2020-05-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Varför skulle jag inte ha respekt för folk som dör i infektionssjukdomar eller andra sjukdomar? Det dör folk varje vecka. Det verkar som folk är rädda för fakta och hur det ser ut årligen rörande överdödlighet.

Tycker bara att man skall göra rättvisande jämförelser och inte som du eller Thomas Lindén Socialstyrelsen, försöka förminska något genom att inte se till rätt perioder, alt. hela perioder, dvs. jämföra perioder innan covid fanns, eller innan covid är färdig, osv. Om du tänker lite till, och läser igen, så kanske det klarnar. Men lämnar det nu, har sagt mitt där.
Citera
2020-05-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast BNP-prognoserna är sannolikt baserad på att det inte kommer någon andra våg i höst/vinter. Det är ju i en sån situation som Sverige skulle kunna få fördel, av en mer lätthanterad andra våg.

Länder som haft lockdown med obefintlig samhällsspridning är egentligen på ruta noll fortfarande. Det är alldeles för tidigt att utvärdera resultatet av de här ländernas strategi.

Så kommer några dumma nederländare och hävdar att immuniteten varar högst 6 månader. Varvid de runt 7,3 % i Stockholm som hade utvecklat antikroppar fram till april/maj är tillbaka på ruta noll lagom till hösten/vintern. Precis som övriga städer och länder.

Just det - det är nog alldeles för tidigt att säga något alls om framtiden. Och framför allt att slå sig för bröstet och hävda att vi ”ju” kommer att kunna gynnas av gamla meriter.
Citera
2020-05-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Evidensbaserat = pandemin kommer vara som en influensa.

Han säger även att det kommer enbart att dö 12000 i England, och intervjuaren rättar honom och säger att det har redan dött 13000.

Så ja. GG Geisecke.

Jaa, de och Regeringen i slutändan, fastnade för att åtgärder ska vara belagt verksamma.

Vad JG säger om olika saker, hör inte hemma i vår diskussion, försök inte blanda bort korten....

OBS! Jag tycker att Regeringen, via FHM, helt har passivt backat in i problematiken, precis som alltid sker i detta land, när problem uppstår. De ansvariga gömmer sig, och hoppas därmed slippa kritik efteråt, vi dras med ett allvarligt systemfel i landet!

Jag hade varit för en försiktighetsprincip, stoppa flyg från Kina och Iran, sätta alla skidåkare från Alperna i karantän, för att vinna tid att hitta effektiva åtgärder. Men med en vänster/globalregering med en image att vara öppna och goda med hela världen, kunde inte sådana drastiska beslut fattas, fortfarande Regeringen som bromsar ( vad JG och AT förordat i detta skede i överläggningar med regeringen, har vi inte en aning om...).
Citera
2020-05-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är precis tvärtom. Det roliga är att jag fullständigt skiter i Tegnell. Har inte hört honom på en månad tror jag. Jag konstaterar att de kommer med rekommendationer och det är jag glad för eftersom jag inte vill leva i en polisstat.
Detta argument igen. Att några veckors lockdown är detsamma som diktatur och polisstat. Det är verkligen löjligt. I andra länder har man gjort det och det är inte många som har protesterat.
Jag tror mest att det handlar om någon sorts nationalism. Bara för att Sverige har valt en egen väg så tycker många att det är den bästa vägen. Hade vi haft lockdown och noll nya fall idag så hade samma personer tyckt att vi gjorde rätt då med.
Citera
2020-05-25, 22:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Danskar som varit i Sverige får skäll

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-25/danska-ud-efter-brokaos-stanna-i-danmark
Citera
2020-05-25, 22:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Skulle kunna stämma någorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Nej. FHM har förklarat det här flera gånger innan.

Av de nya smittade så stiger hela tiden andelen som jobbar inom vården och testas, eftersom testkapaciteten byggs ut. De som testas och konstateras smittade ute i samhället pga svåra symtom sjunker hela tiden sedan toppen i april. Det är därmed rimligt att tro att antalet nya smittade minskar, men den ökade testningen gör att antalet upptäckta fall är relativt stabilt. Det är därför vi också ser minskat antal på IVA och döda.

Hitta inte på en konspirationsteori när det inte behövs någon.

Bra förklarat.

Detta har förklarats ett hundratals gånger i tråden av olika personer - ändå är det en stor grupp som inte vill förstå utan fortsätter hävda att det mörkas, alternativt att Sverige snart har hundratals döda per dag.
Citera
2020-05-25, 22:48
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Danskar som varit i Sverige får skäll

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-25/danska-ud-efter-brokaos-stanna-i-danmark

Dom har egentligen inte varit i Sverige, de flesta har varit på Bornholm och suttit i bilen i Sverige.
Citera
2020-05-25, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror det kan röra sig om missförstånd... svenskarna som helt struntar i att svenskar dör i covid, kanske lämpligast kan betecknas som "Quislingar"... Det är min främsta association i alla fall.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Quisling

Nu lämnar jag det för att kanske inte gå OT.
Och som Quisling får väl svensken i allmänhet räknas eftersom svensken inte sitter inlåst i princip 24/7 och i allmänhet inte använder munskydd.
Citera
2020-05-25, 22:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Bra förklarat.

Detta har förklarats ett hundratals gånger i tråden av olika personer - ändå är det en stor grupp som inte vill förstå utan fortsätter hävda att det mörkas, alternativt att Sverige snart har hundratals döda per dag.

För det är flertalet som har fått sina nära som har dött fast de inte testar dem.

Inte bara en, utan hundratals inlägg i diverse facebook grupper.

Därför är det bara som enklast att se med scb och överdödlighet.
Citera
2020-05-25, 22:52
Medlem
AnnaDeas avatar
ALLA DE HÄR LÄNDERNA HAR NÄSTAN ELLER HELT UTROTAT CORONAN:

VÅRA NÄRMASTE GRANNLÄNDER:
Norge
Finland
Danmark
Island

Estland
Lettland
Litauen

ANDRA LÄNDER:
Nya Zeland
Australien
Syd Korea
Singapore
Cuba
Österrike
Grekland
Cypern
Slovenien
Slovakien
Kroatien
Tjeckien
Bulgarien
Albanien
Israel
Japan
Hongkong
Taiwan
Kina
Vietnam
Montenegro
Malta
Serbien

Afrikanska länder står i bevakning för att se om den låga dödligheten håller I sig.

Källa: Worldometer
Citera
2020-05-25, 22:57
Medlem
Om risken för blodproppar

Det här tyckte jag var intressant, läskig sjukdom.

Att patienter med covid-19 visat sig ha förvånansvärt stor benägenhet att utveckla tromboser, framför allt i lungorna, har fått stor uppmärksamhet. Det har också gjort att Koagulationsmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset – ett av tre koagulationscentrum i Sverige – har fått växla upp rejält på sistone.

Hon konstaterar att det under de första veckorna efter att patienten skrivits ut kan finnas en kvarvarande ökad risk för trombos.

Man får ofta ha medicin några veckor efter man kommer hem från sjukhus.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/propprisk-hos-patienter-med-covid-19-satter-press-pa-koagulationsexperter/
Citera
2020-05-25, 22:59
Medlem
OK, trevligt, det leder oss till där vi startade, hur säkra kan vi vara på att AT och JG verkligen själva tror på det som de kablar ut, hur mycket är bestämt av staten och dess tillkortakommanden?

För en sak är helt klar: S och Löfven är livrädda för att de ska anklagas för t.ex. passivitet eller dålig beredskap eller liknade, de tänker bara på att se bra ut inför nästa val, och skiter egentligen fullkomligt i hur det går för det svenska folket. Det är därför de skjuter Myndigheterna framför sig, hänvisar till Regioner och kommuner mm.

Nä, mycket till ledare har vi inte i detta landet, de flesta av både obildade och dåligt utbildade.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in