2020-05-28, 08:12
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Den här har man missat, vem?
https://tidningar.kb.se/1767385/1994-03-12/edition/11656/part/1/page/1/?q=Palmevittne
Alf Lundin?
Citera
2020-05-28, 08:12
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Klart det kan vara så!
Ush vad jobbigt i så fall om det nu visat sig att någon bytt ut det. PU som gått ut och lovat en lösning, fick backa bandet och börja om.

HM sade nyligen att tidsplanen hålls. Så nej, ingenting som backas.
Citera
2020-05-28, 08:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Var har du hittat uppgiften om 25-tal hemladdade patroner och ung man av sydeuropeisk härkomst?

Det låter i mina öron inte som om CA lånat ut sitt vapen till SE i all fall, då SE varken var ung eller sydeuropé. Men vi vet ju inte om CA ljuger om de hemladdade patronerna.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/sou-1999-88-d3_GNB388d3/html
Citera
2020-05-28, 08:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Den här har man missat, vem?
https://tidningar.kb.se/1767385/1994-03-12/edition/11656/part/1/page/1/?q=Palmevittne

Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Alf Lundin?

Ja, Alf Lundin.
Född i Hol en bit utanför Alingsås.

Blev riktigt het i utredningen efter att GMP plockades fram och Ölvebro lovade en snar lösning....
Citera
2020-05-28, 08:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Man har inte lovat en uppklarning. Man har sagt att man skall väcka åtal eller lägga ner skiten.

Verkar bli mer och mer uppenbart att man inte har något. Många i tråden lär bli väldigt besvikna.
Jag vill bara veta om man belyst dessa walkie-talkie observationer men efter corona förväntar jag mig inte en enda uppföljande fråga från journalister.

Det viktigaste är hemligstämplingen. Kommer andra att få tillgång till mordutredningen så att man kan få rätsida på mordet man påstår sig vilja ha uppklarat?
Citera
2020-05-28, 08:29
Medlem
p.norths avatar
Det var väl gärningsmannen som sprang uppför trappan? L. J hörde bara en person som sprang. Eller stannade GM till inne där och en annan som sprang uppför trappen?
Blev lite brydd det KP sa kryptiskt
Citera
2020-05-28, 08:30
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, Alf Lundin.
Född i Hol en bit utanför Alingsås.

Blev riktigt het i utredningen efter att GMP plockades fram och Ölvebro lovade en snar lösning....

Ja, ett hutlöst uttalande av HÖ om denna när han lovade en snar lösning på mordet. Här står vi 26 år senare...
Citera
2020-05-28, 08:39
Medlem
Tack för svaren. - Min teori (pojkstreck - av fullvuxen man - som gick snett / vådaskott) bygger på erfarenheter som lärare på orten. Där fanns en ung man som gick runt med en revolver laddad med lösa skott för att avskräcka. En dag fick jag revolverpipan mot pannan. "Hoppas att han har inte blandad lösa skott med skarpa", var min första tanke. Andra tanken var: "fel tid, fel plats, fel allt".
Citera
2020-05-28, 08:45
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Man har inte lovat en uppklarning. Man har sagt att man skall väcka åtal eller lägga ner skiten.

Verkar bli mer och mer uppenbart att man inte har något. Många i tråden lär bli väldigt besvikna.
Jag vill bara veta om man belyst dessa walkie-talkie observationer men efter corona förväntar jag mig inte en enda uppföljande fråga från journalister.

Det viktigaste är hemligstämplingen. Kommer andra att få tillgång till mordutredningen så att man kan få rätsida på mordet man påstår sig vilja ha uppklarat?

Jo, de ska presentera en lösning hur det gått till (källa: kp).
Citera
2020-05-28, 08:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Eftersom Wincent Lange använde fabriksladdad Winchester 357 Magnum ammunition (inte hemladdad Winchester 357 Magnum ammunition) blev alla beräkningar och testresultat vid provskjutningarna fel. Halverad krutladdning hade gett ett annat resultat. Och PU hade reagerat annorlunda på CA:s information om att hans 357 Magnum revolver "och ett 25-tal hemladdade patroner" är hos någon annan, hos en ung man "av sydeuropeisk härkomst"

Jag tror CA på ett indirekt sätt försökte säga, att det var den unga mannen av sydeuropeisk härkomst som sköt dom hemladdade mordkulorna, inte han själv.

WLs kriminaltekniska rapport: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQVVQLUNkZGhXY2M/view
Vinge använder ”fabriksladdade patroner” (vanlig Winchester 357 MP) och får ”fel” resultat? På vilket sätt är resultatet fel?
Det låter mest som att du tycker resultaten är fel för att de inte stämmer med din förbestämda idé om vad som hände.

Den tekniska rapporten innehåller en mängd skjutprov genom olika material samt på snöbelagt underlag. Berätta gärna vad i resultaten som inte stämmer med brottsplatsen.
Citera
2020-05-28, 08:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, ett hutlöst uttalande av HÖ om denna när han lovade en snar lösning på mordet. Här står vi 26 år senare...

Aftonbladet 1994-03-12
https://tidningar.kb.se/4112678/1994-03-12/edition/10998/part/1/page/8.jpg

Anders Helin: Mordet är uppklarat före nyår
Citera
2020-05-28, 08:51
Medlem
Citat:

PU kanske har läst Lundins vittnesmål ytterligare en gång och hittat något.
Ölvebro skrämde väl vettet ur Lundin så pass att han påstod att allt han sagt var lögn.
Bör vi också läsa det ytterligare en gång i rappet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in