2020-05-29, 14:36
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att han lämnar Lena helt ensam ute och inte gör allt för att säkra henne i första hand utan ska rädda "andra kvinnor" som kan råka illa ut, visar ju att han är helt ute och cyklar i sina lögner.

Det är tre personer som reagerar skarpt på det udda beteende han har, varav två är poliser som är vana att handskas med människor i nöd. En är en granne som känner SD sedan förut, och ändå (eller just därför?) reagerar på hans beteende.

Det finns en till sak som man kan reagera på i detta, och det är att Lena inte (så vitt jag läst) har berättat om detta läskiga bakhåll. Tvärtom är hon väl ute den 13:e (?) för att fixa den cachen som skulle fixas, och då helt ensam? (Fasiken vad jag avskyr att inte ha tillgång till FUP). Då är inte den "vite riddaren" med för att säkra henne. Jag tvivlar på att hon skulle bege sig ut i närheten av detta område om SD varnat henne för mållgorna.
Det har du rätt i, konstigt! Berättar Stefan för någon annan än polisen om Mållgorna? Kan inte minnas det.
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, han ville ju för allt i världen inte ge sej in ”bland dom där” men om LW skulle råkade på dem, ja, jo, hum... tänkte inte på det...
Det är en mycket intressant del av FUP där SD ertappas med garden totalt nere.
Haha så dumt bara..
Citera
2020-05-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag hör till dem som påvisat både negativa och positiva delar ur den personlighet som framstått hos LW.
Hon är inte unik egentligen, men inte typiskt medelsvensson heller.
Harmonisk var hon ju mestadels inte, kanske unde tiden med UW?

Det är tråkigt att så många ägna sig åt att leta fel hos henne som förälder osv, om detta har bidragit till mord så kunde var tredje slarvig mamma ha mördats.
Hennes senare promiskuösa liv kan ju ha påverkat SD och fört honom närmare HD, som åtminstone verkar ha en i taget (vi har läst bara om en, JS).

Man får "ta" detta i ett diskussionsforum, men man bör förstås invända när det är påkallat om anklagelserna går till överdrifter! I alla diskussioner finns bråkstakar som tyvärr kan vilseleda andra så man hamnar bortom fokus. Tyvärr.

När man lyssnar på ljudupptagningarna så får man intrycket att hon kunde vara rätt intensiv ja, problemet här var att SD försökte styra alla situationer vilket blir tydligt i rätten där han hela tiden undervisar alla i hur varje situation och handling inte bara ur hans synvinkel men även alla andra skall tolkas... han kunde ju under hela resan dragit sig ur men hans ego och sexliv har väl behövt någon som LW. Sen när han började förlora övertaget blev han allt mer frustrerad och hatisk...
Citera
2020-05-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Polisen trodde att det var ett missbrukarhem för att det var så många skitiga trosor där!
Det är sannerligen inte konstigt att hon är mördad!!!!!
Och till råga på allt skulle hennes mamma tvätta dom!!!

Det är tur att hon blev mördad och att jorden blev av med denna vidriga äckliga människa!!!

Nu förstår vi precis hur mördaren tänkte!

Vet inte riktigt hur glourioslife gör, men om det nu ligger 9 par trosor i tvätten.eller vad det var...konstigt? Nej inte enligt mig. Man byter oftast underkläder ett par ggr per dag ibland fler beroende på jobb och träning etc. Hon kanske hade väldigt mycket trosor....vem vet?
Citera
2020-05-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Vet inte riktigt hur glourioslife gör, men om det nu ligger 9 par trosor i tvätten.eller vad det var...konstigt? Nej inte enligt mig. Man byter oftast underkläder ett par ggr per dag ibland fler beroende på jobb och träning etc. Hon kanske hade väldigt mycket trosor....vem vet?

Låter ju fullt normalt om hon inte tvättat på några dagar, men hela kommentaren hade väl som syfte att tala illa om BO.
Citera
2020-05-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGladeBagaren
När man lyssnar på ljudupptagningarna så får man intrycket att hon kunde vara rätt intensiv ja, problemet här var att SD försökte styra alla situationer vilket blir tydligt i rätten där han hela tiden undervisar alla i hur varje situation och handling inte bara ur hans synvinkel men även alla andra skall tolkas... han kunde ju under hela resan dragit sig ur men hans ego och sexliv har väl behövt någon som LW. Sen när han började förlora övertaget blev han allt mer frustrerad och hatisk...

Ja han behövde en utmaning och LW triggade igång hans behov av det.
Rena häxdansen, kan man säga med facit i hand.
Han hade alla möjligheter att sätta ner foten (mer än hon verkar det som, hon var för känslomässig på alla nivåer) och stoppa dramat.
Citera
2020-05-29, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Hmmm... Att Hanna haft en depressiv period är dokumenterat.
Efter allt det traumatiska hon upplevt kring både otrohet och mordåtalad make, skulle man ganska lätt se att hon nu skulle kunna vara i en liknande situation med avseende på måendet.

Så hur verkar det se ut?
Hon verkar otroligt aktiv och driven kring hobbyn GC.
Hon har alltså både fysisk energi och en målmedvetenhet.
Hon verkar ju jobba såvitt jag vet.
Ett arbete som verkligen kräver både emotionell styrka och god koncentrationsförmåga över längre arbetstid.

Hanna Davidsson framstår alltmer som en person som väl lyckats dölja sina styrkor och sin initiativkraft.
Hon må vara skadad av narcissisten Stefan, men hon har en hårdare hud än man tidigare inte riktigt kunnat ana.

Hon har skickligt manövrerat bland blindskären utan att gå på grund.
Stefan, härföraren, har inte lyckats lika bra.

Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Men ett mycket kontrollerat ursinne med noggrann planering både före och efter. Enda stunden när aggressionerna släpptes fram till 100% var de där minuterna bakom planket. Personligen har jag kommit till åsikten att SD inte är helt rätt i den profilen utan en ännu mer kontrollerad manipulatör med en mycket bättre förmåga att för andra förställa sig sitter ett snäpp över den mer karikatyrlike SD och har garderat sig väl med sin lille lydmake som risktagaren.
Hon har lyckats med allt i det äktenskapet, om man vänder lite på det vi vet:

-Hon har fått sin familj att vara deras familj. SDs familj vill hon inte ha att göra med mer än absolut nödvändigt.

-Hon är den som barnen älskar och respekterar. SD håller strösselförhör och slår sönder handen mot väggar. Han kanske tror att dessa typ av handlingar är hans egna beslut men resultaten ljuger sällan.

-Hon blir den som alla sympatiserar med efter affären SD-LW. En affär som jag tror varit regisserad för att leka med LWs sinnestillstånd som man önskar. Det är i alla fall vad hon sagt till SD men hon slipper ju samtidigt att ha sexuellt umgänge med honom vilket alla kan förstå fördelarna med. Depressionen kan nog vara fejkad, antingen med hjälp av SD eller även för honom för att förklara varför hon inte kan känna attraktion nog för sex. Klassiskt: För mäktig dominans över annan leder till förakt. Förakt dödar all attraktion med tiden. Skicka SD till LW och sen kan hon ligga med män hon inte äcklas av.

-Hon är ute och roar sig på olika sätt med andra män medans SD ruttnar bort i häktet med en livstidsdom hängandes över huvudet. Hon garderar sig säkert skickligt och slugt med att sitta och skriva lite i tråden så hon har något att peka på om SD frikänns. Men det blir mycket mer slentrianmässigt, alla vet ju att sannolikheten att frikännas vid åtal statistiskt är låg.

-Efter frikännandet fortsätter hon med geocaching tillsammans med män hon attraheras av medans SD får gå runt och oroa sig för mycket: Överklagan, stämplad som mördare, olika okända/kända folk som kan vilja ge sig på honom. Dessa vet vem han är, han vet inte vilka de är. Otroligt svår situation för en narcissist med nojja etc. Ingen känner att de har anledning att förebrå HD mer än möjligtvis för att hon inte sagt hela sanningen. Men det är ju hennes make och fadern till hennes barn så man förstår ändå.

-Lustigast av allt är ju att även om SD inser allt detta så finns antagligen inga bevis att peka på från livstidscellen. "Det var hon som gjorde det" men vad ska han peka på? Bara indicieberget mot honom själv finns kvar och de konkreta bevisen som vapen, blodiga kläder och annat som teoretiskt skulle kunna leda direkt till henne är med största sannolikhet förintat eller så pass rengjort att inget kan fälla henne.

-Planen innefattar skilsmässa som måste spelas med i för att hålla skenet uppe. Mindre tid som hon tvingas uthärda krypmaken som hon äcklas så av. Hon är dock hardcore och kan svälja sånt om hon måste utan att röra en min på fel sätt.

-Hon gjorde ett misstag som jag ser det, hon tappade omdömet där morgonen efter och klämde olyckligt fram "jag hoppas att hon är död" till kollegan när hon inte ens säkert kan sägas ha haft möjlighet att veta om att LW var saknad. Oavsett så bör uttalandet vara ett misstag och jag tror att den för alla oundvikliga påverkan av sömnbrist fick henne en aning ur fattningen där.

-Fyll gärna på med fördelar som hon vunnit, det finns massor. Ett till exempel kan ju vara hur jönsen SD cyklar runt om nätterna och sätter upp lappar, smsar, lyser in hos folk och annat. För HD är det nog win-win där: Hon skickar SD för att trakassera de hon stört sig på och slipper samtidigt ha honom i huset. Han får at all negativ uppmärksamhet som det givetvis leder till. Alltid extra sött för dessa människotyper med känslan av att ha fått någon att göra som man vill dessutom, en belöning i sig.
HD eller inte HD? Jag försöker sammanställa några för och emot HDs inblandning. Fyll gärna på! protestera räknar jag med att ni gör också.
FÖR
(1) HD verkar veta ngt om försvinnandet innan ens SD fått reda på det. Hon berättar för sin chef och säger t.o.m. "Hoppas hon är död". (a) Hade HD berättat om hur hon fick veta om försvinnandet, skulle det satt henne i bättre dager. Men antagligen SD i sämre. Rädd för detta? Hot? Eller finns det ngn annan som berättat (SOA? JG? eller har SD berättat om plan kvällen innan?) (b) Detta Hoppas är ju gräsligt. Så gräsligt att jag TYCKER att HD inte borde sagt det om hon verkligen trodde att det var så. Och hade hon varit med borde hon insett det.
(2) HD har mest att vinna på det (se citat ovan). FAST hon hade kunnat lösa detta på annat sätt. Den ultimata hämnden på LW, borde väl varit att kunna stå med SD som helt sin egen och visa upp för en levande LW. Kanske borträknat i och med skilsmässan? Hon står verkligen med en väldig förlust nu (barnens pappa (han kanske inte var mycket att hänga i julgranen men kunde ändå bidra till uppehälle), hela privatlivet i en FUP, etc).
(3) Trots all info som får oss att tycka att vi känner SD litet väl väl, är HD blank som sina minnesluckor. Medveten strategi? Någon som inte syns kan väl inte mörda (boktips: T Rickne "Mord - mitt arbete")?
(4) Beteende efter mordet - gladare och mer ihop med SD. Visst finns alternativa förklaringar och hon kanske bara gör en Löwengrip och smilar utåt men gråter inåt?
(5) Saknar alibi. Och har berättat att hon inte bara sov hela natten, kanske, fast hon minns inte.
(6) Skulle kunnat använt mediciner för att övervinna spärrar (men hade också kunnat förse t.ex. SD eller SOA med sådana).
(7) Någon hållhake har SD på henne, kanske via SOA, kanske att hon sagt att LW ska bort och känner sig skyldig, kanske bara rädsla för att själv råka ut i framtiden. Varför skrek hon vid gripandet i augusti?

MOT
(1) Åklagaren menar att HD inte mäktade med mordet. Här vore det bra med precision: jag tror inte de menar att HD inte fysiskt haft kraften. Svårt att säga utan mordvapen. Hon är väl dessutom längre än SD?
(2) Motiv: känns som om just HD hade än mindre behov av mord då hon skulle åka bort med SD - men det kan ju vara en del av en plan? GCmotivet…. tja vem vet, men...
(3) HD hade inte kunnat lura ut LW. Så ensam om mordet det är hon inte.
(4) Mer sannolikt med en ensam mördare - eftersom de flesta INTE kommer på det som problemlösning, speciellt inte om de inte missbrukar eller är yrkeskriminella. Men visst: kaka säker maka eller också har maken bakat henne länge för att få henne dithän?
(5) Hon var inte med i planen 11/5 (men kanske just därför skulle ngn kunna säga...)

Skulle mannen som vände i gränden kunnat vara SOA? Även för honom gäller att han inte skulle kunnat få ut LW ur huset, men han kan varit där för att spana och ställa sig på plats - SD kunde ju inte veta precis när han fick ut LW till planket och hade inte mobil med sig. Och det hade SOA säkert inte heller eftersom man väl kollat vilka mobiler som rört sig i området (finns sätt att undgå säkert).
Citera
2020-05-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
HD eller inte HD? Jag försöker sammanställa några för och emot HDs inblandning. Fyll gärna på! protestera räknar jag med att ni gör också.
FÖR
(1) HD verkar veta ngt om försvinnandet innan ens SD fått reda på det. Hon berättar för sin chef och säger t.o.m. "Hoppas hon är död". (a) Hade HD berättat om hur hon fick veta om försvinnandet, skulle det satt henne i bättre dager. Men antagligen SD i sämre. Rädd för detta? Hot? Eller finns det ngn annan som berättat (SOA? JG? eller har SD berättat om plan kvällen innan?) (b) Detta Hoppas är ju gräsligt. Så gräsligt att jag TYCKER att HD inte borde sagt det om hon verkligen trodde att det var så. Och hade hon varit med borde hon insett det.
(2) HD har mest att vinna på det (se citat ovan). FAST hon hade kunnat lösa detta på annat sätt. Den ultimata hämnden på LW, borde väl varit att kunna stå med SD som helt sin egen och visa upp för en levande LW. Kanske borträknat i och med skilsmässan? Hon står verkligen med en väldig förlust nu (barnens pappa (han kanske inte var mycket att hänga i julgranen men kunde ändå bidra till uppehälle), hela privatlivet i en FUP, etc).
(3) Trots all info som får oss att tycka att vi känner SD litet väl väl, är HD blank som sina minnesluckor. Medveten strategi? Någon som inte syns kan väl inte mörda (boktips: T Rickne "Mord - mitt arbete")?
(4) Beteende efter mordet - gladare och mer ihop med SD. Visst finns alternativa förklaringar och hon kanske bara gör en Löwengrip och smilar utåt men gråter inåt?
(5) Saknar alibi. Och har berättat att hon inte bara sov hela natten, kanske, fast hon minns inte.
(6) Skulle kunnat använt mediciner för att övervinna spärrar (men hade också kunnat förse t.ex. SD eller SOA med sådana).
(7) Någon hållhake har SD på henne, kanske via SOA, kanske att hon sagt att LW ska bort och känner sig skyldig, kanske bara rädsla för att själv råka ut i framtiden. Varför skrek hon vid gripandet i augusti?

MOT
(1) Åklagaren menar att HD inte mäktade med mordet. Här vore det bra med precision: jag tror inte de menar att HD inte fysiskt haft kraften. Svårt att säga utan mordvapen. Hon är väl dessutom längre än SD?
(2) Motiv: känns som om just HD hade än mindre behov av mord då hon skulle åka bort med SD - men det kan ju vara en del av en plan? GCmotivet…. tja vem vet, men...
(3) HD hade inte kunnat lura ut LW. Så ensam om mordet det är hon inte.
(4) Mer sannolikt med en ensam mördare - eftersom de flesta INTE kommer på det som problemlösning, speciellt inte om de inte missbrukar eller är yrkeskriminella. Men visst: kaka säker maka eller också har maken bakat henne länge för att få henne dithän?
(5) Hon var inte med i planen 11/5 (men kanske just därför skulle ngn kunna säga...)

Skulle mannen som vände i gränden kunnat vara SOA? Även för honom gäller att han inte skulle kunnat få ut LW ur huset, men han kan varit där för att spana och ställa sig på plats - SD kunde ju inte veta precis när han fick ut LW till planket och hade inte mobil med sig. Och det hade SOA säkert inte heller eftersom man väl kollat vilka mobiler som rört sig i området (finns sätt att undgå säkert).

Mot : 1-6 det var SD
Citera
2020-05-29, 15:22
Medlem
Lena Wesströms chatt med Stefan på mordkvällen

20:49
LW: sänder bild på hjärtformad kaka
LW: Gjorde till dig och mig
LW: Om du törs smyga hit ikväll kan vi är. Tar lite med N nu.
LW: sänder emoji hjärta

21:09
SD: Till Viken nu
SD: Bild platsdelning, gata

21:12
LW: Oj, sent

22:55
LW: fixar lite inför N:s födelsedag i morgon. Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?

23:00
SD: kom precis. Svarar på jobbmejl
SD: Har lite måsten

23:01
LW: sänder bild av loggbok som visar en geocache.

23:23
Lena Wesström går ut från bostaden, enligt Google Maps

23.30–23.33
Kvinnoskrik hörs enligt vittnen

00:29
SD: Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs i morrn.

01.41
Lena Wesströms mobil stängs av

05:51
SD: Morrn. Vad händer? Somnade ifrån igen?

06.13–07.02
36 samtal och sms till Lena Wesström från närmaste familjen

06.43
Lena Wesström anmäls som försvunnen till polisen.

07:03
SD: Helluuu
SD: N ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu.
Citera
2020-05-29, 15:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja han behövde en utmaning och LW triggade igång hans behov av det.
Rena häxdansen, kan man säga med facit i hand.
Han hade alla möjligheter att sätta ner foten (mer än hon verkar det som, hon var för känslomässig på alla nivåer) och stoppa dramat.

Jag vet inte om SD själv upplevde att han hade möjligheten att stoppa dramat. De gånger han försökte backa från LW och den infekterade situationen så blev hon arg och började hota. Då gick SD tillbaka ibland motvilligt ibland villigt.
Citera
2020-05-29, 15:39
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag vet inte om SD själv upplevde att han hade möjligheten att stoppa dramat. De gånger han försökte backa från LW och den infekterade situationen så blev hon arg och började hota. Då gick SD tillbaka ibland motvilligt ibland villigt.
Han försökte verkligen bli väck Lena när han fotade henne när hon dejtade andra män eller när han tejpade fast en lykta i hennes dörr för att återigen pissa revir inför andra män. Eller när han begick inbrott och placerade ett ljus i hennes säng. Eller när han fotade utanför hennes fönster och berättade att han skulle komma tillbaka, 6 gånger på en dag.

Stackars lille Tummetott..
Citera
2020-05-29, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Ja hon tyckte inte om BO.....det är sen gammalt.

Den kan t om med vara ett försök att subtilt försök att manipulera och få oss att tro att LW inte skötte sin tvätt och hygien... Hon hade hans dna och endast hans dna på hennes ring och hans sperma på kläderna. De hade enligt SD inte setts på fyra dagar vilket skulle innebära att hon knappt tvättat händerna eller duschat sen dess.

Genom att kamouflera kommentaren till att den skickas av något troll som försöker skoja genom att vara vulgär och löjlig så tror vi inte att den kan vara seriös.
Senast redigerad av DenGladeBagaren 2020-05-29 kl. 15:51.
Citera
2020-05-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Ja stackars SD, han var tvungen att göra som hon sa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in