Citat:
Ursprungligen postat av
Sandemose
Siden det er pinse skjer det ikke veldig mye, verken her eller i politietterforskningen.
En ting som slår meg etter gjennomlesning av alt som er postet i dag, er at det virker som om de fleste har stor tro på at politiet skal komme frem til «løsningen».
Mest for å skape litt fart på debatten, kommer jeg derfor med følgende lille kraftsalve.
Politiet kommer ikke til å løse denne saken.
De har siktet TH og RU, men til sist kommer de til å henlegge saken.
Alt som er kommet frem i media siden arresten av TH, er ting som politiet har visst om lenge.
De kom ikke videre i saken, men var så overbevist om at TH er skyldig at de la opp til å knekke TH gjennom isolasjon i varetekt og stadige konfrontasjoner om vitneutsagn og tekniske funn.
De hadde de ikke trengt å satse på en slik fremgangsmåte hvis de hadde tekniske bevis.
Alt dette falt i fisk da lagsmannsretten fant at det ikke er skjellig grunn til mistanke.
Siden arrestasjonen har de brukt hundrevis av arbeidstimer i Sloraveien. Det har ikke ledet til tekniske bevis. Da ville TH allerede vært arrestert.
De forhørene som skal gjennomføres til uken, kommer neppe til å lede til noe som helst. Hvorfor skulle det det? Samtlige har forklart seg for politiet før.
Politiet kommer heller ikke til å våge seg på en rettssak, hvis de ikke har beviser. De fikk seg en skikkelig en på trynet i lagmannsretten, og kommer ikke til ta sjansen på et nytt nederlag.
Jeg tror du tar feil. Politiet vil løse denne saken. Og det vil ta den tiden det tar. Denne saken kan ikke bare henlegges. Om nødvendig, vil etterforskningen holdes levende med lav intesitet i mange år fremover.
Dessuten, det er veldig mange vitner som ikke har fortalt politiet alt de vet. Om etterforskningen trappes ned, vil mange slite med egen samvittighet. Det vil komme mange anonyme tips. Mange som ikke tør å fortelle alt de vet.
Og som håper at andre skal ta byrdene med å fortelle først og risikere å bli tvunget til å vitne.