2020-05-28, 15:20
Medlem
Denoms avatar
Är det någon som har utvecklat extra regler som är roliga att spela med för något specifikt kortspel eller sällskapsspel och är villig att dela med sig av det här?

Jag brukar spela ett kortspel som heter Chicago och vi spelar med att man får säga Chicago när som helst från det att första korten delas ut tills dess att tre byten är klara och att man kan säga det oavsett hur mycket poäng man har vilket gör att man kan få minuspoäng.

Jag brukar även spela ett kortspel som heter Hollywood där vi kör med tolv kort och utöver de rundorna som finns lägger till en omgång som är två stegar och en triss samt en sista omgång som är tre stegar + utgång med alla korten på den som sista omgången.

Samt att i Fia med knuff måste pjäsen ha knuffat någon annan för att kunna gå in i mål.
Senast redigerad av Denom 2020-05-28 kl. 15:26.
Citera
2020-05-28, 15:41
Medlem
khys avatar
Vi brukar spela "omvänd Chicago" där det gäller att få så lite poäng som möjligt och vi brukar bara köra 1 byte. Par, två par, triss osv. ger lika mycket poäng som alltid samt går man ut på en 2a så får man 3poäng. Först till 15poäng förlorar.
Citera
2020-05-28, 15:43
Medlem
vet inte om det räknas som en extraregel. Men vi brukar spela vändtia med något som kallas för "mellanstick" dvs att om det ligger en 5 på bordet men det inte är din tur kan du snabbt lägga en 5 om du har en på handen. Det samma gäller om du tar upp ett likadant kort som du precis la, är du snabb nog hinner du lägga det också.

Det gör spelet mycket snabbare och i mina ögon roligare.
Citera
2020-05-28, 16:07
Medlem
DoggingDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det någon som har utvecklat extra regler som är roliga att spela med för något specifikt kortspel eller sällskapsspel och är villig att dela med sig av det här?

Jag brukar spela ett kortspel som heter Chicago och vi spelar med att man får säga Chicago när som helst från det att första korten delas ut tills dess att tre byten är klara och att man kan säga det oavsett hur mycket poäng man har vilket gör att man kan få minuspoäng.

Jag brukar även spela ett kortspel som heter Hollywood där vi kör med tolv kort och utöver de rundorna som finns lägger till en omgång som är två stegar och en triss samt en sista omgång som är tre stegar + utgång med alla korten på den som sista omgången.

Samt att i Fia med knuff måste pjäsen ha knuffat någon annan för att kunna gå in i mål.

I pokerspel försöker jag alltid att få igenom att vi ska spela med en joker i leken och får man jokern så bestämmer man själv vilken valör den har.

Om man är fem eller fler som spelar skitgubbe så är det roligast med "underjuck" i själva kortsamlandet och " tredje vänder, fjärde slår" i slutspelet. Med dessa regler blir skitgubbe ett riktigt tanke-spel.
Senast redigerad av DoggingDoris 2020-05-28 kl. 16:08. Anledning: felstavning
Citera
2020-05-28, 20:30
Medlem
sommarlovs avatar
När barnen var mindre gjorde vi massor med påhittade regler i spel, för att göra det roligare och lättare för små barn.
Exempelvis är fia med knuff ganska grymt för små barn, så istället för att knuffa bort andra, fick man extra slag istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in