2020-05-30, 19:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Om du jämför med tidigare influensa-år, så är det mycket färre smittade nu, således inte lika smittsamt i år...

Eller hur?
Har inte siffrorna faktiskt men någon kan väl kolla upp. Hursomhelst är inte den vanliga influensan lika dödlig alls som COVID19 är.

Och SARS-CoV-2 är inte en influensa. Kanske inte ens enbart en luftvägsinfektion. Klassificeringen kan bli annorlunda i framtiden faktiskt.
Citera
2020-05-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi får hoppas på det. Worst Case Scenariot är att det snarare är till en nackdel p.g.a. ADE. Det vet vi inte än. Här är en studie iofs icke-peer reviewed (som alla andra dessa dagar) där man har tittat på det som förklaring varför viss regioner och länder slipper lindrigare undan medan det kan ta katastrofala förlopp på andra ställen. Man talar om en tidigare och kanske lindrigare variant som har spridit sig i vissa länder i Asien (S) och som gett visst skydd när utbrottet i Wuhan skedde (K). Dock ser man i övriga världen en virulentare version (G). Där ger K-varianten viss flockimmunitet. Dock är det inte så mellan S och G där istället ADE uppstår med åtföljande cytokinstormar:

Paradoxical dynamics of SARS-CoV-2 by herd immunity and antibody-dependent enhancement

https://www.cambridge.org/engage/coe/article-details/5ead2b518d7bf7001951c5a5

Vi har även det här:

Is Antibody-Dependent Enhancement Playing a Role in COVID-19 Pathogenesis?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32298458/

Den första studien är dock mest intressant då den utgår från observerade fall faktiskt.

Men som alltid kan t.ex. samvariation föreligga eller annat. Framtiden kan bara utvisa vad som kommer att hända. Tills dess är jag glad över att min mors test blev negativt idag. Då jag dagligen har nära kontakt med henne så är jag med största sannolikhet också negativ. D.v.s. att jag aldrig varit smittad. Det kan jag säga trots att det var ett PCR-test som gjordes helt enkelt för att min mor tillhör en absolut riskgrupp. Hon skulle inte klara en vanlig influensa ens och det är helt osannolikt att hon skulle gått igenom en COVID19-infektion med livet i behåll.

Jag tror att det bästa är med detta virus om man inte blir smittad alls. Åtminstone tills vidare fram till att vi vet mer och framförallt kan behandla bättre.
Stort tack för länkarna, ska läsa studierna senare.

Grattis till din mammas negativa provsvar också! Skönt att höra!
Citera
2020-05-30, 19:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
1. Varje person kan utgöra en startpunkt för ett kluster.
2. Varje individ är sitt eget problem?
Ja menar att det är danska myndigheter som har att reglera resandet för danskar. Så länge inte svenska myndigheter gör det.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Intressant är hur länge ett virus kan leva i ett rum efter att någon smittad har nyst, andats eller sjungit(!) där. Lägger det sig på golvet som en dammråtta? Får den fart igen när någon går i rummet? Kan ventilationen hålla coronaråttan svävande hela tiden?

Läste att i Jönköpings sjukhus på infektionskliniken där de rimligen borde ha bsolut bäst koll och absolut bäst rutiner tillika skyddsutrustning, har personalen smittats i massor. Tror det var 40 st.

Kineserna själva sade ju i feb/mars att viruset kunde överleva på ytor i 14 dagar. Även på sedlar. Dock kör vi ju kort i Sverige så där behöver man inte göra så mycket.
I Kina satte man upp behållare i hissarna med glasspinnar. I en behållare fanns rena pinnar och i den andra smutsiga. Åkare av hissen använde pinnarna till att trycka på hissknapparna.

Själv har jag engångshandskar som jag byter kanske 15 ggr eller mer per dag då jag jobbar.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är väl ganska liten del av de respiratorvårdade om avlider?
I Sverige är det så p.g.a. en skandalös triage. Man har högre siffror i andra länder.
Citera
2020-05-30, 19:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I Sverige är det så p.g.a. en skandalös triage. Man har högre siffror i andra länder.

Tack vare dödshjälpen så kan säkerligen den svenska vården redovisa fler överlevande från IVA än andra länder.
Citera
2020-05-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, jag säger ju att det är ett känt problem att äldre tappar aptiten? Det är något som kommer med det naturliga åldrandet.

Det är känt att de är undernärda, både på grund av ibland fel mat och även att personal ofta ej hinner stimulera deras aptit. Med tanke på denna kännedom om sårbarhet hos äldre, så borde Sverige ha skyddat dem extra noga, från covidsmitta. Något man öht inte gjorde, genom att tillåta hög samhällssmitta som så klart tar sig in på äldreboendena.

Särskilt klantigt var att FHM länge förnekade asymptomatisk smitta. Det i kombination med att många har saknat adekvat skyddsutrustning på boendena som bl.a. SVT rapporterat om. Epic fail tyvärr. Pinsamt och tragiskt.
Citera
2020-05-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hur många döda är det nu idag där forskarna har ledigt?

Har inte orkat bry mig senaste tiden annars. Lördag, då är det nog 10-20st.

Tyvärr så många som 45 rapporterade idag..
Citera
2020-05-30, 19:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Den här diskussionen avseende munskydd är ju minst sagt bizarr. Vi har alltså en grupp människor som på fullt allvar menar att munskydd "inte spelar någon roll"....?

Helvete vad jag skulle vilja ställa dessa personer inför en situation där de MÅSTE gå in in ett rum och stanna där i 10 minuter för att prata en stund med samtliga personer. EN av personerna i detta rum är COVID-19-smittsam. Och de får välja att samtliga personer i rummet antingen använder eller inte använder munskydd.

Bara en komplett idiot skulle svara att "öööhhh....nej jag vill inte att någon använder munskydd...öööhhhhhöööhhöööhööhöhöhöhh".

Intelligensbefriade patetiska fåntratts-hjon:
Ni slösar syre som skulle kunna användas bättre på den här planeten.
Citera
2020-05-30, 19:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Anders Tegnell har medvetet ignorerat andra experter som kritiserade flockimmunitet strategin.

Anders Tegnells dagar är räknade. Coronakommissionen kommer dra ner byxorna på Tegnell, Giesecke och Löfven. Hade AT haft något vett i huvudet skulle han avgå nu.

Svensk media står inför ett vägskäl. Antingen fortsätter de att stödja regimen villkorslöst eller så börjar de granska vansinnet. Väljer svensk media alternativ ett så kommer våra nordiska grannars media och internationell media slå in en straffspark i öppet mål. Svenska haveriet är så uppenbart att ett litet barn kan blåsa omkull korthuset.

Sweden’s coronavirus experiment has well and truly failed

https://www.wired.co.uk/article/sweden-coronavirus-herd-immunity

Ur wired-länken:

“For me, it started going wrong at the end of January,” says Lena Einhorn, a virologist and author who has been a vocal critic of Sweden’s approach. She was following research coming out of China, and in early February she emailed state epidemiologist Anders Tegnell – the man who has been leading Sweden’s response to the pandemic – to raise her concerns about some of the projections published in The Lancet. After a while, he just stopped replying.

Ju fler kockar desto sämre soppa. Hur skulle det se ut om alla myndigheter skulle låta sig styras av alla som skriver och gnäller? Och hur mycket tid kan de egentligen avsätta åt såna som skriver och vill diskutera i det oändliga? Och var det inte hon som gav ett så hysteriskt intryck i TV?

Dessutom finns nu uppgifter om att det kanske räcker med 10-20 % flockimmunitet p g a korsimmunitet med andra coronavirus. Siffran 60-70 % baserar sig på en homogen modell där alla är lika mottagliga, men så verkar ju inte vara fallet.

https://www.timesofisrael.com/scientist-posits-wild-hypothesis-that-cross-immunity-could-slow-pandemic/
Citera
2020-05-30, 19:12
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Inser du att om vi får 50 och 100 döda extra om dagen för all framtid, tex om det aldrig kommer något vaccin och immuniteten bara varar ett halvår eller ett år, så kommer medellivslängden i Sverige att sänkas rejält? Då kan inte du förvänta dig att leva många år efter pensionen, eller så uppnår du inte pensionsålder. Speciellt gäller det om du är man eller får högt blodtryck.

Det handlar inte om några extra alls ditt stolpskott, när 2020 går mot sitt slut så garanterar jag att överdödligheten kommer att vara marginell. Inte ens i april månad va överdödligheten speciellt hög. Många månader på senare år som varit värre och då pga influensan. Nu dör färre av influensa men givetvis fler av corona, kommer i slutändan vara i princip nollsumma. Men fortsätt att skrika av rädsla och hota med att lyncha FHM du ifrån din mörka vrå. Stackare
Citera
2020-05-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Våran guru Statsepidemiolog Anders Tegnell hävdar att Sverige har ändrat strategi??

"Statsepidemiolog Anders Tegnell menar att den svenska strategin redan förändrats.

– Vi har ändrat strategi, säger han till Aftonbladet."

Och som vanligt har alla andra länder i världen inte lyckats rapporterat in antalet döda vilket medför att Sverige som är så bra på det, får så höga dödssiffror......

"Enligt Anders Tegnell är siffrorna från University of Oxford osäkra, eftersom det rör sig om ett genomsnitt de senaste sju dagarna.

– Vi tittar lite längre tillbaks och då ser vi en klart sjunkande trend över tid. Dessutom är det många länder i världen som inte rapporterar in i de här systemen, säger han"

Är det någon annan på detta forum som är så otroligt trött på Tegnell och hans skitsnack???

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-vandning-har-andrat-strategi/

Ändra strategi kan jag inte se att man gjort. Det var ju en tydlig del redan från början (verbalt iaf) att man skulle skydda äldre... Möjligen att han menar att man praktiskt börjat tillämpa strategin?

Känns som snömos för det mesta, när FHM talar.... 🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in