2020-05-29, 15:00
Medlem
Limma skinkbits avatar
Har ni det? Hade era föräldrar eller far- och morföräldrar det?
När jag växte upp på 70 och 80-talet så var det väldigt vanligt att föräldragenerationen, dvs födda på 40-talet inredde med blåa samlartallrikar med julmotiv. På den tiden tänkte man inte på det men idag tycker jag det var ganska märkligt. Tydligen såldes dessa i "begränsad upplaga" inför varje jul och ett försäljningsargument var att de skulle bli värdefulla i framtiden. Det blev de inte. Fabrikstillverkade föremål som nästan alla har blir sällan värdefulla... Kolla avslutade auktioner på tradera så får ni se.
https://www.tradera.com/search?q=jultallrik&itemStatus=Ended

Jag är uppvuxen i södra Sverige, var detta lika vanligt i hela landet?
Citera
2020-05-29, 15:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
När jag växte upp på 70 och 80-talet så var det väldigt vanligt att föräldragenerationen, dvs födda på 40-talet inredde med blåa samlartallrikar med julmotiv. På den tiden tänkte man inte på det men idag tycker jag det var ganska märkligt. Tydligen såldes dessa i "begränsad upplaga" inför varje jul och ett försäljningsargument var att de skulle bli värdefulla i framtiden. Det blev de inte. Fabrikstillverkade föremål som nästan alla har blir sällan värdefulla... Kolla avslutade auktioner på tradera så får ni se.

Som tur var saknades dessa i mitt hem då jag tycker de är hiskeligt fula.
Citera
2020-05-29, 15:20
Medlem
kall-tingsryds avatar
Jag har mina jultallrikar uppe året om Tillför en känsla av GEMENSKAP och FAMILJ året om
Citera
2020-05-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kall-tingsryd
Jag har mina jultallrikar uppe året om Tillför en känsla av GEMENSKAP och FAMILJ året om

Tycker det är fint faktiskt, trist är snarare dagens moderna inredning, fyrkantigt, öppet och bara kalt.
Citera
2020-05-29, 15:31
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kall-tingsryd

Jo men det var ju ytterligare en märklig aspekt av det hela, i mitt barndomshem och hos alla andra släktingar och bekanta som hade dessa så satt de faktiskt uppe året om! Mitt i sommaren kunde man gå ut i finrummet*) och beskåda tomten med släde och texten JUL-AFTON 1973.

*) Finrummet var ett rum som användes ganska sparsamt, mest bara i samband med att man hade gäster.
Citera
2020-05-29, 19:01
Medlem
Mecanicuss avatar
Jag har också växt upp med de tallrikarna på väggen. Osäker på om det bara var jultallrikar dock?

Det har aldrig varit något jag lagt energi på att kolla vad det var eller fråga om varför? Det var väl så man gjorde då tänker jag.

Har inte känt det behovet att sätta tallrikar på väggen så den traditionen tillsammans med många andra är nog borta idag?

På gott och ont..
Citera
2020-05-29, 19:09
Medlem
Citat:

Förekommer allmänt spritt över landet.
(Jag finns Västernorrland)
Kan ses än idag på väggarna hos en o annan av den generationen.
Citera
2020-05-29, 22:07
Medlem
Zoologens avatar
Mina föräldrar hade inga jultallrikar, men jag har skaffat ett par stycken som jag tycker är jullika och snygga. De åker ner från väggen efter jul, så jag hinner inte tröttna på dem. Skulle inte vilja ha dem uppe året om.
Citera
2020-05-31, 14:00
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Förr i tiden - dvs före internet - så brukade man få olika "reklamhäften" i brevlådan.

Inte reklam för ett kg kött på ICA alltså, utan mer glassiga små häften.
Som en slags Hobbex-katalog nästan.

Men i dessa kunde man hitta bla reklam för sådant som jultallrikar, som man kunde "prenumerera" på.
Så att man fick en ny tallrik varje jul.

Det fanns såklart även andra tallrikar, men andra teman på - som tex "Skogens alla djur," osv.
Och folk blev ju intresserade eftersom det inte fanns så mycket annat att välja bland.

Dessa höften saluförde även andra sorters prenumerationskampanjer, som för tidskrifter såklart.
Eller "teckningskurser" eller kurser i att lära sig spela gitarr.

Hela denna "prenumerationshysterin," eller "abonnemangshysterin" om man nu vill kalla det för det, var ju en mycket framgångsrik affärsidé på den tiden, sm man fått från det stora förlovade landet i väster.
Framförallt kurser gick mycket bra där, och en hel del sektliknande rörelser såg dagens ljus pga det.
Som tex allt från Scientologerna till "AMORC" osv - allt handlade om att prenumerera på kurser, och folk köpte det.

Idag är det fortfarande kvar på sina sätt och vis.
Tex medieproducenter som Historisk media, osv, som gillar att kränga prenumerationslitteratur.
Där man köper "medlemskap" och får då en ny bok en gång i månaden eller något sådant.
Citera
2020-05-31, 15:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Förr i tiden - dvs före internet - så brukade man få olika "reklamhäften" i brevlådan.

Inte reklam för ett kg kött på ICA alltså, utan mer glassiga små häften.
Som en slags Hobbex-katalog nästan.

Dessa häften minns jag! Ganska litet format med sladdrigt papper och på varje sida fanns en talong där man skulle fylla i namn och adress och skicka in ("frankeras ej mottagaren betalar porto"). Fri frakt var inte uppfunnet på den tiden, vad det än var man beställde så tillkom porto och postförskott eller nån expedieringsavgift med minst 49 kr, ofta mer.

Idag finns faktiskt lite av samma skräp i annonser i tidningar som riktar sig till människor med lite sämre smak. Bradford Exchange annonserar flitigt i tidningen Hem och hyra. Bradford Exchange förtjänar en egen tråd om det inte redan finns...
https://www.bradford.se/
Citera
2020-06-01, 17:34
Medlem
kommer nog bli årets julklapp i år (allting kommer tillbaka )
Citera
2020-06-01, 17:45
Medlem
1335991s avatar
Citat:

Jag är uppvuxen i Solna,Norr om huvudstaden,
och,mina föräldrar hade jul och påsktallrikar uppe året runt,
men,även djurtallrikar.
Mamma har kvar precis ALLA tallrikar,
självklart fortfarande upphängda året runt.

Då de köptes in var de för sin tid rätt dyra,
men,bortkastade pengar enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här