Citat:
Jag har bara egna erfarenheter att gå efter och ingen har än så länge genomfört en gedigen undersökning om detta. Personligen känner jag såväl företagare som högutbildade som redan vidtagit de första stegen för en exit, tvivlar jag inte det minsta på att vi kommer få se en kompetens/kapitalfykt. För ett litet land som Sverige behövs det faktiskt inte så många för att effekterna skall bli kännbara.
"Den största "brain-drainen" och kompetensflykten från Sverige har redan skett"
Har du något stöd för det?
Varför skulle faran vara över?
Varför har vi haft relativt kraftig tillväxt om det skett?
Och hur kan folk ha råd att betala stigande bostadspriser om det är så?
Har du verkligen kollat den föreställningen mot verkligheten.
Har du något stöd för det?
Varför skulle faran vara över?
Varför har vi haft relativt kraftig tillväxt om det skett?
Och hur kan folk ha råd att betala stigande bostadspriser om det är så?
Har du verkligen kollat den föreställningen mot verkligheten.
De tre viktigaste faktorerna för en exit är: skolan, brottsligheten och det brutna samhällskontraktet. De lägre skatterna ses oftast bara som en bonus.
Tino Sanandaji arbetar just nu på en bok som skall handla om just Talangutvandring och företagarflykt. Jag ser fram emot denna bok då den säkerligen kommer att svara på många frågor såsom dessa. Så slipper vi lekmän spekulera fram och tillbaka.
Citat:
För att vara mer tydlig - det var socialdemokraterna och Olof Palme som först initialt startade massinvandringen. Med Palme startade Sveriges mångkulturella välfärdsprojekt. Men Palme var fortfarande för en reglerad invandring. I en intervju med tidskriften Invandrare & Minoriteter 1977 fick Palme denna fråga och svarade: ”För det första måste vi ha en reglerad invandring, det har jag alltid varit anhängare av. Alltså att vi på ett rimligt sätt, kvantitativt, kan bemästra problemet. För det andra att vi för en konsekvent jämlikhetspolitik. Om någon av dessa två förutsättningar brister, riskerar vi att få svåra problem”.
"1. Den okontrollerade massinvandringspolitiken som Moderaterna initierade under Reinfeldt och som har eldats på under Socialdemokraterna."
Detta har påståtts ofta i forumet. Men när jag efterfrågar lagändring brukar det bli tyst. Utlänningslagen som gällt sattes under Göran Persson. 2005. Innan valet. Det är mycket svammel i det här området. Och lite fakta.
Detta har påståtts ofta i forumet. Men när jag efterfrågar lagändring brukar det bli tyst. Utlänningslagen som gällt sattes under Göran Persson. 2005. Innan valet. Det är mycket svammel i det här området. Och lite fakta.
Moderaterna med Reinfeldt och Ulf kristersson förvärrade situationen.
Under åren 1996-1997 drev Fredrik Reinfeldt, Ulf Kristersson och MUF linjen att Sverige borde ha fri invandring. De konservativa Moderaterna verkade dock vid den tiden fortfarande för ett restriktivt flyktingmottagande. Dåvarande partiledaren Bo Lundgren avslöjade nyligen i en uppmärksammad radiointervju följande:"”Skälet till att Ulf Kristersson och hans del av ungdomsförbundet och många andra hade sin inställning var att man ville krossa det svenska välfärdssystemet. Det ville ju Fredrik också i sin bok ’Det sovande folket’. Det är lite hemskt att säga det men delvis förespråkade man en fullkomligt fri invandring till Sverige för att vi då inte skulle kunna bibehålla väldigt mycket av de här av de här olika förmånerna. Då skulle människor tvingas att försörja sig själva eller inte klara sig själva.”"
Dock tystades detta exceptionella avslöjande ner av massmedia i enlighet med deras policy om agendasättande journalistik.
År 2010 kom Sverigedemokraterna in i riksdagen. Året därpå slöt Alliansen den migrationspolitiska uppgörelsen med Miljöpartiet, vilket är det enda riksdagsparti förespråkar fri invandring. Åren därpå ökade invandringen till Sverige markant.
Granskning som visar på bristande konsekvensanalyser för samtliga regeringar mellan 2004-2015.
https://riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2017/konsekvensanalyser-infor-migrationspolitiska-beslut.html
"En granskning av Riksrevisionen (RIR 2017:25)[113] visade i november 2017 på bristande konsekvensanalyser inför migrationspolitiska propositioner för regeringarna mellan åren 2004 och 2015 som lade 26 propositioner med förslag som på olika sätt berör människors möjligheter att söka skydd i Sverige.[113] Bristerna gällde oavesett riktning på förslagen.[113] Granskningen visade att det bland annat saknades ekonomiska analyser, trovärdiga skattningar av antalet asylsökande samt beskrivningar av hur förslagen skulle påverka människor, myndigheter, kommuner och landsting.[113] Den visade också att samtliga långtidsprognoser på det migrationspolitiska området 2004—2015 underskattade statens utgifter.[113] Riksrevisionen hänvisade till krav i Kommittéförordningen, Regeringskansliets riktlinjer för konsekvensutredning och Propositionshandboken samt att Regeringskansliet borde redovisa framtida analyser transparent så att de kan upprepas och granskas av externa aktörer.[113]"
2016 - Moderater tar avstånd från den gamla politiken under Reinfeldt.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6586264
"Flera tunga moderater har de senaste veckorna tagit avstånd från moderaternas gamla migrationspolitik.
Partiledaren Anna Kinberg Batra har sagt att den inte var hållbar och att hon inte vill gå tillbaka till den.
Även Fredrik Reinfeldts tidigare statssekreterare Mikael Sandström har gjort avbön och skriver i en artikel att han skäms för att inte ha lyssnat på dem som varnade för politiken.
Och i förra veckan sa tidigare finansministern Anders Borg att han ångrade migrationsuppgörelsen med Miljöpartiet och att Moderaterna i stället borde ha gjort upp med Socialdemokraterna om en mer restriktiv politik."
Citat:
Det samhällskontrakt som den Svenska medborgare erhöll under 1980 talet vs den som erhålls idag är det en stor skillnad på. Får mig att börja undra över hur gammal du är? Är du ung så kan jag förstå att du inte kan se den skillnaden.
"2. Det brutna samhällskontraktet, där man som Svensk betalar otroligt höga skatter och får minimalt tillbaka."
Samma här. Mycket fantasier och lite fakta. Folk verkar inte förstå att de som arbetar i offentlig sektor också orsakar stigande lönekostnader varje år. Som är större än KPI-ökningen.
När det var sjuksköterskeuppror en gång påtalade jag att om de får högre lön får vi mindre sjukvård. Folk blev helt vansinniga. Den triviala biten fakta gick inte att få in i deras skallar.
Detta är inget nytt. Det var mycket väsen om att folk dog i operationsköerna på 80-talet. Och det är över 30 år sedan. Men det är bättre nu. Skattekvoten är lägre och offentlig sektor mindre. Iom Göran Persson gav S upp vansinnet att sätta privat sektor i kk och anställa alla i offentlig sektor.
De som bär på föreställningen du ger uttryck för förstår inte hur kostnader förändras och hur omprioriteringar sker.
Det stora problemet vi har är att arbetsmarknadslagar och fackföreningar tillåts hålla så många i arbetslöshet och utanförskap.
Kan vi komma tillrätta med det kan vi sänka skattekvoten ytterligare och få mer tillväxt. (Varvid bostadspriserna kommer stiga än mer. Och bubbelpratarna bli än mer frustrerade).
Samma här. Mycket fantasier och lite fakta. Folk verkar inte förstå att de som arbetar i offentlig sektor också orsakar stigande lönekostnader varje år. Som är större än KPI-ökningen.
När det var sjuksköterskeuppror en gång påtalade jag att om de får högre lön får vi mindre sjukvård. Folk blev helt vansinniga. Den triviala biten fakta gick inte att få in i deras skallar.
Detta är inget nytt. Det var mycket väsen om att folk dog i operationsköerna på 80-talet. Och det är över 30 år sedan. Men det är bättre nu. Skattekvoten är lägre och offentlig sektor mindre. Iom Göran Persson gav S upp vansinnet att sätta privat sektor i kk och anställa alla i offentlig sektor.
De som bär på föreställningen du ger uttryck för förstår inte hur kostnader förändras och hur omprioriteringar sker.
Det stora problemet vi har är att arbetsmarknadslagar och fackföreningar tillåts hålla så många i arbetslöshet och utanförskap.
Kan vi komma tillrätta med det kan vi sänka skattekvoten ytterligare och få mer tillväxt. (Varvid bostadspriserna kommer stiga än mer. Och bubbelpratarna bli än mer frustrerade).
Du skriver att det var liknande problem med att folk dog i köer till operation under 1980 talet, som det är idag. Det skulle jag gärna se en källa på.
Idag dör det fler än någonsin i väntan på operation:
https://www.fokus.se/2020/01/dodens-vantrum-allt-fler-dor-i-vantan-pa-akutvard/
Citat:
Jag håller med dig om att S har demonterat en hel del sedan deras inträde med Löfven i spetsen. Återigen manipulerat av ett extremistiskt minoritetsparti - MP.
"Inse att Moderaterna och Socialdemokraterna är två sidor av samma mynt. Vi pendlar mellan dessa två sidor av samma mynt och år efter år förvärras situationen i Sverige."
Bär man på den föreställningen har man inga insikter om vilka förbättringar som gjordes under alliansen. Och hur S sedan successivt demonterat en del förbättringar. Varvid tillväxten försvagades. Under denna mandatperiod blockas dock S sådana ambitioner av C & L.
Bär man på den föreställningen har man inga insikter om vilka förbättringar som gjordes under alliansen. Och hur S sedan successivt demonterat en del förbättringar. Varvid tillväxten försvagades. Under denna mandatperiod blockas dock S sådana ambitioner av C & L.
Lyft gärna på de förbättringar som Alliansen gjorde?
Den ekonomiska påstådda framgången som moderaterväljare har försökt lyfta tidigare har redan debunkats.
Sju år med negativ BNP-tillväxt saknar motstycke i svensk efterkrigstid. Det finns på samma sätt ingen åttaårsperiod med lägre BNP-tillväxt än åren 2006-2014. Det är ett fascinerande tecken i samtiden att Reinfeldt och Borg tilläts utmåla den sämsta perioden i mannaminne som någon sorts gyllene tillväxtepok. […] Anders Borg skämdes väl för att berätta att tillväxten i BNP per capita mellan 2006-2014 låg på föga imponerande 0.3%. Mätt från 2007 var tillväxten negativ.