2020-05-28, 15:50
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Det här om Ingvar Carlsson var nytt för mig, är det ngn som kan bekräfta eller dementera?

Den förre moderatledaren Ulf Adelsohn skriver i sin memoarbok att han blir uppringd av Palmes efterträdare, Ingvar Carlsson och att denne säger till honom:

– När nu detta har hänt hade det varit bättre om det varit en enstaka vettvilling. Men det verkar vara mycket väl planerat lång tid i förväg. Det är ett tecken på att det finns en grupp som inte drar sig för något för att skada det svenska samhället!

http://proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening

Jag tror att det är fel skytteförening i din länk annars hann ju Bo Ragnar Ståhl varna för en konspiration med direkt högerextrema kontakter före mordet om man som jag tror på CA och LZJ som konspiratörer.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-05-28 kl. 16:01.
Citera
2020-05-28, 15:54
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Året för den idiotiska GMP och USA-resan.
GMP-gruppen kom hem som nyfrälsta, och var inte ensam galning-teorin redan till etthundra procent befäst så talade spaningsledningen nu tungomål.
Det var också i denna veva man trakasserade alla som uppträdde avvikande runt brottsplatsen på årsdagarna.
Och Alf L råkade väl stå närmast Ölvebros köttkvarn.
Ett galet år i en lika galen utredning.

Om det visar sig att GMP och granskningskommissionen har lyckats peka ut CA som mördare behöver året inte vara så galet. Då var det väl rest av PU den gången även om man inte förvaltade de uppslagsändar resan ledde till.

Edit: KP tillhör nog en av de redan frälsta när det gäller GMP. Jag tror att han kan ha vandrat i Granskningskommissionens upptrampade fotspår, med eller utan klippta kvitton.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-05-28 kl. 16:02.
Citera
2020-05-28, 17:52
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Sedan gällande det där med om Palme stod i beredskap att avgå eller ej så läste jag nån
intervju med nån av sönerna för ett tag sedan, Joakim eller Mårten, och har för mig att
det där bekräftades att pappa Olof verkligen hade för avsikt att träda tillbaka och
göra något annat i livet.
Där måste jag ha fått alldeles fel för mig dessvärre ty nu läser jag nåt som
tyder på att OP nog ändå tänkt stanna på sin post ett bra tag till:

Citat:
Olof Palme blev aldrig färdig med politiken. En del har drivit tesen att han var på väg att lämna politiken när han mördades.

Joakim Palme säger att hans pappa nog hade tänkt fortsätta över valet 1988 och lite till.
Glädjen i politiken var in i det sista stark.

 Han hade kunnat tänka sig att ta andra jobb. Det som nämnts har ju varit FN:s flyktingkommissariat som var ledigt en period innan och sedan blev mindre aktuellt. Men det finns de som menar att han tyckte att svensk politik var en ankdamm och så uppfattade inte jag det.
Bröderna Palme: ”Pappa var en gladlynt och positiv person”
https://fokus.dn.se/palme/
Citera
2020-05-28, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Om det visar sig att GMP och granskningskommissionen har lyckats peka ut CA som mördare behöver året inte vara så galet. Då var det väl rest av PU den gången även om man inte förvaltade de uppslagsändar resan ledde till.

Edit: KP tillhör nog en av de redan frälsta när det gäller GMP. Jag tror att han kan ha vandrat i Granskningskommissionens upptrampade fotspår, med eller utan klippta kvitton.
Självklart!
Men att knyta honom till brottsplatsen via vittnesmål blir knepigt. Men kanske KP inte är sanningsenlig på den punkten?
Han verkar ha sett något annat, och jag har en känsla av vad det kan vara.
Mer än så säger jag inte.
Citera
2020-05-28, 18:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Det här om Ingvar Carlsson var nytt för mig, är det ngn som kan bekräfta eller dementera?

Den förre moderatledaren Ulf Adelsohn skriver i sin memoarbok att han blir uppringd av Palmes efterträdare, Ingvar Carlsson och att denne säger till honom:

– När nu detta har hänt hade det varit bättre om det varit en enstaka vettvilling. Men det verkar vara mycket väl planerat lång tid i förväg. Det är ett tecken på att det finns en grupp som inte drar sig för något för att skada det svenska samhället!

http://proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening

Ja , detta berättar Ulf Adelson i sina memoarer. Han tyckte lika bra om Ingvar Carlsson som han tyckte illa om Olof Palme .
Citera
2020-05-28, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja , detta berättar Ulf Adelson i sina memoarer. Han tyckte lika bra om Ingvar Carlsson som han tyckte illa om Olof Palme .
Så kan det ju säkert vara att han gillade Ingvar bättre.
Men jag undrar om det är ngn som vet om Ingvar någon gång har tagit tillbaka/förnekat detta privata uttalande i ett telefonsamtal till Ulf A, för att sedan köra CP-spåret i offentliga uttalanden, till medierna osv.?
Citera
2020-05-28, 18:47
Medlem
Citat:
Självklart!
Men att knyta honom till brottsplatsen via vittnesmål blir knepigt. Men kanske KP inte är sanningsenlig på den punkten?

Ja men CA är kusligt lik teckningarna på grandmannen. Så det skulle iaf teoretiskt va en koppling att han fanns på Sveavägen. Sen om KP kan presentera mordvapnet med CAs fingeravtryck och att det är hans vapen som skjutit Palme så bekräftar ju det att han var på platsen.

Ja jag är rätt så säker på att GM-profilen spelar stor roll och att det är CA som presenteras. Erkänner att jag kommer bli väldigt förvånad om nån annan presenteras. Men godtar det om det är stark bevisning.
Citera
2020-05-28, 19:21
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Självklart!
Han verkar ha sett något annat, och jag har en delkänsla av vad det kan vara.
Om CA är en dubbelgångare till CP är det väl bara att damma av gamla vittnen och återanvända dem?

Det klarar nog KP av
Citera
2020-05-28, 19:29
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Självklart!

Har man hittat CAs vapen på LZJs vind tycker jag det är mer än en känsla.
Citera
2020-05-28, 19:36
Medlem
Citat:
Har man hittat CAs vapen på LZJs vind tycker jag det är mer än en känsla.
Mycket på en gång!
Nej. Man har inte hittat vapnet på någon vind tillhörande Jensen. Det vittnar väl ex frun om?
Läs förhören och förstå vad som hänt. Kanske är jag fel ute, men många bitar faller på plats.
Citera
2020-05-28, 19:45
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Mycket på en gång!
Nej. Man har inte hittat vapnet på någon vind tillhörande Jensen. Det vittnar väl ex frun om?
Läs förhören och förstå vad som hänt. Kanske är jag fel ute, men många bitar faller på plats.

Jag tror inte att polisen måste meddela tipslämnare i en utredning om vad deras tips har lett till i en utredning med sekretess.

Jag tror polisen ljög när de sa att varje spik på vinden gav utslag då det enligt min erfarenhet går att ställa känsligheten på en metalldetektor så att den inte ger utslag för mindre metallföremål som spikar utan bra revolvrar.

Det går lätt att tro på att de hittat något utan att berätta detta för exfrun.
Citera
2020-05-28, 19:56
Medlem
Citat:
Jag tror inte att polisen måste meddela tipslämnare i en utredning om vad deras tips har lett till i en utredning med sekretess.

Jag tror polisen ljög när de sa att varje spik på vinden gav utslag då det enligt min erfarenhet går att ställa känsligheten på en metalldetektor så att den inte ger utslag för mindre metallföremål som spikar utan bra revolvrar.

Det går lätt att tro på att de hittat något utan att berätta detta för exfrun.
Steg ett är att förstå brottsplatsen utifrån det tunna material som vi har tillgång till. Någon LZJ hittar jag inte.
Man kan inte runda det, och tro att lösningen finns i en intervju av en tant 33 år senare.
Kul ändå att hon fick komma till tals med det
hon gått och burit på så länge.
Brottsplatsen är inte något man bara kan avfärda, och det är nog där svaret ligger om jag förstår KP rätt.
Läs!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in