2020-05-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men förklara då: viruset har funnits i Europa i fyra månader nu. Hittills har högst sju procent utvecklat antikroppar - och detta är också bara i de värst drabbade länderna med högst dödstal. Hur många dödsfall till får det kosta, innan vi uppnår flockimmunitet? Och hur lång tid kommer det att ta, enligt dina beräkningar? Ska vi sluta med de restriktioner vi har för att skynda på nedmittningen av befolkningen? I så fall räcker inte vårdkapaciteten. Hur ska vi i så fall göra urvalet - vilka kategorier ska inte få en sjukhusplats?

Ännu värre: det är inte ens säkert att man blir immun för livet. Vissa säger att man bara blir det i två månader, men att man kan få en lättare infektion vid återinfektion. Men ingen VET egentligen någonting om hur det förhåller sig med detta. Om man INTE blir immun (eller bara under kort tid, eller bara vissa kan bli immuna men inte majoriteten) - så går det överhuvudtaget inte att uppnå flockimmunitet.

Hur många dödsfall det får kosta? Tror du man skickar förhandlare att sitta i möten med ett virus och förhandla om dödsfall?

Hur lång tid det kommer ta vet väl för fan inte jag. Jag är till skillnad från 90% av tråden inte virusforskare.

Jag tycker bara ni är naiva som tror att man kan låsa in sig en månad och sen är det klart. Det här viruset kommer finnas tills den dagen ni dör.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu äntligen förstår jag FHM! Så här är det:

Sverige har normala dödstal.

Våra grannländer har alldeles för låga.

Det har ju blivit så tokigt nu, att det känns som att man har hamnat i "1984" av George Orwell! Allting är upp och ner, vitt är svart etc. etc..
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. ALLA borde fatta nu, att det inte är varken humant eller realistiskt, att fortsätta med flockimmunitets-strategin. Men jag antar att både FHM och Regeringen har målat in sig i ett hörn. De kan inte erkänna att de har haft fel från början. Och så fortsätter de i stället att "throw good money after bad" (för att inte tala om människoliv) i stället för att "cut their losses" här.
Alternativen till flockimmunitet via smitta är vaccin eller att viruset tappar stinget.
Citera
2020-05-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du svarade inte på frågan. Vill du ha hjälp med den uppgiften?

Nej. Frågan var efterbliven. Hur menar du att viruset inte ska ha någon att smitta? Förklara dig så ska jag svara på din fråga.
Citera
2020-05-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej alla har inte fattat. Inte jag till exempel. Det är ni förnekare som tror detta är nåt skitvirus som man kan gömma sig för så försvinner det.

Vem är det som är förnekare här egentligen? Snarare du. Snarare du som inte vill inse verkligheten.

Det handlar inte om att gömma sig, det handlar om att stoppa spridningen.

Som Norge gjort, och många andra.

Vad jobbar du meD?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hur många dödsfall det får kosta? Tror du man skickar förhandlare att sitta i möten med ett virus och förhandla om dödsfall?

Hur lång tid det kommer ta vet väl för fan inte jag. Jag är till skillnad från 90% av tråden inte virusforskare.

Jag tycker bara ni är naiva som tror att man kan låsa in sig en månad och sen är det klart. Det här viruset kommer finnas tills den dagen ni dör.

Det kommer säkert att komma ett vaccin. Fram till dess, skulle det gå att svälta ut viruset, samt därefter aggressivt testa, smittspåra och isolera där det ändå flammar upp igen. Då skulle vi hålla dödstalen nere på ett minimum, tills vaccinet (och/eller ett fungerande läkemedel eller kombination av sådana) kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Äntligen! Goda nyheter!
Kroatiska kusten öppnar upp för semesterfirare idag!

Kroatien och övriga länder som bekämpat smittan belönar nu sina medborgare för sina uppoffringar med en skön utlandsemester i sommar! Kroatien öppnar upp sina gränser idag och semesterfirare kan njuta av en riktig härlig ledighet på kroatiska kusten vid adriatiska havet.

Kroatien välkomnar semsterfirare från:
Ungern
Österrike
Tjeckien
Slovakien
Estland
Lettland
Litauen
Polen
Tyskland

Medborgare från Corona-Sverige är inte välkomna. Vi corona-svenskar får fortsätta kämpa med vår flock immunitet strategi hela sommaren. Eller vad är det senaste som gäller? Det nya är att vi i Bananrepubliken Sverige inte har någon strategi överhuvudtaget.

Hur som helst, grattis till länderna som bekämpat smittan som nu kan njuta av en riktig skön semester vid kroatiska kusten!

Verkar ligga mer bakom det beslutet. Varför är inte Finland island och norge med som alla hyllar.
Att man valt bort Sverige förstår jag, men just i detta fallet verkar det inte vara situationen med covid-19 som är argumentet..
Citera
2020-05-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det kan bli så att det ev. blir vissa förändringar framöver. det var en tidvis rätt hård debatt i riksdagen idag, vid ett tillfälle tappade Hallengren nästan orden. M och SD gick nog hårdast på, SD sa bl.a.

Ann-Christine From Utterstedt (SD) anser att regeringen systematiskt nedprioriterat äldreomsorgen.
Regeringens hantering kan liknas vid en ättestupa. Det får aldrig mer ske att våra äldre så skoningslöst väljs bort. SD kräver att sanningen om döden på äldreboenden utreds, inte minst vid en händelse att en andra våg utbreder sig eller vid kommande kriser.
(referat från Expressen live).

Idioter, debatten om äldreomsorgen är en ren rökridå initierad av sossetrollen och deras stödtrupper...

Har inte sett någon som helst indikation på att svensk äldreomsorg skulle ha klarat sig dåligt i jämförelse med andra länder. Senast jag såg något så hade exempelvis Norge högre andel döda inom äldreomsorgen/institutioner.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-29 kl. 10:31.
Citera
2020-05-29, 10:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det kan bli så att det ev. blir vissa förändringar framöver. det var en tidvis rätt hård debatt i riksdagen idag, vid ett tillfälle tappade Hallengren nästan orden. M och SD gick nog hårdast på, SD sa bl.a.

Ann-Christine From Utterstedt (SD) anser att regeringen systematiskt nedprioriterat äldreomsorgen.
Regeringens hantering kan liknas vid en ättestupa. Det får aldrig mer ske att våra äldre så skoningslöst väljs bort. SD kräver att sanningen om döden på äldreboenden utreds, inte minst vid en händelse att en andra våg utbreder sig eller vid kommande kriser.
(referat från Expressen live).

Jag uppfattade det (har bara skummat referatet) som att den debatten mest handlade om förhållandena på själva äldreboendena (alltså skyddsutrustning, hygien, bemanning och sådant), snarare än Sveriges totala coronastrategi? Det verkar som att till och med Åkesson är rädd för att ifrågasätta själva strategin rakt och öppet?
Citera
2020-05-29, 10:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Som jag skrev förut så är ekonomin dålig eftersom exporten minskar. Det är riktigt. Men det är fler länder som exporterar.

Men alla lever inte på export. Jag såg på nyheterna i morse om Gotland. Om jag minns rätt så var en tredjedel av deras ekonomi baserad på turism. Den situationen finns det ju massor med länder och regioner som är i. Så ekonomin är piss för massa länder. Inget unikt för sverige.

Så när man påstår att svensk ekonomi kommer klara sig bättre än många andra länder så menar man inte att svensk ekonomi kommer gå bra, endast att den går mindre dåligt.

Men, det är som sagt ingen som vet om det stämmer. Det är endast en teori. Facit kommer vi inte få på länge.

Ok, om vi ska prata inhemsk ekonomi,

så är jag egen del är jag övertygad om att minskad samhällssmitta

och därmed minskad osäkerhet = ökad trygghet

och ökad rörlighet pga färre restriktioner

är den klokaste vägen till bättre inhemsk ekonomi i Sverige,

dvs ökad konsumtion.

Det är inte så att pensionärer är helt utan konsumtionsmöjligheter,

men de är satta i karantän nu, bara att gå till tandläkaren innebär

en risk att bli smittad och dö för en 70+ individ.

"Jag ska till tandläkaren nu, den jag ska träffa är diagnostestad negativt igår."

"Vad är vitsen med att köpa fonder om jag inte kommer att leva till pension?"

"Ska jag köpa en ny bil nu när jag inte vet om jag lever om ett halvår?"

Kontroll av smittspridningen i samhället är kritisk enligt min mening.

Lägg därtill att om svenskar inte ska ses som Europas spetälska,

smittspridare som drogar sina äldre med morfin och låter dem dö istället

för att få adekvat vård mot Covid-19 (syrgas, dropp och antibiotika),

som ingen vill göra affärer med,

så är det ytterligare en anledning utifrån Sveriges exportberoende att

snabbt som fan få den här skutan på rätt kurs nu!

Men det är bara vad jag tycker och tror det.

Det är väl det vi har Flashback till, att tycka och tro?

EDIT: Lägg därtill att en fungerande infrastruktur för testning är en god investering om det här jävla skitviruset muterar till nånting värre.

EDIT2: Och få ner trycket på vårdpersonalen. Jennys ord ringer i mina öron från Aktuellt 21 igår, hon fick en semestervecka indragen -hon som förmodligen behöver semesterveckan mest i hela landet!
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-29 kl. 10:36.
Citera
2020-05-29, 10:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Alternativen till flockimmunitet via smitta är vaccin eller att viruset tappar stinget.

Andra länder har redan klarat av det, utan vaccin. NZ t.ex. har utrotat det helt. Sydkorea, Finland, Norge och Danmark är på god väg.
Citera
2020-05-29, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Sammanfattning av läget per 29 maj 2020, efter 2 månader global pandemi i Sverige.

Sverige är mest drabbade landet i världen.
Både i form av antal döda och ekonomiskt.

Trots allt detta så finns det i detta land en väldigt stor mängd kräk som blundar och håller med en linje som egentligen går mot de själva också. Men antingen är de för dumma i huvudet för att inse det eller så är dem övertygade om att just dem ska klara sig. Eller så är det nihilister. Eller opportunister.
I vilket fall so helst handlar det om en grupp skitstövlar som, om rättvisas skulle skipas, borde i bästa fall få livstidsfängelse.

Rent ekonomiskt har de flesta fattat att det är knappast så att svärje kommer ha några fördelar av att ha haft det öppet. Bl a eftersom halvöppet samhälle kommer pågå mycket längre än i resten av världen.

Så skitiga förnekare får på käften både ekonomiskt (det enda de bryr sig) och förhoppningsvis med att förr eller senare antingen få smittas och få allvarliga konsekvenser sjukdomsmässigt av det, alternativt hamna i fängelse.

Haha ja.. vi är liksom fortfarande bara uppe i 28000 tester per vecka och nu pekar de finger på varandra? Detta efter 3 MÅNADER..

Jag ser INGEN stödja Tegnell offentligt längre, det är intressant.
Det är bara på anonyma flashbackare och anonyma twittrare som går bakom honom.

Och var är statsministern? Det enda han konstaterar är misslyckande efter misslyckande samtidigt som han säger "Sverige har gjort rätt"..

Angående ekonomin så kommer grinandet sen. När dessa individer får smällen ekonomiskt så kommer de sitta där bittra med en folköl och grina hur orättvis världen är när de själva bidrog till den ekonomiska katastrofen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in