Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Är det någon som har utvecklat extra regler som är roliga att spela med för något specifikt kortspel eller sällskapsspel och är villig att dela med sig av det här?
Jag brukar spela ett kortspel som heter Chicago och vi spelar med att man får säga Chicago när som helst från det att första korten delas ut tills dess att tre byten är klara och att man kan säga det oavsett hur mycket poäng man har vilket gör att man kan få minuspoäng.
Jag brukar även spela ett kortspel som heter Hollywood där vi kör med tolv kort och utöver de rundorna som finns lägger till en omgång som är två stegar och en triss samt en sista omgång som är tre stegar + utgång med alla korten på den som sista omgången.
Samt att i Fia med knuff måste pjäsen ha knuffat någon annan för att kunna gå in i mål.
I pokerspel försöker jag alltid att få igenom att vi ska spela med en joker i leken och får man jokern så bestämmer man själv vilken valör den har.
Om man är fem eller fler som spelar skitgubbe så är det roligast med "underjuck" i själva kortsamlandet och " tredje vänder, fjärde slår" i slutspelet. Med dessa regler blir skitgubbe ett riktigt tanke-spel.