2020-05-28, 23:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det som går att mäta rent objektivt på Palmes kropp tyder på .357 som kaliber. Ska vi förklara lägre ljud är det bättre att spekulera i omladdade patroner än en vekare kaliber om vi ska försöka hålla oss till fakta i målet.
Jag vill hävda att det är ett misstag att hänga upp sig på hur mycket skotten lät. När jag läste LPs vittnesmål om ”ungdomar som lekte med smällare” så tycket jag också det vad konstigt, men jag har delvis tänkt om:
- för de flesta människor på 80-talet var smällare den naturliga associationen om man hörde en skarp knall. Smällare såldes i stora mängder till nyår, påsk och valborg.
- smällarna på den tiden lät ordentligt: en s.k. Kinapuff hade uppåt 1g krut, vilket är i samma storleksordning som .357-patroner (ca 1.5g krut).
- den upplevda ljudstyrkan varierar som bekant oerhört mycket beroende på övrig ljudmiljö, sinnesstämning och givetvis eko från väggar och liknade.
Det finns således ingen anledning att tro att ammunitionen var underladdad baserad på upplevd ljudstyrka av vittnena.

Siffrorna har utöver detta fantiserat ihop att det är fel i det tekniska protokollet i FUP. Jag gjorde just en kontroll av avsnitten med griskroppar (!) m.m. i FUP. Ingenstans ser jag resultat som tyder på att Vinges försök hade väsentligt högre hastighet än vid MOP. Även skottförsöken hos FOA (FUP IV pdf-sida 131-) visar rimliga resultat med standard Winchester MP. Man konstaterar att resthastigheten visserligen är hög efter rikoschett från isbelagd gångbana, men att uppbromsning utan väsentliga skador på projektilen (dvs LP-kulan) kan ske om den träffar ”även ett tunt lager av is eller snö” (t.ex. trottoarkanten, min anm.).
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-29 kl. 00:19.
Citera
2020-05-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kan tänka så här. KP verkar ha haft en egen uppfattning om vem som var GM omedelbart efter att han tagit över. KP är vettig, så jag tror att det är CA han misstänkt från början.

Sen tror jag man omtolkat mordplatsvittnen så att man förstår GM förföljt från Grand. Vilket pekar mot en ensamagerande GM.

Smala gränd-fantombilden är intressant.

Antingen tycker man allt gammalt man hade pekar starkt på CA, eller så lyckades man hitta något form av bevis (troligt)

Tycker väl annars att just pratet om att man gått tillbaka till mordplatsen och analyserat vittnesuppgifter et c gör CA mindre het. Hur kan den typen av utredningsinsatser leda fram till honom? CA kan väl bara aktualiseras via ett tekniskt fynd tänker jag.
Citera
2020-05-28, 23:50
Medlem
SigersonHolmess avatar
Vi kan inte räkna på sannolikheter på det sättet. I sådana fall bör vi se hur många politiska beslut som kan ha missgynnat andra personer. För varje sådant beslut skapar en risk med instabila personer som har tillgång till vapen. Uppstår en sådan risk och en politiker som kan hållas ansvarig för beslutet rör sig oskyddat strax efter beslutet och effekterna är publika så uppstår plötsligt en långt större sannolikhet för att det sker ett försök att hämnas.
Vi kan inte räkna på sannolikheter som om att det måste vara, Palme, eller måste vara den dagen på året. Inget sånt har betydelse i en sannolikhetberäkning här.
Absolut kan det vara en chans på 100 att CA skulle råka vara på sitt favoritcafé vid rätt tid den dagen. Men Palme kan ju också ha retat upp 1000 andra personer. En av de 1000 var CA och han var på rätt plats vid rätt tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Han sköt sig själv när polisen ringde på hans dörr.

Läste artiklen från Svd. När skatten på aktier höjdes 27 feb. så kan man förstå CP var upprörd och ville skjuta OP, men att han skulle haft sådan tur att han sett OP utan livvakt endast några dagar efter skattehöjningen verkar vara osannoligt och slumpartat. Jag börjar backa lite på tron på CA så han kan likaväl vara utraderad som SE som mördare.
Citera
2020-05-28, 23:55
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vill hävda att det är ett misstag att hänga upp sig på hur mycket skotten lät. När jag läste LPs vittnesmål om ”ungdomar som lekte med smällare” så tycket jag också det bar konstigt, men jag har delvis tänkt om:
- för de flesta människor på 80-talet var smällare den naturliga associationen om man hörde en skarp knall. Smällare såldes i stora mängder till nyår, påsk och valborg.
- smällarna på den tiden lät ordentligt: en s.k. Kinapuff hade uppåt 1g krut, vilket är i samma storleksordning som .357-patroner (ca 1.5g krut).
- den upplevda ljudstyrkan varierar som bekant oerhört mycket beroende på övrig ljudmiljö, sinnesstämning och givetvis eko från väggar och liknade.
Det finns således ingen anledning att tro att ammunitionen var underladdad baserad på upplevd ljudstyrka av vittnena.

Siffrorna har utöver detta fantiserat ihop att det är fel i det tekniska protokollet i FUP. Jag gjorde just en kontroll av avsnitten med griskroppar (!) m.m. i FUP. Ingenstans ser jag resultat som tyder på att Vinges försök hade väsentligt högre hastighet än vid MOP. Även skottförsöken hos FOA (FUP IV pdf-sida 131-) visar rimliga resultat med standard Winchester MP. Man konstaterar att resthastigheten visserligen är hög efter rikoschett från isbelagd gångbana, men att uppbromsning utan väsentliga skador på projektilen (dvs LP-kulan) kan ske om den träffar ”även ett tunt lager av is eller snö” (t.ex. trottoarkanten, min anm.).

Jag är ingen expert, men är det inte så också att lisbetkulan gick igenom en gren på ett träd söder om mordplatsen?

Finns trädet kvar? Jag kan vara frivillig arborist och undersöka trädet i nutid efter skador. Min smutsiga näsa kan säkert sniffa upp något relevant för utredningen och läggs gärna i blöt om trädet finns kvar.
Citera
2020-05-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Han sköt sig själv när polisen ringde på hans dörr.

Läste artiklen från Svd. När skatten på aktier höjdes 27 feb. så kan man förstå CP var upprörd och ville skjuta OP, men att han skulle haft sådan tur att han sett OP utan livvakt endast några dagar efter skattehöjningen verkar vara osannoligt och slumpartat. Jag börjar backa lite på tron på CA så han kan likaväl vara utraderad som SE som mördare.

Att något är slumpartat innebär inte att det är osannolikt. Om en ensam GM sköt Palme efter att ha sprungit på honom under kvällen är det så klart en slump men varför skulle det vara osannolikt? Palmes vägar korsades dagligen av folk som hatade honom. Att någon till slut får syn på honom som där och då har extra stor anledning att hata honom är inte osannolikt.
Citera
2020-05-29, 00:00
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tycker väl annars att just pratet om att man gått tillbaka till mordplatsen och analyserat vittnesuppgifter et c gör CA mindre het. Hur kan den typen av utredningsinsatser leda fram till honom? CA kan väl bara aktualiseras via ett tekniskt fynd tänker jag.

Även tekniska fynd måste kopplas till aktörer på brottsplatsen annars kan de få mindre trovärdighet. Vi pratar om näst intill "arkeologiska tekniska fynd" som måste matchas mot vittnesuppgifter om de ska kunna ha någon bäring i fallet. Ett nyupptäckt mordvapen i Spånga kan liva upp i sammanhanget om GM råkar vara en dubbelgångare till CP.

Vi får se vad KP kommer att presentera.
Citera
2020-05-29, 00:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag är ingen expert, men är det inte så också att lisbetkulan gick igenom en gren på ett träd söder om mordplatsen?

Finns trädet kvar? Jag kan vara frivillig arborist och undersöka trädet i nutid efter skador. Min smutsiga näsa kan säkert sniffa upp något relevant för utredningen och läggs gärna i blöt om trädet finns kvar.
Jag har inte full koll här, men såvitt jag minns är trädgrenen en hypotes, ej bekräftad. Jag tror trädet kopplats till skottriktningen?
Citera
2020-05-29, 00:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Om man bestämmer sig för att GM inte väntade vid Dekorima så ökar chansen för en GM som följt efter från Grand, vilket tyder på ensamagerande
Citera
Medlem
Citat:
Även tekniska fynd måste kopplas till aktörer på brottsplatsen annars kan de få mindre trovärdighet. Vi pratar om näst intill "arkeologiska tekniska fynd" som måste matchas mot vittnesuppgifter om de ska kunna ha någon bäring i fallet. Ett nyupptäckt mordvapen i Spånga kan liva upp i sammanhanget om GM råkar vara en dubbelgångare till CP.

Vi får se vad KP kommer att presentera.

Min poäng var att du inte gärna kan utgå från vittnesmålen och därifrån dra trådar som leder till en vind i Spånga. Hittar du ett vapen, kan koppla det till mordet, sätta det i händerna på en viss person, då är rimligtvis nästa steg att släppa ned det här paketet på Sveavägen och se hur det låter sig vecklas ut.

Problemet med din teori är att den varken utgår från tekniska fynd eller mordplatsen. Du har ingen koppling vare sig mellan dina konspiratörer eller mellan dessa och mordplatsen. Och du har heller ingen teknisk bevisning. Det är bara en fri fantasi.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Att något är slumpartat innebär inte att det är osannolikt. Om en ensam GM sköt Palme efter att ha sprungit på honom under kvällen är det så klart en slump men varför skulle det vara osannolikt? Palmes vägar korsades dagligen av folk som hatade honom. Att någon till slut får syn på honom som där och då har extra stor anledning att hata honom är inte osannolikt.
Helr korrekt kalkyl, och den kan appliceras på samtliga CP, CA och SE (kanske). Saken är dock den att det bara är CA av dessa som såvitt vi vet hade tillgång till en .357 Magnumrevolver.
Citera
2020-05-29, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om man bestämmer sig för att GM inte väntade vid Dekorima så ökar chansen för en GM som följt efter från Grand, vilket tyder på ensamagerande

Ja, så klart. Men hur skulle detta enorma genombrott leda utredarna fram till just CA?
Citera
2020-05-29, 00:12
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Vi kan inte räkna på sannolikheter på det sättet. I sådana fall bör vi se hur många politiska beslut som kan ha missgynnat andra personer. För varje sådant beslut skapar en risk med instabila personer som har tillgång till vapen. Uppstår en sådan risk och en politiker som kan hållas ansvarig för beslutet rör sig oskyddat strax efter beslutet och effekterna är publika så uppstår plötsligt en långt större sannolikhet för att det sker ett försök att hämnas.
Vi kan inte räkna på sannolikheter som om att det måste vara, Palme, eller måste vara den dagen på året. Inget sånt har betydelse i en sannolikhetberäkning här.
Absolut kan det vara en chans på 100 att CA skulle råka vara på sitt favoritcafé vid rätt tid den dagen. Men Palme kan ju också ha retat upp 1000 andra personer. En av de 1000 var CA och han var på rätt plats vid rätt tid.

Vi får konstatera att det som hände på Sveavägen kan vara en slump. Ska man maniskt tro på mitt mantra att LZJ reste till Stockholm för att understödja CA i mordkomplotten så får vi konstatera att LZJ kanske frågade stjärnorna om när det var lämpligt att mörda Palme och att det mest gynnsamma mordtillfället går att utläsa i astrologiska tabeller.

Det är kanske så att KP sitter och studerar astrologi som gör att han dröjer med att presentera lösningen.

Annars är ditt sätt att tolka sannolikhet inte helt fel. Om en potentiell mördare skulle mörda Palme så finns det bara en vinnare bland tiotusentals kandidater. Det är han som faktiskt sköt Palme som "drog vinstlotten i mordtombolan".

Jag har ju snart tjatat hål i huvudet på de som orkar läsa tråden vid det här laget och jag tror att "vinnaren" var CA med hjälp av LZJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in