Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Våra grannländer satte ribban, ja. Fantastiskt jobb av dem. Synd att det blev så påtagligt för oss, hur många vi faktiskt kunde ha räddat om vi hade följt deras exempel. För att inte tala om, att vi nu även kunde ha haft utbyte av turism i sommar med Norden och kanske även andra länder i EU med låg smittspridning. Det hade nog varit bäst för Sverige. Istället sitter vi som paria, just nu.
Ang. din spådom att en miljon skulle dö i höst i Europa, jag vet inte hur du kommer fram till det, så det blir oerhört svårt att bemöta.
Jag kan försöka och bara säga att det förefaller som ytterst osannolikt, för min del.
Av vad jag läst så brukar iaf virus mutera ner och bli snällare med tiden.
Dock bör vi göra en plan för hösten, då vi inte ens vet om den lilla procent smittade vi haft, ens är immuna då längre. Hur vården här i Sverige skulle klara av att ens möta en ev. andra våg, är ytterst oklart. Vi har en vårdkunnig i tråden (Eremona) som har tydligt sagt att vården fixar inte en andra våg, i Sverige. Vi får hoppas att den uteblir.
Nej, virus muterar inte och blir snällare, om man samtidigt undertrycker viruset.
Det är bara Sverige som har en strategi som leder till att virus muterar och blir snällare. Den teorin bygger på att de som har mindre symptom tillåts röra sig fritt i samhället, så att deras snällare virusstammar gynnas.
Att virus skulle mutera och bli snällare när man undertrycker dem är önsketänkande. Man kan inte både ha kakan och äta den. Om man undertrycker ett virus så blir det samma miljö som för multiresistenta bakterier i länder där man överanvänder antibiotika. De mest aggressiva varianterna är de som slår igenom.
Alla länder, inkl. Sverige, är i farozonen i höst. Men när den tiden kommer så har Sverige redan haft en mycket omfattande samhällsspridning. Det är inte exakt procent med antikroppar som är viktigt, utan det enkla faktumet att ju fler som får corona nu, desto färre kommer få det i vinter, och medverka till smittspridning (allt annat lika).
Jag tror inte att en miljon européer kommer dö i höst. Jag tror på alternativet att Tyskland & co kommer tvingas köra en brutal lockdown mellan november och april, trots att hela deras ekonomi kommer totalhaverera i en socioekonomisk katastrof. Att från ingenstans försöka en svensk strategi på vintern, när halsvirus frodas, det går nog inte. De hade sin chans när vädret var bra, men nu är den chansen sumpad.