Citat:
Ursprungligen postat av
Citra
Du måste se det för vad det är och inte försöka måla upp det till världens alla felaktigheter. För du tar helt bort E's händelser och säger typ " ja men tänk på barnen i afrika dem svälter"
Citat:
Nej verkligen inte. Men ett barn ska ALDRIG dö för att personer som jobbar med missbrukare inte lyssnar på barnen först.
Vad är det du säger egentligen? Vill du att alla missbrukare ska bli av med sina barn (med effekten att mängder av barn kommer att förbli oupptäckta för att föräldrarna skyr myndigheter)?
Citat:
Dem vågar inte säga emot. Te.x när dem kom på juldagen och dom fick in en soc anmälan om att barnet var drogpåverkad.
Jag har läst många LVU-protokoll och just att socialtjänsten inte vågar säga emot föräldrar verkar inte vara något utbrett problem.
Citat:
Lagen om LVU säger visst så. Ska länka sen för jag har den sparad på mobilen. Hur kammarrätten inte har fastslaget med bevis att föräldrarna inte har ett pågående missbruk när socialtjänsten (som dem nästan ALLTID går efter) säger att det här är fallet. Kammarrätten har inte fastställt med bevis eller underlag att det inte finns någon påtaglig risk att barnet far illa i hemmiljö utan bara gått på föräldrarnas ord.
Jag har varken tid eller lust att gräva ned mig i förvaltningsrätt just nu. Vi får hoppas att trådnestor CharlieR kan berätta för oss hur det ligger till.
Citat:
E lämnades av sin egna mamma på BB
Du verkar aktiv i tråden. Du borde veta att detta påstående är falskt. Därför borde du inte fortsätta upprepa det. Inte så mycket för att det är kränkande mot mamman, vilket är rätt ovidkommande på det här stadiet, utan för att det ger en direkt missvisande bild av hur barnavårdssystemet fungerar.
Fakta är att mamman fick sitt barn tvångsomhändertaget på BB. Hon var alltså tvingad, enligt lag och med hot om våld, att lämna barnet där. Huruvida hon ville lämna barnet har vi ingen aning om, men troligtvis ville hon inte det.
Citat:
Jo Martin kan visst ha struntat i ärendet för att han ska sluta. Vi säger inte att det är så men du vänder på det helt fel. Om han går på E's linje så överklagar föräldrarna antagligen igen och då blir han inte av med ärendet, då går ärendet över till kollega för att han slutar och då får han inte arvode. Simpelt?
Vi kan inte veta hur det har varit. Men det är extremt osannolikt att det är som du tror. En särskild företrädare som går emot socialtjänsten får vara beredd att jobba för det. Jag har till och med läst om ett bisarrt fall där den särskilda företrädaren blev kritiserad av domstolen för att hon gick emot socialtjänsten. LVU-fall går i princip aldrig upp i HFD som det är ovidkommande. Och när de väl går dit så brukar det nästan alltid vara för att socialtjänsten överklagar. Det är alltså inget argument för din teori utan snarare tvärtom. Sist och slutligen får jurister betalt per arbetad timme. Givetvis får han betalt för sitt arbete i kammarrätten även om ärendet skulle överklagas och han inte kan följa med det.
Citat:
Mitt inlägg handlar om ren och skär realistisk vy. Det är inte lättare eller svårare än så. Men många ska tex vrida och vända på alla hörn och samtidigt som man gör det så dog ett barn nu.
Och det kommer dö fler. Och fler
För att ni ska sitta där och pladdra och inte komma till skott.
Givetvis är det svårt. Att antyda något annat är detsamma som att döda fler barn.
Vad du argumenterar för är i praktiken att fler barn ska omhändertas. Det är en farlig ståndpunkt och bör verkligen vridas och vändas på.
För samhället är en extremt dålig förälder. Omhändertagna barn löper ungefär fem gånger så hög risk att dö som vanliga barn (den siffran är inflaterad av alla missbrukande tonåringar som omhändertas, men även omhändertagna barn under 12 år, som i princip aldrig är omhändertagna för eget beteende, löper ungefär dubbelt så hög risk att dö som vanliga barn). Och även om de överlever så är deras framtidsutsikter nattsvarta. Fokus bör alltså inte vara på att omhänderta fler barn utan på att omhänderta färre barn. Det är så man räddar liv.
Citat:
Men det var ju inte det jag sa. Igen väldigt svart på vitt svar..
Jag har fortfarande inte förstått vad du säger. Vad är det du vill ändra på egentligen?