2020-05-28, 08:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
1. WT av 1986 års modell får inte plats i en 20x15 cm (YN:s estimat, 22x15 SE:s exakta mått) handledsväska.
2. DNA på upphittad WT som inte är från SE bevisar ingenting.
3. DNA på upphittad WT som är från CA bevisar ingenting.
Korrekt. Och en SW 357 med 6” pipa ryms definitivt inte heller. (Av alla korkade idéer runt MOP så är väl den senare på topp-10. GM stoppar ner vapnet i fickan, lämnar MP, och försöker sedan springande pilla ner det i en handledsväska...)
Citera
2020-05-28, 08:54
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
1. WT av 1986 års modell får inte plats i en 20x15 cm (YN:s estimat, 22x15 SE:s exakta mått) handledsväska.
2. DNA på upphittad WT som inte är från SE bevisar ingenting.
3. DNA på upphittad WT som är från CA bevisar ingenting.

Jag tror inte Yvonne N såg GM försöka stoppa ned ett vapen i väskan. CA hade ett hölster. Jag tror hon såg GM försöka ta upp en WT ur (ett hårt?) fodral.

Vi värderar alla olika fakta olika. Finns CAs dna på upphittad WT så tror jag inte på teorin att SE har lånat CAs vapen i smyg och lämnat tillbaka det utan att CA visste något.

Om CAs dna finns på WTn och CAs vapen har hittats så kommer jag att tro att CA är inblandad och att SE hur absurt det än kan låta är helt oskyldig.

Jag har också läst TPs bok, men kunde rimligtvis med min minst lika livliga fantasi kokat ihop en nästan lika dålig och påhittad lösning helt själv.

Ibland är den enkla lösningen den rätta. CAs vapen och CAs dna på WT kommer att få mig att misstänka att CA var skytten och ingen annan, även om LZJ gömde vapnet.
Citera
2020-05-28, 08:57
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/sou-1999-88-d3_GNB388d3/html

Bra gräv där! Tror du själv att CA är ett sanningsvittne? Då får vi börja leta efter yngre sydländska män om vi vill lösa mordet. Har du några kandidater?
Citera
2020-05-28, 09:13
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Aftonbladet 1994-03-12
https://tidningar.kb.se/4112678/1994-03-12/edition/10998/part/1/page/8.jpg

Anders Helin: Mordet är uppklarat före nyår
Ja, 1994 var inte ett av de bästa åren för HÖ och AH.
Citera
2020-05-28, 09:14
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotka
Tack för svaren. - Min teori (pojkstreck - av fullvuxen man - som gick snett / vådaskott) bygger på erfarenheter som lärare på orten. Där fanns en ung man som gick runt med en revolver laddad med lösa skott för att avskräcka. En dag fick jag revolverpipan mot pannan. "Hoppas att han har inte blandad lösa skott med skarpa", var min första tanke. Andra tanken var: "fel tid, fel plats, fel allt".

Det går också att tro att mordet på OP inte var ett litet busigt pojkstreck. Vi väljer alla hur vi vill tolka det som skett och kommer kanske att behöva revidera våra uppfattningar efter presskonferensen.
Citera
2020-05-28, 09:16
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Korrekt. Och en SW 357 med 6” pipa ryms definitivt inte heller. (Av alla korkade idéer runt MOP så är väl den senare på topp-10. GM stoppar ner vapnet i fickan, lämnar MP, och försöker sedan springande pilla ner det i en handledsväska...)
Enig. Alltid tyckt det är märkligt att konensus varit att GM stoppar ner revolver i handledsväska när IM sett honom lägga den i fickan innan. Om det var SE som var GM så var det snarare glasögonen han lade ner (ett signalement mindre..)
Citera
2020-05-28, 09:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Bra gräv där! Tror du själv att CA är ett sanningsvittne? Då får vi börja leta efter yngre sydländska män om vi vill lösa mordet. Har du några kandidater?
Den första jag tänker på är den unga italienska man som mötte Palme sekunderna före mordet. Men det kan vara en slump? Hemladdade patroner och en ung man av sydeuropeisk härkomst på brottsplatsen? Det kan väl inte vara så enkelt? eller?

Jag tror CA säger vad han vet (så mycket han kan säga)
Senast redigerad av 299792458 2020-05-28 kl. 09:32.
Citera
2020-05-28, 09:37
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Den första jag tänker på är den unga italienska man som mötte Palme sekunderna före mordet. Men det kan vara en slump? Hemladdade patroner och en ung man av sydeuropeisk härkomst på brottsplatsen? Det kan väl inte vara så enkelt? eller?

Vi blir alla saliga på vår tro. Själv har jag snöat in på CA som GM och LZJ som vapengömmare.

KP kommer att presentera vad han kommit fram till snart och då får vi anta att han har bättre insyn i utredningen än vi har. Jag lutar mot att det är minst sagt märkligt att din kandidat om han är skyldig faktiskt helt själv anmälde sig till polisen. Vore han skyldig skulle det kännas mer naturligt att han aldrig hört av sig till polisen efter mordet.

Det är ingen naturlag att mördaren själv anmäler sig till polisen. Det finns fall i kriminalhistorien där mördaren avviker utan att själv kontakta polisen.

Detta gör din teori lite mindre trolig i mina ögon.
Citera
2020-05-28, 09:54
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Vi blir alla saliga på vår tro. Själv har jag snöat in på CA som GM och LZJ som vapengömmare.

KP kommer att presentera vad han kommit fram till snart och då får vi anta att han har bättre insyn i utredningen än vi har. Jag lutar mot att det är minst sagt märkligt att din kandidat om han är skyldig faktiskt helt själv anmälde sig till polisen. Vore han skyldig skulle det kännas mer naturligt att han aldrig hört av sig till polisen efter mordet.

Det är ingen naturlag att mördaren själv anmäler sig till polisen. Det finns fall i kriminalhistorien där mördaren avviker utan att själv kontakta polisen.

Detta gör din teori lite mindre trolig i mina ögon.
CA är en kandidat om du kan

Hans Melander: "Man måste på något sätt få ner en misstänkt person till platsen for händelsen"

Krister Petersson: "Man måste kunna föra en gärningsman till brottsplatsen. Det har varit vår primära uppgift och det har vi jobbat efter."

Idén om att GM infiltrerar utredningen för att vilseleda utredningen, är hämtad från Gärningsmannaprofilen s. 108, 116 och 130

Gärningsmannaprofilen: https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Gärningsmannaprofilen-1994.pdf
Senast redigerad av 299792458 2020-05-28 kl. 10:08.
Citera
2020-05-28, 10:28
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
CA är en kandidat om du kan

Hans Melander: "Man måste på något sätt få ner en misstänkt person till platsen for händelsen"

Krister Petersson: "Man måste kunna föra en gärningsman till brottsplatsen. Det har varit vår primära uppgift och det har vi jobbat efter."

Idén om att GM infiltrerar utredningen för att vilseleda utredningen, är hämtad från Gärningsmannaprofilen s. 108, 116 och 130

Gärningsmannaprofilen: https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Gärningsmannaprofilen-1994.pdf

Hur man än vänder och vrider på det hela måste vi nog ändå hålla öppet för en GM som inte registrerade sig frivilligt hos polisen.

Det finns exempel på just detta i världshistorien.

Edit: Jag har föreslagit att LZJ blivit anlitad av PU som grafolog för att analysera skeleftehamnsbreven och att han försökte kollra bort PU genom att manipulera sin egen analys. Nu tror jag inte att LZJ var gärningsman, men som inblandad kan han försökt fuska bort viktiga spår.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-05-28 kl. 10:33.
Citera
2020-05-28, 10:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, 1994 var inte ett av de bästa åren för HÖ och AH.

Nej det var ett rörigt år...

Kort efter Alf utspelet, så kom Cenneth Neilberg ut i media (Milan H, som då var död, nämndes också) o.s.v.
Borgnäs körde på med Norra Magasinet
Aschberg på TV3
etc..
Citera
2020-05-28, 10:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Aftonbladet 1994-03-12
https://tidningar.kb.se/4112678/1994-03-12/edition/10998/part/1/page/8.jpg

Anders Helin: Mordet är uppklarat före nyår
Kul bild i mitt huvud: 42-åringen går ut på en lördagspromenad en dag i mars 94, köper Expressen och upptäcker till sin förvåning/förtjusning/skräck att han skall lagföras innan nyår!

Hela upplägget är obegripligt; varför sticker HÖ ut huvudet så där? I synnerhet som CP fortfarande var (ett) huvudspår fram till den misslyckade resningsansökan 1997.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in