2020-05-26, 19:25
Medlem
Jag har en Red Special-replika som blir ostämd hela tiden. Antingen är jag efterbliven och gör fel när jag byter strängar, eller så är det svajsystemet som är helt åt skogen. Jag gissar på att det är jag som är dum i huvudet. Finns det något proffs man kan skicka gitarren till som kan kolla att allt stämmer med den?
Citera
2020-05-26, 20:28
Medlem
Airikrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shlock
Jag har en Red Special-replika som blir ostämd hela tiden. Antingen är jag efterbliven och gör fel när jag byter strängar, eller så är det svajsystemet som är helt åt skogen. Jag gissar på att det är jag som är dum i huvudet. Finns det något proffs man kan skicka gitarren till som kan kolla att allt stämmer med den?
Är gitarren ny eller har du haft den ett tag?

Här har du en lista på vanliga orsaker till ditt problem:
Strängarna kärvar i sadeln
Strängarna är upplindade många varv på stämskruven - korta strängen
Stallsadlarna har skarpa kanter som hindrar strängarna
Stämskruvarna är dåliga eller för löst spända - spänn åt eller byt
Svajet kärvar - åtgärda det eller byt
Eventuella strängtryck hindrar strängarna
Senast redigerad av Airikrr 2020-05-26 kl. 20:38.
Citera
2020-05-26, 22:56
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Svajstall innebär alltid problem med stämningen. Förutom med låsbara strängsystem då. Man bör vara rimligt besatt av att svaja så ofta det går för att det ska bli värt att ha svaj över huvudtaget.

Att ge fan i att använda svaj om man nu trots allt har sånt stall underlättar. Men det kan ändå bli en hel del problem med stämningen.

Red Special har ju en kompromiss. Den har inget låsbart strängsystem. Däremot har den låsbara stämskruvar. Vilket gör att man faktiskt kan göra mjuka tremolos utan att gitarren direkt kukar ur i stämningen. Dock bör man undvika att gå loss som Steve Vai med svajen om man vill ha den hjälpligt stämd.

Frågan är om du strängat den rätt när du nu har låsbara stämskruvar. Har du gjort som snubben i den här videon?
https://m.youtube.com/watch?v=rEBtC0lxFKc
Citera
2020-05-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airikrr
Är gitarren ny eller har du haft den ett tag?

Här har du en lista på vanliga orsaker till ditt problem:
Strängarna kärvar i sadeln
Strängarna är upplindade många varv på stämskruven - korta strängen
Stallsadlarna har skarpa kanter som hindrar strängarna
Stämskruvarna är dåliga eller för löst spända - spänn åt eller byt
Svajet kärvar - åtgärda det eller byt
Eventuella strängtryck hindrar strängarna

Gitarren är i nyskick, den är bara något år gammal. Ska "zero fret" sitta fast eller vara lös? Sist jag bytte strängar satt den löst, vilket jag inte tror den gjort förut, så den måste ha lossnat. Tack för uppradningen av eventuella orsaker. Jag ska försöka undersöka vad som är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Svajstall innebär alltid problem med stämningen. Förutom med låsbara strängsystem då. Man bör vara rimligt besatt av att svaja så ofta det går för att det ska bli värt att ha svaj över huvudtaget.

Att ge fan i att använda svaj om man nu trots allt har sånt stall underlättar. Men det kan ändå bli en hel del problem med stämningen.

Red Special har ju en kompromiss. Den har inget låsbart strängsystem. Däremot har den låsbara stämskruvar. Vilket gör att man faktiskt kan göra mjuka tremolos utan att gitarren direkt kukar ur i stämningen. Dock bör man undvika att gå loss som Steve Vai med svajen om man vill ha den hjälpligt stämd.

Frågan är om du strängat den rätt när du nu har låsbara stämskruvar. Har du gjort som snubben i den här videon?
https://m.youtube.com/watch?v=rEBtC0lxFKc

Jag har problem med min tremolo arm också, den sitter löst på ett obeskrivligt sätt, så jag använder sällan den, trots att jag vill. Det känns som att jag borde kunna gå loss lite grann med den ändå, eftersom Brian May själv är ett stort fan av enorma dive bombs och hans RS verkar hålla stämningen betydligt bättre. Jag gillar att svaja, så det är något jag inte vill bli av med.

Jag blev extremt frustrerad för någon dag sedan, då jag hade stämt gitarren, och ett ackord senare var B- och G-strängen åt helvete. Bokstavligen ett ackord senare, inom spannet av tre sekunder.

Jag ska titta på videon du länkat, jag gör säkert något fel när jag sätter dit nya strängar. Jag chansar bara hur man ska göra, så förhoppningsvis ligger en del av felet där, men rent intuitivt känns det som att svajen är helt cp också.
Citera
2020-05-29, 18:07
Medlem
Jag testade byta strängar nu med videon du länkade som guide, Nospheratu, och det har hjälpt mycket. Gitarren håller stämningen bättre. Förhoppningsvis i det långa loppet också. Jag skulle fortfarande vilja använda svajen, jag gillar inte att behöva avstå från att använda den.

Hur ofta ska man byta strängar egentligen, om man spelar några minuter per dag som jag gör? Ibland blir det timtal långa sessioner, men inte alltid.
Citera
2020-05-31, 21:58
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag testade byta strängar nu med videon du länkade som guide, Nospheratu, och det har hjälpt mycket. Gitarren håller stämningen bättre. Förhoppningsvis i det långa loppet också. Jag skulle fortfarande vilja använda svajen, jag gillar inte att behöva avstå från att använda den.

Hur ofta ska man byta strängar egentligen, om man spelar några minuter per dag som jag gör? Ibland blir det timtal långa sessioner, men inte alltid.
Egentligen borde du byta strängar en gång i månaden. Men det är det ju knappt någon som orkar hålla på med. Men vill man ha det där krispiga ny-strängljudet så är det lagom med en gång i månaden om man spelar lite varje dag.

Du sa något om att tremolon kändes konstig eller typ satt lös? Går det att beskriva lite mer ingående hur du menar? Det finns ju alla möjligheter att det är där det stora problemet sitter. Sen får man nog ha i åtanke att Brian May haft typ 40 år på sig att modda sin gitarr till perfektion. Jag tvivlar på att din replika har exakt samma hårdvara som originalet. Fjädrarna som håller stallet kan t ex vara något kinesiskt skit som inte riktigt pallar strängtrycket som de borde. Eller att stallet sitter löst för att de hade lite bråttom.

Du borde ju rimligtvis kunna svaja lite med en ny gitarr från fabrik tycker man. Annars är det ju illa. Men det där med att divebomba som Brian May kan kräva lite experimentering med kraftigare fjädrar eller kanske annan tremoloarm. Sånt är sällan dyrt men tar tid att testa sig fram med.
Citera
2020-05-31, 23:08
Medlem
Josts avatar
Hur många fjädrar har du som håller mot stallet? Jag hade en gitarr som hade problem med at den blev ostämd om jag använde svajen (vilket har lett till at jag numera låser stallet, eller köper gitarre utan svajstall. Men med den gitarren så hjälpte det en del med att sätta inn en fjäder till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in