2020-05-30, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tove Fall, en expert som framträtt i media, har synen att all testning är värdefull, då varje smittkedja man bryter, har betydelse.

Men måste inte se allt i svart eller vitt, som du liksom Tegnell, tenderar att göra. Tegnell uttalade också en liknande ologisk kommentar som du gör här. Han sa att det går ändå inte testa alla på en gång.

Men det har aldrig gått att testa alla på en gång i ett land, eller att utrota smittan på en dag, i ett land. Det betyder inte att man måste lägga sig platt och inte göra något alls.

I andan av det Tove Fall säger, bryter du 10 smittkedjor idag, 10 imorrn, 10 nästa dag, så arbetar du ju bort smittan steg för steg... Så alla ansträngningar är värdefulla.

Samhällskontraktet innebär ju att den som behöver livräddande vård, skall få det. Det är ett minimum och finns med i FNs mänskliga rättigheter. Liksom skydd från pandemi.
Kan vi inte ens erbjuda det, trots ett av världens högsta skattetryck, så bör vi omedelbart avskaffa staten och alla skatter. Då har staten spelat ut sin roll, helt enkelt.

I annat fall om vi vill ha kvar ett gemensamt samhälle, så måste nog en Riksrevision till och granska vart alla pengar gått. Och föreslå effektiviseringar, rationalisera bort allt som inte kommer medborgarna till någon direkt nytta. T.ex. onödiga byråkrater som är inkompetenta. Min gissning är att man som första steg helt kan avveckla både FHM och MSB, de verkar inte tillföra någon som helst nytta i samhället.

Vi flyttade företaget till Malta och Spanien för tre veckor sedan. Jag betalar inte ett öre till i skatt i Sverige igen.
Citera
2020-05-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sedan blir det ju riktigt patetiskt när man jämför med grannländer. Norge har noterat 1 (ett!) dödsfall denna vecka.
Låter inte helt trovärdigt eller/och så rapporterar de bara de som de facto dött av Covid19 inte även de som dött med Covid 19 som Sverige gör.
Citera
2020-05-30, 23:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Räknar du på det viset så är det ju berg av lik varenda år
just i år verkar dock ingen alls dö av ålderdom, cancer eller influensan, jättemärkligt!

Har du någon uträkning som visar det? Influensan tvärdog som jag förstått det i och med att vi började distansera oss och tvätta händerna. Lortsverige!
Citera
2020-05-30, 23:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det är dessutom inte något som ska oroa en stat att några som står med ena foten i graven dör. Det inkluderar naturligtvis även folk som Adam Alsing. Tycker Sverige har hanterat det här bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Alsing hade nog mest otur och hade tydligen genomgått en tuff dubbel höftoperation. Sen så är det så klart tråkigt även när svårt sjuka människor dör men finns inte så mycket att göra åt det.

- Jo, det finns i högsta grad någonting man kan göra åt dödsfallen. Ifall man minimerar smittspridningen i samhället, så minimerar man risken att smittan når fram till riskgrupperna.

Covid-19 borde ha stoppats vid gränsen. Flygtrafiken borde ha stoppats från länder med pågående epidemi. Anders Tegnells ovilja att stoppa epidemin har än så länge medfört 4395 dödsfall i Sverige.
Citera
2020-05-30, 23:31
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Finns nog mer studier i att det hjälper att sprida smittan än inte.

Sen tycker jag man ska använda sig av försiktighetsprincipen, det kan ju inte skada liksom.
Fast det var ju en sammanställning av kunskapsläget... De uppger ju inga källor, men jag utgår från att de är så objektiva som det är möjligt. Finland anses ju här vara en av de världsledande länderna när det kommer till pandemibekämpning
Citera
2020-05-30, 23:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det som sägs i den artikeln som länkades där är också mkt allvarligt och kommer förhoppningsvis med i coronakommissionen... De bör nog granska alla mail-inkorgar på FHM, för att få reda på sanningen. Det kommer bli en stor skandal med de varningar de fått, säkerligen, men ej lyssnat till. Som Einhorn pratar om i artikeln:

in early February she emailed state epidemiologist Anders Tegnell – the man who has been leading Sweden’s response to the pandemic – to raise her concerns about some of the projections published in The Lancet. After a while, he just stopped replying.

Som tur är kan man ju få fram även raderade mail, så mer än så här kommer nog komma fram. It aint gonna be pretty..
Men var det inte hon som gav ett sådant hysteriskt intryck vid ett TV-framträdande? Man förstår nästan varför han gav upp att kommunikationen med henne! Tänk om nån alarmist här på flashback skulle börja peppra AT med mejl om nån artikel de läst, hur många gånger skulle han bry sig om att svara? Är det inte lite förmätet hålla på och mejla en upptagen myndighetsperson och insistera på ytterligare svar när man redan fått flera? Tror inte att jag skulle kunna med att göra så. Är lite "Läs vad jag har läst och tyck som jag!" över hennes beteende.
Citera
2020-05-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Den där ”utredningen” är glömd nästa vecka men visst... Så länge den tröstar dig så kör hårt... 😄

” Rapporten har utgått från de vetenskapliga belägg som finns samt resultaten i länder som på olika sätt har infört tvång eller rekommendationer.”

Vilka belägg? Det där är bara önsketänkande utan substans så länge man inte hänvisar till källmaterial.
Problemet är att det finns ytterst få studier tidigare, hörde något på en pk om endast 1 (en!) om hur bra det egentligen är med munskydd. Nu kommer det väl fler i och med detta.

Ni som har prövat - hur är det att ha på sig en ffp2 eller ffp3 ansiktsmask? Går det lätt att andas med sådana? Tror att jag skulle få panik att gå med en sådan en längre stund om det är tyngre att andas med en sådan än det är utan.

Personligen är jag glad att slippa men förstår att många tycker att det vore bra med tvång för alla på särskilda platser.

De där enkla pappersmunskydden tycker jag är direkt äckliga, om man nyser eller hostar i en sådan t ex och inte har möjlighet att byta. Var slänger folk dem förresten? I en papperskorg på stan, på en allmän toalett, på arbetsplatsen eller rentav på gatan? Hur bra är det att dra ner den på halsen som man ser folk göra då och då? Svarar själv på det att det inte kan vara "någon höjdare". Skulle jag ha en sådan så skulle jag byta en gång i halvtimmen. Och inte ta i själva skyddet.

Såg lite kul ut från USAs senat/representanthus/kongress i ett nyhetsprogram, Rapport eller Aktuellt, för kanske någon månad sedan. Där satt något fåtal tappra med 50m från varandra, plus en ensam ordförande på podiet, med diverse enkla masker. En hade någon stor orange tygsak på sig som såg väldigt hemgjord ut, det var stora öppningar rätt in på sidorna. Är det verkligen nödvändigt med (taffliga) munskydd på sig när man sitter så vansinnigt långt ifrån varandra? Tänk Sveriges riksdag med 3 ledamöter och talmannen fast fyra gånger så stort.

Det finns förstås många lägen där det är bra med något slags ansiktsskydd, använda på rätt sätt.
Citera
2020-05-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Internationella förståsigpåare har sagt att Sveriges BNP i år kommer falla lika mycket som Tysklands, trots att vi inte kört lockdown.

Vad hände då Q1? Tysklands BNP backade 2.3% på årsbasis, Sveriges ökade 0.4% på årsbasis.

https://www.cnbc.com/amp/2020/05/29/coronavirus-swedens-gdp-actually-grew-in-the-first-quarter.html

Säg vad ni vill, men wealth=health. Otroligt många tragiska människoöden har räddats av Sveriges val att ta pandemin vid hornen direkt. Istället för att offra hundratusentals familjers ekonomi, för att finansiera önskedrömmen om ett snabbt vaccin.

Att titta på kvartal 1, dvs innan Coronan hade gett sig till känna ordentligt i samhället, känns "lite" missvisande. Kom igen nu, bättre kan t.o.m. du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jo, det finns i högsta grad någonting man kan göra åt dödsfallen. Ifall man minimerar smittspridningen i samhället, så minimerar man risken att smittan når fram till riskgrupperna.

Covid-19 borde ha stoppats vid gränsen. Flygtrafiken borde ha stoppats från länder med pågående epidemi. Anders Tegnells ovilja att stoppa epidemin har än så länge medfört 4395 dödsfall i Sverige.
Det är högst osannolikt och som sagt hade de flesta äldre och redan sjuka som dött inte dött av C19 så hade de troligen dukat under av influensa eller vinterkräksjuka istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Fast det var ju en sammanställning av kunskapsläget... De uppger ju inga källor, men jag utgår från att de är så objektiva som det är möjligt. Finland anses ju här vara en av de världsledande länderna när det kommer till pandemibekämpning
Dom säger väl att det hjälper att stoppa spridning om man är smittad?
Om det är samma artikel jag såg tidigare.
Citera
2020-05-30, 23:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du menar den lilla morfinsprutan?

Jo den. Lite morfin och kroppen kommer inte ens märka att den behöver näring. Win win verkar det vara. Palliativ vård pyttsan. Mer aktiv dödshjälp. Släng i våra äldre näring i form av potäter och dylikt och de har bättre chans att palla detta viruset.
Citera
2020-05-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Vi flyttade företaget till Malta och Spanien för tre veckor sedan. Jag betalar inte ett öre till i skatt i Sverige igen.

Har full förståelse för det. Har sett många i denna tråd som har tankar eller planer på att flytta sig själva (eller som du, sin verksamhet) utomlands.

Det var det jag också pratade här inne om för ett tag sedan, som en ovälkommen bieffekt av covid-haveriet i Sverige. Viljan att bidra till vårt gemensamma system riskerar att kraftigt urholkas, om man upplever att de pengar man bidrar med, inte ens används till det mest basala, såsom att skydda medborgarna från en pandemi och erbjuda alla vård, som behöver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in