2020-05-29, 04:12
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Du ljuger rakt ut. Först och främst testar Sverige minst bland alla västeuropeiska länder. Hur fan tror du då att deras redovisning skulle vara så off? Kolla Belgien till exempel. De inkluderar till och med dödsfall baserat på enbart symptom. Face it! Sverige är helt jävla värdelöst. Tror du helt seriöst att Tyskland, Norge, Finland, Island, Danmark gömmer dödstal? Så jävla typiskt svenskt att tro att Sverige är bäst på allting. Nej, inte längre.

Jävla u-land! Man vägrade stoppa smittan och den tog sig in i äldreboenden. Andra länder stoppade smittan och den tog sig in i äldreboenden men inte på samma nivå.

Anyway, kan du komma med bevis på att andra länder inte tillskriver c19 som dödsorsak? Vilka länder är det? Bevis tack!

Alla läkare med dålig styrning
Citera
2020-05-29, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Faller på en mycket grundläggande rimlighetsanalys. Tegnelliterna skulle aldrig direkt kritisera mästaren dock.

Jag missförstod vad du skrev, jag håller med dig.
Citera
2020-05-29, 04:53
Medlem
urgts avatar
Här en transkriberad intervju med tidigare statsepidemiolog Annika Linde förresten. Hon verkar ha kommit till insikt.

Citat:
Men sen, när själva strategin kom, då tyckte jag det lät ganska bra. Så här som de sa - vi ska stoppa smittan i äldrevården. Vi ska skydda de äldre sa man. Jättebra tänkte jag. Men jag insåg, om inte riktigt då, det som jag kanske tycker att de ansvariga borde ha insett, nämligen att det här var en tulipanaros. Att det här var någonting som man sa men som inte var genomförbart. Att man inte hade tänkt igenom om det var genomförbart. Och där kan jag se att där borde de som bestämde ha vetat hur äldrevården fungerar och vilka som jobbar i äldrevården och vilka möjligheter man har att hindra smittan. Det man gjorde var ju fullständigt otillräckligt. Och det här är nog historia, men nu kommer det som jag tycker är lite besvärande, och det är att man från lite ledande håll har uttryckt sig så kategoriskt att "dom andra länderna kommer minsann att få en smittspridning som är lika stor som Sveriges förr eller senare, och det är bara att vänta". Där är jag inte alls lika säker. Det har ju bland annat nu visat sig, verkar det som, att den här smittan sprids väldigt mycket fläckvis, och att då ha en strategi som Norge eller Tyskland - att man börjar testa och smittspåra så fort man upptäcker att den dyker upp någonstans - släcker bränder på olika ställen - det borde vara en möjlig strategi också i Sverige.
Citera
2020-05-29, 04:55
Medlem
Citat:
Här en transkriberad intervju med tidigare statsepidemiolog Annika Linde förresten. Hon verkar ha kommit till insikt.
Nyss var ju förhållandena på äldreboendena fåniga. Hur ska du ha det?
Citera
2020-05-29, 04:58
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nyss var ju förhållandena på äldreboendena fåniga. Hur ska du ha det?

Jag tror hon menar att det är bättre att ha mindre smittspridning, eftersom det inte var praktiskt genomförbart att skydda äldrevården.
Senast redigerad av urgt 2020-05-29 kl. 05:02.
Citera
2020-05-29, 05:11
Medlem
Citat:
Jag tror hon menar att det är bättre att ha mindre smittspridning, eftersom det inte var praktiskt genomförbart att skydda äldrevården.
Nej precis. Andelen avlidna hade varit 90 procent bland 70+ oavsett spridningen i samhället i stort.

Min åsikt är att FHM skulle varit tidigare med de åtgärder man kom med och dessutom borde de ha varit tydligare i sin kommunikation runt dem.
Citera
2020-05-29, 05:16
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej precis. Andelen avlidna hade varit 90 procent bland 70+ oavsett spridningen i samhället i stort.

Min åsikt är att FHM skulle varit tidigare med de åtgärder man kom med och dessutom borde de ha varit tydligare i sin kommunikation runt dem.

Största missen var att direkt anta att smittan skulle vara otroligt meckig att hålla tillbaka på sikt. Man tog det osäkra före det säkra där, till skillnad från grannländerna. Norrmännen har genomskådat det också.

Egentligen duger sketen kontaktspårning bara den är på en låg nivå.

Hade nog behövt bromsa hårt som grannländerna för att få upp testkapaciteten.
Citera
2020-05-29, 05:27
Medlem
urgts avatar
Fast du kanske menar äldrevården. Håller med där.

Kanske missförstod tidigare förresten. Klart det finns problem inom äldrevården också, men huvudproblemet är inte där. Hade vi lyckats skydda äldrevården helt perfekt på nåt vänster (nog inte realistiskt) så hade vi ändå haft fler döda per capita än Norge. Vår äldrevård har inte klarat sig sämre än Norges i alla fall.
Senast redigerad av urgt 2020-05-29 kl. 05:42.
Citera
2020-05-29, 05:50
Medlem
urgts avatar
Citat:
Fast du kanske menar äldrevården. Håller med där.

Kanske missförstod tidigare förresten. Klart det finns problem inom äldrevården också, men huvudproblemet är inte där. Hade vi lyckats skydda äldrevården helt perfekt på nåt vänster (nog inte realistiskt) så hade vi ändå haft fler döda per capita än Norge. Vår äldrevård har inte klarat sig sämre än Norges i alla fall.

Kan iofs ha klarat sig sämre om vi har en massa oregistrerade covid-dödsfall där.

Äldrevården är en röra, hanteringen en mycket större röra.
Citera
2020-05-29, 05:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Precis! Det handlar inte i första hand om solidaritet mot staten. Det handlar om solidaritet mot gamla och sjuka medborgare.

- Ja. Tyvärr sprider muslimerna inte smittan enbart bland sig själva. Även ursprungsbefolkningen drabbas av att muslimerna struntar i smittskydd.

Här i Sverige har muslimerna visat missnöje mot svenska samhället. Svenska samhället anses bära skuld till att muslimerna bor trångt. Muslimerna har inte insett att orsaken är att dom själva skaffar många fler barn än svenskarna. Muslimerna bor i lägenheter där det tidigare har bott svenskar. Svenskarna bodde inte trångt i dessa lägenheter, eftersom svenska familjer är mindre än muslimska familjer.

- Muslimerna kom till Europa genom att beskriva sig som flyktingar. Det enda "flyktingarna" flyr ifrån, är sig själva. Flyktingarna flyr från den överbefolkning som dom själva har valt att avla fram. När "flyktingarna" kommer till Europa, så fortsätter dom med samma beteende som förstörde deras hemländer.

Och Västvärldens journalister ägnar dag och natt åt att ljuga för allmänheten angående "flyktingarna".

- Jag vill inte att MSB övervakar mig, lika lite som jag vill att Sydkorea övervakar mig.

- Görbart men inte önskvärt.

Jag accepterar att smittskydd är en angelägenhet som kräver att myndigheterna kan göra ingrepp i medborgarnas friheter. Men jag vill inte att svenska folket lockas av asiatiska länders sofistikerade övervakning, som ett alternativ till grövre metoder för att stoppa en smitta. Jag accepterar hellre att bli inlåst i karantän några dagar, än att myndigheterna övervakar mina rörelser i samhället.

Ifall medborgarna ska övervakas, så är det bättre ifall det förs i form av en fotboja, än ett program i mobiltelefonen. Fotbojan kan man själv avlägsna när epidemin är över, och då ser man att övervakningen har avslutats.
Bara att köra en Kina, du slipper ladda ned appen, men du kan inte resa någonstans utan app, då du inte släpps på några kollektiva färdmedel utan appen. Stoppas du i egen bil blir det dryga böter.
Citera
2020-05-29, 05:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Såg dokumentären "Berättelser från frontlinjen" på SVT

Svenska läkare hörde om viruset redan i början på januari.

Tråkigt att höra läkaren säga att svenska myndigheter var
naiva kring resråd inför sportlovsvecka och att det kunde
gett ett annat skeende i Sverige. Har för mig jag såg
statsepidemiologen innan sportlovsveckan säga på TV
att det absolut inte fanns någon anledning att avstå
resor till alperna eller Europa.

Ja herregud om vi inte hade haft skyddsmask 90 i landet,
hur hade det gått då? Och ÄNDÅ skulle myndigheterna
krångla kring civilt användande av den, inte klokt.
Och sjuksköterskorna har skydd för byggarbetare.
Citera
2020-05-29, 06:01
Medlem
Frånvaro av strategi för Corona

Sverige valde inte samma strategi som grannländerna när den nya coronasmittan först drabbade oss. Frågan är om regeringen medvetet valde någon strategi alls. Fortfarande har inte beslutsunderlag eller överväganden redovisats.

DN ifrågasätter i en skarp analys-artikel frånvaron av en tydlig strategi med beslutsunderlag, mål och medel för att hantera covid. Känns som om vinden har vänt...

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa-stenberg-regeringen-valde-inte-sin-coronastrategi/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in