2020-05-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Totalt sett dör det närmare 300 människor per dygn i Sverige...

Inte såå många i flunsan då...

Inser du att om vi får 50 och 100 döda extra om dagen för all framtid, tex om det aldrig kommer något vaccin och immuniteten bara varar ett halvår eller ett år, så kommer medellivslängden i Sverige att sänkas rejält? Då kan inte du förvänta dig att leva många år efter pensionen, eller så uppnår du inte pensionsålder. Speciellt gäller det om du är man eller får högt blodtryck.
Citera
2020-05-30, 18:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är väl ganska liten del av de respiratorvårdade om avlider?

Jag tror att det är 30 procent som avlider och 70 procent som klarar sig.
Däremot verkar många få men för livet av denna behandling.
Citera
2020-05-30, 18:56
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De behövde inte ens lyfta luren till honom. Olsen försökte själv varna i januari men blev tillsagd då han pratade med svenska myndigheter att "inte sprida panik". Just denna intressanta detalj bör finnas med i coronakommissionen framöver. Förhoppningsvis ändras lagen så att politiker och tjänstemän får ett helt annat straffrättsligt ansvar, fram tills dess.

Anders Tegnell har medvetet ignorerat andra experter som kritiserade flockimmunitet strategin.

Anders Tegnells dagar är räknade. Coronakommissionen kommer dra ner byxorna på Tegnell, Giesecke och Löfven. Hade AT haft något vett i huvudet skulle han avgå nu.

Svensk media står inför ett vägskäl. Antingen fortsätter de att stödja regimen villkorslöst eller så börjar de granska vansinnet. Väljer svensk media alternativ ett så kommer våra nordiska grannars media och internationell media slå in en straffspark i öppet mål. Svenska haveriet är så uppenbart att ett litet barn kan blåsa omkull korthuset.

Sweden’s coronavirus experiment has well and truly failed
Citat:
So what went wrong? How did Sweden go from a poster child for the lockdown skeptics to one of the worst-hit countries in Europe?
“For me, it started going wrong at the end of January,” says Lena Einhorn, a virologist and author who has been a vocal critic of Sweden’s approach. She was following research coming out of China, and in early February she emailed state epidemiologist Anders Tegnell – the man who has been leading Sweden’s response to the pandemic – to raise her concerns about some of the projections published in The Lancet. After a while, he just stopped replying. “The public health agency and the government have separated themselves from critics,” she says. “They played down the risk consistently from the beginning of February.”
https://www.wired.co.uk/article/sweden-coronavirus-herd-immunity
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-05-30 kl. 18:58.
Citera
2020-05-30, 18:56
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Inser du att om vi får 50 och 100 döda extra om dagen för all framtid, tex om det aldrig kommer något vaccin och immuniteten bara varar ett halvår eller ett år, så kommer medellivslängden i Sverige att sänkas rejält? Då kan inte du förvänta dig att leva många år efter pensionen, eller så uppnår du inte pensionsålder. Speciellt gäller det om du är man eller får högt blodtryck.

Enligt SCB så har det INTE dött 50-100 extra om dagen, siffrorna har legat ganska lika de senaste åren, strax under 300 per dygn, så även detta år...

Media-hysterin som lurat dig?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-05-30 kl. 19:02.
Citera
2020-05-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Ja, jag är orolig för egen del. Man vet ju inte ens vad som är Sveriges strategi längre. Tanken var ju att vi skulle närma oss flockimmunitet, och då skulle smittspridningen minska pga det. Men nu är vi ju långt därifrån. På sin höjd kanske immuniteten i Stockholm får ned smittspridningen med 5-10 procent, men vad hjälper det om de sociala kontakterna ökar med 30 procent? Hur ser planen ut. Är planen att viruset ska fasas ut till hösten? Hur då? Eller ska det ligga på en stabil nivå, dvs som nu? OK, 50-60 döda per dag närmaste året, det blir 20000. Jag vill inte var en av dessa, eller att någon i min familj ska bli det.

Och vad har vi för beredskap att det inte stiger mot 500-1000 döda per dag som vi sett i New York City? Vintern kommer det ta fart där smittan finns kvar (inte ex. NZ). Vilka kommer då inte få någon vård alls? Alla över 65? Vad händer med vårdskulden till hösten? Kommer det att genomföras några operationer som inte är livsnödvända överhuvudtaget. Vad händer med cancerpatienterna? Vad händer om man bryter benet?

Ärligt talat förstår jag inte varför inte fler är oroliga över det här. Folk i andra länder verkar vara mer oroliga över vad som händer i Sverige än svenskarna själva. De ser oss som ett skräckexempel. OK, en del vill gärna komma och turista här för vi har öppet överallt, men sen kan de alltid åka tillbaka - det blir som en tillfällig skräckupplevelse, bungy jump, typ. Många utomlands ser det nog som tragiskt, för i grunden tycker dom om svenskar.

Många bra punkter. Även jag har önskat se en plan framåt. Särskilt för hösten, då EUs smittskydd varande för en andra våg, för någon vecka sedan. Min oro är dock att Sveriges ledning istället "chansar" och åker till sina landställen under sommaren och hoppas på att det inte kommer någon ny våg till hösten. Och inte gör någon beredskapsplan. Förhoppningsvis är de väl inte SÅ naiva, men man vet aldrig, utifrån vad man sett under våren...
Citera
2020-05-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Historien förbereder sig redan nu på kommande upplagor av svenska förintelsedokumentärer. Nyckelord: krematorieugnar, berg av lik, kylrum, respiratorer och Tegnells momunenalt arroganta uppsyn.
"Berg av lik" Otroligt vad exceptionellt dramatiska vissa är. Den här tråden förnekar sig inte.
Citera
2020-05-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Att ligga i respirator är väldigt jobbigt. Jag har själv vårdats i respirator efter en trafikolycka där jag höll på att dö.

Svårigheten att kommunicera med omvärlden är svår också - Man känner sig väldigt ensam . . . .

Det var iofs bättre överlevnadsprocent du anger än jag hade hoppats på, Jag trodde mer att det var fifty-fifty. Glädjande att höra i alla fall!

Jag hoppas att de som får svåra men rehabiliteras fullt ut.
Citera
2020-05-30, 19:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Korsimmunitet kan iofs finnas för SARS-CoV-2 förvärvad av andra coronavirus.
Vi får hoppas på det. Worst Case Scenariot är att det snarare är till en nackdel p.g.a. ADE. Det vet vi inte än. Här är en studie iofs icke-peer reviewed (som alla andra dessa dagar) där man har tittat på det som förklaring varför viss regioner och länder slipper lindrigare undan medan det kan ta katastrofala förlopp på andra ställen. Man talar om en tidigare och kanske lindrigare variant som har spridit sig i vissa länder i Asien (S) och som gett visst skydd när utbrottet i Wuhan skedde (K). Dock ser man i övriga världen en virulentare version (G). Där ger K-varianten viss flockimmunitet. Dock är det inte så mellan S och G där istället ADE uppstår med åtföljande cytokinstormar:

Paradoxical dynamics of SARS-CoV-2 by herd immunity and antibody-dependent enhancement

https://www.cambridge.org/engage/coe/article-details/5ead2b518d7bf7001951c5a5

Vi har även det här:

Is Antibody-Dependent Enhancement Playing a Role in COVID-19 Pathogenesis?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32298458/

Den första studien är dock mest intressant då den utgår från observerade fall faktiskt.

Men som alltid kan t.ex. samvariation föreligga eller annat. Framtiden kan bara utvisa vad som kommer att hända. Tills dess är jag glad över att min mors test blev negativt idag. Då jag dagligen har nära kontakt med henne så är jag med största sannolikhet också negativ. D.v.s. att jag aldrig varit smittad. Det kan jag säga trots att det var ett PCR-test som gjordes helt enkelt för att min mor tillhör en absolut riskgrupp. Hon skulle inte klara en vanlig influensa ens och det är helt osannolikt att hon skulle gått igenom en COVID19-infektion med livet i behåll.

Jag tror att det bästa är med detta virus om man inte blir smittad alls. Åtminstone tills vidare fram till att vi vet mer och framförallt kan behandla bättre.
Citera
2020-05-30, 19:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Och hur många epidemiologer i andra länder ilade till Kina?

Sydkorea och Japan skickade sändebud för att undersöka det nya viruset i Wuhan. Om Mengele Tegnell hade brytt sig så kunde han ha åkt till Kina. Han åkte ju till Somalia och det var ju inget problem. Mengele Tegnell har ju forskat i Laos så han är ju van med den asiatiska kulturen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Men för livet? Ingen har väl haft men mer än några månader än.

Dock låter det rimligt att man kan få men för livet av att nästan dö, men hur många är "många"?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Mitt i välfärden lever många gamla och sjuka människor med undernäring. De får för lite eller fel slags mat. – Samhällskostnaderna för den här typen av undernäring är minst lika stora som för övervikt och fetma, säger Elisabet Rothenberg, chefsdietist på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Men det finns enkla och effektiva knep för att stimulera aptiten.

Måltiden är så mycket mer än mat. Genom att använda alla sinnen kan aptiten öka. Fin dukning, stilla musik, dofter, färger lugn och ro – allt sammantaget påverkar aptiten.

Många tänker heller inte på att smaksinnet försvagas med åren och att man som gammal kan behöva förstärka sin smakupplevelse. Tillgång till kryddor och tillbehör som äldre är vana vid, till exempel socker, sylt, lingon, rödbetor, ättiksgurka och senap kan göra susen.

Skulle säga att skribenten Merwinna har rätt här. De äldres undernäring är känd. Det är även känt att de som arbetar med äldre har hård tidspress och antagligen inte har möjlighet alla gånger att se till att aptit osv. stimuleras. Tyvärr gör detta dem ju säkert än mer mottagliga för sjukdomar som covid. Det var även en professor som gick ut och pratade om detta i tidningarna i samband med Covid, orkar inte leta länkarna just nu men.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/undvik-undernaring-hos-aldre/
Ja, jag säger ju att det är ett känt problem att äldre tappar aptiten? Det är något som kommer med det naturliga åldrandet. Det jag vände mig mot var påståendet att de gamla blir undernärda p g a de serveras undermålig kost.
Senast redigerad av Ipsi 2020-05-30 kl. 19:04.
Citera
2020-05-30, 19:02
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
"Berg av lik" Otroligt vad exceptionellt dramatiska vissa är. Den här tråden förnekar sig inte.
Om du staplar 4300 lik på varandra blir det nog en ordentlig kulle. Då detta är över och ca 8000-10000 lik staplats på varandra är kullen högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in