2020-05-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Jag leker djävulens advokat här för tillfället och det verkar trigga en hel det butthurt personer men som du säger: hata slumpen.

Det folk inte gör när dom läser panikartiklar i Aftonbladet eller litar på influencers på Instagram istället för att basera sina handlingar på fakta och kunskap om världspolitiken som jags verkar vara ensam om att ha lärt mig när jag gick i skolan en gång i tiden (kids nowadays....) så kan man se saker ur ett större sammanhang.
Pragmatiskt som jag är så ser jag kostnaderna för det som sker världen över som större än vinsten med att rädda några få liv som hade dött ändå. Att säga att 400,000 dött av Corona ENBART är skitsnack. 5,000 kanske gjort det. Resten har dött pga underliggande orsaker ändå.

Ja, såklart har du rätt, i principen att det är (mycket) gamla och svaga som dör, men det har de flesta här inne inte intellekt att begripa. Jag är också rätt övertygad om att detta fokus på viruset förvirrar, det är nytt och därför drabbas många hårt, medans de flesta knappt ens märker det.

De metabola sjukdomarna har ökat lavinartat i världen, en sorts välfärdssjuka, där en del inte tål nya virus ( och inte flera återkommande heller, för den delen). Det kan vara tungt att ta in, men i takt med alltför snabb och stor befolkning på jorden, kommer sannolikt fler av CV19. Den kommer att passera som en mild säsongsinfluensa om ett par år, är min bedömning.

Men man får räkna med våldsamma påhopp med denna typ av analys, sett lite mer i stort.....
Citera
2020-05-30, 00:35
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-29/inga-svenska-turistbesok-i-grekland

Så ser det ut just nu.
Citera
2020-05-30, 00:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men jag tyckte mig ana en viss ledsamhet över vår ställning som "paria" pga Covid, det var därför jag ville förklara att jag tror inte de andra nordiska länderna ser ner på oss, mer att de tycker det är pinsamt å vård vägnar och vill återgå till normaliteten, där vi har ganska goda relationer.

Tycker det är bra att de ser ner på oss. Tror inte heller att det är på brödrafolkens allvar direkt, men det är ett politiskt utspel från dem och det var verkligen nödvändigt. Den behövs mer tryck på Sverige utifrån. Vi kan inte sitta här som nåt jädra Nordkorea och hitta på vad som är sanningen. Inte Sveriges befolknings fel, men tycker det är bra att vi blir utpekade ännu mer. Och att det har sanna effekter. Fattar inte varför de dissade Finland men men. Jag skulle även starkt avråda det omvända, att en dansk reser hit t ex. Är ju inte bara så att svensken kan smitta ner Norden, de kan ta med för mycket smitta hem med.
Citera
2020-05-30, 00:36
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Fy fan silket mongo. Enligt utveklclingsstörda ovan ska man få träffa sin nära och kära trots att det finns risken att de smittas och dör. Snacka om att vara blåst i huvudet. Prova att skalla väggen. Du kan möjligen blir dummare än du är nu.

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Okej. Knappast någon ide att fortsätta denna "konversation". Du är totalblockerad i din uppfattning och klarar inte av att tänka klart.

Du och en drös andra har fullständigt snöat in på dödssiffran i landet som är en piss i universum i sammanhanget.
Av de dryga 4000 som har dött MED covid så lär majoriteten på mellan 70% och 80% riktigt gamla högst troligt dött inom kort även utan covid. Antalet friska yngre som strukit med är försumbart i sammanhanget.

Och för detta ska man då STÄNGA landet, göra hundratusentals arbetslösa och krascha ekonomin för decennier framöver? Det gäller liksom att ställa en konsekvens mot den annan. Men då krävs det att man fler än två hjärnceller.

Du. Säg det till de här ländernas regeringar. Kolla Table of pandemic lockdowns.
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_lockdowns
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-30 kl. 00:38.
Citera
2020-05-30, 00:37
Medlem
Tröskeln för flock-immunitet antas vara högre än 60% som man tidigare trott.
Källa: Timesofindia.com
https://timesofindia.indiatimes.com/world/rest-of-world/the-world-is-still-far-from-herd-immunity-for-coronavirus/articleshow/76086155.cms

Till och med NY med så många döda är bara 1/3-del på vägen mot immunitet. Sverige sägs enligt artikeln ligga mellan 7-17%.

De talar också om att man inte kan vara säker på att man utvecklar antikroppar trots smitta, inte heller hur länge man skulle vara immun.

De flesta städer måste se 10 gånger fler smittade eller döda för att nå någon slags immunitet.
Senast redigerad av futuro 2020-05-30 kl. 00:45.
Citera
2020-05-30, 00:38
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-29/inga-svenska-turistbesok-i-grekland

Så ser det ut just nu.
Och?
Citera
2020-05-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Vänta nu kommer random dumma förnekare och säger att han egentligen inte bryr sig om Grekland, att det ändå var för varmt där. Surt sa räven.
Och då måste det sägas att england och italien som har flest turister i grekland inte heller är välkommna, inte än iallafall.
Citera
2020-05-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Så patetiskt, men han växer väll upp om han inte super ihjäl sig som den svaga individ han verkar vara, patetisk som sagt.

Fantastiskt roligt att läsa ert svammel till svar, humor på hög nivå.
Obildad pöbel som tror ni är duktiga på att argumentera genom att klappa varandras ryggar, förlöjliga och dra sympatikortet.

Ni bryr er inte ett skit om de som omkommit. Ni är misslyckade och ser på något absurt sätt en livsmening med att hata Sverige och hanteringen av krisen.

Ni har tagit över stafettpinnen från råvänstern, som skriker rasist så fort man sakligt försökt argumentera runt migrationen. Istället för rasist så skriker ni mördare, så fort någon försöker argumentera rationellt om en extremt komplicerad kris.

Lycka till i era misslyckade liv!
Citera
2020-05-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag tror man bryter mot lagen

genom att inte smittspåra en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom,

det verkar tveksamt om man bara kan låta bli och skylla på resurserna,

jag tror man är skyldig att se till att skaffa de resurser som behövs,

men jag är inte jurist.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/02/regeringen-har-fattat-beslut-med-anledning-av-folkhalsomyndighetens-hemstallan-gallande-infektion-me d-coronavirus-2019-ncov/

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2020/04/prop.-201920144/
Hoppas att alla såna frågor provas his en rättslig instans på Europeisk nivå.
Citera
2020-05-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Jag skriver i generella termer. Mina privatekonomi går det ingen nöd på eftersom jag skött om mitt liv genom utbildning och arbete som du dock inte verkar ha gjort... Vart vill du komma?

Jag ser ingen anledning att mina nära och kära (flera i riskgrupper) skall lida eller dö i onödan. Jag kramar inte mina gamla föräldrar utan handlar åt dom och håller avstånd precis som man borde. Det är exakt det jag skrivit hela tiden: PANIKEN ÄR SKADLIG. Det vi gör i Sverige är ju det som är det rimliga. Lite lagom återhållsamhet som kommer fungera länge. Folk kommer bli smittade och folk kommer att dö, men det är fortfarande inte så att "folk dör som flugor".
4000 personer av sveriges befolkning är 0.04% vilket knappast kan ses som mycket.
Återigen - 90% av dessa hade troligtvis dött ändå av andra orsaker inom mycket kort tid vilket inte gör deras död mindre sorglig men absolut mindre relevant i spridandet av panik.

Lyssna här din tölp. Folk i Sverige dör som flugor.
Om folk dog som flugor i Italien, så dör de som flugor i Sverige också då det är samma antal i förhållande till folk.
Om folk dog som flugor i Spanien, så dör de som flugor i Sverige också då det är samma antal i förhållande till folk.
Om folk dog som flugor i UK, så dör de som flugor i Sverige också då det är samma antal i förhållande till folk.
Om folk dog som flugor i USA, så dör de som flugor i Sverige också då det är samma antal i förhållande till folk.

Är du blåst i huvudet kan man då förstå att du inte lyckas göra såna grundläggande jämförelse, men då ha värdigheten att hålla käften din tölp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Internationellt kommer svenskar uppfattas som både korkade och oetiska. Svensken, den som säljer sin mormor för en rutten potatis. Och det blir svenska folket som kommer uppfattas så då svenskar i opinionsmätningar har gett sitt stöd till Tegnell. Det känner man till i utlandet. När dessutom Tegnell förlöjligat andra länder kommer de inte vara tysta.
Ja Italiens ambassad i Stockholm har ju kommit ut med ett skarpt meddelande till Sverige där man speciellt adresserar Tegnell:
Osv.

https://ambstoccolma.esteri.it/ambasciata_stoccolma/en/ambasciata/news/dall_ambasciata/2020/05/comunicato-stampa-dell-ambasciatore_0.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Och?
Och,,,,, säger väl allt. Vi är ett litet land som inte har någon kontroll på corona. Och?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in