Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Har ni det? Hade era föräldrar eller far- och morföräldrar det?
När jag växte upp på 70 och 80-talet så var det väldigt vanligt att föräldragenerationen, dvs födda på 40-talet inredde med blåa samlartallrikar med julmotiv. På den tiden tänkte man inte på det men idag tycker jag det var ganska märkligt. Tydligen såldes dessa i "begränsad upplaga" inför varje jul och ett försäljningsargument var att de skulle bli värdefulla i framtiden. Det blev de inte. Fabrikstillverkade föremål som nästan alla har blir sällan värdefulla... Kolla avslutade auktioner på tradera så får ni se.
https://www.tradera.com/search?q=jultallrik&itemStatus=Ended
Jag är uppvuxen i södra Sverige, var detta lika vanligt i hela landet?
Förr i tiden - dvs före internet - så brukade man få olika "reklamhäften" i brevlådan.
Inte reklam för ett kg kött på ICA alltså, utan mer glassiga små häften.
Som en slags Hobbex-katalog nästan.
Men i dessa kunde man hitta bla reklam för sådant som jultallrikar, som man kunde "prenumerera" på.
Så att man fick en ny tallrik varje jul.
Det fanns såklart även andra tallrikar, men andra teman på - som tex "Skogens alla djur," osv.
Och folk blev ju intresserade eftersom det inte fanns så mycket annat att välja bland.
Dessa höften saluförde även andra sorters prenumerationskampanjer, som för tidskrifter såklart.
Eller "teckningskurser" eller kurser i att lära sig spela gitarr.
Hela denna "prenumerationshysterin," eller "abonnemangshysterin" om man nu vill kalla det för det, var ju en mycket framgångsrik affärsidé på den tiden, sm man fått från det stora förlovade landet i väster.
Framförallt kurser gick mycket bra där, och en hel del sektliknande rörelser såg dagens ljus pga det.
Som tex allt från Scientologerna till "AMORC" osv - allt handlade om att prenumerera på kurser, och folk köpte det.
Idag är det fortfarande kvar på sina sätt och vis.
Tex medieproducenter som Historisk media, osv, som gillar att kränga prenumerationslitteratur.
Där man köper "medlemskap" och får då en ny bok en gång i månaden eller något sådant.