Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Hoppas verkligen snart! Är lite frustrerande att gå runt med en vanlig bonnsnuva och inte veta om det har varit Covid eller bara mild pollen.
Håller med. Det kan direkt vara livräddande. Har själv varit "förkyld" till och från i 2 månader och samtidigt har jag haft en extrem trötthet (går inte att beskriva). Har även fått behandling för grav anemi för 2 månader sedan och just de provsvaren ser bra ut, det enda de kollar nu är blodvärdet och det har inte rasat. Så jag är friskförklarad och tröttheten skylls på covid och det är bara att vänta ut det.
Men tänk om jag är covidnegativ och det är samma sak som gav anemin som nu gör mig trött? Då förlorar jag massa tid om det skulle vara en sjukdom man måste behandla i tid. De gör bara ett blodprov, blodvärde. De har släppt allt annat eftersom jag är friskförklarad.
Där skulle det vara jätteskönt att få bekräftat att det är covid och att det kommer att gå över. Istället så när jag frågar hur jag ska agera så tycker vården att jag får väl gissa som alla andra, om jag är smittsam.
Det verkar inte som jag är den enda de kör på porten och skyller dåligmående på covid. Hört flera som sökt för svåra men ospecifika symptom som inte ens får komma och träffa en läkare. De blir diagnostiserade covid per telefon och de ska bara vila upp sig. De måste ju missa massor av andra sjukdomar just nu.
Enda som jag har som skulle tyda på covid är lite snuva och mycket nysningar och trötthet. Haft feber precis i början, men ingen hosta eller något annat typiskt. Jag vill veta vad detta är. Jag blir knäpp. Tycker det är dumsnålt att neka patienter test. Det behöver ju inte stå mellan allergi och covid, kan ju stå mellan cancer och covid. Fast även för de som kanske bara har allergi kan det vara bra att veta om de är smittade, iom att man inte vill smitta andra och den gissningslek som man själv ska ta på sitt ansvar om man är smittsam eller inte, är vansinnigt jobbig.