2020-05-29, 10:18
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej alla har inte fattat. Inte jag till exempel. Det är ni förnekare som tror detta är nåt skitvirus som man kan gömma sig för så försvinner det.
Du behöver förklara hur viruset överlever utan att ha någon att smitta.
Citera
2020-05-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, en roll spelar det då t.ex de svenska dödstalet per miljon invånare blir något högre än det egentligen är.
Jo, det var så jag tänkte också och därför jag påtalade det men att skillnaden inte blir så jättestor. Men lite roll spelar det ju och våra dödstal är jävliga som det är.
Citat:
Felet på det svenska invånarantalet, runt 300 000 för lite, har jag retat mig på långt innan covid-19. Worldometer utgår ifrån FN statistik för alla sina internationella jämförelser. Den statistiken grundar sig på FN:s befolkningsprognos som i sin tur grundar sig på hur den historiska utvecklingen varit i olika länder. Så man har t ex lyckats med att missa den stora flyktinginvandringen till Sverige mellan 2014 och 2017.
Det är lite störande faktiskt. Men antar att även andra länder kan ha lite off befolningsmängd också, kollade bara våra nordiska grannar när jag skrev det där inlägget och deras siffror stämmer bra, om man jfr vad som står i Wikipedia vilken var den enda källan jag kollade.
Notering, om man jämför med de ca 300 000 du nämner som saknas så är det nästan lika många som hela Islands befolkningsantal på knappt 350 000. (De har ändå ökat på antal invånare rätt bra, senast jag såg en siffra var de bara 250 000 men det var några år sedan.)
Citera
2020-05-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. ALLA borde fatta nu, att det inte är varken humant eller realistiskt, att fortsätta med flockimmunitets-strategin. Men jag antar att både FHM och Regeringen har målat in sig i ett hörn. De kan inte erkänna att de har haft fel från början. Och så fortsätter de i stället att "throw good money after bad" (för att inte tala om människoliv) i stället för att "cut their losses" här.

Det kan bli så att det ev. blir vissa förändringar framöver. det var en tidvis rätt hård debatt i riksdagen idag, vid ett tillfälle tappade Hallengren nästan orden. M och SD gick nog hårdast på, SD sa bl.a.

Ann-Christine From Utterstedt (SD) anser att regeringen systematiskt nedprioriterat äldreomsorgen.
Regeringens hantering kan liknas vid en ättestupa. Det får aldrig mer ske att våra äldre så skoningslöst väljs bort. SD kräver att sanningen om döden på äldreboenden utreds, inte minst vid en händelse att en andra våg utbreder sig eller vid kommande kriser.
(referat från Expressen live).
Citera
2020-05-29, 10:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej alla har inte fattat. Inte jag till exempel. Det är ni förnekare som tror detta är nåt skitvirus som man kan gömma sig för så försvinner det.

Men förklara då: viruset har funnits i Europa i fyra månader nu. Hittills har högst sju procent utvecklat antikroppar - och detta är också bara i de värst drabbade länderna med högst dödstal. Hur många dödsfall till får det kosta, innan vi uppnår flockimmunitet? Och hur lång tid kommer det att ta, enligt dina beräkningar? Ska vi sluta med de restriktioner vi har för att skynda på nedmittningen av befolkningen? I så fall räcker inte vårdkapaciteten. Hur ska vi i så fall göra urvalet - vilka kategorier ska inte få en sjukhusplats?

Ännu värre: det är inte ens säkert att man blir immun för livet. Vissa säger att man bara blir det i två månader, men att man kan få en lättare infektion vid återinfektion. Men ingen VET egentligen någonting om hur det förhåller sig med detta. Om man INTE blir immun (eller bara under kort tid, eller bara vissa kan bli immuna men inte majoriteten) - så går det överhuvudtaget inte att uppnå flockimmunitet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Nu äntligen förstår jag FHM! Så här är det:

Sverige har normala dödstal.

Våra grannländer har alldeles för låga.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du behöver förklara hur viruset överlever utan att ha någon att smitta.

Det finns över hela världen. Från början fanns det hos en person. Inget land kommer hålla allt stängt tills viruset är utdött.
Citera
2020-05-29, 10:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Sverige fick ju liknande resultat också, så drömmen om flockimmunitet är redan död i Sverige sen tidigare.

Ja, jag vet. Skrev inte ut det i min kommentar till artikeln, för jag räknade med att alla i den här tråden känner till det.
Citera
2020-05-29, 10:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Det finns över hela världen. Från början fanns det hos en person. Inget land kommer hålla allt stängt tills viruset är utdött.
Du svarade inte på frågan. Vill du ha hjälp med den uppgiften?
Citera
2020-05-29, 10:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Äntligen! Goda nyheter!
Kroatiska kusten öppnar upp för semesterfirare idag!

Kroatien och övriga länder som bekämpat smittan belönar nu sina medborgare för sina uppoffringar med en skön utlandsemester i sommar! Kroatien öppnar upp sina gränser idag och semesterfirare kan njuta av en riktig härlig ledighet på kroatiska kusten vid adriatiska havet.

Kroatien välkomnar semsterfirare från:
Ungern
Österrike
Tjeckien
Slovakien
Estland
Lettland
Litauen
Polen
Tyskland

Medborgare från Corona-Sverige är inte välkomna. Vi corona-svenskar får fortsätta kämpa med vår flock immunitet strategi hela sommaren. Eller vad är det senaste som gäller? Det nya är att vi i Bananrepubliken Sverige inte har någon strategi överhuvudtaget.

Hur som helst, grattis till länderna som bekämpat smittan som nu kan njuta av en riktig skön semester vid kroatiska kusten!

Det är inte klokt, att vi svenskar numera anses sämre än invånarna i de där öst/balt/kommuniststaterna (ja inte Österrike o Tyskland då), som vi (handen på hjärtat nu) har sett lite ner på genom åren... Tack för det, TEGNELL!
Citera
2020-05-29, 10:25
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Blev lite konfunderad här. Tydligen har CDC lyckats PCR-testa vatten positivt för covid19, och Tanzania testade gurka och motorolja positivt för covid 19. Är det något skumt med testerna?
Citera
2020-05-29, 10:25
Medlem
allt.o.ingets avatar
Man förstår varför Corona dödat så många äldre då man ser vilket uselt urval man gör på de som jobbar inom hemtjänsten. Jag tänker på styckmördaren i Uddevalla. Kontrollen är obefintlig. Hur ska man kunna kontrollera en smittspridning om man inte ens har koll på sin personal?
Citera
2020-05-29, 10:26
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu äntligen förstår jag FHM! Så här är det:

Sverige har normala dödstal.

Våra grannländer har alldeles för låga.

Haha. Den var bra. Snacka om vänsterlogik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera