2020-05-31, 13:03
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Men lilla vän , fallen sjunker inte. Visa en enda kurva som visar att det sjunker? Du pratade ju alldeles nyss om en platå. En platå är inte en sjunkande kurva av fall.

Du är ju dum på riktigt

Jag vill tro att du trollar, i min värld kan man inte vara så faktaresistent som du i den här diskussionen. Trazkes antagande (att en kraftigt utökad testning tillsammans med en platå i dagligt antal bekräftade fall betyder att antal fall sjunker) är givetvis rimligt. Ifall detta resonemang inte biter på dig så kan du inspektera antal inlagda på vanlig sjukvård och IVA.

Sverige har idag 313 inlagda på IVA jämfört med 558 den 26e april. Hur tolkar du detta ifall incidensen inte har minskar?

Det är ett märkligt beteende att inte vilja ta till sig goda nyheter. Oavsett vad ni tycker om Sveriges strategi så borde ju en minskad smittspridning göra er glada. Jag antar att ni tar alla chanser ni får att smutskasta Sverige.
Citera
2020-05-31, 13:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
människor med munskydd kommer ha mer smitta på händerna än människor utan munskydd
Nej, du har fel. Det är människor med munskydd som hanterar munskyddet fel som kommer ha mer smitta på händerna än människor utan munskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nu handlar det om att om man erkänner fel så förlorar man valet.

Javisst är det så, håller med. Tragiskt att det är viktigare än "gör om, gör rätt"...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Grekland gick ut och sa att utan åtgärderna som de tog om de inte hade gjort något så hade de haft 13000 döda. Där är det mer tätbefolkat osv osv. Men nu har de typ 170 döda.

Bevisar verkligen att Sverige är dysfunktionellt och Löfven är en galning, som fortsätter försvara sig själv och strategin när han borde ha avgått och häktats för länge sen.
Citera
2020-05-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, precis! Det är därför kurvorna i Asien pekar rakt upp mot himmelen! Alla bär ju munskydd i Asien...

Hoppsan! De har ju nästan utrotat smittan i Asien, trots att de smittar ner varandra så med munskydden! Hur kan det komma sig???

(Kan vara en aning ironiskt)

Ja hur mycket skiljer det mellan en som är van att bära munskydd och en som inte är det då?

att bära munskydd är inget nytt i många asiatiska länder så dom har mer rutin än andra.

Japan har problem med spridning trots att dom alltid tar på sig masker vid minsta lilla förkylningssymptom
Citera
2020-05-31, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorge
Jag vill tro att du trollar, i min värld kan man inte vara så faktaresistent som du i den här diskussionen. Trazkes antagande (att en kraftigt utökad testning tillsammans med en platå i dagligt antal bekräftade fall betyder att antal fall sjunker) är givetvis rimligt. Ifall detta resonemang inte biter på dig så kan du inspektera antal inlagda på vanlig sjukvård och IVA.

Sverige har idag 313 inlagda på IVA jämfört med 558 den 26e april. Hur tolkar du detta ifall incidensen inte har minskar?

Det är ett märkligt beteende att inte vilja ta till sig goda nyheter. Oavsett vad ni tycker om Sveriges strategi så borde ju en minskad smittspridning göra er glada. Jag antar att ni tar alla chanser ni får att smutskasta Sverige.

Vem bryr sig om smittspridning när nästan ingen med symtom testas. Det är dödstalen som är viktiga och de minskar inte. Alla länder fokuserar på dödstalen och har alltid gjort.
Citera
2020-05-31, 13:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
ok, ja,

Men hur vet du att den är icke-existerande?

Jag har läst att man kan bio-engineered genomerna och sätta in och ta bort lite av varje.

Vad är det man inte kan göra?
Det syns. Och läs hela detta dokument grundligt:

https://drive.google.com/file/d/1kAHSEx9-eIyVIahczH8itHaUm9jI9WX7/view
Citera
2020-05-31, 13:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var konstigt. Antar att ingen trodde att ett rikt och modern land som Österrike skulle ljuga om en sådan sak.

...
Och att de är ”lika” oss.
Italien förknippas nog mer allmänt sett med turism och ”folkfestande”. Sen så bidrog ju medias fixering - förstod inte riktig vad de var ute efter: å ena sidan larma om italienresenärer, å andra sidan gulla med Tegnell.
Mellonivå på bevakningen.

Läste en dagsfärsk krönika av WH (som normalt kan vara ganska balanserad) i Aftonbladet där han reflekterade över polisens ”angrepp” på journalister nu i USA (i samband med kravallerna efter mordet på GF) och Trumps hetsande. Slutsatsen var att journalister är okränkbara granskande försvarare av demokrati, yttrandefrihet och Gud-vet-allt.
Min tanke när jag läste det: ”OK, var fanns ni när covid-19 fick fäste i Sverige..?”.

Länkrubrik: ”President Trumps hatretorik har fått fäste”

Citat:
En normal president hade manat till lugn – Trump eldar på
Citat:
Under hela valrörelsen och under snart fyra år som president har Donald Trump hamrat in budskapet att journalister är folkets fiender.
Nu verkar presidentens hatbudskap på allvar ha sipprat ner till polisen och delar av allmänheten.
Men det är snarare Trump själv som kvalificerar sig för titeln ”folkets fiende”. Inte journalisterna.
Citat:
Allt journalisterna på plats gör är att försöka skildra de upplopp som pågår efter att en vit polis dödat en svart man som han grep och sedan kvävde genom att sätta sitt knä mot mannens hals.
Citat:
Men förståelsen för hur media arbetar har försämrats rejält under Trumps presidenttid. Alla presidenter före honom har accepterat att medias roll är att kritiskt granska den sittande presidenten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/OpvOWV/en-normal-president-hade-manat-till-lugn--trump-eldar-pa
Citera
2020-05-31, 13:09
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/grekland-vagrar-ta-emot-stockholmare/

happ nu är alla utom sthlmare välkomna jädra rasister=)

eller så får dom flyga från nån annan flygplats istället
Citera
2020-05-31, 13:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
smittan koncentreras till munskyddet och folk som är ovana med att ha munskydd kommer att vara där och pilla med händerna.
Isåfall pillar man ju utanpå munskyddet? Utan munskydd pillar du ju med händerna direkt i ansiktet, hur tänker du?
Citera
2020-05-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det går inte att veta på en enskild utvald person, men i genomsnitt kan man uppskatta.

Själv tycker jag att slutsatsen är 100% rimlig. Coronan slår olika hårt mot olika personer, men när den slår hårt, ja då slår den riktigt hårt. Och då kvittar det om du har 1 eller 10 år kvar att leva. Risken är mycket stor att coronan dödar dig oavsett.

Man får tänka på att även om en gamling har 10 år kvar att leva, så är det i många fall mediciner som håller gamlingen i liv. Och då plötsligt så drabbas alltså gamlingen av en tuff sjukdom som det saknas mediciner mot. Ja, då är ju personen helt maktlös.

För "gamlingen" kan dock en simpel förkylning vara en lika tuff sjukdom och som inga mediciner biter på.
Deras slutsatser anser jag vara grovt förenklade. Vi har helt olika uppfattning om slutsatsen, vi kommer nog inte längre...
Senast redigerad av MrStreamer 2020-05-31 kl. 13:19.
Citera
2020-05-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, du har fel. Det är människor med munskydd som hanterar munskyddet fel som kommer ha mer smitta på händerna än människor utan munskydd.

Ja och det är ju givetvis nånting man måste ha med i beräkningarna.

sen måste man också ta i med i beräkning att fler personer med symptom kanske börjar röra sig ute istället för att självisolera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in