Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
Hur ska vi inte belasta sjukvården med + 600 nya smittade varje dag?
Förklara den logiken till mig någon? Sjukvården går ju redan på rött, och behöver semester och nästan 50 000 operationer och andra behandlingar har ställts in, som ska utföras efter (?) det "här".
Det som jag tycker är märkligt är de höga dödstalen, inte inom äldreomsorgen för där har man ju gjort det lätt för sig och bestämt att inte behandla overhuvudtaget utan droga ner de sjuka, utan att så många som har vårdats på sjukhus ändå har dött.
Min uppfattning när det gäller coronahantering på äldreboenden har ju varit korrekt. Befarar att min uppfattning om den tvivelaktiga kvaliten på svensk sjukvård också är korrekt.
Vore intressant att se statistik där man jämför antalet coronadödsfall på IVA mellan de nordiska länderna. Gissar att i Sverige dör det flera även om de har fått sjukhusvård eller IVA vård än i andra nordiska länder. Antalet döda är nämligen rätt så hög även om man tar bort alla dödsfall på äldreboenden.
Om de visar sig att Sverige har varit sämst med att rädda inneliggande coronapatienter kommer ansvariga förstås med massa bortförklarningar, typ att det har varit så många gamla som har fått iva vård etc. Därför borde man göra ordentlig genomlysning tex titta på antalet iva- och inneliggande coronadödsfall i olika åldersgrupper och sedan jämföra Sveriges vårdresultat med andra nordiska länder.