2020-05-31, 03:34
Medlem
Det gäller att hela tiden stå på tå – ompröva, lära av andra och ställa om. Vad verkar ha fungerat i Norge och Tyskland? Vad gick mindre bra?

Tyvärr är det inte det ödmjuka förhållningssättet som har präglat Folkhälsomyndigheten. Tvärtom har andra länders strategier bemötts med misstro och kritiker har avfärdats med ifrågasättanden av deras motiv.

Man får intrycket att det har uppstått ett slags bunkermentalitet på Folkhälsomyndigheten. Man har tidigt låst fast sig vid några antaganden och sedan försvarar man sin linje oavsett vilken ny information som tillkommer.

Exakt detta som jag pratat om och varit oroad över länge. Och många med mig i tråden. Bra ledare i Expressen.

Bunkermentalitet är ett ytterst bra ord.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/nej-sverige-var-inte-smartare-an-alla-andra/
Senast redigerad av Maharaja79 2020-05-31 kl. 03:41.
Citera
2020-05-31, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Jag vet att Malmö stad i sin tidning som delas ut till alla hushåll har haft ett antal sidor med info på olika språk.

Rosengård hade också tidigt ett antal dödsfall och ryktet om dessa spred sig snabbt och fick faktiskt invånarna i de nysvenska områdena att använda handsprit, handskar och munskydd i större utsträckning än vad man såg i resten av Malmö.

Ja det är ju bra att man gjort det! Känns mer som lokalt initiativ kanske, men toppenbra att man har ansträngt sig där.
Här i Stockholm tror jag att det har spridits rykten på liknande sätt också, som du säger. Har sett flera personer med invandrarbakgrund som har munskydd, inte så många svenskar.
Citera
2020-05-31, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det beror såklart på vad läkaren gör.

Nej. Offret skulle aldrig ha legat på sjukhuset för att behöva bli räddad av en läkare, om inte gärningsmannen hade skjutit offret.

Likadant som att ett covid-offer inte skulle ha legat på sjukhus med cykotinstorm, om denne inte hade drabbats av covid.
.[/quote]
Finns många exempel på folk som vägrat sjukhusvård som överlevt C19. Cytokinstormar beror mer på medicin och immunförsvar än på C19. Cytokinstormar är relativt vanliga även vid andra sjukdomar.

Apropå den skjutne så skrev du att han dog och döden kan ha berott på läkarens (fel)behandling!
Citera
2020-05-31, 03:43
Moderator
Chantres avatar
Sydsvenskan har testat två av tjänsterna som utför Coronatester.

Citat:
Så sent som förra veckan var tester av antikroppar mot det nya coronaviruset en framtidsdröm, medan den politiska debatten fortfarande kretsade kring tester av pågående sjukdom.
Den här veckan har aktörerna som erbjuder antikroppstester poppat upp som svampar i marken: ABC Labs, Aleris, Doktor24 tillsammans med Apoteket och Werlabs i samarbete med Apotea.
Citat:
Under fredagen tvingades Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson medge att det kanske var dags att ta fram en strategi även för antikroppstester, efter att hans statsepidemiolog Anders Tegnell någon dag tidigare avrått privatpersoner från att ta sådana tester.
Citat:
Werlabs, som först tar betalt för ett blodprov i Malmö – bara för att efter att pengarna dragits från kortet upplysa om att det inte finns några lediga tider på kliniken där proverna ska tas. Efter att ha klickat mig fram till april 2021 utan att hitta en tid gav jag upp. Närmare bondfångeri än så är svårt att komma.
Citat:
svårt att komma ifrån känslan av att det råder guldgrävarstämning i provtagningsbranschen. För privatpersoner blir det då omöjligt att veta vem de ska lita på.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-30/jag-testade-testarna-tegnells-varning-har-en-poang

När tror vi att regionerna kommer att erbjuda motsvarande test för en billig penning?
Citera
2020-05-31, 03:46
Medlem
Vad sägs om detta? https://youtu.be/1EGMIBKOCa8?t=540
Citera
2020-05-31, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Finns många exempel på folk som vägrat sjukhusvård som överlevt C19. Cytokinstormar beror mer på medicin och immunförsvar än på C19. Cytokinstormar är relativt vanliga även vid andra sjukdomar.

Apropå den skjutne så skrev du att han dog och döden kan ha berott på läkarens (fel)behandling!

Menar du på allvar, att de nästan 400.000 personerna som dött av covid i världen, har dött av något helt annat? (Dvs. vill du sälja in en konspiration i denna tråd). Ja eller nej.

Om ja, sluta skriv i denna tråd, och gå till konspirationsforumet, då det stör diskussionen
här annars, med tramsiga inlägg.
Citera
2020-05-31, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Sydsvenskan har testat två av tjänsterna som utför Coronatester.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-30/jag-testade-testarna-tegnells-varning-har-en-poang

När tror vi att regionerna kommer att erbjuda motsvarande test för en billig penning?

Hoppas verkligen snart! Är lite frustrerande att gå runt med en vanlig bonnsnuva och inte veta om det har varit Covid eller bara mild pollen.
Citera
2020-05-31, 04:00
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Hur tänkte du nu? Jag medgav att du hade helt rätt med att bergskedjan Anderna finns i Brasilien.

Räkna upp övriga länder då, speciellt runt afrika ock så. Finns naturligtvis ett samband kring icke Covid-19 fall. Exakt såsom influensan inte gillar öken-länder
Citera
2020-05-31, 04:00
Medlem
Detta också väldigt signifikant om det stämmer https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-26/italy-says-96-of-virus-fatalities-suffered-from-other-illnesses
Citera
2020-05-31, 04:05
Medlem
Helikoptrar

Lite intressant reportage om hur försvarets Black Hawk-helikopter har hjälpt till för intensivvården i några fall.

Sedan en månad får den luftburna iva-vården i Uppsala förstärkning av en Black Hawk-helikopter för transporter av svårt sjuka covid-patienter

Det är tydligen rätt meckigt med flytt av en patient, vilket man kan förstå.. 😦

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/maj/forsvarshelikopter-hjalper-till-med-covidtransporter/
Citera
2020-05-31, 04:07
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hoppas verkligen snart! Är lite frustrerande att gå runt med en vanlig bonnsnuva och inte veta om det har varit Covid eller bara mild pollen.

Håller med. Det kan direkt vara livräddande. Har själv varit "förkyld" till och från i 2 månader och samtidigt har jag haft en extrem trötthet (går inte att beskriva). Har även fått behandling för grav anemi för 2 månader sedan och just de provsvaren ser bra ut, det enda de kollar nu är blodvärdet och det har inte rasat. Så jag är friskförklarad och tröttheten skylls på covid och det är bara att vänta ut det.

Men tänk om jag är covidnegativ och det är samma sak som gav anemin som nu gör mig trött? Då förlorar jag massa tid om det skulle vara en sjukdom man måste behandla i tid. De gör bara ett blodprov, blodvärde. De har släppt allt annat eftersom jag är friskförklarad.

Där skulle det vara jätteskönt att få bekräftat att det är covid och att det kommer att gå över. Istället så när jag frågar hur jag ska agera så tycker vården att jag får väl gissa som alla andra, om jag är smittsam.

Det verkar inte som jag är den enda de kör på porten och skyller dåligmående på covid. Hört flera som sökt för svåra men ospecifika symptom som inte ens får komma och träffa en läkare. De blir diagnostiserade covid per telefon och de ska bara vila upp sig. De måste ju missa massor av andra sjukdomar just nu.

Enda som jag har som skulle tyda på covid är lite snuva och mycket nysningar och trötthet. Haft feber precis i början, men ingen hosta eller något annat typiskt. Jag vill veta vad detta är. Jag blir knäpp. Tycker det är dumsnålt att neka patienter test. Det behöver ju inte stå mellan allergi och covid, kan ju stå mellan cancer och covid. Fast även för de som kanske bara har allergi kan det vara bra att veta om de är smittade, iom att man inte vill smitta andra och den gissningslek som man själv ska ta på sitt ansvar om man är smittsam eller inte, är vansinnigt jobbig.
Citera
2020-05-31, 04:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag menar att de ha lika gärna kunna dö av t.e.x. bakteriell lunginflammation vilket de kanske också gjorde.
Många äldre är vaccinerade mot just bakteriell lunginflammation, det finns dessutom antibiotika att ta till så att så många skulle dött av det är inte sannolikt.

Covid-19 orsakar ju dessutom bägge sorterna. i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in