2020-05-29, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Så du tror inte på alla människors lika värde?

jag tror inte, jag vet att alla människor inte är lika mycket värde.
Citera
2020-05-29, 20:33
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Om du hade varit i Sverige hade du haft en bättre bild. Inte lätt nere i trollfabriken.

Är i Sverige i VGR.

Här är business as usual.

Fullt med folk på stan och i butiker och det hålls inga avstånd.

Svenskarna är sannerligen superkorkade.
Kan inte motstå kortvarig förlustelse ens under pågående pandemi.

Svagt.
Citera
2020-05-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Jo, förvisso, men dessa 360.000 är till dags dato, året är inte slut ännu, och detta är i stort utöver "vanlig" dödlighet.

Men, kanske är det naturens sätt att sköta befolkningsminskningen?
360000 fall av... 7 miljarder. på 4 månader eller lite till?

Undra hur många fler som kommer att dö endast pga ekonomiska restriktioner på sjukvården?

Det dör mellan 250-500 000 personer i influensa varje år.

Responden på coronaviruset har varit helt ur proportion.
Citera
2020-05-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Då har skolan sent omsider bestämt sig för att vår dotter ska få gå om året för att hon varit borta under våren.

Dom vet att det är riskgrupp i familjen.

Lite segt för nu kommer jag behöva hitta en privatskola som man betalar för som man kan övertala till en start i rätt klass nästa år...

Innan jag går igång på detta så måste jag fråga vilken klass dottern går i?

(En skola kan nämligen inte fatta detta beslut hur som helst.)
Citera
2020-05-29, 20:35
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tegnell och Giesecke är principfasta och intelligenta människor. Det är inte deras fel att kvinnor och invandrare i vården är helt värdelösa.
De måste ju vara intelligenta då de tog sig in på läkarlinjen. Ändå kommer de finnas med i framtida kurslitteratur för läkarstudenter där deras åtgärder mot kinesvirusets härjningar i Sverige 2020 analyseras och framläggs som ett skräckexempel på hur allt gick fel.
Citera
2020-05-29, 20:38
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Värt att krascha hela världens ekonomi och stoppa landet i ett halvår för 5000 döda.... och nästan alla var groteskt överviktiga mongon med redan dålig hälsa (typ invandrare med ett ben från irak efter krigen) eller 90-åringar på boenden.

Dags att öppna upp samhället igen.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det har dött mer än 5000 i hela världen.

Vi hade haft betydligt fler döda om vi inte hade "stoppat landet".

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Dagens lilla ljusglimt

Att ge höga doser med blodförtunnande till patienter som är svårt sjuka i covid-19 verkar ha bidragit till att färre dör. Sverige är bland de första länderna att ge den nya behandlingen.

– Det är bidragande faktor och en liten pusselbit i att kunna förbättra för dem som är svårt sjuka, säger Mika Skeppholm, överläkare och kardiolog på Danderyds sjukhus

Man såg ganska tidigt i studier från Kina att det skulle kunna finnas en nytta av att behandla med blodförtunnande medicin.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-behandling-kan-ha-bidragit-till-farre-doda-i-covid-19/

Oj vad bra Hoppas det stämmer!
Citera
2020-05-29, 20:38
Medlem
danevitos avatar
Några frågeställningar kring COVID :

Varför hör man inget i media eller från Tegnell om vikten av C & D-vitamin?

Ett kort reportage i Expressen som florerade på facebook för några dagar sedan om en inblick på intensivvården i Sverige. Där en sjuksköterska säger något som får mig att tappa hakan. Hon säger i princip, patienter kan må bra och ha konversationer med oss om allt och inget och vi måste tyvärr säga till dom en dag att tyvärr kommer du inte överleva morgondagen, du har fått i dig dödligt höga doser av syre pga att du ligger här. Vaa?!?, vad säger hon?! Dör dom av behandlingen av syre nu också?

Hur kan det finnas brist på syrgasmaskiner i Sverige när Trump dagligen står och säger på presskonferenser att dom har överflöd av maskiner och skickar dom utomlands gärna om dom får frågan.

"Ungefär 90 procent av alla som dött av coronaviruset i Sverige var 70 år eller äldre, enligt Socialstyrelsens senaste siffror. 49 procent av dessa bodde på äldreboende och 25 procent hade hemtjänst. " Kan det vara så att i Sverige så avlivar man äldre systematiskt genom palativvård sedan flera år så när en pandemi kommer är det inte konstigt att dom äldre stryker med?

Hur många dog förra året av vanlig influensa i sverige och världen?

Dricker inte patienter vatten på intensivvården? Eller får dom endast drop? titta på slutet av filmen:
https://www.svtplay.se/video/26844997/berattelser-fran-frontlinjen-kampen-mot-coronaviruset
Citera
2020-05-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Är i Sverige i VGR.

Här är business as usual.

Fullt med folk på stan och i butiker och det hålls inga avstånd.

Svenskarna är sannerligen superkorkade.
Kan inte motstå kortvarig förlustelse ens under pågående pandemi.

Svagt.

Som på jobbet. Jag hatar mina arbetskamrater just nu. Varje dag får jag säga till folk att hålla jävla avstånd. När kollegor kommer in till mitt rum så har jag möblerat så att man kan sitta på två meters avstånd. Ändå ska folk sätta sig på min bordskant. Vad är problemet?

”Oj nämen oj. Vad bra att du säger till. Jag är sååå dålig på att komma ihåg att hålla distans.”

Det är kollegor i alla åldrar. Från 25-65 åringar. Den enda som håller avstånd är den utländska kollegan samt chefen som är 65+

Svenskar är superkorkade.

Edit: inte alla svenskar såklart, men alldeles för många.
Citera
2020-05-29, 20:40
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
360000 fall av... 7 miljarder. på 4 månader eller lite till?

Undra hur många fler som kommer att dö endast pga ekonomiska restriktioner på sjukvården?

Det dör mellan 250-500 000 personer i influensa varje år.

Responden på coronaviruset har varit helt ur proportion.

Jag vet att det skulle ha dött mer om världen inte har gått i lockdown.

Först har vi dårar som skriker att vi inte ska ha en lockdown för att det kostar för mycket, men i samma andetag skriker att det har inte dött så många för länderna gick i lockdown.

Ibland känns det hopplöst.
Citera
2020-05-29, 20:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Hur det blir i förhållande till andra länder är för tidigt att säga. Om ett år kanske vi har en bättre bild.

Har nog noterat att "vi" har stått på olika ställen, i många diskussioner här på FB (utan att jag har kommenterat).

Men detta som sker just nu, är död. Många döda och ett okänt antal som får dras med lång rehabilitering. I värsta fall ett livslångt lidande med kroniska sjukdomar.

Jag bara inte förstår ditt synsätt, om du menar allvar ?

Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Varför får jag skit av Herrgickhan om en max peak på 300-400 döda per dag när SCB redovisar det?

Vissa alltså...

https://3d7mga3y7cch3anq7fruvw719qx-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/05/image-1.png
Citera
Medlem
Om bristen på skydd

En stor del av de anställda i äldreomsorgen har vid något tillfälle arbetat utan rätt skyddsutrustning. Det visar en ny undersökning. På en rad håll i landet har frågan om personalens skydd lett till djupa konflikter.

Mer än var tredje uppger att man vid något tillfälle jobbat utan rätt skydsutrustning, och mer än var sjätte har gjort det under de senaste veckorna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-kartlaggning-manga-har-jobbat-utan-skydd-i-aldreomsorgen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in