2020-05-30, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där har jag också tänkt på. Tänk om sjukdomen hade drabbat någon annan "grupp" hårt. T.ex. svarta, personer från Mellanöstern eller homosexuella män. Då hade den tagits på ett helt annat allvar från första stund, och myndigheterna skulle inte ha varit rädda för tvingande och drakoniska åtgärder gentemot majoritetsbefolkningen...
Fast den har ju drabbat svarta och MENA-invandrare hårt
Citera
2020-05-30, 12:33
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Okända kurvan visar hur äldre prioriteras bort.
Andelen äldre som fått intensivvård för covid-19 minskade kraftigt när läget var som värst, visar SvD:s kartläggning.

https://www.svd.se/okanda-kurvan-visar-hur-aldre-prioriteras-bort

Förjävligt, men precis vad jag och många andra i tråden redan visste.

Enklaste och framför allt billigaste sättet att se till att antalet IVA-platser alltid visar överskott och att upprätthålla illusionen att situationen är under kontroll.
Citera
2020-05-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför skulle det helt plötsligt inte fungera när de har fungerat på andra ställen inklusive Sydkorea som visserligen har lite bakslag? Det är ju inte så att syftet är absolut nollning av fall utan att kontrollera kluster innan de växer. Det är ju en helt snurrig inställning. De länder som nu har infört sådana metoder har ju ett rejält försprång framför Sverige bara i aktuellt läge. Såg Marcus Oscarssons uppställning idag och det var rent skämmigt. Ännu värre blir det när man jämför aktiva och kritiska fall och nytillkomna i den gruppen:

Marcus: Här är Löfvens svar angående Sveriges skyhöga dödstal
Marcus jämför Sveriges dödstal i coronapandemin med de övriga nordiska länderna. Han svarar också på tittarnas frågor om bland annat USA-valet.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/marcus-h%C3%A4r-%C3%A4r-l%C3%B6fvens-svar-ang%C3%A5ende-sveriges-skyh%C3%B6ga-d%C3%B6dstal-12969649

Lyssna framförallt på de svar Stefan Löfven ger i klippet.

Våra grannländer med Tyskland och andra där man har infört begränsningar och smittspårning har dessutom den fördelen att man nu har inarbetade rutiner för detta och vet lite grann vad man sysslar med.

Vi i Sverige däremot ligger hjälplöst efter och om vi inte nu omedelbart byter strategi och avsätter de människor som hittills haft ansvaret - politiker och experter även förmenta sådana - så kommer det här sluta med en katastrof. Det är jag ganska säker på.

Vi har att lägga till det frågetecken som börjar dyka upp frågetecken kring vad i hela Fridens namn det är för virus vi har drabbats av. Allt vad det gäller ADE, cytokinstormar, immunitet och framförallt långa kanske kroniska sjukdomsförlopp hos ett flertal drabbade.
Sydkorea kämpar mot stormen, stängde nyss tvåhundra skolor, och rapporterade sitt högsta case-värde på två månader i förrgår.

Då är Sydkorea ett geografiskt helt isolerat land, med varmt klimat på väg in i sommaren.

Att den strategin ska fungera för Tyskland, mitt i vintern, det är inte realistiskt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Jag har sökt svaret på hur länge man är smittsam, eftersom min granne haft covid-19 i 6 veckor nu och fortfarande inte känner sig helt frisk.

Liknade fråga ställdes i dagens helgstudio i SVT.
Expertens svar var först en vecka efter att man insjuknat, sen fortsatte han babbla om att så länge man testas positivt så ska man nog anses vara smittsam.

Detta var ett ickesvar.
För det första så testas inte vanligt folk som inte har kontakt med sjukvården, och ingen blir frisk från covid-19 på en vecka.
Så min fråga kvarstår, hur länge är man smittsam efter det att man insjuknat i covid-19?

Sen undrar jag hur man kunnat konstatera av Sverige fick in Coronaviruset via engelska och amerikanska återvändare?
Hur fan kan man se vilket land Coronaviruset kommer ifrån?

Det kan du se här:
https://nextstrain.org/ncov
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
I FHMs första antikroppsstudie var det 7,3 procent som hade utvecklat antikroppar vid vecka 18.

Hur urvalet av de som testades gjordes, verkar inte vara rätt enligt det som skrivits i allmän media. Om nu syftet med den aktuella studien var att se hur många Stockholmare som är smittade. Vad var syftet, med vald urvalsmetod?

Eftersom det dröjer några veckor innan kroppens immunförsvar utvecklar antikroppar speglar siffrorna smittoläget från omkring vecka 15 (6 april).
...hos den grupp som ingick i studien.

Om strategin än begränsa smittspridningen är dålig (borde varit strängare) så borde bra många fler varit smittade nu i juni. Är det låg andel smittade fungerar Sveriges strategi?

-------
Angående antal döda i Sverige jämfört andra länder.

Jag tycker det borde vara intressant att se antal döda i relation till antal tusen smittade. Det skulle vara ett mått på hur sjukvården fungerat under krisen. Har ni sett tillförlitliga studier på det?

Antal döda jämfört med antal invånare är snarare ett mått på smittspridning (om vi istället antar att dödligheten är konstant). Vi kanske åtminstone kan anta att Sthlm inte har sämre sjukvård än övriga landet, som ett tankeexperiment.

Visst, men tror inte att vi har tillräckligt kvalitativ data för det. Tror kanske inte det skulle skilja nämnvärt heller. De flesta som dör hamnar inte på IVA ens vad jag förstår. Finns ju andra faktorer än hur sjukvården fungerar som spelar in också vilket man måste kompensera för i så fall.
Citera
2020-05-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Exakt, Finland har bara tittat runt lite på tillgänglig info och dragit en slutsats. Hade de gjort en egen studie hade man ju blivit imponerad. Och varör gör inte t ex Sverige och Finland det då? När det nu är en så stor och även avgörande fråga?

De har gjort en studie som visade att smittan minskades med munskydd men detta publicerades inte i svensk media

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/14/tester-visar-att-ansiktsskydd-av-tyg-gor-att-vi-kan-ga-narmare-varann-och
Citera
2020-05-30, 12:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast den har ju drabbat svarta och MENA-invandrare hårt

Nja, det har ju inte kommit fram något "rasmässigt" samband. Alltså som att en viss folkgrupp skulle ha en viss blodgrupp som gynnade viruset väldigt mycket. Och förmodligen finns det ingen sådan faktor heller. Det handlar om att dessa folkslag inte läser tidningar, inte bryr sig om att lära sig svenska, och inte intresserar sig för vad svenska myndigheter säger (för att de fortfarande har sin lojalitet någon annanstans - det är viktigare att varje dag lyssna på böneutropet från Mekka). Trångboddheten och generationsboendet och den dåliga hygienen spelar också in, såklart.

Men i PK-media blir orsaken förstås att de INTE FICK tillgång till information...
Citera
2020-05-30, 12:37
Medlem
George.Jansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Jag har aldrig hyllat den svenska modellen eller sagt att våra insatser varit felfria. Det jag däremot hävdat är att samhällsnyttan att stänga ner länder helt är negativ medan vi till stor del har ett fungerande samhälle kvar.

Tester etc är ju ganska meningslösa om man ändå inte blir immun... Blir man immun är det toppen och då kan man öppna upp ytterligare istället för att som folk förespråkar stänga ner totalt nu, flera månader senare...

Alltså: det är för mig viktigare att 99,96% av landets befolkning kan leva ett fungerande liv nu och i framtiden än att 0,04% dör ett halvår senare än dom gjort av Covid-19.
Pragmatisk och fullständigt logisk utilitarism.

Varför är test meningslösa om man ändå inte blir immun? Kan man effektivt hitta nya fall och isolera dessa slipper man ju ny stor smittspridning?

Danmark och Norge är ju exempel på att man inte behöver stänga ner helt om man bara reagerar i tid. Jag kan mycket väll förstå ditt pragmatiska och fullständigt logiska resonemang, det sätter bara ett stort frågetecken vid iden med ett solidariskt välfärdssystem, varför skulle någon villa betala till ett system som kommer offra did så snart du inte är värd något? Men det är väll den typen av kall liberalism som vi varit på väg mot länge, det kunde ju i alla fall sossarna erkänna att de har som mål.
Citera
2020-05-30, 12:38
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där har jag också tänkt på. Tänk om sjukdomen hade drabbat någon annan "grupp" hårt. T.ex. svarta, personer från Mellanöstern eller homosexuella män. Då hade den tagits på ett helt annat allvar från första stund, och myndigheterna skulle inte ha varit rädda för tvingande och drakoniska åtgärder gentemot majoritetsbefolkningen...

När Somalierna blev drabbade så gick det ju direkt på stora växlar.
När Svenskar dör så är det: Äh, dom skulle ju snart ha dött ändå.

Som om inte det även skulle kunna "gälla" för Somalierna.

Rätt så talande sett till hur Sverige utvecklats de senaste åren.

Det hänger ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag tycker att ett stycke i en artikel i dagens Expressen är rätt rolig när Tegnell säger:

– Vi har ändrat strategi. Vi jobbar väldigt hårt med att försöka begränsa smitta på äldreboenden och det har också visat sig i statistiken att det börjar lyckas. Däremot är det en ganska lång tidsskillnad mellan att man får effekter på minskad smittspridning på äldreboenden och att det faktiskt drar ner på dödstalen.

Med andra ord så var den tidigare strategin att inte jobba hårt med att försöka begränsa smitta på äldreboenden.

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-vandning-har-andrat-strategi/

Japp detta är fiaskot.

Man trodde att man skulle skydda äldreboenden bara genom att be sjuk personal.

Alla som har haft någon kontakt med Sveriges haveri till äldrevård visste att detta inte skulle fungera. Och då menar jag i första hand inte hur brukarna tas om hand utan hur villkoren för personalen är.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Frågan är om ventilatiosnexperterna har haft virus i åtanke när de konstruerar systemen. Varma element ger tex "uppvindar", fuktig luft fungerar o rör sig annorlunda än torr luft.

Kan ju vara så att så fort personalen tar av sig de sofistikerade skydden och tar ett andetag så drar de in nya coronajävlar. Som addas o addas o addas..
Jag har inte läst att ventialation har stått i fokus utan bara personslig skyddsutrustning.

Personligen tycker jag att man (FHM) borde tidigt gjort klart för allmänheten att det är frågan om en luftburen smitta. Då hade folk insett allvaret. Men nej, man ville inte skrämma upp folk (rädda människor konsumerar mindre) utan istället betonade man vikten av att tvätta händera.
Citera
2020-05-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
De har gjort en studie som visade att smittan minskades med munskydd men detta publicerades inte i svensk media

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/14/tester-visar-att-ansiktsskydd-av-tyg-gor-att-vi-kan-ga-narmare-varann-och

Aha! Tack för infon! Då var den sv. artikeln väldigt diffus med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in