2020-05-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda senast månaderna
24 mars 40
24 april 2159
24 maj 4032
24 juni ?

Skulle gissa 5000.
Dödstalen går trots allt sakta neråt.

Vilket borde vara katastrof för alla som tycker vår linje är bra. Såhär når vi ju aldrig flockimmunitet
Citera
2020-05-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Tyskland hade en lockdown, det som ni alarmister så ivrigt förespråkar och va händer när dom öppnar upp?

https://www.svd.se/smittspridning-tar-fart-igen-i-tyskland

Jo smittan tar fart.

Nu har den iofs stannat av liksom i många andra länder. Men jag tror absolut att det är precis vad som kommer att ske överallt, att smittspridningen ökar alltså. Och det baserar jag på denna simpla logik:

Smittsam sjukdom, folk träffas inte - ingen spridning
Smittsam sjukdom, folk träffas - större spridning

Folk springer runt i hela världen men munskydd, undviker varandra och hälsar med armbågen som några jävla idioter. Titta vad lätt det är att kväva smittan, det är bara att vara patetisk så sprids den inte!

Men så en dag vill folk inte ha töntiga munskydd längre. Folk vill se på fotboll istället och nån vill kolla på teater. Nån annan kanske vill ha gäster på sitt bröllop. Vips är spridningen igång.

Sverige hade 0 fall. Vi levde som vanligt några veckor sen var det kört. I början fanns antagligen en enda människa med detta virus och efter några ögonblick är det en pandemi.
Citera
2020-05-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Skulle gissa 5000.
Dödstalen går trots allt sakta neråt.

Vilket borde vara katastrof för alla som tycker vår linje är bra. Såhär når vi ju aldrig flockimmunitet

Att dödstalen går ner är snarare en bekräftelse för oss som tycker att sveriges linje är bra. Naturligtvis.
Citera
2020-05-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
33500 smittade, 4030 döda, har du en annan matematik? Ett visst mörkertal angående både smittade och döda finns nog, men när det gäller antal smittade är det extremt mycket mindre än man först antog. Då trodde man på 50-100 gånger fler symptomfria än de som uppsökte sjukhus, idag tror man det handlar om max 2-5 gånger antalet konstaterat smittade.
Antikroppstester visar att betydligt fler än 2-5 gånger bekräftade fall har haft smittan.
Citera
2020-05-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Den stora ökningen finns bland personer i åldrarna 45–64 år, där andelen personer med fetma och övervikt ökat från 55 till 62 procent.
För kvinnor inom denna åldersgrupp har ökningen gått från 45 till 53 procent, och bland männen från 65 till 70 procent."

I den äldsta åldersgruppen, 65–84 år, kan en ökning ses bland männen.
Andelen män med ett BMI över 25 har ökat med 8 procentenheter, från 57 till 65 procent.

Andelen unga vuxna, 16–29 år, som har fetma eller övervikt 26 procent.

Bland 30–40 åringar har andelen varit mellan 44 och 47 procent sedan undersökningens start 2004.

Detta är gammal information från 2014. Andelen överviktiga och feta har säkert ökat sen dess.

Övervikt = en pandemi som har rapporterat i media stup i kvarten - precis som problemen i äldreomsorgen. Men ingen tycks ha lyssnat..

Fy fan va äckligt! Har folk ingen självbevarelsedrift längre?
Alla jag umgås med är så jävla noga med vad dom stoppar i sig. Dom tränar 4-5 ggr/veckan osv.
Tror inte ens jag känner någon ytligt med BMI över 25, förutom de som är riktiga gymfantaster då. Men dom lär ju inte räknas.
Verkar tydligt vara en klassfråga helt enkelt..
Citera
2020-05-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda senast månaderna
24 mars 40
24 april 2159
24 maj 4032
24 juni ?

Juni 8000 (här brakar sjukvården samman)
Juli 32000
Augusti 64000
September 128000
Oktober 256000, andra vågen på gång... tidigare "immuna" börjar dö som flugor.
Citera
2020-05-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Antikroppstester visar att betydligt fler än 2-5 gånger bekräftade fall har haft smittan.

7% i Stockholms värst drabbade stadsdelar, mindre än tre procent i resten av landet. Under en procent i Skåne.
Citera
2020-05-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Snart släpper danmark på svenskar igen. Tyskland vägrar Nämligen släppa in danskarna (och därmed bakas även norge in i paketet) om inte svenskar får komma till danmark
Hade varit en stor nyhet om det stämt.
Citera
2020-05-24, 20:53
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Liknade lär det vara vara för de flesta länder, det är därför man inte ska ta de siffrorna på worldometers på så stort allvar. Vilket många inte verka vilja förstå. Länder har olika system och redovisar saker olika, så det som att jämföra äpple med päron.

Många lär dö i sina hem, i synnerhet i folktäta fattiga länder.
Såklart ryssland friserar siffrorna. Vi vet ju också att oliktänkande inom den ryska sjukvården har en benägenhet att gå och klumpigt trilla ut genom fönster. Så för att inte råka göra samma sak så är det bäst att räkna rätt så att säga
Citera
2020-05-24, 20:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
En bagatell men varför står det på Worldometers coronasite att Sverige har 10.09 milj inv, vi har åtminstone 10.2 milj och närmare 10.3 än 10.2. Kollat lite på andra länder och där verkar det stämma bättre med senare siffror.

Inte för att det spelar någon större roll.

Jo, en roll spelar det då t.ex de svenska dödstalet per miljon invånare blir något högre än det egentligen är.

Felet på det svenska invånarantalet, runt 300 000 för lite, har jag retat mig på långt innan covid-19. Worldometer utgår ifrån FN statistik för alla sina internationella jämförelser. Den statistiken grundar sig på FN:s befolkningsprognos som i sin tur grundar sig på hur den historiska utvecklingen varit i olika länder. Så man har t ex lyckats med att missa den stora flyktinginvandringen till Sverige mellan 2014 och 2017.
Citera
2020-05-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
7% i Stockholms värst drabbade stadsdelar, mindre än tre procent i resten av landet. Under en procent i Skåne.
7,3% i Stockholms län som helhet var det, men låt gå. Står du fast vid 10% dödlighet?
Citera
2020-05-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att dödstalen går ner är snarare en bekräftelse för oss som tycker att sveriges linje är bra. Naturligtvis.

Äh? Tvärtom min vän.

Om tom vår strategi får ner antal smittade och döda så VARFÖR skulle då smittan ta fart i länderna som haft lockdown när de börjar leva som vi i Sverige(fast med fler åtgärder såsom smittspårning)???
Nej exakt.
Jag har alltid varit 90% säker på att grannländerna gjort rätt. När jag såg dödstalen minska här vart jag 100%.

Går ju extremt segt och lär ju inte stanna av förrän vid 6000.
Och i sommar när folk ska fara och flänga inom landet kan det inte annat än att ta fart igen.
Vilket ju måste ske. Annars når vi ju aldrig flockimmunitet och får dras med detta lika länge som alla andra???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in