2020-05-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja där var anledningen. Men enligt tråden är det förstås för att SD inte ville att vovven skulle sniffa fram blod, vapen eller dylikt från mordet. Så klart.

Det är ju jättekonstigt att bli arg för att hundar bara springer lösa och jagar ens kaniner.

Nä, det är klart olämpligt att hund jagar kanin. Kul att SD månar om hoppråttorna. Då ska vi komma ihåg att jycken inte sniffade lite extra på ett ställe. Den som vill ha detaljerna får fråga JG.
Citera
2020-05-30, 15:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl det som skiljer bevis åt från indicie?

Att Calle är kladdig runt munnen bevisar inte att han är den som ätit upp den saknade glassen i frysen. Inte heller att han inte ville ha lunch strax efter heller. Det är inte ett bevis på att Calle är glasstjuven om han sågs nära frysen av syskonen. Att Calle kommer med många olika svar på vad han gjorde i källaren är inget bevis. När man sedan hittar ett glaspapper under Calles säng, tornar misstankarna mot Calle upp sig. Calle har ju suttit inne i sitt rum med dörren stängd en lång stund, vilket han inte brukar göra så ofta. De andra har varit i vardagsrummet och spelat playstation.

Det kommer inte att gå att bevisa att det var Calle som åt upp glassen, eftersom det inte finns något bevis. Mycket tyder dock på (indicier) att det kan vara Calle. Många tecken finns, men eftersom man inte kan utesluta att någon av de andra har ljugit, lagt pappret under Calles säng så kan man inte lägga skulden på Calle.

Hade det funnits annan stödbevisning så kanske de svagare indicierna blir starkare. T ex kanske en kompis var hemma och spelade med de andra syskonen och kunde intyga att de inte varit någon annanstans än i soffan. Eller att man hittat Calles mobil bredvid frysen i källaren. Osv.

Nu tycker inte jag att just sperman på kjolen är ett överväldigande indicium, eftersom man inte kan dra slutsatser om hur det kommit dit. Samtidigt tror jag att när kjolen inte var nersmutsad som den var efter mordet (blod, damm, skoavtryck(?)) så borde fläcken synts tydligare och det känns inte osannolikt att Lena inte hade satt på sig den om hon noterat den på morgonen. Jag kan inte tänka mig att hon skulle vilja sitta på polisstationen med en fläckig kjol. Som jag minns fläcken, så syntes den tydligt även på bilden i FUP.

För mig är det ett indicium som är ganska svagt, men ändå ett tecken på att de har haft sex i närtid.

Spermier överlever inte särskilt länge utanför kroppen. Att kroppen hittades först efter fem dagar, gör det svårt att dra slutsatser om de har haft sexuellt umgänge vid tidpunkten för mordet. Det finns en underlig passus i domen som jag inte begriper och som åklagaren har tagit upp som ett indicium för att det har funnits sexuell aktivitet precis före mordet:

"[...]Lena Wesströms kroppsbehåring vid tidpunkten för döden medför inte heller –vilket åklagarna antytt –att några säkra slutsatser kan dras om Lena Wesströms eventuella sexuella aktivitet precis före sin död.[...]"

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=23

Jag utgår från att det är könsbehåringen som avses här?

Eftersom mycket är under sekretess blir det svårt att förstå hur helheten här. Intressant är också det hårstrå som hittades i slidan. Varför har det inte analyserats? Eller har det det?

Det är också av betydelse för mordet på det vis att det visar att de visst haft kontakt, vilket SD först förnekade. Tillsammans med andra bevis, t ex hans sperma på ett par trosor i tvättkorgen styrker det ju deras sexuella relation.

Det finns övervakningsbilder på Lena när hon den 11:e är på Stadium och Intersport efter sin rehab. Då har hon träningskläder på sig. Ingen vet om hon hade på sig den kjol som hon hade på sig på morddagen även den 11:e, då SD hävdar att hon var upp på kontoret och de hade det (enormt) blodiga sexet.

Det går inte att bevisa. Hon kan ha bytt om på rehab och cyklat till Krämaren till kontoret i kjolen. Lite svårt är det att förstå att hon har på sig kjol till Krämaren men sedan inte byter tillbaka efter rehab? Om hon tycker att det är ok att cykla från rehab i träningskläder, varför göra sig omaket med ombyte? Inget bevis, bara en fundering.

Jag är tveksam till att hon hade någon
könsbehåring. Jag har läst i FUP att varken hon
eller SD hade det.

När SD valde HD framför LW så beklagade sig
LW över alla pengar hon lagt på vaxning för
att behaga SD. Hon skrev föraktfullt om HD att
hon var "hårig".
Citera
2020-05-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eller så va det här orsaken till avhyvlingen.

AktB:150 Sid:322.

Jerry uppfattar Stefan som rolig, intelligent, har kunskaper om mycket, ställer upp i vått o
torrt, hjälpsam, . Jerry vill tillägga att han aldrig sett Stefan arg förutom för 14 dgr sedan. Då
blev Stefan arg på Jerry. Jerrys hund sprang lös o jagade kaninen, Stefan blev då jättearg o
skällde ut Jerry. Stefan var väldigt saklig när han skällde på Jerry.

Japp, där kom kaninen!
Citera
2020-05-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Enligt vittnet så var det en man. Och SD var
hos JG. Så det var inte SD eller HD.
Så om de äger huvjackor är.ju totalt
ointressant.

Det är ju ändå intressant och väcker frågor
att någon stryker omkring utanför LW och
inte vill bli sedd en timme innan hon mördas.
ÅK tyckte ju också att det var intressant så
länge hon trodde att det var SD

Iofs kan SD ha varit hos JG mellan tex 22.00 och 22.10 eller lite tidigare. Kort stund i alla fall. Synd om LI inte var mer exakt. Nä, bäst att läsa om hela FUP för att inte dra på sig någons ilska.
Citera
2020-05-30, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Iofs kan SD ha varit hos JG mellan tex 22.00 och 22.10 eller lite tidigare. Kort stund i alla fall. Synd om LI inte var mer exakt. Nä, bäst att läsa om hela FUP för att inte dra på sig någons ilska.

Mastuppkopplingen för SD var vid vattentornet kl 22.00 och var nära JG :

180514------22:13:12 21600 Drakenbergsgatan la N, 20 (nära JG)

https://www.flashback.org/sp70582360
Citera
2020-05-30, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, en del saker verkar bli mer klara när man följer med fallet och tråden ett tag. HDs humörsförändring efter mordet är uppseendeväckande liksom trådens utveckling. Angående det senare om hur tråddeltagare fokuserat alltmer på att bespotta BO så har jag gång på gång landat i frågan:

Varifrån kommer näringen och energin till allt gränsläst och hånfullt hat mot BO? Jag kan köpa att en låt säga närstående till en misstänkt kan vilja försvara sin vän och kan ha bias mot offret om hen bara hört negativt om den personen. Jag kan köpa att man som vän skulle vilja gå in i en tråd och skriva några positiva rader om en MGM om man själv litar på hen och tycker att hen är reko osv. Likaså att man kan vilja ge sin syn på att offret inte var en ängel och hade sina dåliga sidor också. Särskilt om man t ex blivit kränkt av offret någon gång eller haft en konflikt med offret. Till viss del kan jag även köpa att man i tråden initialt när utredningen står och stampar i början försöker kartlägga motiv genom att belysa offrets liv och leverne så grundligt som möjligt. Men allt hat, allt hån, alla snuskiga påhopp och allt glatt, elakt och slugt beräknande spridande av trådsanningar, överdrifter, och rent förtal om offret blandat med rasistiska epitet... det övergår mitt förstånd. Och särskilt när man gör detta med noll respekt för den mördades efterlevande barn! Några i tråden gör detta under två års tid dygnet runt i princip. Vad driver dem? Handlar det om att skapa dimridåer för att ta fokus från viktiga saker som dyker upp i tråden? Att söndra och härska tills samtalet i tråden spårar ur? Eller finns GM(s) i tråden och kan bara inte sluta hata BO till den grad att de ägnar två år av sina liv åt att hånfullt sparka på en mördad under skenheliga omskrivningar till skäl? Handlar det om att ju mer de lyckas manipulera andra att lägga skulden på offret desto mer kan de klara av att gå vidare och leva med vad de gjort? Skuldförskjutning? Eller en mix av allt?

Mycket bra skrivet Philomena! Instämmer helt.
Citera
2020-05-30, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Har inte kunnat vara online på ett tag. Jag har FUP. Dock är inte alla nyare saker inlagda i den - ännu. Men de finns givetvis.

Kan lägga ihop allt i en stor mapp och lägga upp någonstans. Men då måste folk i tråden vara överens om VART. Fundera ut ett eller flera ställen, så fixar jag det ikväll eller inatt. Om ingen annan har löst det innan jag kommer hem ikväll?

Är jag den ENDA som sparat ner allt? Skicka PM/mail ni som kan, så inte hela tråden blir söndersspammad.

Mvh
/FS
Det vore superbra.
Gärna utan virus
Citera
2020-05-30, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Den kunde till exempel ha varit ute på trappen, under tak...

Och - som ingen verkar haka på - jag menar att SD hinner cykla från BP till hemmet på ca 1 minut.

Det är ca 550 meter (”mestadels plant”) Medelhastighet för cyklist ligger på 21,5 km/tim. (I en studie låg det mellan ca 15-30 km/tim varav snittet ca 21,5 km/tim.)

Det gör, om jag inte är helt ”ute och cyklar”, ca 350 meter/minut, för en medelcyklist. SD, med åtgärdade växlar på cykeln och allt, borde klara detta på dryga minuten.

Så varför inte tro att SD hinner hem och aktivera datorn 1 sekund mellan 23:34:16-23:34:17?

Det är nog ett ögonblicks verk för honom att få igång datorn - han kan ju missa en FTF annars...

Och för allt jag förstår så kan han även hinna tillbaka till BP och kasta iväg LW:s mobil till dit den lokaliserades 23.38 - om han inte hade en medhjälpare på plats som grejade med detta.

Min slutsats blir att dator-alibit inte håller även om det som sker 23:34:16 är ett resultat av mänsklig påverkan.
Det är klart han hunnit cykla.
Han har kollat tider och google maps, gällande master osv. Han är skyldig och ska få ta sitt straff, utan att svamla bort svaren med motfrågor.
Citera
2020-05-30, 16:32
Medlem
landbandys avatar
Det är inte klokt det här !!
En normal människa går inte och slår ihjäl en annan människa !
Citera
2020-05-30, 17:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl det som skiljer bevis åt från indicie?

Att Calle är kladdig runt munnen bevisar inte att han är den som ätit upp den saknade glassen i frysen. Inte heller att han inte ville ha lunch strax efter heller. Det är inte ett bevis på att Calle är glasstjuven om han sågs nära frysen av syskonen. Att Calle kommer med många olika svar på vad han gjorde i källaren är inget bevis. När man sedan hittar ett glaspapper under Calles säng, tornar misstankarna mot Calle upp sig. Calle har ju suttit inne i sitt rum med dörren stängd en lång stund, vilket han inte brukar göra så ofta. De andra har varit i vardagsrummet och spelat playstation.

Det kommer inte att gå att bevisa att det var Calle som åt upp glassen, eftersom det inte finns något bevis. Mycket tyder dock på (indicier) att det kan vara Calle. Många tecken finns, men eftersom man inte kan utesluta att någon av de andra har ljugit, lagt pappret under Calles säng så kan man inte lägga skulden på Calle.

Hade det funnits annan stödbevisning så kanske de svagare indicierna blir starkare. T ex kanske en kompis var hemma och spelade med de andra syskonen och kunde intyga att de inte varit någon annanstans än i soffan. Eller att man hittat Calles mobil bredvid frysen i källaren. Osv.

Nu tycker inte jag att just sperman på kjolen är ett överväldigande indicium, eftersom man inte kan dra slutsatser om hur det kommit dit. Samtidigt tror jag att när kjolen inte var nersmutsad som den var efter mordet (blod, damm, skoavtryck(?)) så borde fläcken synts tydligare och det känns inte osannolikt att Lena inte hade satt på sig den om hon noterat den på morgonen. Jag kan inte tänka mig att hon skulle vilja sitta på polisstationen med en fläckig kjol. Som jag minns fläcken, så syntes den tydligt även på bilden i FUP.

För mig är det ett indicium som är ganska svagt, men ändå ett tecken på att de har haft sex i närtid.

Spermier överlever inte särskilt länge utanför kroppen. Att kroppen hittades först efter fem dagar, gör det svårt att dra slutsatser om de har haft sexuellt umgänge vid tidpunkten för mordet. Det finns en underlig passus i domen som jag inte begriper och som åklagaren har tagit upp som ett indicium för att det har funnits sexuell aktivitet precis före mordet:

"[...]Lena Wesströms kroppsbehåring vid tidpunkten för döden medför inte heller –vilket åklagarna antytt –att några säkra slutsatser kan dras om Lena Wesströms eventuella sexuella aktivitet precis före sin död.[...]"

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=23

Jag utgår från att det är könsbehåringen som avses här?

Eftersom mycket är under sekretess blir det svårt att förstå hur helheten här. Intressant är också det hårstrå som hittades i slidan. Varför har det inte analyserats? Eller har det det?

Det är också av betydelse för mordet på det vis att det visar att de visst haft kontakt, vilket SD först förnekade. Tillsammans med andra bevis, t ex hans sperma på ett par trosor i tvättkorgen styrker det ju deras sexuella relation.

Det finns övervakningsbilder på Lena när hon den 11:e är på Stadium och Intersport efter sin rehab. Då har hon träningskläder på sig. Ingen vet om hon hade på sig den kjol som hon hade på sig på morddagen även den 11:e, då SD hävdar att hon var upp på kontoret och de hade det (enormt) blodiga sexet.

Det går inte att bevisa. Hon kan ha bytt om på rehab och cyklat till Krämaren till kontoret i kjolen. Lite svårt är det att förstå att hon har på sig kjol till Krämaren men sedan inte byter tillbaka efter rehab? Om hon tycker att det är ok att cykla från rehab i träningskläder, varför göra sig omaket med ombyte? Inget bevis, bara en fundering.

Jag läste någonstans att SD ville att hon skulle
ha kjol på sig och inte ha några trosor under.
Kanske därför hon hade kjolen?
Citera
2020-05-30, 17:27
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag läste någonstans att SD ville att hon skulle
ha kjol på sig och inte ha några trosor under.
Kanske därför hon hade kjolen?

Hon kanske tyckte det var onödigt att få spermier på flera olika kjolar när det gällde SD och hennes intima möten ?? (Spekulation)
, så hon kanske hade en speciellt utvald ” vara-utan-trosor-kjol” i de lägena , så då bevisat ju det att hon tänkte förnuftigt utifrån situation
Senast redigerad av landbandy 2020-05-30 kl. 17:30.
Citera
2020-05-30, 17:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, en del saker verkar bli mer klara när man följer med fallet och tråden ett tag. HDs humörsförändring efter mordet är uppseendeväckande liksom trådens utveckling. Angående det senare om hur tråddeltagare fokuserat alltmer på att bespotta BO så har jag gång på gång landat i frågan:

Varifrån kommer näringen och energin till allt gränsläst och hånfullt hat mot BO? Jag kan köpa att en låt säga närstående till en misstänkt kan vilja försvara sin vän och kan ha bias mot offret om hen bara hört negativt om den personen. Jag kan köpa att man som vän skulle vilja gå in i en tråd och skriva några positiva rader om en MGM om man själv litar på hen och tycker att hen är reko osv. Likaså att man kan vilja ge sin syn på att offret inte var en ängel och hade sina dåliga sidor också. Särskilt om man t ex blivit kränkt av offret någon gång eller haft en konflikt med offret. Till viss del kan jag även köpa att man i tråden initialt när utredningen står och stampar i början försöker kartlägga motiv genom att belysa offrets liv och leverne så grundligt som möjligt. Men allt hat, allt hån, alla snuskiga påhopp och allt glatt, elakt och slugt beräknande spridande av trådsanningar, överdrifter, och rent förtal om offret blandat med rasistiska epitet... det övergår mitt förstånd. Och särskilt när man gör detta med noll respekt för den mördades efterlevande barn! Några i tråden gör detta under två års tid dygnet runt i princip. Vad driver dem? Handlar det om att skapa dimridåer för att ta fokus från viktiga saker som dyker upp i tråden? Att söndra och härska tills samtalet i tråden spårar ur? Eller finns GM(s) i tråden och kan bara inte sluta hata BO till den grad att de ägnar två år av sina liv åt att hånfullt sparka på en mördad under skenheliga omskrivningar till skäl? Handlar det om att ju mer de lyckas manipulera andra att lägga skulden på offret desto mer kan de klara av att gå vidare och leva med vad de gjort? Skuldförskjutning? Eller en mix av allt?

Men seriöst... jag trodde inte du var så konspiratioriskt lagd. Det är fullt möjligt att anse att en person beter sig illa, eller rent av rubbat, utan att nödvändigt känna vare sig personen själv eller någon i personens närhet. Detta är ju möjligt utifrån diverse uppgifter av offentlig karaktär och tillika av uppgifter i tråden av varierande trovärdighet. Det går liksom inte att undvika att LW hycklade inför sig själv och det hon utåt sade sig tro på liksom inför andra.

Att sedan några trycker på detta kanske överdrivet är väl en respons mot det som tyvärr brukar inträffa där kvinnor är offer. Vissa kommer med tvärsäkra påståenden om att kvinnan undandragit sig kontakten och försökt fly yada yada. Och så visar det sig ofta att så icke är fallet utan kvinnan in i det sista fortsatt kontakta den som hon påståtts ha lämnat.
Och visst, självklart ska den skyldige till mordet, dråpet etc dömas men det går inte att bortse rån att en del offer har ett destruktivt sätt att liksom enträget trampa mot sin egen tragiska tillvaro. LW mådde tydligen inte alls bra i perioder vad det verkar, och det förklara förvisso till viss del att hon betedde sig så knasigt, hon hamnar i situationer som är starkt obekväma för henne. Exempelvis, anmälan om ofredandet, hon verkade inte ens vilja avsluta relationen med SD, säga att han inte var välkommen, byta kod eller lås. För ibland var han välkommen, men inte om hon hade någon annan "vän" där. Redan där, i förhörsprotokollet, såg man en antydan om vem som hyser agg mot vem mellan LW och HD, LW verkade vara besviken på att HD blev frisk! Någon annan geocachare berättar också i förhör att det märktes att LW försökte tränga undan HD i gemensamma aktiviteter. LWs pastorskollega reagerar på hur LW talar illa och nedlåtande om HD. Och ändå så pekas HD ut som den onda häxan, för att hon bett sin make att sluta träffa älskarinnan!?!?

Om du nu vill tänka på detta med "skuldförskjutning"? Ytligt och initialt kan jag lätt föreställa mig att många gillade LW men efter vad som framkommit ligger det ganska nära att tänka att åtskilliga nog ansett att det fanns ett falskt, nyckfullt och svekfullt drag. Att det kanske har med hennes bristande självkänsla som adopterade ofta har är ju inte mycket till tröst för de som drabbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in