2020-05-29, 23:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Det finns naturligtvis inget i eventuell oordning som borde påverka synen på bo ur ett mänskligt perspektiv. Dock finns viss relevans i bevisvärderingen. Många menar att sperman på kjolen placerar SD i kontakt med bo nära förestående brottstillfället, medan det i själva verket är rimligt att tvätt av ytterplagg prioriterats bort senaste tiden givet polisens spontana intryck.

Det är inte jag övertygad om.

T ex kan det i vårt hushåll vara ganska rörigt periodvis. Fem personer, varav tre tonåringar. Det är många aktiviteter, jobb, skola, kompisar, vänner hela tiden. Måltider vid olika tidpunkter för olika personer. Enormt mycket tvätt. Skrattretande att prata om nio par trosor med tanker på hur mycket tvätt vi har per vecka (och dag).

MEN, vi är alla mycket noga med hygien och städning. Ingrodd skit finns inte i vårt hem, även om det kan ligga framme saker och högar. Det kan finnas dammtussar. Ingen i familjen vill gå i smutsiga kläder (därför den ständigt överfulla smutskorgen).

Jag tycker inte att man kan dra slutsatser om denna bevisning (sperman på kjolen) utifrån att Lena har haft det rörigt hemma:

1. Om sperman kommit på kjolen vid tidigare tillfälle (inte vid mordtillfället) är det inte säkert att Lena sett fläcken, även om man kan misstänka att hon borde ha gjort det. Den verkar ha missats av teknikerna vid första undersökningen, även om den kunde observerats med blotta ögat.

2. Det kan även ha varit så att hon noterat fläcken på morgonen när hon skulle iväg, men inte vetat vad det var och beslutat att det var så diskret att det "fick duga". Hon kanske hade bråttom och inte tid att byta.

3. Om hon hade sett fläcken och förstått vad den inneburit, kanske hon inte hade tagit den på sig? En ganska naturlig reaktion?

4. Men mest tror jag faktiskt att fläcken har kommit till vid mordtillfället. Jag misstänker att Lena visserligen var en person som hade "bråttom" till allt hon gjorde. Hon skrev snabbt, och vänner har berättat att de blev imponerade av hur mycket hon hann med i sitt liv. Det var kanske de år som föregick de sista av hennes år i livet. Men jag får en känsla av att hon inte slarvade med hygienen.

Jag tror inte att man inte kan dra slutsatser av hur hennes hem såg ut och vad det innebär för bevisvärderingen vad gäller spermafläckarna på kjolen.
Citera
2020-05-29, 23:50
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Den del som verkar fungera perfekt på SD är väl munnen, ang gipsskenan så var det väl när han slog handen i en vägg när han blev arg/förbannad på sin stackars dotter.
Nej, inte ens munnen fungerar. Har lyssnat på SD:s förhör i rättegången ett antal gånger nu, och varje gång han ljuger( vilket man hör väldigt tydligt) så går rösten upp i falsett i det sista ordet i dessa meningar. Annars är rösten pipig men jämn.
Citera
2020-05-29, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
1. Om sperman kommit på kjolen vid tidigare tillfälle (inte vid mordtillfället) är det inte säkert att Lena sett fläcken, även om man kan misstänka att hon borde ha gjort det. Den verkar ha missats av teknikerna vid första undersökningen, även om den kunde observerats med blotta ögat.

Jag tror inte att man inte kan dra slutsatser av hur hennes hem såg ut och vad det innebär för bevisvärderingen vad gäller spermafläckarna på kjolen.

Teknikerna behöver inte ha mycket för att konstatera sperma. Det handlade antagligen inte om matskedar, snarare ett tumavtryck eller så, och BO kan mycket väl ha missat detta och burit kjolen otvättad efteråt. Det betyder alls inte att hon är en snuskhummer.

Nej, jag tror inte heller att man ska dra några slut"satser" (sic) om sperman, annat än att MGM och BO haft sex relativt nyligt. Tror absolut inte på någon sorts nekrofilteori.
Citera
2020-05-29, 23:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Teknikern som vittnar ger en bild av att skon kan ha maskintvättats. Det är därför blod har sipprat in i skumgummit inuti plösen, något som inte sker annars. Tvättmaskinen har nog varit central för forensikerna. Men jag kan tänka mig att MGM har försökt skura av utsidan så gott han förmådde. Samtidigt har MGM helt missat att blodiga shorts låg överst i tvättkorgen. Det känns lite märkligt. Men han var väl sjukt stressad den natten.

Jag är ganska säker på att forensikern sa att skon inte hade tvättats i maskin, utan troligen tvättats för hand.
Teorin han hade var att eftersom de tvättats (för hand) så hade blod och DNA letat sig in i skumgummidelen i innerfodret på grund av tvätten. Detta var enbart en teori som forensikern hade, då det inte fanns vetenskapliga bevis som stödde denna teori. De visste inte hur dessa material (skumgummi) reagerar under dessa förutsättningar.

De blodiga shortsen hade inte Lenas blod på sig, så vitt jag förstått.
Citera
2020-05-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Glöm inte föralldel att han även klättrar..

En "Mållga" kommer alltid när man som bäst behöver den. Kan det möjligtvis vara så att när SD skall klättra med säkerhetslina och visa upp sina akrobatkonster för sina vänner, och när SD skall ut och cykla med eller utan kärra, och även när han mycket lätt och smidigt joggar ut i skog och mark på sina burkjakter, är det då som SD kallar på Mållgan som tar över hans ryggproblem och sedan blir allt frid och fröjd för SD och då knyter han skorna hur lätt som helst.

Jag måste säga att det är ytterst egendomligt hur SD klarar av alla dessa viga akrobatkonster när han svänger sig likt Tarzan uppför träden och upp för de höga bergen med ett sådant ryggproblem ? och hur smidigt och lätt han joggar fram i skog och mark på jakt efter sina älskade burkar och hur lätt han cyklar, jag skulle aldrig ha klarat av något sådant om jag hade haft ett sådant ryggproblem som SD tidigare påpekat sig ha.

Jag tror SD är mycket osannfärdig gällande dessa återkommande ryggproblem, eller behöver verkligen SD ringa HD, SOA eller JG varje gång han behöver få på sig sina pjucks?
Kan SD eventuellt vara en hypokondriker i just detta fallet ?

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-05-30 kl. 00:04.
Citera
2020-05-30, 00:01
Avslutad
Citat:
Jag är ganska säker på att forensikern sa att skon inte hade tvättats i maskin, utan troligen tvättats för hand.
Teorin han hade var att eftersom de tvättats (för hand) så hade blod och DNA letat sig in i skumgummidelen i innerfodret på grund av tvätten. Detta var enbart en teori som forensikern hade, då det inte fanns vetenskapliga bevis som stödde denna teori. De visste inte hur dessa material (skumgummi) reagerar under dessa förutsättningar.

De blodiga shortsen hade inte Lenas blod på sig, så vitt jag förstått.

Då har jag missuppfattat! Jag trodde det stod klart att skorna maskintvättats. Vad gäller shortsen är jag lite osäker. De har ju definitivt hittat MGM:s blod. Kanske stänkte det inte så mycket från BO på shortsen, och att det var just därför MGM inte brydde sig om att tvätta dem och polisen inte fann något från BO på dem? Är det öht helt säkerställt att MGM hade shortsen på sig vid bullerplanket?
Citera
2020-05-30, 00:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Teknikerna behöver inte ha mycket för att konstatera sperma. Det handlade antagligen inte om matskedar, snarare ett tumavtryck eller så, och BO kan mycket väl ha missat detta och burit kjolen otvättad efteråt. Det betyder alls inte att hon är en snuskhummer.

Nej, jag tror inte heller att man ska dra några slut"satser" (sic) om sperman, annat än att MGM och BO haft sex relativt nyligt. Tror absolut inte på någon sorts nekrofilteori.

Nej, jag är inte heller inne på nekrofili.

Mest troligt för mig i nuläget är att hon lurats till platsen i tron om sex. Eftersom det inte finns någont tecken på sperma i slidan tänker jag att det kan ha varit gm mening att inte lämna spår och att sperman på kjolen var "olycksfall i arbetet".

Alternativt kan sperman hamnat där vid tidigare tillfälle.

Möjligen kan det ha hamnat där i samband med mordet, då jag har läst att det har förekommit i mordfall. Detta tror jag kanske minst på, då jag tänker att om det varit en "ofrivillig" tömning, borde det inte ha hamnat på hennes kjol, utan i gm kallingar/byxor?
Citera
2020-05-30, 00:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Kan ringen ha hakat sig fast och slitits av? Den var ju inte "hel"
Hade hon brutet finger?

"...tillsammans med de uppgifter som Aleksandra Lazarevic lämnat under förhöret vid huvudförhandlingen, framgår att Lena Wesström haft flera sårskador med underliggande frakturer i huvudet och ansiktet. Vidare att Lena Wesström också haft sårskada med underliggande fraktur på den vänstra tummen...

...mjukdelsblödningar med underliggande frakturer i huvudet, separata frakturer i huvudet och ansiktet, sårskador och mjukdelsblödningar i huvudet, underhudsblödningar på kroppen, sårskador på kroppen och överhudsavskrapningar...

...och en del skador på händerna, orsakats genom upprepat våld av annan person...

...bedömning är att Lena Wesström utsatts för åtminstone 17 separata våldsmoment i form av slag med ett föremål mot huvudet. Vidare att Lena Wesström varit vid liv när slagen utdelades. Av dessa
17 våldsmoment talar, enligt Aleksandra Lazarevic, den sammantagna skadebilden starkt för att tre
kraftiga våldsmoment i form av slag med ett hårt föremål utövats mot huvudets vänstra sida och ett
kraftigt slag mot den vänstra ögonregionen..."

Från domen, sid 17 och 18, det är vad jag kan hitta nu angående skador på fingrar.
Det besvarar inte frågan men ger en bild av hur LW blev behandlad, så att det inte glöms bort.
Citera
2020-05-30, 00:30
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
En "Mållga" kommer alltid när man som bäst behöver den. Kan det möjligtvis vara så att när SD skall klättra med säkerhetslina och visa upp sina akrobatkonster för sina vänner, och när SD skall ut och cykla med eller utan kärra, och även när han mycket lätt och smidigt joggar ut i skog och mark på sina burkjakter, är det då som SD kallar på Mållgan som tar över hans ryggproblem och sedan blir allt frid och fröjd för SD och då knyter han skorna hur lätt som helst.

Jag måste säga att det är ytterst egendomligt hur SD klarar av alla dessa viga akrobatkonster när han svänger sig likt Tarzan uppför träden och upp för de höga bergen med ett sådant ryggproblem ? och hur smidigt och lätt han joggar fram i skog och mark på jakt efter sina älskade burkar och hur lätt han cyklar, jag skulle aldrig ha klarat av något sådant om jag hade haft ett sådant ryggproblem som SD tidigare påpekat sig ha.

Jag tror SD är mycket osannfärdig gällande dessa återkommande ryggproblem, eller behöver verkligen SD ringa HD, SOA eller JG varje gång han behöver få på sig sina pjucks?
Kan SD eventuellt vara en hypokondriker i just detta fallet ?

Mvh/ @JokerMannen
Märkligt att han med diskbrock kan ha sex högt och lågt, kors och tvärs i skog, tvättstugor, soffor, altangolv och stenhårda cementgolv. VEM tror på detta 😂
Citera
2020-05-30, 00:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
"...tillsammans med de uppgifter som Aleksandra Lazarevic lämnat under förhöret vid huvudförhandlingen, framgår att Lena Wesström haft flera sårskador med underliggande frakturer i huvudet och ansiktet. Vidare att Lena Wesström också haft sårskada med underliggande fraktur på den vänstra tummen...

...mjukdelsblödningar med underliggande frakturer i huvudet, separata frakturer i huvudet och ansiktet, sårskador och mjukdelsblödningar i huvudet, underhudsblödningar på kroppen, sårskador på kroppen och överhudsavskrapningar...

...och en del skador på händerna, orsakats genom upprepat våld av annan person...

...bedömning är att Lena Wesström utsatts för åtminstone 17 separata våldsmoment i form av slag med ett föremål mot huvudet. Vidare att Lena Wesström varit vid liv när slagen utdelades. Av dessa
17 våldsmoment talar, enligt Aleksandra Lazarevic, den sammantagna skadebilden starkt för att tre
kraftiga våldsmoment i form av slag med ett hårt föremål utövats mot huvudets vänstra sida och ett
kraftigt slag mot den vänstra ögonregionen..."

Från domen, sid 17 och 18, det är vad jag kan hitta nu angående skador på fingrar.
Det besvarar inte frågan men ger en bild av hur LW blev behandlad, så att det inte glöms bort.

Så här i efterhand önskar jag att jag hade citerat mer ur FUP (en läxa).
Men jag minns att jag läste om att Lena hade frakturer på flera fingrar, tyvärr skrev jag inte ut vilka fingrar:

Citat:
Även sidan av ansiktet såsom tinningar, käkben, kindben och hjässa är ansikte.

Jag har inte följt er debatt om slag mot ansiktet, men av det som framkommer från förhöret, kan förstås att L'ena försökte skydda sitt ansikte och huvud. Hon fick därför skador och frakturer på händerna bl a ( frakturer på tumme , pekfinger och långfinger t ex. Kanske försökte hon skydda ansiktet med händerna och ansiktet är riktat mot marken?

Men huvudet och ansiktsdelarna har omfattande skador!
Om du inte tycker att tinningen, hjässa eller kindbenet tillhör ansiktet så får du tycka det.

Men hon har faktiskt även en skada rakt över vä öga som även har krossat benet under.

För mig verkar det som en stor del av våldet är riktat mot ansiktet.

Kanske fanns det många slag mot bakhuvudet som jag missade?
Citera
2020-05-30, 00:48
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Så här i efterhand önskar jag att jag hade citerat mer ur FUP (en läxa).
Men jag minns att jag läste om att Lena hade frakturer på flera fingrar, tyvärr skrev jag inte ut vilka fingrar:
Det är vad jag också vill minnas att jag läst.
Kommer dock inte ihåg om det var i Tekniska Undersökningar eller Sakkunnigutlåtanden.
Eller i ditt inlägg 🙂
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-05-30 kl. 00:51.
Citera
2020-05-30, 01:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det är vad jag också vill minnas att jag läst.
Kommer dock inte ihåg om det var i Tekniska Undersökningar eller Sakkunnigutlåtanden.
Eller i ditt inlägg 🙂

Som jag minns det var det ur förhör med SD.
De konfronterade honom med delar från obduktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in