2020-05-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Njaeä, är det verkligen så? Jag tänker att det finns de som drabbas av Alzheimers i förtid. Är inte de i hyfsat bra fysiskt skick?
Demens har den uslaste prognos man kan tänka sig. Demens leder alltid till död i förtid.
Citera
2020-05-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nja det vet du ingenting om då du inte vet om mörkertalet. Men det är ca 6 procent av de reggade fallen som hamnar i respirator. Men betänk att i åldersgruppen 40-49 så hamnar ca 7 procent i respirator av de reggade fallen. Jag har en konstig smygande känslan av att mörkertalet i den här sjukdomen inte är så stort trots allt. Vad finns det egentligen som pekar på det?
Lång inkubationstid, asymtomatiska bärare och det hög R-talet talar för ett stort mörkertal av människor som exponerats för viruset. Med exponerat menar jag att man umgåtts tätt med bärare av SAR-CoV-2 utan att för den skull få en infektionssjukdom.
Citera
2020-05-28, 19:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Även kärringen hans profiterar.

Jävla lömska dårar.

https://samnytt.se/familjen-giesecke-misstanks-profitera-pa-coronakrisen-frun-i-styrelse-for-bolag-som-rehabiliterar-sv art-sjuka/

Fy fan, detta tycker jag ska stå överst i tråden fastnålat. Det är ju så uppenbart att hon visste att de skulle anstormas av patienter som krävde lång rehabilitering. Ingen utdelning till aktieägare för 2019 iallafall. Men Kajsa kanske jobbar som senior konsult?

Fy hoppas inte regionerna anlitar dessa. Men Svenonius är så kåt på pengar så hon ser säkert till att hon får någon "del" när Stockholms stad (höjda skatter) och skattebetalarna ska betala dessa rehabilitering på Kajsa Gieseckes firma.

https://www.rkliniken.se/om-foretaget/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Två dagar har gått. Det är fortfarande 26 länder i Europa som har < 1000 aktiva fall. Sammanlagt har antalet fall i dessa 26 länder minskat med 558 stycken, från 6428 till 5870. Det är en minskning med 8,6% på två dagar. Antalet fall minskade i 17 av länderna, var oförändrat i 4 och ökade i 5.

Land, Aktiva fall, Ökning/Minskning sedan i förrgår

Färöarna 0 0
Montenegro 0 -1
Island 2 -1
Monaco 4 0
Isle of Man 6 -3
Gibraltar 7 +2
Vatikanstaten 10 0
Slovenien 15 -6
Liechtenstein 26 0
Andorra 49 -9
Kroatien 97 -24
Luxemburg 102 -21
Malta 120 -8
Slovakien 163 -17
Albanien 193 +16
Estland 217 -10
Lettland 290 -23
Litauen 290 -132
Cypern 328 +12
San Marino 349 -8
Norge 412 +28
Nordmakedonien 445 +2
Bosnien 546 -31
Schweiz 646 -185
Österrike 732 -68
Danmark 821 -71
Antalet länder i Europa som har < 1000 aktiva fall ökade idag från 26 till 27. Nykomlingen är Finland som nu bara har 930 aktiva fall.

Land, Aktiva fall, Ökning/Minskning sedan igår

Färöarna 0 0
Montenegro 0 0
Island 3 0
Monaco 4 0
Isle of Man 6 0
Slovenien 9 0
Vatikanstaten 10 0
Gibraltar 11 +1
Liechtenstein 26 0
Andorra 36 0
Kroatien 92 -4
Luxemburg 95 -5
Malta 108 -6
Slovakien 160 0
Estland 211 -2
Albanien 220 +15
Lettland 296 +3
San Marino 306 -25
Cypern 330 +2
Litauen 395 -2
Norge 443 +14
Nordmakedonien 470 +20
Bosnien 528 -12
Schweiz 577 +18
Österrike 674 -44
Danmark 764 -45
Finland 930 -349

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nja det vet du ingenting om då du inte vet om mörkertalet. Men det är ca 6 procent av de reggade fallen som hamnar i respirator. Men betänk att i åldersgruppen 40-49 så hamnar ca 7 procent i respirator av de reggade fallen. Jag har en konstig smygande känsla av att mörkertalet i den här sjukdomen inte är så stort trots allt. Vad finns det egentligen som pekar på det?

Vi har fri smittspridning och således stort antal smittade.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Demens har den uslaste prognos man kan tänka sig. Demens leder alltid till död i förtid.

Har själv diagnosen för demens så man får se hur länge man kan tänka klart....
Citera
2020-05-28, 19:05
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, landet har svikit de äldsta, 90% av de döda är 70+, det är inte säkert att lockdown skulle ändrat mycket på det, för där handlar det om en mycket illa skött äldrevård.
Norge säger att vi har över 5000 döda. De är ju bättre än oss på det mesta i den här tragedin så säkert också på att räkna.

Det betyder att de 10 % som inte är över 70 är 500 personer.

Det är fler än alla döda i hela övriga Norden.

Landet har svikit alla.
Citera
2020-05-28, 19:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Satt och spånade lite kring en japansk studie efter ett tips och funderade vad framtiden kan ha för överraskningar. Detta virus är skumt och vi vet väldigt lite vartåt det tar vägen. Förhoppningsvis muterar viruset vidare och blir mindre farligt. Men man vet inte. Här är lite tankar från inatt. Möjligt att jag har missuppfattat något:

Har vi en andra våg lagom till midsommar och hur allvarlig blir den? Finns det någon flockimmunitet egentligen. Varför ser man så stora skillnader mellan länder och även regioner vad gäller allvarliga fall och dödlighet? En japansk studie har försökt att finna en förklaring i det; att det handlar om olika mutationer av viruset och när de har spridits och ev. korsimmunitet emellan dem eller att det t.o.m. kan förvärra sjukdomsförloppet när nästa mutationer gör sin entré. Jag har bara skummat igenom studien och den är bitvis skriven på en lite knepig engelska vilket jag tror att det har att göra med att författaren inte har det som modersmål (japan?).

Paradoxical dynamics of SARS-CoV-2 by herd immunity and antibody-dependent enhancement

Yasuhiko Kamikubo, Atsushi Takahashi

Abstract

The outbreak of SARS-CoV-2 in Wuhan, China caused a pandemic of COVID-19. However, it remains enigmatic why the mortality rate is variable among countries. Here we show that at least three types of SARS-CoV-2 virus, type S, K, and G. have spread globally and formed complex infectious trends in terms of transmissibility and virulence. Type K establishes herd immunity and protects against the most virulent type G. Immunity to type S is involved in aggravating type G infections through antibody- dependent enhancement (ADE). Epidemiological tools based on influenza and SARS- CoV-2 epidemic curves explain why COVID-19 mortality varies among Japan prefectures and European countries, and warns of high fatality in the United States. An equation was developed to quantify the severity of COVID-19. Our tools and equations also detect new infectious disease explosions and bioterrorism early, and guide containment of the virus with therapeutic approaches and local policies efficiently
inducing herd immunity.
https://www.cambridge.org/engage/coe/article-details/5ead2b518d7bf7001951c5a5

Man ser stora skillnader i allvarliga förlopp och dödlighet mellan länderna. I Kina där pandemin har sitt ursprung är talen så låga att många förhåller sig skeptiska till tillförlitligheten i rapporteringen. Men då glömmer man bort att även grannländerna och särskilda regioner som Hong Kong också visar på samma mönster. Även Japan har märkligt nog kommit lindrigt undan trots inte alltför resoluta åtgärder. Kan det handla om något annat? Är det faktiskt den verkliga situationen som rapporteras från Kina? Så kan det mycket väl vara och det kan vara både bra och dåliga nyheter för världen vid en ev. andra våg av viruset.

För det första: den pandemin vi har erfarit är den verkligen den första vågen? Mycket tyder på att det inte är fallet. Istället pratar man i studien om tre olika vågor med olika mutationer av SARS-CoV-2 kallade S, K och G där G står för "Global". Den första vågen med S var en lindrig variant av viruset. Det spreds sig framförallt över de kinesiska regionerna och grannländerna. Japan har alltid haft ett stort inflöde av kinesiska turister. Det handlar om 1,84 miljoner kineser som besökt Japan under perioden. Denna pre-epidemi som kanske redan spreds under slutet av 2019 gav upphov till immunitet mot den andra vågen av mutation K som hade sitt ursprung i Wuhan och sedan spreds över framförallt grannländerna med Japan. Genom att det fanns en viss immunitet redan så blev utbrotten inte lika allvarliga som vi har sett de bli i Europa och i USA. Sedan har mutation K gett en viss immunitet mot mutation G som spreds i huvudsak till att börja med i Italien. Man har i Asien alltså varit skyddad mot den mer aggressiva G-varianten genom en prevalent spridning av mutation K. Det har man inte haft i Europa och därför har G fått fotfäste som verkar ge allvarligare symptom och är betydligt mer smittsam som det verkar.

Något som faktiskt stöder detta är det märkliga fenomenet att man ser stora skillnader mellan östra och västra USA i antal insjuknade och döda. Man tror att utbrottet i de östra delarna kom från Europa och handlade om mutation G. Där hade man ingen immunitet sedan tidigare. I de västra delarna med framförallt Kalifornien misstänker man att man fick in smittan tidigt från pendlande kineser och sålunda kan man tänka sig att den tidiga K-varianten spred sig där. Det gör att befolkningen kanske är mindre sårbar där.

Till de tråkiga nyheterna då. Även om man nu kan se en viss immunitet mellan S - K - G-varianterna i den ordningen så verkar det paradoxalt inte vara så mellan S och G. Tvärtom så verkar det vara så att de som varit smittade av S riskerar i större utsträckning drabbas hårt av G om denna dyker upp där K inte har varit den framträdande varianten. Det har hänt i vissa regioner i Japan med större prevalens av ADE och cytokinstormar som följd.

Så vad händer i framtiden med nya mutationer och en andra (eller blir det en fjärde?) våg?

Jag lämnar över detta till er. Kan vara att jag missuppfattat en del detaljer men påpeka det då.

Personligen fattade jag precis nu

att det finns olika strategier

det är inget som har talats tydligt om i de kanaler jag hört information.

Sverige kör Mitigation såvitt jag förstod.

SydKorea t ex och de som laddar med testning kör Suppress.

Ingen epidemiolog som skrivit det här, men jag som lekman begrep en hel del.
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

Det vore väl bra om det kom till kännedom ATT det finns vedertagna strategier,

(därför jag skriver detta inlägget)

och vad det är för skillnad på dem,

och det vore intressant att se en lista vilka länder som valt vilken strategi,

och hur det går för dem.
Citera
2020-05-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har själv diagnosen för demens så man får se hur länge man kan tänka klart....
Ja det är ju inte alltid ett snabbt förlopp men som sagt; Demens är INTE ägnat att ge ett långt liv.

Och jag menar alltså de patienter vars demens är så allvarlig att de tvingas bo på demensboende.
Citera
2020-05-28, 19:08
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Lång inkubationstid, asymtomatiska bärare och det hög R-talet talar för ett stort mörkertal av människor som exponerats för viruset. Med exponerat menar jag att man umgåtts tätt med bärare av SAR-CoV-2 utan att för den skull få en infektionssjukdom.
Okej då missförstod jag. Men det finns bara två alternativ till sjukdomens mystiska sätt att slå så olika på olika personer. Antingen är det olika stammar av varierande dödlighet, eller så är det genetiska faktorer. I SARS är det konstaterat att många av sjukvårdspersonalen som jobbade nära sjuka inte blev smittade. När det gjorde studier om det så såg man att personer med bg 0 var betydligt mer skyddade mot att bli smittade trots samma exponering som andra. Finns studier, bara att googla! SARS och sars-cov-2 har liknande sätt att binda till cellernas ACE2-receptorer. Och bg 0 har just anti-a antikroppar som hämmade SARS att binda vid ACE2. Därför tror vissa forskare att samma mekanism kan göra att bg 0 även skyddar mot sars-cov-2.
Citera
2020-05-28, 19:09
Medlem
arbetets avatar
Ojdå! Kunde klart höra ett annat tonläge i TV4 Nyheterna. Är det nu det börjar storma?

Tydligen är inte ens JÖK-kamraterna nöjda med Regeringens strategi.
Citera
2020-05-28, 19:10
Medlem
sannes avatar
Nu kommer säkert Anders Tegnell bli upphöjd till helgon eller Gud.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/beskedet-allsvenskan-startar-i-mitten-av-juni/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in