2020-05-29, 09:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGladeBagaren
Har han erkänt till dig eller nekar han?

Aldrig haft kontakt med honom såvitt jag vet/minns.
Citera
2020-05-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja man önskar ju att anhöriga till BO också fick men tvärtom blir de utan skadestånd om SD frias. Förhoppningsvis har de en privat försäkring.

Ja jag har hört att skadestånd till friade har varit högre p g a att de lidit mer "sveda och värk" av trådar. Denna är nog den mest hatfyllda jag sett på FB så han lär åberopa att den åsamkat mycket psykisk "sveda och värk".

"Av trådar"... kan du visa någon som fått ersättning för vad som skrivs i någon tråd på FB?

Det mesta hat/nedvärderande inlägg i denna tråd har, som jag ser det, riktats till mot mördade 3-barnsmamman som dessutom inte har möjlighet att försvara sig, isf borde väl även ev skadestånd komma hennes anhöriga tillhanda.

Hur går det med din forskning som vi i tråden är med i enl dig, (som vi inte fått någon möjlighet att välja som är enl lag som du skrev)... har du kommit fram till något som vi får ta del av? Jag har fortfarande, trots många omläsningar i tråden inte hittat ditt inlägg om att vi ingår i någon forskning.
Citera
2020-05-29, 09:56
Medlem
Citat:

Du verkar ta det så personligt i många av dina inlägg, i några inlägg blir du sur över varför vi i tråden inte ställer lika höga krav på att andra ev pojkvänner borde ha engagerat sig i sökandet dagen efter t ex när det är tydligt att ingen annan dels inte hade en i närheten så lång och intensiv relation(med inslag av stalking) till LW, dels inte hade tagit på sig rollen som grannskapets Nattliga vita riddare... SD är ju relativt intelligent, han hade järnkoll på LW, han var väl bekant med mordplatsen och det vore inte alls långsökt att ta en titt där dagen efter då han ju kunde gissa på olika tänkbara Cachegömställen bättre än någon annan... Varför gjorde han inte det tror du? Varför var just han så passiv?

Under hela rättegången och förundersökningen har SD förklaringsmodeller och analyser på tammefan varenda detalj om allt mellan himmel och jord... Men just när hon är försvunnen är allt han kan komma på att något tråkigt måste ha hänt och att han håller tummarna.

Varför blir du så besvärad över att många tycker det är märkligt? Är det pga av hat menar du?

Du som verkar så insatt och inriktad på objektivitet...

Och sen är det dina ordval
"SD kommer ränna runt fri som en fågel fram till semptember/oktober" (Ska bli intressant att se hur din gissning av tiden stämmer)
"SD kommer få ett fett skadestånd"
"Aldrig sett en så hatful tråd" etc...
Senast redigerad av DenGladeBagaren 2020-05-29 kl. 10:30.
Citera
2020-05-29, 10:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej med tanke på att han är misstänkt för mord samt har en hattråd här så får han sjukskrivning från vilken psykiater som helst för depression, stress, ångestproblematik.
FK kan inte säga något mot det heller, t o m de förstår hur dåligt man måste må av att ha en sådan här tråd om sig. Ett fett skadestånd lär han också få sedan om han blir frikänd i HR p g a hur hatfyllda och icke objektiva du och en del andra är i denna tråd.
Det som skrivs här i tråden och i slaskmedia kommer väl från utredningen. Det är en stor mängd integritetskränkande material som under två års tid har samlats in och offentliggjorts, trots att det inte i något fall har en påvisbar koppling till det brott som utredningen gäller. Det borde inte vara svårt att visa att ansvariga myndigheter har orsakat flera personer lidande genom att man har agerat försumligt, och i sådana fall går det väl att söka skadestånd hos JK.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/kvinna-tillerkanns-25-000-kronor-av-jk-efter-tingsrattsmiss-forsumligt-agerande/
Senast redigerad av Draifos 2020-05-29 kl. 10:17.
Citera
2020-05-29, 10:57
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inte sett detta tidigare, SD:s svar till UW. Håller med Dig att det är lite konstigt, varför hade han inte någon bra känsla? Och som Du säger... vad menar han med "rimliga". Om en bekant är försvunnen så har man väl en övervägande känsla att denne hittas efter att bara några timmar bortavaro.

Här får SD en uppdatering från UW att LW fortfarande är försvunnen vid 11 då UW skickar sitt SMS.

Vad som är konstigt då är att SD fortfarande väljer att inte kontakta JG. Varför?

Var det för att SD visste att JG (redan då) skulle tipsa polisen ang att de (SD/HD) kunde vara inblandade? Hade JG hjälpt till med något på mordkvällen som han inte riktigt kunde skönja men SD förstod att han skulle lägga ihop 1+1 vad tiden gick (vilket han tydligen gjorde men något dygn senare när han ringde polisen på natten)?

Ville SD göra sig av med något på jobbet och ev vid resan till Arlanda (där de valde att sova i bilen) för att kunna göra sig av med div saker innan tipset från JG kom
?
I de där banorna tänker jag. Väldigt väldigt konstigt annars att inte höra av sig till Jerry.
Citera
2020-05-29, 11:13
Avslutad
Citat:
Du vet inte om du haft kontakt med honom...
Citera
2020-05-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Är det bara jag som reagerar på det svar SD gav U*f då han sms:ade och frågade om geocach-kompisar? Vid det här laget vet ingen någonting som helst om hennes försvinnande men SD anser att ingen av hennes vanliga cachingkompisar är "rimliga". Rimliga till vad då kan man undra? Ulf vill ju bara ha kontaktuppgifter så att man kan kontakta L*nas vänner för att kolla om/vad de vet om hennes försvinnande.

Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga.

UW kl. 10:57:11
Hej, du har säkert hört att L*ena är försvunnen. Har du några kontaktuppgifter till folk Lena brukar geocacha med? Med vänlig hälsning U*f

SD kl. 11:02:46
Noa ringde i morse ja. Håller alla tummar jag kan. Jag har inte någon bra känsla dock. Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga. Tänker i så fall om de åkt till någon ny gömma (då brukar man tävla lite), men det har inte kommit något nytt som är rimligt. Skickar visitkort på de jag har.

SD tror han har koll på sig, men det sker lite väl många Freudianska grejer dag 1 eftersom han redan vet vad som hänt L?
- Söker inte efter henne
- Missar att informera bästa vännen
- Säker på att något allvarligt hänt
- Skriver till UW att "De känns inte rimliga" - andra undrar till vad, men han vet?
- Visar inte allt i chatten m L vid 1:a förhör
- Säger till en polis att "det inte kommer lösas" efter 1:a förhör - bara han vet att hon är död? (och H hoppas på saken)
- Pekar på PN och JS som möjliga GM i förhör
- Raderar och skriver snabbt över minne i mobilen vid polishuset innan 2:a förhör
- S sms till H "raderar löpande" och hon raderar 14-15 maj i sin mobil
- J raderar i sin mobil under pisspaus i förhör

S vet allt. De andra kan bara gissa, men de hjälper gärna. Nyttiga idioter?

( Vad säger trådpsykologen om det uppenbara Freudianska hos S? )
Citera
2020-05-29, 11:18
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Fan jag undrar verkligen hur Stefan betedde sig och hur obehaglig han faktiskt var där under Mållgankvällen när han träffade på grannen. Hade så velat se det! Han försökte ju kartlägga grannens rörelsemönster i området och vilka tider han var ute, svamlade om att en kvinna kunde råka illa ut och grejer. Grannen blev ju så illa berörd att han väckte sin sambo när han kom hem.

Undra om han var mordisk i blicken redan då, om det var tänkt som egentliga mordnatten så lär han ju varit helt uppe i det. Tänk er den, stöta på en adrenalinstinn Stefan i skogen mitt i natten och han börjar förhöra er med sin hesa uppjagade röst, helt svart i ögonen 😨

Förresten så är ju förhörsdelen där han ställs mot väggen om hans agerande under den natten rätt rolig. När han glömmer bort att det uppfattas som fegt och rentav rätt vidrigt att springa hem och gömma sig när hans tjej är på väg rakt emot de livsfarliga Mållgans i bakhållet. Och oväntat, speciellt av honom, nattens vita riddare 😂

Eller när han säger att han var rädd för att bli rånad på mobilen och polisen svarar att han ju inte hade mobilen med, varpå han börjar svamla typ ”jajo jamen ja alltså.. eehh” 😂
Citera
2020-05-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag tror att vi tänker väldigt lika och spekulerar åt samma håll kring detta fall. Dvs, om en märklig kombination av människor som haft en destruktiv relation som varit mer komplicerad under ytan än vad man kan tro och där dimridåer fortfarande skapas i tråden. Och där den mest högljudde pajasen inte behöver vara den som vi bör rikta blickarna mot enbart utan där det kan finnas en annan som dirigerar.
I allafall så önskar jag att man kunde pröva denna tanke som möjlig och inte bara gå på linjen att den som skriker högst automatiskt måste vara ensam skyldig.

Jag vill verkligen inte förringa SDs delaktighet och vad han verkar vara för en (som pratar om att döda barn, som stalkar grannar om nätterna, som verkar finna nöje i att fotografera döda små djur, som knoggnuggar en person mycket mindre än han själv) men jag tror helt enkelt inte att han är ensam om detta brott utan att det har begåtts i samförstånd med en eller två andra.

För att förtydliga, jag vill inte egentligen invända mig alls mot vad som framkommit omkring SD eller bidra till att tråden skulle avfärda honom utan tror bara att det finns mer kring honom i hans närmaste krets av anhöriga. Det oroar mig som sagt om ingen blir fälld i detta fall för att de som begått brottet lyckas förvilla utredningen genom att rikta allt fokus på en övertydlig GM medan en annan eller andra som medverkat minst lika mycket eller mer går under radarn.

Som du, Remark och även Jubbero räknat upp så har ju HD mycket att vinna på detta och om hon inte är så svag som det kan tyckas vid en första blick så kan hon istället ha spelat ut detta kort väl mot sin omgivning och då lyckats få någon fler att vara behjälplig. Detta skriver jag med brasklappen att om jag har fel och HD är helt oskyldig så är hon givetvis ett offer också och bör skyddas från SD som GM.

Min spekulation är att HD har mått väldigt dåligt under perioder tidigare men att hon idag inte alls är lika sjuk men vet hur hon kan använda tidigare sjukdomshistorik till sin fördel nu. Jag spekulerar vidare att SDs otrohet kan ha varit sanktionerad vilket skulle göra frågor om LWs agerande, moral och skuld helt annorlunda än vad många i tråden velat få det till. Tidigt i tråden så postade ju en av paret Ds främsta försvarare en hypotes om att de kunnat haft ett öppet förhållande varpå HDs motiv utifrån det försvann. Om man skulle utgå från att detta som bara nämndes hastigt ändå hade ett korn av sanning så... LW var bra att ha då HD inte ville ha sex med SD och inte orkade med samlivet eller geocachingen. Då var LW okej och SD hade fått grönt av HD. Sedan när LW började avancera i geocaching så blev hon besvärande för HD. Hon blev ännu mer besvärande när SD lovade LW guld och gröna skogar, förlovning och resor. Då tyckte HD att det hela hade gått för långt och krävde stopp. SD började trigga dem mot varandra och gav helt olika framtidsversioner till de båda. Den ena lovade han vara trogen och komma tillbaka till samtidigt som han sa att LW var fanatisk, stalkade dem och var gränslös. LW var deras äktenskaps enda mörka moln på himlen och bara hon kunde sluta terrorisera dem så skulle de ha det så bra ihop. Den andra lovade han förlovningsresa till Kilimanjaro, äktenskap, gemensam trädkoja för barnen och ett respektabelt liv som man och fru sedan han skulle ha skilt sig från HD (så fort hon mådde bättre). Han kanske påstod att HD vägrade inse att han ville ut och att LW var den rätta, därav så började LW avsky HD som vägrade släppa taget samtidigt som hon inte heller enligt SD engagerade sig och fanns där som en fru ska göra (spekulation som sagt). Sedan eskalerade allt och kvinnorna hatade varandra alltmer. SD kände sig plötsligt grymt åtrådd där i mitten och njöt som bara den. Problemet var att han var tvungen till sist att välja sida mellan de två människor som han triggat mot varandra med lögner och framtidslöften. Och han valde HD då hon stod för rena golvbrunnar och barnvaktande svärföräldrar vilket var betryggande för fortsatt burkletande. Från den dagen han valde HD så började denna planera för hur LW skulle bort en gång för alla och för ett tillfälle där SD ultimat skulle visa sin trofasthet mot sin drömkvinna HD. Därav har SD fått ränna runt på cykel och uppfört sig udda medan HD kunnat iklä sig rollen som den omöjliga GM som är så psykiskt skör att hon inte kan begå brott utan bara är ett offer.

Men som tidigare sagt, detta är bara en spekulation och om det stämmer det bl a Reviews påminde om från FUP så har jag helt fel. Vilket jag då får böja mig för. Men som du också säger så får vi ju även fundera över på hur vi ska bedöma uppgifter i FUP som bara kommer från HD och SD. Det är det eländiga i detta, att vi inte kan fråga BO om något utan måste lita på ordet från de vi misstänker.

Trovärdigt resonemang. Vill tillägga att det verkar som om paret D varit mycket måna om fasaden. Utåt sett var de en präktig, hurtig kärnfamilj. Så länge det såg ut så (LWaffären okänd utåt) var alla nöjda med sin problemlösning.
Samtidigt tycker jag att det framkommer, speciellt under rättegången att SD inte tvekar att ljuga. Han säger att när affären blev känd för HD, nekade han men LW erkände. Och han nekade för att han tyckte att det hörde till spelets regler. Återigen: så länge det ser snyggt ut utanpå, kan det vara hur ruttet som helst på insidan. Spelevink.
Detta att han nekade när HD kom på honom, får mig att tänka att det är klart som korvspad att han nekar till mordet också. Det ingår liksom i rollen som mördare som drar lagens arm vid näsan och kommer undan.
Citera
2020-05-29, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
I de där banorna tänker jag. Väldigt väldigt konstigt annars att inte höra av sig till Jerry.
Väldigt konstigt att han inte meddelade jellybelly, sin BFF..
Även om JG tagit avstånd till Lena, är han mänsklig och hade säkerligen letat efter henne så fort som möjligt.
Vad är oddsen att Steffe inte skulle haft en check av Lenas förehavanden, natten innan han skulle iväg på resa?

Jag blir så förbannad att han inte pressades hårdare i rätten.
Han svamlade och pratade runt frågorna och hänvisade till vad han läst i förundersökningen..

Att det är tillåtet, medan åklagaren inte får ställa ledande frågor, är så jävla dumt.
Citera
2020-05-29, 11:27
Medlem
Citat:

Såvitt du minns? Lider du av samma minnessvackor som SD/HD Rosamund?
Citera
2020-05-29, 11:28
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Angående den omvittnade renligheten. Minns uppgifterna från FUP som att poliserna beskrivit första besöket hos BO som att det var kaos. Nästan som hos en missbrukare. Med sådan ordning är det väl rimligt att det kanske inte heller fanns tid för regelbunden tvätt? Efter att ha läst alla meddelanden som tagits upp är det ju ärligt talat förvånande att något annat än mobilen hanns med.

Får lämna en reservation för att jag minns polisens uppgifter galet och att det var från något annat fall.

Du har rätt. Poliserna trodde först att det var
ett .missbrukarhem. Hon hade 9 otvättade
trosor och skulle iväg till Norge så tvättning
verkar inte ha varit prio 1.
Men hennes mamna kanske skulle tvätta
hennes trosor, med diverse sperma i, när hon
skulle vara barnvakt? Trevligt 🤮

Edit: Hon hade dessutom sperma från två
olika män i samma trosor så hon hade tydligen
inte ens tid att byta trosor mellan männen.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-05-29 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in