2020-05-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Döda lite tid, ha något att göra när man är uttråkad? Det behövs knappast någon djupare analys kring motivbild till varför någon skulle vilja vara i händelsernas centrum i en stor tråd på flashback om ett av Sveriges mest uppmärksammade mordfall, som än idag är ouppklarat.

Jag kan ju så klart inte till fullo avfärda den möjliga förklaringen heller. Även om jag inte tror det. Att detta mysterium angagerar många människor är jag helt övertygad om. Jag undrar ändå om de som "stuckit" ut med information ändå är av värde på ett eller annat sätt.
Enligt forskning kring våldsutövare är det inget ovanligt beteende att söka sig tillbaka till platsen och t.o.m vara delaktiga i att lösa sitt eget brott. Jag har skrivit mer ingående anledning till det i tidigare tråd.
Edit: Att dessutom snabbt avbryta sitt angegamang, är också iögonfallande. Initialt en ångestlindring när det börjar brännas -> ökad ångest -> avbryter på ett eller annat sätt. Därför är det mer intressant vad dessa personer skrivit i början.
Senast redigerad av AnnasPannkaka2 2020-05-30 kl. 11:41.
Citera
2020-05-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnasPannkaka2
Jag kan ju så klart inte till fullo avfärda den möjliga förklaringen heller. Även om jag inte tror det. Att detta mysterium angagerar många människor är jag helt övertygad om. Jag undrar ändå om de som "stuckit" ut med information ändå är av värde på ett eller annat sätt.
Enligt forskning kring våldsutövare är det inget ovanligt beteende att söka sig tillbaka till platsen och t.o.m vara delaktiga i att lösa sitt eget brott. Jag har skrivit mer ingående anledning till det i tidigare tråd.
Edit: Att dessutom snabbt avbryta sitt angegamang, är också iögonfallande. Initialt en ångestlindring när det börjar brännas -> ökad ångest -> avbryter på ett eller annat sätt. Därför är det mer intressant vad dessa personer skrivit i början.

Finns nog ingen i tråden som vet något. Det är det som är problemet tyvärr. Hade varit grymt annars.
Citera
2020-05-30, 15:33
Medlem
Att mördaren lever ett normalt liv är det ingen som vet, man mår nog inte bra i huvudet efter ett dubbelmord. Det är inte en sexa folköl han snattat. Han kan ju tagit sitt eget liv efter morden.
Citera
2020-05-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingos
Solklart fall så till vida att pojken är måltavla.. ”modig” kvinna lägger sig i och blir också offer. Motiv, hat mot invandrare.

Gärningsman. Antingen en missbrukare som lever i marginalen, mördar på impuls. Eller så är det en väletablerad ung vit man. Runt 20 år vid tiden. Lever idag gissningsvis ett helt vanligt liv, men med samma åsikter om invandring. Och känner ingen ånger för morden.

Kommer mordet bli löst, nej antagligen inte utan nya ögonvittnetsuppgiftder, DNA, etc..

Jag tror också att M är måltavla men det är ju omöjligt att veta. Är väl ungefär vad polisen tror i nuläget. Svårt för dom att ta det framåt. Supertur om dom tar honom, annars blir det ett vilande ärende.
Citera
2020-05-31, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Finns nog ingen i tråden som vet något. Det är det som är problemet tyvärr. Hade varit grymt annars.
Det har du helt rätt i. Flera engagerade personer men alla "spår" har visat sig leda nowhere. Ska ärligt erkänna att jag trodde på tjejen13, och vill nog fortfarande tro att hennes uppgifter stämmer. Däremot får jag väl ta på mig dumstruten vad det gäller TK-spåret. Men det kan man väl bjuda på.
Citera
2020-05-31, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Det är tyst om jordgubben har hen försvunnit?
Tror det. Hennes verkliga identitet är mer eller mindre styrkt och det är osannolikt att hon vet något om gärningsmannen, baserat på boende etc.
Citera
2020-05-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag tror också att M är måltavla men det är ju omöjligt att veta. Är väl ungefär vad polisen tror i nuläget. Svårt för dom att ta det framåt. Supertur om dom tar honom, annars blir det ett vilande ärende.
Ja, en bra träff i USA så lär de väl inte kunna undvika att hitta honom. Men om och i så fall när det sker är ju högst osäkert...
Citera
2020-05-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjock.mobbare
Oavsett om de varit naiva eller inte vill jag inte bibringa begravningsstämning här i tråden.

Om polisen fått en träff på en släkting hos Gedmatch borde de väl ha gått upp i släktträdet från denne och sedan ner igen till alla dem som givet avståndet på släktskapet kan vara mördaren? I så fall har de sannolikt haft mördarens namn sedan i i alla fall februari.
Tyvärr verkar släktforskningen inte riktigt vara så lätt. Staaf uttryckte det som att man fått en indikation var man ska leta, inget direkt citat. Mycket vagt uttryckt, betyder sannolikt inte någon konkret. Uppenbarligen ledde det ju ingenstans.
Citera
2020-05-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det har du helt rätt i. Flera engagerade personer men alla "spår" har visat sig leda nowhere. Ska ärligt erkänna att jag trodde på tjejen13, och vill nog fortfarande tro att hennes uppgifter stämmer. Däremot får jag väl ta på mig dumstruten vad det gäller TK-spåret. Men det kan man väl bjuda på.

Är nog inte bara det spåret som är fel, utan alla spår här i tråden gissar jag. Är väl troligen samma för polisen och deras tips / vägrapärmen. Han finns nog inte där heller. Därför som dom inte hittar busen. Någon av motivbilderna stämmer men svårt utan ett fanskap att topsa
Citera
2020-05-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ja, en bra träff i USA så lär de väl inte kunna undvika att hitta honom. Men om och i så fall när det sker är ju högst osäkert...

Man blir ju lite tveksam med tanke på antal sökbara. Nu verkar det ju gå åt att företagen blockerar polis och inte som Staaf vill.
Citera
2020-05-31, 13:28
Medlem
Man kan ju se att familjesökningar och släktforskning har sänkt några personer men det är ju rätt höga odds trots allt när man ser till antalet kalla fall med DNA säkrat.

Risken är väl att Golden state mördaren och Billdalsmannen blir lite som fotbollsbronset 94.
Citera
2020-05-31, 15:08
Medlem
Citat:
Tyvärr verkar släktforskningen inte riktigt vara så lätt. Staaf uttryckte det som att man fått en indikation var man ska leta, inget direkt citat. Mycket vagt uttryckt, betyder sannolikt inte någon konkret. Uppenbarligen ledde det ju ingenstans.

Det ter sig oklart hur långt man i februari hade kommit med träffarna från Gedmatch. Å ena sidan står det att den professionella släktforskaren för tillfället har gjort sitt. Å andra sidan står det att vad som återstår för polisen är vanligt släktforskningsarbete. Jag tänkte att polisen skulle få hjälp med själva släktforskningsbiten, inte bara få hjälp med att tolka resultaten från Gedmatch.

Någon ytterligare hjälp att tolka resultaten borde dock polisen ha fått. DNA:t laddades under hösten förra året och nyheten om att de fått träff publicerades några månader senare. Något måste ha hänt däremellan.

I artikeln från februari i Corren står det att “vi har fått möjlighet att välja väg, kan man säga.” Jag tolkade det som att man bland resultaten funnit något eller några namn som skulle kunna anses särskilt intressanta. Det kan till exempel kanske vara att den eller de figurerar i vägrarpärmen eller var folkbokfördra i närheten av mordplatsen 2004.

Men sedan är frågan om man tillåts tvångstopsa personer vars namn man fått fram via släktforskningen. Får man inte det kommer man inte längre om de vägrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in