Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jo, en roll spelar det då t.ex de svenska dödstalet per miljon invånare blir något högre än det egentligen är.
Jo, det var så jag tänkte också och därför jag påtalade det men att skillnaden inte blir så jättestor. Men lite roll spelar det ju och våra dödstal är jävliga som det är.
Citat:
Felet på det svenska invånarantalet, runt 300 000 för lite, har jag retat mig på långt innan covid-19. Worldometer utgår ifrån FN statistik för alla sina internationella jämförelser. Den statistiken grundar sig på FN:s befolkningsprognos som i sin tur grundar sig på hur den historiska utvecklingen varit i olika länder. Så man har t ex lyckats med att missa den stora flyktinginvandringen till Sverige mellan 2014 och 2017.
Det är lite störande faktiskt. Men antar att även andra länder kan ha lite off befolningsmängd också, kollade bara våra nordiska grannar när jag skrev det där inlägget och deras siffror stämmer bra, om man jfr vad som står i Wikipedia vilken var den enda källan jag kollade.
Notering, om man jämför med de ca 300 000 du nämner som saknas så är det nästan lika många som hela Islands befolkningsantal på knappt 350 000. (De har ändå ökat på antal invånare rätt bra, senast jag såg en siffra var de bara 250 000 men det var några år sedan.)