2020-05-29, 16:44
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/live/forstarkt-prisuppgang-i-stockholm-enligt-boprisindikator/
Danske Banks boprisindikator för priset på bostadsrätter i Stockholms kommun pekar på en förstärkt uppgång av priserna i maj jämfört med mätningen i mitten av månaden, som tydde på en stabilisering.

Maj månad som helhet visar en uppgång på 1,3 procent.

Till stor glädje för alla i tråden ser vi förstärkt uppgång av bostadspriserna.

Nu finns något att förfasa sig över och förneka.
2020-05-29, 16:53
Medlem
flukkes avatar
Rekordsiffror för Hemnet mitt i Coronakrisen

https://www.gp.se/ekonomi/rekordsiffror-f%C3%B6r-hemnet-mitt-i-coronakrisen-1.28554476

Citat:
Intresset för Hemnet och bostadsmarknaden var enormt i april och ökade med 17 procent mot motsvarande tid i fjol, och trycket fortsatte in maj. Det är de högsta siffrorna sedan företaget började att mäta trafiken.

Så mycket för minskat intresse under corona..
Det verkar ha blivit någon omvänd corona effekt när inga svenskar får lämna landet och istället köper landställenn och större hus som ökar mest. Men även större lägenheter verkar intressanta i dessa karantäntider.
2020-05-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.di.se/live/forstarkt-prisuppgang-i-stockholm-enligt-boprisindikator/
Danske Banks boprisindikator för priset på bostadsrätter i Stockholms kommun pekar på en förstärkt uppgång av priserna i maj jämfört med mätningen i mitten av månaden, som tydde på en stabilisering.

Maj månad som helhet visar en uppgång på 1,3 procent.

Till stor glädje för alla i tråden ser vi förstärkt uppgång av bostadspriserna.

Nu finns något att förfasa sig över och förneka.

Det verkar finnas olika åsikter.
Enligt SEBs boprisindikator verkar hushållens förväntningar peka i motsatt rikning.

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2020/sebs-boprisindikator---hushallens-boprisforvantningar-rasar-

2020-04-06 06:30
SEB:s Boprisindikator faller kraftigt i april med 67 punkter till minus 20. Det är den största förändringen under en enskild månad som uppmätts under boprisindikatorns 17-åriga historia. Raset gäller hela landet och alla regioner visar kraftiga nedgångar.

Störst minskning ser vi i Stockholm och Skåne med vardera 38 enheter till 11 respektive 19.

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2020/seb-boprisindikator---hushallens-boprisforvantningar-fortsatter-nedat-

2020-05-11 06:30
SEB:s Boprisindikator minskar med ytterligare 6 punkter i maj, till minus 26.

Störst minskning ser vi i Svealand utom Stockholm och Skåne med vardera 40 enheter till minus 23 respektive minus 21. I Västra Götaland minskade indikatorn med 39 enheter från 11 till minus 28 och i Stockholm med 36 enheter från 11 till minus 25.
2020-05-29, 19:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Rekordsiffror för Hemnet mitt i Coronakrisen

https://www.gp.se/ekonomi/rekordsiffror-f%C3%B6r-hemnet-mitt-i-coronakrisen-1.28554476

Så mycket för minskat intresse under corona..
Det verkar ha blivit någon omvänd corona effekt när inga svenskar får lämna landet och istället köper landställenn och större hus som ökar mest. Men även större lägenheter verkar intressanta i dessa karantäntider.
Det säljs fritidshus på hemnet också. Det kan vara intresset för de som drivit upp intresset för hemnet.
2020-05-29, 21:37
Medlem
Citat:
Det säljs fritidshus på hemnet också. Det kan vara intresset för de som drivit upp intresset för hemnet.

Jag har skrivit tidigare i tråden att det inte är omöjligt att priserna på fritidshus kan komma att gå upp i corona-tider - men som vanligt möts man av skepsis och domedagsprofeter som tycker att allting är för dyrt, för att dom själva inte tjänar några pengar (bland denna grupp är oxå föreställningen att pengar är fake-news väldigt stor - förmodligen för att dom inte har några hitte-på-pengar och därför är avundsjuka på de med låtsas-pengar som dom inte ens tror på).
2020-05-29, 22:43
Medlem
29590 på hemnet

Nytt rekord igen
2020-05-29, 23:04
Medlem
Kan inte fatta att folk köper bostad när USA har arbetslöshet runt 20%

Ofattbart

Gigantisk risk
2020-05-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag har skrivit tidigare i tråden att det inte är omöjligt att priserna på fritidshus kan komma att gå upp i corona-tider - men som vanligt möts man av skepsis och domedagsprofeter som tycker att allting är för dyrt, för att dom själva inte tjänar några pengar (bland denna grupp är oxå föreställningen att pengar är fake-news väldigt stor - förmodligen för att dom inte har några hitte-på-pengar och därför är avundsjuka på de med låtsas-pengar som dom inte ens tror på).

Jag kollar folks taxerade löner hela dagarna och inte är de särskilt imponerande

Svenskar är mediokra människor
2020-05-29, 23:07
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
Kan inte fatta att folk köper bostad när USA har arbetslöshet runt 20%

Ofattbart

Gigantisk risk

hjärntvätt! SPEND LIKE THERE IS NO TOMORROW!! Om Stockholm drabbas värst blir jag och resten av landet glada!
2020-05-29, 23:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/fritidshus/24m
Här kan man se att medelpris för fritidshus är 1 976 000 SEK.
Och de är stigande. Stillastående i April vad jag kan se.

Men försäljningsvolymen var klar större än 2019. Så nog har folk köpt fritidshus för att semestra i Sverige denna sommar.
2020-05-30, 07:05
Medlem
Jag bor i Halmstad o här får folk i regel mer än vad de begärt. Ett hus blev 1 miljon dyrare än utpriset. Några enstaka har hus gått under begärt pris. Men svackan kanske kommer längre fram. Sen har vi inte haft några större varsel och uppsägningar. Och det är inte så många som blivit permitterade. Vi har även varit rätt förskonade från Corona än så länge. Men det kanske vänder längre fram i år och vi får vårt då.
2020-05-30, 08:19
Bannlyst
Citat:
Dvs du har således inget stöd alls för att bostadsyta minskar.

(Grafen visade omsatt yta. Hade du skrivit att omsatt yta minskade så hade det ju stämt. Ja apropå det med detaljer).

Grafen fungerar inte längre. Texten var trend boyta. Du frågade om bostadsyta. Nu påstår du omsatt yta. Vad är det du egentligen tolkat in? Fullt rimlig tolkning är minskad boyta.

Det är fullt rimligt med minskad boyta när skuldsättningen stuckit iväg. Fattar du inte detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in