2020-05-31, 10:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Nej det har de inte.

https://imgur.com/a/YoE28lH

Inget som syns i antal avlidna än vad jag kan se
https://ourworldindata.org/grapher/covid-confirmed-daily-deaths-epidemiological-trajectory?country=DNK~FIN~DEU~NOR~KOR~SWE

Sydkorea är väl världsmästarna på testning,

så från test till dödsfall kan man nog uppskatta till runt 30 dagar.

Bör börja synas nu snart då.

Just "antal case" är ju en svår siffra för den beror på hur mycket man testar.

EDIT: rätt länk https://ourworldindata.org/grapher/covid-confirmed-daily-deaths-epidemiological-trajectory?country=DNK~FIN~DEU~NOR~KOR~SWE
Sydkorea har mellan 0 och 2 döda per dag så det är oerhört svårt att hitta någon trend där. Underlaget är för litet.

https://cdn-25.forumfiles.com/J5A7Xe33o5/25d32106-1590914836/Screenshot%202020-05-31%20at%2009.36.48.png
Citera
2020-05-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, naturligtvis inte, men inte bara FHM utan många länder såg till en början som sin främsta uppgift att "platta till kurvan" så att max inte alldeles översteg vårdens kapacitet och samtidigt utöka vårdens kapacitet i takt med att det behövdes. Visst pratades om flockimmunitet men jag uppfattade aldrig det som det främsta målet, utan den samhällsbevarande funktionen var att förhindra totalt kaos och sammanbrott för vården.

Flockimmunitet nämndes som något som automatiskt skulle hejda utvecklingen med tiden, men hade det varit enda målet hade man bara behövt göra ingenting. Varken restriktioner eller ändrade prioriteringar och extra resurser till vården.

Det blir ju ändå rätt svårt att peddla sånt när internet aldrig ljuger

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
Citera
2020-05-31, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, sannolikheten för ett sådant scenario där kineserna skulle ha utvecklat en sådan teknik långt före den övriga världen är inte stor. Den är nog icke-existerande. Kom ihåg att man har samarbetat hela tiden med väst kring labbet i Wuhan. Det hade aldrig kommit till utan hjälp från framförallt Frankrike och USA.

ok, ja,

Men hur vet du att den är icke-existerande?

Jag har läst att man kan bio-engineered genomerna och sätta in och ta bort lite av varje.

Vad är det man inte kan göra?
Citera
2020-05-31, 10:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Som jag säger så är det trams även om det är publicerat i the Times eller snarare just därför.

Wuhan-laboratoriet skulle inte finnas idag utan ett kontinuerligt samarbete med väst. Punkt slut. Den kapaciteten och kompetensen saknar kineserna.
Men det är väl ingen som påstått något annat? Dock, att de experter som skall inspektera inte släpps in nu är lika odiskutabelt.

Att den typen av uppgifter spär på de konspirationsteorier som cirkulerar kan ju knappast vara skitsnack, det är ju ett faktum.
Citera
2020-05-31, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Glöm inte att BNP innehåller varor och tjänster producerade/konsumerade inom landet och att de är finansierade till en del med bidrag. Dvs en rundgång av pengar och som inte säger speciellt mycket om hur pass bra vi har klarat detta. Staten har gödslat med bidrag, och vi har ju haft det öppet så att folk har kunnat spendera pengar.
Och för varje importöl som dricks försvinner det pengar ut ur landet ...
Det gäller länderna jag jämför med också.

Om Sveriges ekonomi växte, när Tysklands, Danmarks och Norges ekonomier krympte två procent under samma kvartal, så säger det mycket.
Citera
2020-05-31, 10:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag har läst att man kan bio-engineered genomerna och sätta in och ta bort lite av varje.
Den tekniken utvecklades för länge sedan och Craig Venter Institute utvecklade till och med teknik för att automatisera den processen från tangentbord till färdig modifierad genome. Det gjordes 2006, tror jag. Bakterier och liknande fixar man, men jag är inte lika säker på att man kan modifiera RNA i ett virus lika enkelt.
Citera
2020-05-31, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tror inte på det, jag tror däremot att det är en förklaring som kommer pumpas ut till leda för det gynnar alla parter i målet.

Dom skulle ändå dött.

Åldersfördelningen hittar du här,
https://platz.se/coronavirus/

Jag tror att många hade mycket liv i sig, gamla och skröpliga men ändå år kvar att leva.

Sen får du nog förklara överdödligheten isåfall för om det var dom som ändå skulle dö, då kommer inte årets överdödlighet att existera.

Fast ålderfödelningen i länken snarast bekräftar att ;"The people who die from corona are essentially those who would statistically die this year";

Du tror, jag tror, alltför många experter tror, politiker tror journalister tror. Vilket är rätt ointressant.
Precis som i politiken så kommer det alltid en uppsjö av "experter" som självsäkert uttalar sig att "är det". Problemet är att de inte sällan påstår saker som andra experter har motsatta åsikter om. Den som har anammat en "tro" cherry pickar de "experter" som har identisk tro.

Jag har precis som du en "tro". Men vad som är intressant, och bara intressant, är vad samlad erfarenhet till slut kommer fram till. Vem som hade rätt är forfarande till stora delar ett oskrivet blad.
Citera
2020-05-31, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Den tekniken utvecklades för länge sedan och Craig Venter Institute utvecklade till och med teknik för att automatisera den processen från tangentbord till färdig modifierad genome. Det gjordes 2006, tror jag. Bakterier och liknande fixar man, men jag är inte lika säker på att man kan modifiera RNA i ett virus lika enkelt.

Varför inte det?

Om man kunde detta redan 2006 så bör man väl ha lärt sig något fram tills idag tänker jag?

Nu nöjer sig såklart inte arbetet med min knivskarpa analys utan vill ha bevis men jag frågade nog först så han får förklara vad det är som är icke-existerande först.
Citera
2020-05-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
MSM-muppar "duger" i princip aldrig. Däremot har de stor makt över den illiterata pöbeln och det vet de.

Ja exakt. Det har vi sett en massa av sist. När de pushade för att det såg bra ut för svärje, när det stod att svärje gör rätt, när man berättade hur mysigt det var to be tegnell samt ifall han var singel för nån korkad blåst i huvud kärring ville bli knullad av honom, precis som han knullar hela svenska folket ja.
Citera
2020-05-31, 10:55
Medlem
En anhörig till mig fick ett brev från sin vårdcentral :

Bl. a följande :

” Vi finns här för dig
Situationen kring coronaviruset har ändrat på mycket i våra liv, men vi finns här som vanligt för dig när du blir sjuk eller behöver hjälp med din hälsa.
Vi har anpassat verksamheten för att hindra smittspridningen av covid-19 och vi är extra rädda om dig som är 70 år eller äldre.”

Låter ungefär som pajasen Tegnell sa i mars månad och vi vet hur resultatet har blivit.

Inte ett ord om att vårdcentralens personal har blivit testade och är smittfria.

När kommer dom att bli testade och tänker dom informera om det ?

När får man reda på att sjukpersonalen är smittfri ?

Det är vad man vill veta som patient för att våga gå till vårdcentralen , i stället för att få ett brev med plattityder.

OBS Hen pallar inte att vänta i deras telefonkö så länge hen inte är sjuk och måste.
Citera
2020-05-31, 10:56
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Rent skitsnack och en del av konspirationerna. Det är bara certifierad personal som får inspektera ett klass 4 labb.

Den klassificeringen sköter experter från USA om som samtidigt har stått för säkerhetsarbetet och utbildning i samarbete med kineserna. Labbet är för övrigt upprättat med hjälp av franska experter. Allt arbete har också utförts parallellt med kontrollaboratorier med samma klassning i väst.

Så att omvärlden inte skulle ha insyn är rena tramset.

En annan konspiration är att labbet skulle ha fått ett nedslag i en säkerhetskontroll 2017. Det är bara larv för USA har stått för uppföljning hela tiden av säkerhetsfrågor och inte haft något att erinra på den punkten. Vad som hände var att diplomatisk personal avrådde från fortsatt finansiering av säkerhetsklassad forskning. Det var alltså inte kontrollanter som hade motsatt sig det. Det var snarare ett uttryck för Trumps ambitioner att avbryta samarbetet på olika fronter med Kina. I det här fallet när det gäller denna specifika forskning på just coronavirus är kineserna excellenta så man kan verkligen tala om att såga av den gren som man sitter på för USA:s del.

Forskare har alltid kunnat och haft ett samarbete mellan nationer där det har varit nödvändigt. Rymdforskningen är ett annat område där samarbetet har fungerat.

Och det kommer att fortsätta hur mycket Trump än bryter kontakterna med Kina och WHO helt enkelt för att det är en fråga om mänsklighetens överlevnad.

Edit:

Glömde tala om att USA har haft sina representanter i WHO:s panel fram till nu och sålunda erhållit samma information nämligen den att det handlade om ett nytt virus som var farligt i början av året. Någon somnade vid ratten sedan.

Källa på det fetade? Rapporterades i tidningarna så det vore ju lite lustigt ifall de gick på ett sånt rykte om det var falskt
Citera
2020-05-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vetenskaplig utredning:

"Fine particles contained 8.8 (95% CI 4.1 to 19) fold more viral copies than did coarse particles. Surgical masks reduced viral copy numbers in the fine fraction by 2.8 fold (95% CI 1.5 to 5.2) and in the coarse fraction by 25 fold (95% CI 3.5 to 180). Overall, masks produced a 3.4 fold (95% CI 1.8 to 6.3) reduction in viral aerosol shedding."

Alltså en 70%:ig reduktion av mängden viruspartiklar påvisad:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3591312/

Vem påstår att det är en obetydlig effekt? Den dom gör det kan väl få en lönesänkning på 70% i så fall så får vi se om effekten känns obetydlig.

Överför man det på R0 så skulle det innebära att man går från ett R0 på 3 till ett R0 på 1.

Rena mardrömmen för flockimmunitetsmaffian antagligen, men en dröm för de som vill rädda liv.

Fast det går inte direkt att överföra på R0.

munskydd koncentrerar smittan till ett ställe och då måste man också ta hänsyn till hur det påverkar smittspridningen.

andelen personer med virus på händerna ökar ju.
Senast redigerad av painkiler 2020-05-31 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in