2020-05-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Varför får jag känslan av att RS sitter och försvarar RG lite grann? Beskriver henne som en "jättefin person" och att hon delvis förstår varför de inte larmade 112? Det är något av det dummaste jag hört. Det bör vara omöjligt att förstå varför någon inte larmar 112 när deras barn riskerar att dö.
Det enda svaret jag kan komma på är : att Rs äntligen nu har någon att ventilera med om P. Inget hon vågat så länge han levt. Nu kan de två tsm ösa skit om P, o vilket helvete det varit att leva med honom. Kan inte finnas ngt annat svar till denna helomvändning.
Citera
2020-05-28, 15:58
Medlem
Okej missade en hel del. Kommer snart!
Citera
2020-05-28, 16:00
Medlem
Klockan 13:10

Citat:
Förhör med familjehemsmamman senareläggs
Enligt schemat över huvudförhandlingen skulle Esmeraldas familjehemsmamma Melinda Jacobs ha vittnat i rätten innan lunch. I och med att förhöret med pappans före detta drog ut på tiden senareläggs dock detta till eftermiddagen.

Klockan 13.15 när huvudförhandlingen återupptas ska förhör via videolänk att hållas med en socialsekreterare som träffade Esmeralda på öppna förskolan i januari i år. Hon har i förhör med polisen uppgett att hon under familjens besök reagerade på flickans utseende och på att hennes mamma verkade "väldigt trött och slö".

Citat:
Vi pratade i går med Helene Gestrin som är medieåklagare. Hon förklarade att åklagaren, om hen vill, när som helst under en huvudförhandling kan ställa ytterligare frågor till den misstänkta personen.

I det här fallet har mamman redan blivit förhörd av åklagaren, men det är alltså inte en garanti för att hon kan frågas ut ytterligare.

Vidare berättade Helene Gestrin att rätten inte får läsa förundersökningen, varken före eller under pågående huvudförhandling. Det är det som sägs och framkommer inne i rättssalen som de ska bedöma.
Citera
2020-05-28, 16:03
Medlem
Citat:
Nu ska alltså förhör hållas med socialsekreteraren som träffade Esmeralda på öppna förskolan den 27 januari.

"Jag trodde att hon hade cancer"
Åklagaren Anna Lander börjar att ställa frågor. Hon undrar om kvinnan kan berätta om hennes iakttagelser. Kvinnan börjar berätta:

"Det var en familj som kom dit tillsammans med en bvc-sköterska. Det var saker som gjorde att jag lade märke till dem. När jag såg flickan trodde jag att hon var sjuk. Hon var väldigt smal. Hon hade två flätor på sidan och jag vet att hon var väldigt tunnhårig uppe på huvudet. Jag trodde att hon hade cancer."

Kvinnan berättar att hon försökte få kontakt med pappan men märkte snabbt att det var svårt. Samtidigt berättar hon att pappan var väldigt framåt.

"Det kändes nästan överdrivet socialt. Mamman satt mest där och höll sig i bakgrunden."

Åklagaren frågar om kvinnan pratade med flickan något. Kvinnan svarar att hon gjorde det under en fikastund.

"Jag försökte tillsammans med mitt barn få ett slags sammanhang där vid bordet. Jag minns att det var något mer än att hon var blyg. När sköterskan pratade med henne svarade hon tyst. Hon åt väldigt mycket och jag försökte skoja om det."

Per Oehme frågar hur kvinnan uppfattade Esmeraldas pappa. Kvinnan säger att hon försökte ställa frågor till pappan men att han var mer intresserad av bvc-sköterskans frågor.

Inga fler frågor. Förhöret avslutas.

SVÅR I MATEN MY ASS REBECKA DIN psykopat! Ni svälte erat egna barn era parasiter!!! Så arg att jag kokar! #) : _2#=@='!2 😡😡😡
Citera
2020-05-28, 16:08
Medlem
Klockan 13:31:

Citat:
Nu börjar förhöret med Melinda Jacobs
Nu kallas nästa vittne, Melinda Jacobs. Hon var Esmeraldas familjehemsmamma i flera års tid.

Åklagaren börjar att ställa frågor. Hon börjar med att undra vad Melinda visste om Esmeralda när hon placerades i familjen.

"Det handlade om missbruk och kriminalitet."

Åklagaren frågar om Esmeraldas första tid i familjen och hur kontakten med den biologiska familjen såg ut. Melinda Jakobs berättar att umgänget till en början inte gick så bra.

"Hon skrek mycket och man fick bryta umgänget."

Familjehemsmamman och den biologiska mamman sitter nu tre meter från varandra i salen. Den åtalade tittar inte mot familjehemsmamman utan har blicken framåt.

Hon kunde sitta länge och pyssla"
Anna Lander frågar om hösten 2018 då det pågick förhandlingar om att få hem Esmeralda till den biologiska familjen och hur Esmeralda var då.

"Glad, kärleksfull och sprallig. Samtidigt var hon lugn. Hon kunde sitta länge och pyssla."

Anna Lander frågar om Esmeralda var smidigt eller fumlig när hon lekte.

"Hon har aldrig haft problem med balansen. Hon var liten och smidig

"Hon backade i utvecklingen"
Anna Lander frågar hur Esmeralda mådde av hemslussningen.

Melinda svarar: "Hon backade i utvecklingen. Hon började med blöja igen. Hon åt sämre. Hon ville inte gå utanför dörren när besöken blev ännu tätare."

Åklagaren: "Hur var det när du hämtade henne efter besöken?"

Melinda Jacobs: "På slutet var hon låg. Det tog hårt på henne. Hon var ju ett litet barn."

Melinda Jacobs: "Jag såg henne aldrig mer"
Åklagaren: Sa Esmeralda något efter att hon varit där?

Melinda Jacobs: "Att hon inte ville åka dit."

Åklagaren: "Men inte vad som hade hänt där?"

Melinda Jacobs: "Nej, hon hade ju inte ett så utvecklat språk"

Melinda Jacobs berättar vidare att när hemslussningen skett bröt den biologiska familjen kontakten med familjehemmet.

"Jag såg henne aldrig mer", säger Melinda Jacobs.

Åklagaren: "Har du haft någon aning om hur hon har mått?"

Melinda Jacobs: "Nej. Jag fick en bild av hennes mamma precis i början. Men sedan bröts kontakten."

Åklagaren frågar om julen då pappans före detta flickvän ringde till Melinda och sa att hon var orolig för Esmeralda. Melinda berättar att hon gjorde en orosanmälan.

Åklagaren fortsätter ställa frågor om hur Esmeralda var under tiden i familjehemmet. Melinda Jacobs berättar att flickan var lite kinkig i maten, men att det inte var några problem.

Oehme frågar vad socialtjänsten sa till Melinda angående en uppväxtplacering av Esmeralda. Melinda svarar att socialtjänsten inte kunde lova det, vilket hon var medveten om, men att mycket tydde på det.

Oehme: "Hade Esmeralda några bilder på sina biologiska föräldrar hemma hos dig?"

Melinda: "Nej, jag hade inga bilder på dem."

Oehme frågar om umgänget som sker under hösten 2018 och om orosanmälan som kom in under senhösten.

Oehme: "Du beskrev att Esmeralda kunde vara ledsen när du lämnade henne. Var du också det?"

Melinda Jacobs: "En gång, men då vände jag snabbt så att hon inte såg det".

Per Oehme: "Hur länge har du och mamman kontakt efter att Esmeralda återvänt till den biologiska familjen?"

Melinda Jacobs: "Jag tror det sista var i maj. Sedan fick jag ett meddelande om att familjen inte ville att man skulle ses mer."

Per Oehme frågar om de bilder på Esmeralda som familjehemmet lade upp på sociala medier sommaren 2019. Han undrar och om hon förstår att det upprörde den biologiska mamman. Melinda Jacobs svarar jakande.

Per Oehme undrar om Melinda Jacobs i efterhand varit i kontakt med den polis som varit hemma hos den biologiska familjen den 25 och 26 december 2019. Har han beskrivit hur det var hemma hos familjen.

Melinda Jacobs svarar: "Ja, men inte mer än att han var där."

Förhöret med Melinda Jacobs är slut
Slut på frågor från försvaret. Förhöret avslutas.

Citera
2020-05-28, 16:12
Medlem
Citat:
Den misstänkta mamman har under hela dagen suttit tyst och tittar rakt fram eller ner i bordet.

14:09
Åklagaren håller förhör med grannen
Nu inleds förhör med en granne till den biologiska familjen.

Grannen berättar att hon hejat på familjen några gånger och att de har åkt hiss tillsammans. Åklagaren frågar om hur hon upplever familjen.

"Vi har inte haft någon nära relation. Vi har hejat, det är det vi har gjort. Det har varit lite svårt att få upp ett samtal. Jag tycker att mamman varit tystlåten."

Grannen fortsätter:

"Vid en resa i hissen under hösten blev jag fundersam. Min första tanke var om hon var hög och om jag skulle ringa soc."

Åklagaren frågar om ett ljud grannen hörde på kvällen den 28 januari i år.

"Jag hörde en smäll från badrummet. Sedan smällde det till en gång till. Min tanke var att det kunde vara vår badkarshylla som rasat ner. Men den var ju på plats. Det var en så pass kraftig smäll att det inte kunde vara en schampoflaska som ramlat. Det gick en minut mellan smällarna. Jag tänkte att det borde varit hos någon av grannarna. Senare fick jag ju höra vad som hänt och då tänkte jag att det hade något med detta att göra".

Åklagaren undrar om hon hört familjen flera gånger.

"Jag misstänker att det är pappan jag hört vissa kvällar. Jag kan inte uttyda orden men det har låtit som att han pratat i mobiltelefon."

Förhöret avslutas

Har så mycket frågor efter den här dagen så huvudet snurrar.

2 scenarion:
E spydde redan i sängen. Därav nya lakan och allt. Ögonen rullade av en överdos av droger. Dem springer in och ska duscha av henne, tvätta henne och tappar henne

Alt

E vägrar lyssna och någon av dem två tar tag i E hårt i armen (därav blåmärket) och kastar ner henne men hon glider och då blir smällen hård mot huvudet

Båda är vidriga.
Citera
2020-05-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra

2 scenarion:
E spydde redan i sängen. Därav nya lakan och allt. Ögonen rullade av en överdos av droger. Dem springer in och ska duscha av henne, tvätta henne och tappar henne

Alt

E vägrar lyssna och någon av dem två tar tag i E hårt i armen (därav blåmärket) och kastar ner henne men hon glider och då blir smällen hård mot huvudet

Båda är vidriga.

Jag tror detsamma, alternativet med först bad, sen livräddning och tabletter låter inte sannolikt. Bara det att hon hade flätat hår när hon hittades. Har man det när man badar?
Citera
2020-05-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Kan det vara så att hon tar upp det senare?
Vet någon om rättsläkaren få svara på frågor nästa vecka?

Jag tycker även att det inte är så logiskt att skylla på badkaret varje gång. Verkar vara det enda som skyller på gällande E's blåmärken. Ett barn kan dö av att halka i badkaret och om hen slår i huvudet.
Borde man inte som förälder vara mer försikigt under baden efter att hon ramlat första gångerna. Inte låta henne plaska omkring hur som helst. Det är som att låta ett barn leka med vassa knivar. Inte speciellt bra som förälder att göra detta.

En annan grej jag tänkte på var att RS berättade att hon saknade hår på ena sidan av huvudet. Saknade hon inte hår på båda sidorna på öppna förskolan/ när hon var avliden? Håret kan isf inte bara fallit av sig själv så snabbt? Först ena sidan och sedan andra?

Jag önskar verkligen att E inte blev torterad under en längre tid. Önskar att allt var en olycka💔 men känns mindre och mindre som en.
Jag hoppas dem tar upp det senare, men inte troligt, då det knappt finns med i förundersökningen. Och det stör mig! Jag uppfattade det som att E hade två slarviga flätor, men för övrigt va ganska kal på sidorna, i mitten och luggen. Man KAN tappa hår när man mår dåligt. Ett annat scenario är om hon låsts in i "källaren" att hon själv slitit av sig håret i panik och rädsla. Men det troligaste är att dem ryckt henne i håret när hon varit "jobbig"
Citera
2020-05-28, 16:23
Medlem
Evaristos avatar
Det kan ha badats i nåt läge, men jag tror inte en sekund att det hade nåt med hennes död att göra, ens om hon faktiskt halkade och slog sig. Om treåringar vore så sköra skulle inte många överleva.
Citera
2020-05-28, 16:25
Medlem
Citat från förhör med RS

Kvinnan berättar vidare: "Det jag mest av allt ville när jag var där (på julfirandet reds. anm.) var att ta Esmeralda och springa därifrån"

Detta kommer jag aldrig kunna släppa.
Hon känner alltså att det är så allvarligt....och hon/ingen gör något.

Sätt ungen i bilen och åk till akuten. Tillkalla polis och socialen därifrån.

Jag är så jävla trött på alla människor som inte finns för sina medmänniskor. Som bara står rädda och tittar på. T.o.m. när det gäller ett utsatt barn.Jag själv är inte en sådan person. Jag har gripit in när jag sett barnmisshandel på öppen gata, gått emellan när alkolister misshandlar på öppen gata mm. Jag ställer alltid upp för de svaga utsatta både i jobbet och i privatlivet. Jag har tex fått byta arbetsgivare pga att jag larmat om lagöverträdelser som riskerade liv. OCH DET ÄR JOBBIGT, DET TAR KRAFT, MEN JAG KAN IALLAFALL TITTA MIG I SPEGELN OM KVÄLLARNA.
Och en sak till. Många gånger undrar jag varför det inte finns fler som mig.....så kunde vi dela på bördan. Förfaan, det är vi tillsammans som säkerställer ett tryggt samhället. Man kan inte vänta in att någon annan ska göra jobbet....

Jag har bara ett mål med följa denna tråd, och det är att det aldrig får hända igen......Kammarrätten och Martin behöver också utredas.
Citera
2020-05-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
När förhandlingarna är avslutade kommer jag begära ut samtliga dessa, men jag väntar tills dess eftersom jag annars kommer behöva begära ut dem flera gånger.

Åh vilken klippa du är!
Citera
2020-05-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra

2 scenarion:

Alt

Båda är vidriga.
Jag tror stenhårt på första scenario. Överdos, kräk, avföring. Panik utbryter när dem inser det, E ska tvättas av, skador på både E och P i samband med tumult! Och därefter storstädning! Och alla lögner därefter enbart för att täcka att dem drogat sitt barn till en överdos! Är stensäker på att det är detta som hänt. Och ev att det är R, som gett henne en lite för hög dos just denna kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in