2020-05-31, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Bra för svenska företag att vi stannar och konsumerar semester här i vårt vackra och natursköna land. Utomhus, och med lite distans lär det inte bli så mkt spridning, värre på trånga flygplatser o s v.

Blir intressant att se fortsättningen. Så dåligt som regering och myndigheter hanterat coronan hitills gör ju att man kan befara en jobbig fortsättning. Kanske blir det inte alls så att grannländerna kommer ikapp de svenska dödssiffrorna. Istället kanske det blir tvärtom och ännu mer elände för coronakommissionen att diskutera. När det nu ska ske.
Citera
2020-05-31, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ja, nu är ju livet så att alla kan inte få allt och i alla situationer måste man prioritera. ALLA äldre nekas inte, det handlar om de som är i väldigt dåligt skick. Att gå igenom intensivvård är ingen lek, vi har sett vad det gör med förhållandevis unga människor. Att sätta en sjuk 85 åring där är slöseri med resurser och aktiv dödshjälp.

Det låter rimligt.
Citera
2020-05-31, 12:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Nej det känns inte sannolikt. Snarare lär det vara så att;

Citat:
The people who die from corona are essentially those who would statistically die this year, because they have reached the end of their lives and their weakened bodies can no longer cope with any random everyday stress (including the approximately 150 viruses currently in circulation).

https://www.technologytimes.pk/2020/05/30/german-official-leaks-report-denouncing-corona-as-a-global-false-alarm/

Vet inte vad detta är för sida men ska kika runt o se om det går att hitta fler källor.
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tror inte på det, jag tror däremot att det är en förklaring som kommer pumpas ut till leda för det gynnar alla parter i målet.

Jag vet inte om jag litar på pakistanska(!) sajter i dessa sammanhang. Däremot finns det ju andra undersökningar som visar att de som dött i corona i genomsnitt hade levt i minst 10 år till om de sluppit corona:

Citat:
Coronavirus Kills People an Average of a Decade Before Their Time, Studies Find

https://www.wsj.com/articles/coronavirus-kills-people-an-average-of-a-decade-before-their-time-11588424401
Citat:
https://wellcomeopenresearch.org/articles/5-75/v1
https://nationalpost.com/news/covid-19-victims-losing-one-decade-of-life-on-average-analysis-shows

På denna sida finns det ett bra diagram som visar hur många år kvar att leva som folk hade i genomsnitt inom olika åldersklasser, innan coronan dödade dem:

Citat:
Estimated years of life lost from covid-19 deaths, by age group and long-term conditions

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/05/02/would-most-covid-19-victims-have-died-soon-without-the-virus

Som exempel. Personer som var mellan 70-79 år gamla hade i genomsnitt levt i 12 år till, om inte coronan dödat dem.
Citera
2020-05-31, 12:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det blir ju ändå rätt svårt att peddla sånt när internet aldrig ljuger

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
Ja exakt, det är ju solklart vilken strategi Sverige valt.
Citera
2020-05-31, 12:12
Medlem
Jag spinner vidare, så i labbet i Wuhan ägnade dom sig åt djurtester på alla dessa virus.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2588933818300141

Känns ju som en riktig lågoddsare detta, antingen har det spridit sig naturligt från Guangdong via två värddjur upp tilll Wuhan.

eller så har ett av tusentals djurexperiemnt gått fel i labbet och smittan slapp lös.

Ockhams rakkniv...
Citera
2020-05-31, 12:12
Medlem
Citat:
De som nekas är de som inte klarar av det. Ålder är en faktor, men inte den enda.
Det går aldrig att vara säker på vem som klarar intensivvård. I Sverige har gamlingar inte fått en chans att överleva utan har fått dö en plågsam död.
Citera
2020-05-31, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte om jag litar på pakistanska(!) sajter i dessa sammanhang. Däremot finns det ju andra undersökningar som visar att de som dött i corona i genomsnitt hade levt i minst 10 år till om de sluppit corona:

På denna sida finns det ett bra diagram som visar hur många år kvar att leva som folk hade i genomsnitt inom olika åldersklasser, innan coronan dödade dem:

Som exempel. Personer som var mellan 70-79 år gamla hade i genomsnitt levt i 12 år till, om inte coronan dödat dem.

Exakt så, läs nu detta MrStreamer.
Citera
2020-05-31, 12:14
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Det är fel. I England fick 80-åringar intensivvård och en tredjedel överlevde. I Sverige nekades äldre intensivvård för man hade alldeles för lite platser.

Går även kalla det för "för lite personal". Minns att det snackades mycket om det i mars/april att vi inte hade nog med personal för att hantera de utökade IVA-platserna/behovet på ett vettigt sätt ändå.

Sedan när personalen började testas mer och fler föll bort pga det, så började antal inlagda på IVA minska också.

Troligen bara ett sammanträffande, men inget med Sverige förvånar mig längre när det kommer till mygel, tyvärr.
Citera
2020-05-31, 12:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det ena utesluter inte det andra. Jag tycker inte artikeln behöver läsa som att flockimmunitet är målet, utan mer en konsekvens av det absolut nödvändiga, att dämpa spridningen. Visst, man kan satsa på att undvika coronafall till varje pris eller man kan satsa på att minimera samhällspåverkan ur ett mer övergripande perspektiv. Det kan verka hårt att inte slå till alla klutar för att stoppa smittan men det är många faktorer att väga in. Man brukar inte frysa samhället varje gång ett liv skulle kunna räddas. Det låter hårt men det är väl så det normalt går till. Avvägningar, inte tunnelseende. Vill man sen inte acceptera att folk dör under pandemier så får man väl ägna sig åt att utse syndabockar. Det är det många här som gör.

När ska du besvara mitt inlägg rörande de 22 forskarna som du påstod hade fel och fick pudla?

Du har helt fel. De 22 hade rätt och Tegnell fel, det visade sig tillslut. Ge dig nu och sluta sprida fake news.

”När intervjun gjordes, den 14 april, frågade Expressen om Folkhälsomyndighetens dödssiffror för perioden 7–9 april skulle komma att justeras upp. Tegnells svar:
– Där kommer inga nya fall längre.
Sedan dess har dödssiffran för perioden 7–9 april stigit från 185 till 277 fall, enligt Folkhälsomyndighetens egen statistik. Det motsvarar 9 dödsfall per miljon invånare och dag. Så sent som torsdagen den 23 april, två veckor efter de aktuella datumen, kom nya fall in i statistiken.
Det faktiska dödstalet i Sverige 7–9 april är alltså 50 procent högre än vad Tegnell hävdade och ligger nu betydligt närmare den siffra som de 22 forskarna använde än den som Tegnell angav.
Expressen har under hela veckan sökt Anders Tegnell via Folkhälsomyndighetens presstjänst utan att få något svar.”

https://www.expressen.se/nyheter/teg...-22-forskarna/

Det du skriver här passar snarare in på experten AT. Fullständigt obegripligt att det var han som inte begrep det!!!

” Ursprungligen postat av outoftheblue
Var det inte så att de 22 anti-experterna (dit Einhorn och Nuclear räknades) gick i taket för att de inte förstått något så elementär som att rapporterade fall inte var detsamma som avlidna den dag de rapporterades? Deras reaktion tycks ha karaktäriseras av oinsatt känslorstorm och med tanke på den akademiska status de ändå hade är det inte underligt att de inte kunde tas på allvar. Cecilia har f ö blivit förvånansvärt tyst efter sin roll som myteriledare. Vad hände? ”
__________________”
Citera
2020-05-31, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Du vet att det corona-virus som just nu sprids i världen inte går att finna hos fladdermöss och att det hoppat från fladdermus till minst ett, förmodligen flera värddjur innan det spridits till människa? Om man tittar på skillnaden i DNA mellan det virus som sprids mellan människor och dom 'Batwoman' och andra forskat på från fladdermöss tror man att viruset hoppade från fladdermus till ett annat värddjur för kanske 50 år sedan. skillnaden i corona-virusets 30 000 gener är i % ungefär på samma nivå som den mellan en gris och en människa.

Att man virus-forskare länge intresserat sig för fladdermöss beror på att dom bär på många virus. Och bland dom olika corona-virus. Det betyder inte att det virus vi nu kämpar med kommer från en fladdermus som någon stekt lite slarvigt. Vilket vissa idioter verkar tro.

Undrar återigen vad du fick 50 år från?

Kan det vara ett antagande att det tar så lång tid?

Kan man snabba på det i ett laboratorium.

till exempel i labbet i wuhan?
Citera
2020-05-31, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det är ju precis det här som är problemet. En "expert" säger si, en annan så. Vi får ett smorgasbord att välja ifrån beroenede på vilken, ofta, politisk eller ideologisk agenda vi har.

Vad jag fastnade lite för var att de hävdar;
Citat:
Germany’s federal government and mainstream media are engaged in damage control after a report that challenges the established corona narrative leaked from the interior ministry.

Sant eller falsk? Ja du...

Att man kan veta att en gammal person hade levt i xx år, om det inte hade vartf för Coronan, är också ett rätt häpnadsväckande uttalande.
Citera
2020-05-31, 12:19
Medlem
Citat:
De som nekas är de som inte klarar av det. Ålder är en faktor, men inte den enda.

Jag är ganska säker på att 80 åriga britter är i sämre skick än sina svenska dito.
Folkhälsan i UK är en mardröm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in