-19 have gone away.

Studies in China have found that most COVID-19 patients — well over 70% — showed lesions or patches of irritation in the lungs known as “ground glass opacities” that could develop into permanent scars, or pulmonary fibrosis.
Others have suffered strokes and heart attacks after being declared disease free and discharged from hospitals.
https://www.sfchronicle.com/health/article/Long-after-the-illness-is-gone-the-damage-from-15305842.php

Japp, Covid-19 vill du inte få, som ovan skrev samt att man vet inte vad som händer i framtiden när man en gång fått viruset i kroppen. Better to be safe then sorry.

Men som sagt så vet man inte, men det går säkert bra.
Citera
2020-05-31, 23:14
Medlem
Citat:
Och alla skulle vara feta och bleka av att ha suttit i husarrest i månader. Halleluja! I sanning en frisk och skön värld.

Olsen så ju själv i en artikel att Sveriges influensaberedskap var dålig. Vad tror du att han hade kunnat göra? Trolla fram miljarder testkit av enastående kvalitet över en natt så att han hade kunnat testa alla och spåra alla smittvägar? Tja, när du säger det, han kanske är stålmannen, men jag hoppas du inser hur förrädiskt lätt det blir att idealisera honom när han faktiskt aldrig fick den rollen. Det blir lite "om bara om vore" över det.

Äsch han varnade ju redan i januari, följdaktligen hade han ju stoppat det redan i januari eller tidiga februari, antingen genom att avråda från resor, och/eller genom att sätta alla hemresande i karantän. Medan vi hade sett skräckscenarier i en del andra länder, hade vi tackat vår lyckliga stjärna för att vi hade någon förnuftig typ i landet som besparat oss alla dessa dödsfall och slit på sjukhusen.

Självklart idealiserar jag Olsen, han är en hjälte som aldrig fick chansen att utöva sitt hjälteskap i praktiken. Långt omsider när man skriver historia över 2000-2100, så kommer han omnämnas i historieböckerna som hjälten som försökte kämpa mot det galna FHM och dess maktfullkomlighet. A story as old as time.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in