Citat:
Ursprungligen postat av
SuperTeflon
Det som går att mäta rent objektivt på Palmes kropp tyder på .357 som kaliber. Ska vi förklara lägre ljud är det bättre att spekulera i omladdade patroner än en vekare kaliber om vi ska försöka hålla oss till fakta i målet.
Jag vill hävda att det är ett misstag att hänga upp sig på hur mycket skotten lät. När jag läste LPs vittnesmål om ”ungdomar som lekte med smällare” så tycket jag också det vad konstigt, men jag har delvis tänkt om:
- för de flesta människor på 80-talet var smällare den naturliga associationen om man hörde en skarp knall. Smällare såldes i stora mängder till nyår, påsk och valborg.
- smällarna på den tiden lät ordentligt: en s.k. Kinapuff hade uppåt 1g krut, vilket är i samma storleksordning som .357-patroner (ca 1.5g krut).
- den upplevda ljudstyrkan varierar som bekant oerhört mycket beroende på övrig ljudmiljö, sinnesstämning och givetvis eko från väggar och liknade.
Det finns således ingen anledning att tro att ammunitionen var underladdad baserad på upplevd ljudstyrka av vittnena.
Siffrorna har utöver detta fantiserat ihop att det är fel i det tekniska protokollet i FUP. Jag gjorde just en kontroll av avsnitten med griskroppar (!) m.m. i FUP. Ingenstans ser jag resultat som tyder på att Vinges försök hade väsentligt högre hastighet än vid MOP. Även skottförsöken hos FOA (FUP IV pdf-sida 131-) visar rimliga resultat med standard Winchester MP. Man konstaterar att resthastigheten visserligen är hög efter rikoschett från isbelagd gångbana, men att uppbromsning utan väsentliga skador på projektilen (dvs LP-kulan) kan ske om den träffar ”även ett tunt lager av is eller snö” (t.ex. trottoarkanten, min anm.).