Citat:
Ursprungligen postat av
Airikrr
Är gitarren ny eller har du haft den ett tag?
Här har du en lista på vanliga orsaker till ditt problem:
Strängarna kärvar i sadeln
Strängarna är upplindade många varv på stämskruven - korta strängen
Stallsadlarna har skarpa kanter som hindrar strängarna
Stämskruvarna är dåliga eller för löst spända - spänn åt eller byt
Svajet kärvar - åtgärda det eller byt
Eventuella strängtryck hindrar strängarna
Gitarren är i nyskick, den är bara något år gammal. Ska "zero fret" sitta fast eller vara lös? Sist jag bytte strängar satt den löst, vilket jag inte tror den gjort förut, så den måste ha lossnat. Tack för uppradningen av eventuella orsaker. Jag ska försöka undersöka vad som är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Svajstall innebär alltid problem med stämningen. Förutom med låsbara strängsystem då. Man bör vara rimligt besatt av att svaja så ofta det går för att det ska bli värt att ha svaj över huvudtaget.
Att ge fan i att använda svaj om man nu trots allt har sånt stall underlättar. Men det kan ändå bli en hel del problem med stämningen.
Red Special har ju en kompromiss. Den har inget låsbart strängsystem. Däremot har den låsbara stämskruvar. Vilket gör att man faktiskt kan göra mjuka tremolos utan att gitarren direkt kukar ur i stämningen. Dock bör man undvika att gå loss som Steve Vai med svajen om man vill ha den hjälpligt stämd.
Frågan är om du strängat den rätt när du nu har låsbara stämskruvar. Har du gjort som snubben i den här videon?
https://m.youtube.com/watch?v=rEBtC0lxFKc
Jag har problem med min tremolo arm också, den sitter löst på ett obeskrivligt sätt, så jag använder sällan den, trots att jag vill. Det känns som att jag borde kunna gå loss lite grann med den ändå, eftersom Brian May själv är ett stort fan av enorma dive bombs och hans RS verkar hålla stämningen betydligt bättre. Jag gillar att svaja, så det är något jag inte vill bli av med.
Jag blev extremt frustrerad för någon dag sedan, då jag hade stämt gitarren, och ett ackord senare var B- och G-strängen åt helvete. Bokstavligen ett ackord senare, inom spannet av tre sekunder.
Jag ska titta på videon du länkat, jag gör säkert något fel när jag sätter dit nya strängar. Jag chansar bara hur man ska göra, så förhoppningsvis ligger en del av felet där, men rent intuitivt känns det som att svajen är helt cp också.