Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det är just det här du inte förstår är en del av strategin. Att stå på tåspetsarna inför nya klusterutbrott och hantera dem snabbt och smidigt och samtidigt varna.
Kan fortfarande inte förstå varför de skulle göra ett sämre arbete på vintern eller varför de skulle vara
svårare. Det är en helt annat läge att utgå från en kontrollerad situation än när smittan startade.
Du får ursäkta mig men jag kan inte se några skäl överhuvudtaget att det skulle bli svårare för tyskarna i vinter.
Däremot ser jag med fasa på att i Sverige tydligen har man fortfarande inte fattat vad som sker:
Hon varnar för nya ”superspridarevent”
Tove Fall säger att smittan verkar vara extra smittsam när man befinner Inomhus med dålig ventilation, med många människor och utför någon typ av aktivitet. Som körövningar eller hård fysisk aktivitet.
– När alla faktorer samverkar och någon är smittsam kan få ett superspridarevent. Då får man ett kluster med många människor som smittas samtidigt som sen smittar sitt hushåll, säger Tove Fall, och tillägger att det är viktigt att hitta klustren snabbt – och innan de dyker upp sjuka på sjukhus.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experten-3-skal-till-att-sverige-ska-testa-mer/
Det är precis det som det handlar om nu och framöver ända in i den andra vågen. Det är inte bara hon som tror detta utan många andra experter inklusive undertecknad amatörssådan. Då går alltså vår statsepidemiolog ut med det här:
Anders Tegnell har å andra sidan sagt att Sverige är förbi fasen med klustersmitta.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-klustersmittan-over-sverige-i-ny-fas/
Jag kan inte med ord uttrycka hur jävla korkat detta är. Det trotsar all beskrivning.
Kan det vars så att Tegnell menar att vi redan har så fasligt mycket smitta (alltså samhällsspridning) att ett dylikt kluster du nämner, med 50-100 pers hit eller dit inte gör nån skillnad. Det är som små snöbollar i en lavin.
En anledning till att virus generellt sprids mer under vintertid är att luften är torrare och kallare. Torr luft gör att små droppar stannar i luften längre och kylan i sig kan öka viruspartiklars stabilitet. Man kan spekulera i att coronavirus påverkas på samma sätt. Även om det nu sprids i vissa varma länder t ex indonesien, indien och sydamerika verkar det gå betydligt långsammare om man justerar för faktorer såsom bristande testning och isolering, undermåelig sjukvård, trångboddhet och bristande hygien (indien har hundratals miljoner utan toalett och rinnande vatten hemma).