2020-05-29, 06:09
Medlem
arbetets avatar
Helt plötsligt dyker det upp skäl mot att man testar människor som inte har att göra med att man inte har resurser till att testa. Enl. smittskyddslagen så ska någon med konstaterad samhällsfarlig smitta bli tilldelad en läkare.

Hur skulle det gå då om man helt plötsligt upptäcker tusentals nya smittade? Så länge någon inte är diagnostiserad finns det inget vårdansvar för denne.
Citera
2020-05-29, 06:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Att Sverige har så många döda förklaras inte bara av hög smittspridning utan också bristen på sjukvård. Se exemplet med den gamle mannen Ove i reportaget. Får ligga hemma utan hjälp i dagar trots att han knappt kan andas. När han till slut får en ambulans är han redan döende, men får trots det vänta på akuten och sedan bara beskedet att det inte går att göra något för att lungorna redan är paj. Hade förmodligen haft goda chanser att överleva om han fått hjälp i tid.

Ja, i Tyskland lägger man in de sjuka tidigt i förloppet vilket säkert bidrar till deras låga dödstal.
Citera
2020-05-29, 06:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Fast du kanske menar äldrevården. Håller med där.

Kanske missförstod tidigare förresten. Klart det finns problem inom äldrevården också, men huvudproblemet är inte där. Hade vi lyckats skydda äldrevården helt perfekt på nåt vänster (nog inte realistiskt) så hade vi ändå haft fler döda per capita än Norge. Vår äldrevård har inte klarat sig sämre än Norges i alla fall.

Helt fel Norge har inte anställt en armé av MENA folk för att slött se om sina äldre, så som Sverige har gjort. Men låg utbildning annan kultur och jobbet som nödtvång för att man inte får bidrag längre så blir våden därefter. De som ligger där i sängarna är objekt man tvingats ta hand om.

Och attityd, "skiter väl i om vårdobjektet får någon smitta", "det är inte min mamma, moster, farfar, nää . "Mina egna skickar jag pengar till varje månad"! "Svenskar är konstiga som inte har sina äldre hos sig som vi, "dom vill nog att de ska dö snart".

Därutöver den enorma missen att inte ha skyddsmateriel och när fler ska hanteras. När fler är smittade går det också åt mycket mycket mer. Norge hade nog pengar att köpa in den bråkdel av vårt som de behövde för sina behov.

Ännu värre att ledare chefer ansvarig i kommuner och regioner inte fattade vad som hände, inte förstod allvaret. De slog på TV;n och lyssnade på senast Tegnell flosklerna i stället för att agera själva.

Domen kommer att bli hård när väl opinionen vaknar ur törnrosasömnen, Stefans popularitet sjunker som en sten igen. Upp som en sol ner som en pankaka.
Citera
2020-05-29, 06:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Såg dokumentären "Berättelser från frontlinjen" på SVT

Svenska läkare hörde om viruset redan i början på januari.

Tråkigt att höra läkaren säga att svenska myndigheter var
naiva kring resråd inför sportlovsvecka och att det kunde
gett ett annat skeende i Sverige. Har för mig jag såg
statsepidemiologen innan sportlovsveckan säga på TV
att det absolut inte fanns någon anledning att avstå
resor till alperna eller Europa.

Ja herregud om vi inte hade haft skyddsmask 90 i landet,
hur hade det gått då? Och ÄNDÅ skulle myndigheterna
krångla kring civilt användande av den, inte klokt.
Och sjuksköterskorna har skydd för byggarbetare.

Precis så, javisst, kan bara hålla med!
Citera
2020-05-29, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Kan iofs ha klarat sig sämre om vi har en massa oregistrerade covid-dödsfall där.

Äldrevården är en röra, hanteringen en mycket större röra.
Regeringen och våra myndugheter får gå en kurs och lära sig att skriva förståeligt i sina direktiv..dagens sätt att kommunicera kan tolkas på flera olika sätt ..
Alla kliar sig i skallen.
Citera
2020-05-29, 06:25
Medlem
Amanda Lind och Damberg håller pressträff 08 20.
Citera
2020-05-29, 06:31
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej precis. Andelen avlidna hade varit 90 procent bland 70+ oavsett spridningen i samhället i stort.

Min åsikt är att FHM skulle varit tidigare med de åtgärder man kom med och dessutom borde de ha varit tydligare i sin kommunikation runt dem.

Omformulerar, 90% av de avlidna är 70+ då förstår man lättare.

Men hälften av de döda bodde på äldre boenden där bara 4,7% av de över 70 bor. 79900 av 1,7 miljoner. Det är enormt stor andel av de döda som bott inom äldrevården!

Dessutom var av de övriga som dött de som hade hemhjälp klart överrepresenterade, men den procentsatsen minns jag inte, 47% ha jag för mig.

Allt pekar ut vårdpersonalen och deras hantering som den stora, stora gigantiska smittkällan!
Citera
2020-05-29, 06:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
BBC rapporterar nu om dom svenska dödstalen.

Vad säger de om våra dödstal då? Tycker engelsmännen att vi har lyckats med vårt stora immunprojekt?
Citera
2020-05-29, 06:33
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Amanda Lind och Damberg håller pressträff 08 20.

Så tidigt och om vad?
Citera
2020-05-29, 06:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Äntligen några som ställer krav utan att vara alarmister eller kräva någon form av stängning av samhället. Smittspårning och isolera människor som är sjuka samt personer de varit nära tills de är friska.
Läste du sista punkten?

"5, Ökade regionala insatser
Utifrån sammanhållen nationell strategi behöver tätbefolkade städer med hög smittspridning andra åtgärder än landsbygden."
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-29 kl. 06:36.
Citera
2020-05-29, 06:34
Medlem
Norge: 236
Danmark: 568
Finland: 313

Sverige 4266
Snart uppe i 5000!
Citera
2020-05-29, 06:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Helt plötsligt dyker det upp skäl mot att man testar människor som inte har att göra med att man inte har resurser till att testa. Enl. smittskyddslagen så ska någon med konstaterad samhällsfarlig smitta bli tilldelad en läkare.

Hur skulle det gå då om man helt plötsligt upptäcker tusentals nya smittade? Så länge någon inte är diagnostiserad finns det inget vårdansvar för denne
.

Ja du anger ju motivet till varför man inte testar fler, att det blir för besvärligt för vården att hantera med bristen på läkare.

Sverige är avklätt. Vi har brist på allt, materiel, vårdpersonal, kompetenta vård resurser, intelligenta chefer och ansvariga. Ett U-land på väg att skapas.

Att inte erkänna brister och misstag utan i stället börja dölja trixa och mixtra det är tecknet på att landet inte längre är bland den absoluta toppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in