2020-05-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vem har gått på myten att andra inte rapporterar från andra länders äldreboende?

Ny rapport visar: Nordiska grannländerna redovisar också avlidna på äldreboenden
https://twitter.com/Ipse_Cogita/status/1265753694307586048

suck frågan är snarare om och hur mycket sånt redovisas i svärje.
Citera
2020-05-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Så här är det!! Vi står på hemska 4266 avlidna och det är då 734 upp till den avskyvärda siffran 5000 döda för Sverige. Jag räknar kallt med 45 döda per dag och då skulle 5000-gränsen nås redan den 13 juni.

Skulle antalet döda per dygn gå ned till 40 per dygn så nås den dystra siffran 16 juni. Förmodligen har vi innan dess 4 gånger fler döda i Sverige än i Danmark, Norge och Finland tillsammans. Sverige har svikit.

Ja, landet har svikit de äldsta, 90% av de döda är 70+, det är inte säkert att lockdown skulle ändrat mycket på det, för där handlar det om en mycket illa skött äldrevård.
Citera
2020-05-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det blir intressant att se överdödligheten i såväl Sverige som Norge under 2020. Har Aftenposten tittat på överdödligheten i Norge också? Om jag förstår det rätt så har motsvarigheten till svenska folkhälsomyndigheten sagt att om Norge räknat som Sverige gällande covidavlidna så hade Norge haft betydligt högre dödstal

Norge har ingen overdødelighed i 2020 - det ses her af dem som ikke lader som om de ikke læse og forstå - Sverige's overdødelighed på op til 15% i 2020 ses også her af dem som ikke lader som om de ikke kan læse og forstå:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2020-05-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur är ratiot mellan bekräftade milda fall inom vårdpersonalen kontra patienter? Det avgör mycket i detta läget. Ser man till beläggningen på sjukhus så ser det ut som att en större del bekräftade nu är milda fall.

En annan sak som är viktig är varifrån dom nya fallen kommer? Det är fruktansvärt tydligt att Stockholm minskar, det är inte så att det blossar upp där igen utan det mesta talar för att dom har det värsta bakom sig medan andra regioner fortfarande har det värsta framför sig. Hade ökningen varit i Stockholm hade det funnits fog för oro.

Jag vet att en del företag här i Sthlm har kört tester på sin personal. Ett företag gjorde en test på ca 800 personer som arbetade, av dessa fick ett 20-tal gå hem då de visade positivt på covid-testet utan att ha symptom. Jag tror att företaget eller rättare sagt den som gör testen är skyldig att rapportera in nya smittade.
Citera
2020-05-28, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag vet att en del företag här i Sthlm har kört tester på sin personal. Ett företag gjorde en test på ca 800 personer som arbetade, av dessa fick ett 20-tal gå hem då de visade positivt på covid-testet utan att ha symptom. Jag tror att företaget eller rättare sagt den som gör testen är skyldig att rapportera in nya smittade.

Om det stämmer så är det fantastiska nyheter.
Citera
2020-05-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
65 år eller äldre är 2 miljoner människor.
Eller är det bara 70+ som gäller?
Ja det är definitivt ingen utrotning av gamlingar som vissa vill påstå!
Citera
2020-05-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Norge har ingen overdødelighed i 2020 - det ses her af dem som ikke lader som om de ikke læse og forstå - Sverige's overdødelighed på op til 15% i 2020 ses også her af dem som ikke lader som om de ikke kan læse og forstå:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

OK, ja det är ju rimligt att Norge under dessa 10 veckor av pandemin har sparat en hel del liv p g a hygien, distansering, karantän.
10 veckor är ju 1/5-del av ett år, det intressanta blir väl att se hur överdödligheten ser ut om 12 månader. Vi vet ju inte hur länge detta kommer att pågå
Citera
2020-05-28, 18:21
Medlem
Melange5738s avatar
Jahapp, ser ut som Sverige går om Frankrike innan veckan är slut.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Till att börja kan man ta sig en funderare över det faktum att 90 procent av de avlidna är över 70.

Det betyder inte att det är mindre tragiskt (även om jag precis hörde nån ekonom mena att äldres liv inte är lika mycket värda som yngres, på studio ett i P1) men man kan ju kanske begrunda om man själv har fyllt 70 och justera sin oro utefter det . . . .

Viktig poäng att det är lika tragiskt oavsett ålder när någon dör i förtid.
Samtidigt skall man inte glömma att det är 10% som är yngre än 70år och med de stora tal vi har är det nu över 400 personer umder 70år som dött vilket åtmimstone har fått mig att tänka till även om jag inte är över 70 år.... Sedan är det ju också så att yngre personer tar oftast längre tid på sig att dö än äldre, har för mig att i kina och italien är det ca 30% av de som dött som har varit under 70 år så det kan nog bli en högre andel "yngre" som dör innan pandemin är över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Ja det är definitivt ingen utrotning av gamlingar som vissa vill påstå!
Sanningen är ju att många av dessa avlidna inte hade överlevt året även utan SARS-CoV-2.
Citera
2020-05-28, 18:24
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Viktig poäng att det är lika tragiskt oavsett ålder när någon dör i förtid.
Samtidigt skall man inte glömma att det är 10% som är yngre än 70år och med de stora tal vi har är det nu över 400 personer umder 70år som dött vilket åtmimstone har fått mig att tänka till även om jag inte är över 70 år.... Sedan är det ju också så att yngre personer tar oftast längre tid på sig att dö än äldre, har för mig att i kina och italien är det ca 30% av de som dött som har varit under 70 år så det kan nog bli en högre andel "yngre" som dör innan pandemin är över.

Precis. Sen är det inte döden som jag fruktar när det kommer till corona utan de bestående skador på olika organ som rapporteras hela tiden och det helvete som väldigt många unga personer får gå igenom med flera veckors sjukdom, sjukhusinrättningar och i vissa fall intensivvård.
Citera
2020-05-28, 18:26
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Skolöppning i grannländer gav inte ökad spridning
https://omni.se/skoloppning-i-grannlander-gav-inte-okad-spridning/a/AdoMlr

Smittan skulle ju ABSOLUT ta fart igen så fort samhällena öppnades, enligt förnekarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in