2020-05-30, 23:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag menar att fler svenskar än norrmän kommer ha immunitet i höst, och att det påverkar hur hårda åtgärder som krävs för att hålla nere spridningen, ja.

Du skämtar! Vi får se hur det går med den svenska flockimmuniteten undersommaren och hösten 2020.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du har ingen aning! Söder om Stockholm är det fullt kaos, det är massor med smittade. Norr om Stockholm är det mindre. Det märkliga är att i Stockholms city (boende) är det färre än 4 procent. Sitter och kollar provsvar.

För övrigt så är det tydligt att det är en klustersmitta.
För någon månad sedan låg Solna Sundbyberg högt i dödlighet vilket kopplades till det horribla äldreboendet. Vilka södra delar är drabbade och vad tror du det beror på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast det finns inga munskydd att köpa för privatpersoner i Sverige.

Det finns det ju visst så varför hittar du på?
Citera
2020-05-30, 23:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Den här Tegnell är otroligt. Jag trodde att han har nyligen börjat killgissa.
Men det ser ut som att han har killgissat minst sen 2013.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass

Allt mer som framkommer om Mengele-Tegnell gör att han borde ha byts ut för länge sedan. Vilket skämt han är!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stapla du 4350 (and counting) lik ovanpå varandra som ett berg, återkom och rapportera hur högt det blev!

Räknar du på det viset så är det ju berg av lik varenda år
just i år verkar dock ingen alls dö av ålderdom, cancer eller influensan, jättemärkligt!
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

Att han får sitta kvar är en gåta!
Citera
2020-05-30, 23:21
Medlem
Citat:

inställning att andra länder ska vara avundsjuks på Sverige för det vi gör är så bra är även det inget nytt.
https://www.svd.se/sa-sager-de-ansvariga-idag
Citera
2020-05-30, 23:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Ett fritt samhälle stoppar pandemin.

- Hur går det till? Går det att stoppa en epidemi utan tvångsmedel? Kan ett samhälle inte betecknas som fritt ifall myndigheterna har möjlighet att tillgripa tvång för att få stopp på en epidemi?

Citat:
I samhället är folk som blir sjuka och hamnar på sjukhus försvinnande få.

- ? ? ? ?

Citat:
Det är gamla och sjuka som dör och som jag sa - vi har misslyckats med att stoppa det på äldreboenden genom att ma niten använt skyddsutrustning eller har katastrofalt dålig bemanning.

Rysspropaganda eller inte men påverkansoperationer pågår konstant.

- Är medborgare som uttrycker sina åsikter en påverkansoperation? I så fall är jag en del av en påverkansoperation; liksom du.

Vad anser du om alla påverkansoperationer som pågår på redaktioner runt om i Sverige? Journalistkårens påverkansoperationer är särskilt fula, eftersom dom tar hjälp av lögner. (Eller har du kanske inte genomskådat lögnerna ännu?)

Citat:
Se bara första bästa artikel om en svensk militärövning som råkar inkludera en holländsk (NATO) soldat och trollen går bananas för att sänka förtroendet för Sverige. Det samma sker nu.

- Suck. Meningsmotståndare får beteckningen "troll". Har vi hört det förut?

Jag har inte läst om militärövningen. Kom den holländska soldaten till Sverige av misstag? Eftersom du skrev "råkar"?

Är du förvånad att det är en känslig fråga med NATO-soldater i en svensk militärövning?

Citat:
Vi är ett öppet och fritt samhälle med nästan helt världsunikt sätt att styra våra myndigheter. Ministerstyre är förbjudet och vi har inte undantagstillståndslagar.

- Ifall man upprätthåller en kultur av politisk lojalitet bland myndigheterna, så behöver politikerna inga verktyg för att styra myndigheterna.

Citat:
Ekonomin kraschar inte på grund av sjukdomen.

- Jo.

Åtgärderna mot en epidemi är förvisso smärtsamma för ekonomin. Men att låta epidemin spridas ohejdat, är ännu mer smärtsamt för ekonomin.

Citat:
Krig stoppar handeln fysiskt på samma sätt som att paniken som spridit sig stoppar handeln fysiskt genom lock-down och stängda gränser samt att folks pengar tar slut då dom förlorar jobben, just på grund av de fysiska begränsningarna - inte på grund av att dom är så sjuka att dom inte kan jobba.

- En epidemi leder till viss sjukfrånvaro. Tänk på alla som uppvisar lindriga förkylningssymptom som behöver stanna hemma, eftersom det kan vara Covid-19. Lägg dessutom till alla riskgrupper, som behöver stanna hemma för att inte riskera att bli sjuka.

Citat:
Sjukdomen försvinner inte heller på grund av att man stänger ner samhällena.

- Förekomsten av sjukdom minskar radikal när samhällen stänger ner.

Jag vill påstå att den bästa sättet att stoppa en epidemi inte är att stänga ner samhället. Den bästa metoden är att stoppa epidemin vid gränsen, och låta samhället fortsätta fungera innanför gränsen.

Citat:
Däremot så kommer de minskade skatteintäkterna leda till sämre sjukvård och fler döda i framtiden - inom alla segment.

- I så fall så kan man spara in på utgifterna genom att sluta skicka bistånd till andra länder.

Det är inte moraliskt försvarbart att svenskar ska offra livet, för att Sverige ska ha råd att fortsätta att skicka pengar till utlandet.
Citera
2020-05-30, 23:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Hade varit kul att veta hur många som hade dött i Italien, Spanien, eller hela Europa för all del, om Tegnell hade fått bestämma om coronahanteringen i alla andra länder också!
Citera
2020-05-30, 23:23
Medlem
Citat:

Wholy j-la shit....jag mår illa när jag läser artikeln...profeten Nostradamus kan slänga sig i väggen, tillsammans med FHM och svenska politiker...

"Björn Olsen har läst många av Sveriges pandemiplaner genom åren. Han anser att svenska myndigheter är allt för naiva i sin planering inför ett nytt pandemiutbrott och att de måste planera efter ett ”worst case”-scenario och en riktigt allvarlig pandemi i paritet med Spanska sjukan som krävde omkring 50 miljoner människors liv 1918. Det anser Björn Olsen att myndigheterna inte gjort i tillräckligt hög grad."
Citera
2020-05-30, 23:24
Medlem
Med reservation för eventuell felräkning, för att det är sent och jag är trött, så verkar det som om dödstalen är på klar och tydlig uppgång.

Måndag-lördag förra veckan:
313

Måndag-lördag denna vecka:
397 (+84)

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Sedan blir det ju riktigt patetiskt när man jämför med grannländer. Norge har noterat 1 (ett!) dödsfall denna vecka.
Citera
2020-05-30, 23:25
Medlem
Citat:
Jo visst, du har en stor poäng med testningen, men det går inte att stoppa smittan ändå då den är såpass spridd redan.

Hela samhällskontraktet bygger på att man får tillbaks en rimlig mängd ansträngning om man behöver det. Man får inte obegränsat socialbidrag. Man får inte sjukvård om den kostar för mycket. Ett barn med hjärtsjukdom får betydligt dyrare behandling än en gammal person som ändå är i slutet av sitt liv - det är sanning även i ett normalläge så jag förstår inte folks förvåning över att alla har ett pris.

[Man kan inte alltid rädda alla till vilket pris som helst. Det är inte hållbart, varesig i en pandemi eller till vardags och det är inte heller så makthavare agerar om det så är statsministern eller en sjuksköterska på akuten som triagerar bort någons vård.

Tester Tove Fall, en expert som framträtt i media, har synen att all testning är värdefull, då varje smittkedja man bryter, har betydelse.

Men måste inte se allt i svart eller vitt, som du liksom Tegnell, tenderar att göra. Tegnell uttalade också en liknande ologisk kommentar som du gör här. Han sa att det går ändå inte testa alla på en gång.

Men det har aldrig gått att testa alla på en gång i ett land, eller att utrota smittan på en dag, i ett land. Det betyder inte att man måste lägga sig platt och inte göra något alls.

I andan av det Tove Fall säger, bryter du 10 smittkedjor idag, 10 imorrn, 10 nästa dag, så arbetar du ju bort smittan steg för steg... Så alla ansträngningar är värdefulla.

Samhällskontraktet innebär ju att den som behöver livräddande vård, skall få det. Det är ett minimum och finns med i FNs mänskliga rättigheter. Liksom skydd från pandemi.
Kan vi inte ens erbjuda det, trots ett av världens högsta skattetryck, så bör vi omedelbart avskaffa staten och alla skatter. Då har staten spelat ut sin roll, helt enkelt.

I annat fall om vi vill ha kvar ett gemensamt samhälle, så måste nog en Riksrevision till och granska vart alla pengar gått. Och föreslå effektiviseringar, rationalisera bort allt som inte kommer medborgarna till någon direkt nytta. T.ex. onödiga byråkrater som är inkompetenta. Min gissning är att man som första steg helt kan avveckla både FHM och MSB, de verkar inte tillföra någon som helst nytta i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in