2020-05-31, 17:50
Medlem
Narutoshippchops avatar
Som det är just nu så bävar jag inför den kommande hösten och vintern. Och haha vem kunde "ana" att viruset inte alls dör ut av varmt väder..
Citera
2020-05-31, 17:55
Medlem
Sharm0tas avatar
Evenemang med 500 personer tillåts i Finland

https://omni.se/evenemang-med-500-personer-tillats-i-finland/a/RRL70d
Citera
2020-05-31, 17:56
Medlem
420 smittade på en söndag i fin väder. I morgon kommer vi rapportera om 200 döda.
Citera
2020-05-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vilket blir totalt i Sverige noll.

Hade det hänt i ett annat land hade det väl kallats propaganda eller diktatur.

Eller så har man helt enkelt tagit semester på FHM idag. Det kan de säkert behöva.
Citera
2020-05-31, 18:12
Medlem
DikTs avatar
Intressant och lyssningsvärt avsnitt av Henrik Jönsson om den svenska självbilden och Corona-hanteringen.

https://www.youtube.com/watch?v=yJUiYYN766Y
Citera
2020-05-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Åh herregud vilket galet inlägg, värre än vanligt. Det är för mkt vansinnigt att bemöta denna gång, så jag väljer bara att bemöta att jag aldrig pratat om sådana dödstal som du säger här när du säger "ni". du har nog blandat ihop mig med någon annan, eller försöker misskreditera mig som person, who knows.

Och ang. FHM och "levererar". Vill tipsa dig om.en bra ledarartikel i Expressen, som pratar om FHMs bunkermentalitet. Där får du beskrivet vad som är FHMs problem. Är bra att ta in olika sorters information.

Man får intrycket att det har uppstått ett slags bunkermentalitet på Folkhälsomyndigheten. Man har tidigt låst fast sig vid några antaganden och sedan försvarar man sin linje oavsett vilken ny information som tillkommer.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/nej-sverige-var-inte-smartare-an-alla-andra/
Anna Dahlberg är en politiskt redaktör. Hennes åsikt i komplicerade folkhälsofrågor väger tunt.
Citera
2020-05-31, 18:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Men då tycker jag att man borde redan när rykten om ett virus i Kina började spridas ha utrustat gränsvakter med aoutomatvapen och stoppat alla som försökt ta sig in i Sverige.

Det hade kanske varit överdrivet att stänga Sveriges gränser till grannländerna redan när krisen i Wuhan inträffade.

Hela Europa borde gemensamt ha stoppat flygtrafiken från Kina. Så länge epidemin hålls borta från Europa, så kan gränserna inom Europa förbli öppna. När Covid-19 hade trängt in i Europa, så var det hög tid att ifrågasätta Schengen's öppna gränser.

Citat:
Skulle inte ha spelat någon roll om de är medborgare eller ej.

Sveriges egna medborgarna kan vara välkomna, men först när man har byggt upp ett system med karantän. Samma sak gäller vissa viktiga grupper, såsom diplomater.

Citat:
Bara att tömma ett magasin i dem om de försöker ta sig in. Absolut inga varningsskott.

Vakterna behöver inte vara så otroligt skjutglada. Överdrivet våld äcklar mig.

Citat:
Försöker de ta sig in och är medborgare ska passet dras in då de då ska ses som landsförädare. Så ja, du har rätt det skulle varit enkelt.

Det skulle vara besvärligt. Men fortfarande enklare än att hantera en epidemi som sprids i samhället. I synnerhet eftersom Covid-19 till stor del sprids osynligt, så är det besvärligt att få kontroll på smittspridningen.
Citera
2020-05-31, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Du måste tvätta händerna varje gång du vidrört ditt munskydd...

Fake news? prova använd ett munskydd
Hantverkare som är vana att hantera andningsskydd har ju oftast handskar. Så handtvätt är inte nödvändigt förutom när handskarna tas av. Handskar är jätteviktiga.
Det vet vårdpersonal också. Och jag som arbetar inom transport. Målarhandskar eller bygghandskar fungerar utmärkt i det civila.
Citera
2020-05-31, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vilken dag var det noll döda då? Onsdags, torsdags eller fredag? Vad är det för mening att rapportera dödstal varje dag om det inte anges vilken dag de har dött?

Precis
Spara denna helt ointressanta information och börja visa statistiken från den dag då ingen eftersläpning sker dvs de värde som är aktuella för 12-15 dagar sedan.
Då skulle det bli uppenbart även för den störste förnekaren att hela detta presskonferensspektakel är ett enda stort skämt.
Tänk om företag skulle fatta beslut på statistik med så bottenlös kvalitet.

Hur kan detta få fortsätta ?
Är det journalisters urusla matematiska kunskaper som gör att de inte klarar av att ställa AT mot väggen.
Mitt inlägg här i slutet på mars efter 5-6 dagars dödssiffror visade redan då att strategin måste ändras. Fullständigt huvudlös hantering...om man inte ville bli av med stort antal pensionärer. Om inte detta var idén bakom strategin finns bara en till förklsring och det var högt karriärspel av AT för att bli näste WHO-överhuvud men det sket sig kan jag meddela.

Har du AT minsta självinsikt så lämna ditt uppdrag omgående och glöm allt vad pensioner och fallskärmar är för de hoppas jag redan är annullerade.
Citera
2020-05-31, 18:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Låter ju hoppfullt vad gäller vaccin. Enligt SVT tror WHO att det kommer finnas vaccin tillgängligt redan innan årsskiftet. Mot bakgrund av detta ter sig ju den svenska strategin att i princip inte göra någonting än mer märklig.

-Man har överskattat smittsamheten.
-Man har underskattat dödlighet.
-Man har underskattat möjligheten med att få fram vaccin.
-Man har inte lyckats skydda äldre.

Sverige har bland de högsta dödstalen i världen och står inför ett enormt rehabbehov. Varför gör man på detta viset? Varför tror man att alla amdra länder gör fel. Det säger väl något när Europa öppnar upp att svenskar inte är välkomna?
Citera
2020-05-31, 18:21
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Positivt. Interferon verkar kunna sänka dödstalen.

The 28-day overall mortality was significantly lower in the IFN then the control group (19% vs. 43.6% respectively, p= 0.015). Early administration significantly reduced mortality (OR=13.5; 95% CI: 1.5-118). Conclusion: Although did not change time to reach the clinical response, adding to the standard of care significantly increased discharge rate on day 14 and decreased 28-day mortality. Clinical Trial Registration ID #IRCT20100228003449N28.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.28.20116467v1

Interferon ÄR lovande.
Men du läste inte hela texten;
Early administration

Alltså att tidigt i sjukdomsförloppet sätta in medicinen.
Det går därför inte i Sverige.
Eftersom svenska sjukhus endast tar emot de som är dödssjuka i covid19, dvs långt senare i förloppet.
Men för riktiga I-länder som Tyskland och Danmark kommer medicinen som en räddning.
Citera
2020-05-31, 18:24
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
420 smittade på en söndag i fin väder. I morgon kommer vi rapportera om 200 döda.

Jag ger upp.
Du tror alltså att de 420 personerna blev smittade idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in