Citat:
Det finns naturligtvis inget i eventuell oordning som borde påverka synen på bo ur ett mänskligt perspektiv. Dock finns viss relevans i bevisvärderingen. Många menar att sperman på kjolen placerar SD i kontakt med bo nära förestående brottstillfället, medan det i själva verket är rimligt att tvätt av ytterplagg prioriterats bort senaste tiden givet polisens spontana intryck.
Det är inte jag övertygad om.
T ex kan det i vårt hushåll vara ganska rörigt periodvis. Fem personer, varav tre tonåringar. Det är många aktiviteter, jobb, skola, kompisar, vänner hela tiden. Måltider vid olika tidpunkter för olika personer. Enormt mycket tvätt. Skrattretande att prata om nio par trosor med tanker på hur mycket tvätt vi har per vecka (och dag).
MEN, vi är alla mycket noga med hygien och städning. Ingrodd skit finns inte i vårt hem, även om det kan ligga framme saker och högar. Det kan finnas dammtussar. Ingen i familjen vill gå i smutsiga kläder (därför den ständigt överfulla smutskorgen).
Jag tycker inte att man kan dra slutsatser om denna bevisning (sperman på kjolen) utifrån att Lena har haft det rörigt hemma:
1. Om sperman kommit på kjolen vid tidigare tillfälle (inte vid mordtillfället) är det inte säkert att Lena sett fläcken, även om man kan misstänka att hon borde ha gjort det. Den verkar ha missats av teknikerna vid första undersökningen, även om den kunde observerats med blotta ögat.
2. Det kan även ha varit så att hon noterat fläcken på morgonen när hon skulle iväg, men inte vetat vad det var och beslutat att det var så diskret att det "fick duga". Hon kanske hade bråttom och inte tid att byta.
3. Om hon hade sett fläcken och förstått vad den inneburit, kanske hon inte hade tagit den på sig? En ganska naturlig reaktion?
4. Men mest tror jag faktiskt att fläcken har kommit till vid mordtillfället. Jag misstänker att Lena visserligen var en person som hade "bråttom" till allt hon gjorde. Hon skrev snabbt, och vänner har berättat att de blev imponerade av hur mycket hon hann med i sitt liv. Det var kanske de år som föregick de sista av hennes år i livet. Men jag får en känsla av att hon inte slarvade med hygienen.
Jag tror inte att man inte kan dra slutsatser av hur hennes hem såg ut och vad det innebär för bevisvärderingen vad gäller spermafläckarna på kjolen.