2020-05-31, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Problemet med det är väl att SD inte blivit anmäld eller liknande av övriga flickvänner tidigare? SD verkar haft fungerande parrelationer till dess HD blev svårt deprimerad. Vilketantagligt medförde attSD själv inte mådde något vidare, så när relationen mellan LW som inte verkar helt hundra med sin ryggsäck såledesstöttar SDför att sedan inleda ett förhållande med SD så är det väl lite som en blind ska ledsagda en annan blind. De tar fram det sämsta ur varann. Detta är så den destruktiva relationen.
Martin Johansson har ju misshandlat andra flickvänner han haft, och tyvärr var väl Lotta som han dödade inte heller speciellt begåvad med grundläggande självbevarelsedrift. Martins bakgrund var väl känd för henne då de blev ett par. De träffades på hans muckarfest när han kom ut från ett fängelsestraff, han hade en annans liv i bagaget och några som han skadat för livet därutöver. Det tände Lotta på.

Du som svarar på inlägg som jag riktat mot SQUAMA, borde kunna svara på varför han inte själv svarat. Det verkar som han lagt ner sin verkstad här. Onekligen konstigt.
Citera
2020-05-31, 21:08
Medlem
Citat:
P. 2 Nej, man behöver inte belasta polis och rättsväsendet med pågående brott som man kan avstyra själv. Att LW begick något olagligt framkommer av hennes egen redogörelse.

Självfallet är GM ansvarig för ett begånget mord. I processen att ruttna ihop en relation som slutar i mord är det dock ofta två som dansar.I vissa fall kanske så illa att det bedöms som provokation (att mordet i sig inte var ursäktligt men att det påverkar straffvärdet nedåt).

Jag vet inte hur JG och HD är funtade, de kanske inte alls sett de sidorna hos SD som LW siger sig ha mött hos SD. Att de har svårt att tro att han är skyldig? Att SD betedde sig illa mot LW kanske inte är en enkelriktad väg utan kanske till viss del berodde på vad LW sade eller gjorde? Att LW gnällde över att SD inte lämnat HD trots att HD inte ens ställt upp och rakat fittan kanske säger mer om LWs tillkortakommane än om hur HD må vara funtad?

Du kan inte mena att LW och SD skall dela på skulden för mordet. Det finns bara EN mördare.
Och det är inte LW. Attt föra fram LW som delaktig kan du få framföra till SDs advokat. Jag tror inte han nappar på den strategin. Dina inlägg gör både mig och ännu fler i tråden ännu mer övertygade om att SD är mördaren.

För mig är det otroligt om du tror att du får fler som övertygas om att SD är oskyldig. Det är tvärtom. SQUAMAs frånvarande gör mig bekymrad. Jag vill höra hens logiska och kunnande resonemang.
Citera
2020-05-31, 21:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Vad i helsicke menar du med att "Lotta inte heller var speciellt begåvad med grundläggande självbevarelsedrift." Hur f-n kan du framföra detta som om en förmildrande omständighet för detta vansinnesmord. AaBlir inte du utslängd från den här tråden med dina vansinniga inlägg får de kasta ut mig för att moderaterna tycker mina invändningar är obefogade påhopp på dig. Har du barn (eller barnbarn) hoppas jag de slipper läsa dina inlägg och få veta vem du är här på tråden. Eller är du så ärlig att du berättar för dina närmaste vad du sysslar med här?

Läs FUP om mordet på Lotta så kanske det klarnar vad jag menar med grundläggande självbevarelsedrift. Tur att hon och Martin inte fick barn ihop ifall hon medvetet valde en dömd impulsiv våldsverkare till partner. Även om ca 112 kvinnor per år dödas av en partner eller expartner så väljer trots allt inte alla så illa som Lotta valde.
Citera
2020-05-31, 21:24
Avslutad
Citat:
Min fråga var om han fått morfinbehandling för smärtorna. Framgår det i FUPen?
Det berättar han under rättegången
Citera
2020-05-31, 21:25
Medlem
Citat:
Du kan inte mena att LW och SD skall dela på skulden för mordet. Det finns bara EN mördare.
Och det är inte LW. Attt föra fram LW som delaktig kan du få framföra till SDs advokat. Jag tror inte han nappar på den strategin. Dina inlägg gör både mig och ännu fler i tråden ännu mer övertygade om att SD är mördaren.

För mig är det otroligt om du tror att du får fler som övertygas om att SD är oskyldig. Det är tvärtom. SQUAMAs frånvarande gör mig bekymrad. Jag vill höra hens logiska och kunnande resonemang.

Du fattar tydligen sällsynt illa. Jag försöker inte övertyga någon om att SD skulle vara oskyldig, jag har inte ens någon bestämd uppfattning om det men den bevisning och indiciekedja åklagarsidan lagt fram räcker inte för att övertyga mig om att han är skyldig. Precis som inte heller TR blev övertygad om hans ev skuld. Att han i vissa avseenden är ett rövhål innebär inte med automatik att han är mördare.

Varför tror du det skulle bekomma mig öht huruvida mina inlägg påverkar någon i tråden till vad de är övertygade om?

Hur vet du att det bara är en mördare, var du där?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-31 kl. 22:02.
Citera
2020-05-31, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om jag nu ska vara djävulens advokat så finns inget i HR om att poliserna uppfattade SD som märklig, vilket inte utesluter att de tyckte det. Jag vet inte hur mycket polisen brukar notera om känslor och intryck i HR, men jag tar upp det, så slipper ”nån annan” att göra det.

Skulle tippa att de försöker undvika det, dels för att hålla sitt vittnesmål klart, kort och fokuserat på sakfrågan. Att yttra något om egna känslointryck av någon annans uppförande hamnar lätt fel, dels för att människor inte givet beter sig likdant men även för att undvika diskussion om huruvida känslan var obefogad, överdrift eller beror av en egen brist. De gånger de uttrycker känslor är väl i så fall när de vill trycka på att en ett brott varit särskilt hänsynslöst, en plågsam utdragen misshandel, grovt våld mot barn etc. Då är det väl svårt att låta bli när man avger en beskrivning av konstaterat händelseförlopp. Ibland ger de väl tolkningar av andra om det är är av betydelse för att redogöra för vad de sett på en plats de kommer till, exempelvis att Lisbeth Palme irrade runt i chock och drog i de som försökte ge första hjälpen till hennes skjutne man, man redogör för hur man bedömt en viss situation vid brottsplats, där finns ju levande människor ofta på plats även vid mordfall.
Citera
2020-05-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har själv funderat på ett antal varianter angående 23.34-alibit, har inte kommit på något bättre än att det faktiskt är så som SD beskrivit. Han får ett mejl 23.32 från en person som inte på något sätt kan misstänkas ingå i en mordsammansvärjning. Han öppnar jobbdatorn, ett webbläsarfönster med ett googledoc-dokument öppnas eller uppdateras, det är det som ger spåret i cachehistoriken. Anledningen till att han öppnar jobbdatorn är sannolikt att han har ett PDF-dokument på datorn som han något senare öppnar. Det dokumentet ser ut att vara jobbrelaterat, verkar vara någon typ av "kontrollhandlingar". TR skriver i domen att man inte ser någon typ av "aktivitet" på datorn men det gör man inte om man enbart läser ett dokument. Eller om man gör sig en nattmacka

Jag har lyssnat på förhöret där han ska berätta om kvällen. Vid något tillfälle berättar han om någon detalj, "det här kommer jag naturligtvis inte ihåg själv men det har ni hjälpt till med". Så har det antagligen gått till med alibit också. När han satt häktad hade han förmodligen ingen aning om aktiviteten på datorn men när han läste fup så förstod han.

Du kan ha rätt i att han inte hade en aning om aktiviteten i datorn. Sedan går våra teorier isär. Han läser fup och tänker: fan, det här kan jag använda.
Nu blir det nog en djupdykning för någon expert på området. Så blir vi av med frågetecknet, eller vad tror du?
Citera
2020-05-31, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det berättar han under rättegången

Låter inte bra. Hur påverkas man av det psykiskt, beroendeframkallande och allt?
Citera
2020-05-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Man kan ju undra varför inte forensikerna gjort ett test med exakt likadana skor för att få just det materialet i kombination med vatten och blod. Iofs bör man då kanske veta om skon skrubbats? Enbart vattenslang borde inte ha rengjort utsidan på skon, antar jag.

Alla som tvättat träningsskor, vare sig för hand eller maskin, är väl medvetna om att det är hopplösta att få helt rent speciellt vid övergången från ovandelan av skon till sulan. Även om man spolar aldrig så grundligt så har jag svårt att föreställa mig att det inte skulle finnas spår av blod kvar där. Så omfattande blödning som måste uppstått vid mordet skulle skorna måsta haft betydligt mer blod än på insidan av plösen.
Ett alternativ, om man presumerar att SD är skyldig och inte godtar att det är mensblod som droppat längs hans ben och landat i skon vid en snabbis till skogs, är väl att han råkat stänka på sig en mindre mängd som hamnar i dessa skor om han tagit på sig dem efter att ha gjort sig av med de som använts vid mordet.
Citera
2020-05-31, 22:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du kan ha rätt i att han inte hade en aning om aktiviteten i datorn. Sedan går våra teorier isär. Han läser fup och tänker: fan, det här kan jag använda.
Nu blir det nog en djupdykning för någon expert på området. Så blir vi av med frågetecknet, eller vad tror du?
Jag har tänkt samma tanke som du, "fan, det här kan jag använda.". Problemet med det är att laddningen av webbsidan i sådana fall måste ha uppstått automatiskt och spontant , utan planering alltså. På min dator har sådant aldrig inträffat och enligt fup inte på SD-datorn heller under en 11-timmars period. Märklig slump om det skulle råka inträffa ett par minuter efter det inkommande mejlet. Så för närvarande kan jag inte se några alternativ som matchar SD:s förklaring.

Svagheten med SD:s förklaring skulle kunna vara bristen på spårbara aktiviteter på datorn mellan 23.35-00.00 men det behöver inte vara något konstigt med det. Läsning av dokument ger inga spår, inte heller om man gör något annat som inte har med datorn att göra.

Styrkan är självklart att det är hans jobbdator, han får ett jobbmejl strax innan och öppnar sedan ett dokument som av allt döma har med jobbet att göra.

Ja jag tror absolut försvaret kommer att kräva att det här blir genomlyst på ett bättre sätt, SD tog ju upp det i brevet till TR.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-31 kl. 22:41.
Citera
2020-05-31, 22:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Fetad text: Det är ju så han tycks fungera. Vänder allt till sin fördel, vare sig det gäller datoraktiviteter, blodspår, cykel- eller trädgårdsvittnen.
Citera
2020-05-31, 23:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Alla som tvättat träningsskor, vare sig för hand eller maskin, är väl medvetna om att det är hopplösta att få helt rent speciellt vid övergången från ovandelan av skon till sulan. Även om man spolar aldrig så grundligt så har jag svårt att föreställa mig att det inte skulle finnas spår av blod kvar där. Så omfattande blödning som måste uppstått vid mordet skulle skorna måsta haft betydligt mer blod än på insidan av plösen.
Instämmer helt. Sannolikt ett planerat mord och den som slog ihjäl henne var väl medveten om hur skorna skulle komma att se ut efteråt, inget tvivel om den saken. Ett par skoskydd skulle möjligen kunna förklara enbart insida plös. Men ett par gamla, nytvättade skor hade varit mest närliggande som alternativ framför gympadojorna till vardags.
Citat:
Ett alternativ, om man presumerar att SD är skyldig och inte godtar att det är mensblod som droppat längs hans ben och landat i skon vid en snabbis till skogs, är väl att han råkat stänka på sig en mindre mängd som hamnar i dessa skor om han tagit på sig dem efter att ha gjort sig av med de som använts vid mordet.
Exakt! - En förklaring som dessutom är mycket trolig. Finns inte en chans att dessa skor har befunnit sig på BP. Åtminstone inte utan skoskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in