2020-05-28, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har för mig att arbetskamraten svarade något som "hen hade iaf inte något att göra". Om hen också svarade som Du skriver ovan kommer jag inte ihåg men kan så vara.

Om det var ett inplanerat besök på arbetsplatsen så hade väl SD lämnat över det till någon arbetskamrat... kanske denne som nu, när SD dök upp, helt oväntat inte hade något för sig.

Frågan är om denne person hade koll på SD varje minut vid besöket eller om SD någon chans att göra sig av med något obemärkt.

Det är ju förstås den fråga du ville åt.
Vi får läsa det där förhöret igen. Förhör med arbetskamrater.
Jo det stämmer att arbetskamraten även sagt att han inte hade något att göra just då.
Citera
2020-05-28, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror nog en GM är smart nog att räkna ut att exempelvis DNA spår inte är synligt. Finns ingen logik i varför hen skulle ta bara en ring. Om det finns synligt spår på den ena kan man räkna med att det har skvätt på den andra också även fast det inte syns för blotta ögat.

Men i brådskan tänkte jag ... Han gör vad han tror att han hinner,
annars får han kanske ta av henne allt.
Den här frågan är svår att besvara, håller med om det.
Citera
2020-05-28, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det är ju förstås den fråga du ville åt.
Vi får läsa det där förhöret igen. Förhör med arbetskamrater.
Jo det stämmer att arbetskamraten även sagt att han inte hade något att göra just då.

Ja och varför den Vite riddaren väljer att cykla till jobbet på sin semesterdag efter precis fått reda på att LW försvunnen och han SMS:ar till LW att han är orolig (liksom sonen).

Varför väljer han bort möjligheten att kunna bli hjälte för en dag när han har möjligheten... att hitta en ev skadad LW?
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-05-28 kl. 07:10.
Citera
2020-05-28, 07:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja och varför den Vite riddaren väljer att cykla till jobbet på sin semesterdag efter precis fått reda på att LW försvunnen och han är orolig.

Varför väljer han bort möjligheten att kunna bli hjälte för en dag när han har möjligheten... att hitta en ev skadad LW?

Vad var det för jobbmail han fick kvällen/natten innan? Någon som bad honom åka ut till en arbetsplats dagen efter? Vilket han valde att göra med en arbetskollega.

SD var inte den enda som struntade i att leta efter Lena. Inte ens hennes närmaste gjorde det. BeholderX som hon dejtade vid tillfället drog iväg på sin resa som ingenting hänt.
Varför skulle SD strunta i sitt jobb och reseförberedelser och leta efter Lena?
Citera
2020-05-28, 07:29
Medlem
Citat:
Vad var det för jobbmail han fick kvällen/natten innan? Någon som bad honom åka ut till en arbetsplats dagen efter? Vilket han valde att göra med en arbetskollega.

SD var inte den enda som struntade i att leta efter Lena. Inte ens hennes närmaste gjorde det. BeholderX som hon dejtade vid tillfället drog iväg på sin resa som ingenting hänt.
Varför skulle SD strunta i sitt jobb och reseförberedelser och leta efter Lena?

SD hade semester, chefen blev förvånad att se honom på plats.

SD var den som först av vännerna fick reda på att LW var försvunnen och befann sig i området (vilket inte Norgeresenärerna gjorde).

SD var den som kände till området bäst och hade nog bra koll på var LW brukade röra sig. Det hade inte gått speciellt många timmar efter att han hade kontakt med LW och att sonen ringde.

Ytterligare en sak som är märklig... varför berättade inte SD för JG per omgående att LW var försvunnen, inte förrän på eftermiddagen valde han att berätta!
Citera
2020-05-28, 07:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
SD hade semester, chefen blev förvånad att se honom på plats.

SD var den som först av vännerna fick reda på att LW var försvunnen och befann sig i området (vilket inte Norgeresenärerna gjorde).

SD var den som kände till området bäst och hade nog bra koll på var LW brukade röra sig. Det hade inte gått speciellt många timmar efter att han hade kontakt med LW och att sonen ringde.

Ytterligare en sak som är märklig... varför berättade inte SD för JG per omgående att LW var försvunnen, inte förrän på eftermiddagen valde han att berätta!

Jag har för mig någon bad SD via jobbmail kvällen innan om en besiktning eller dylikt så han var väl bara på sitt kontor för att hämta grejer och fråga om kollegan vill följa med.

Lena hade andra vänner i Örebro som inte letade. Förstår fortfarande inte varför SD ska göra det. Han har sin egen familj, jobb och resebestyr den dagen. UW, NW och Lenas andra pojkvänner kan gott leta efter henne.

Varför han inte berättade för JG undrar jag också. Han var kanske orolog att JG skulle misstänka honom och/eller HD vilket så också skedde.
Citera
2020-05-28, 08:00
Medlem
Citat:
Jag har för mig någon bad SD via jobbmail kvällen innan om en besiktning eller dylikt så han var väl bara på sitt kontor för att hämta grejer och fråga om kollegan vill följa med.

Lena hade andra vänner i Örebro som inte letade. Förstår fortfarande inte varför SD ska göra det. Han har sin egen familj, jobb och resebestyr den dagen. UW, NW och Lenas andra pojkvänner kan gott leta efter henne.

Varför han inte berättade för JG undrar jag också. Han var kanske orolog att JG skulle misstänka honom och/eller HD vilket så också skedde.

Besiktningar på stora arbetsplatser brukar normalt innehålla flera personer och inte något som någon skickar ett mail mitt i natten om och som ska ske nästa morgon. Du kanske kan få fram detta "jag har för mig" mail vad det handlade om så vi får se. Finns det något i FUP som tyder på detta?

SD skriver till LW att han var orolig, hade semesterdag och den som tidigast blev han varse om att LW var försvunnen. Om han var orolig varför skulle inte den Vite riddaren då leta?

De andra vännerna LW hade i Örebro valde SD att inte berätta något för per omgånde varför?

Varför tror du att JG hade anledning att misstänka sina bästa vänner? Varför tror du att han suddade, varför tror du att han betedde sig som en tok vid rättegången?
Citera
2020-05-28, 08:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för en gedigen, skarp och väl genomtänkt inlägg.

Något som jag har funderat över är om de ätit lunch tillsammans?
SD går ju ut genom dörren på jobbet 12:07 och är tillbaka 12:14. Hämtmat från Krämaren?
Lena anländer sedan 12:33 till Krämaren och SD öppnar porten 12:35. Samtidigt verkar SD vid 12:48 hålla på med fakturor mm. Tveksamt vad som försiggått på hans jobb.

https://www.flashback.org/sp70736533

Om Lena varit på de olika butikerna även vid 12-tiden, borde inte det redovisats i FUP då?

Det är verkligen underligt med SDs visit på jobbet den 15:e maj. Chefen blev synnerligen förvånad. Och med tanke på de underliga historierna med det mycket blodiga sexet som SD uttryckte var så ofantligt blodigt att det såg ut som litervis (men han menade ju att det var så som det såg ut bara), så borde det verkligen resa en varningsflagg för utredarna vad han gjorde där.

Jag har ännu inte hunnit lyssna igenom SDs förhör från TR igen. Men som jag minns det fick han frågan om de mail som han skickade på mordnatten och hur viktiga de var. Och varför han var på jobbet den 15:e. Jag minns att åklagarna eller målsägarbiträdet tog upp att någon av de besiktningar som SD hävdade var så viktiga att slutföra före semestern aldrig blev dokumenterat och att företaget hävdade att de än idag aldrig fick intyget.

Jag ska vid tillfälle lyssna igenom förhören med SD igen, eftersom jag inte är säker på detta minne.

Så kanske mordvapnet finns på någon byggarbetsplats och är inbyggt, nergrävt eller whatever?

Konstigt med den försvunna ringen!
Jag har sett att förhörsledarna frågar de anhörig om ringarna, men fattade aldrig vilken ring det var. Jag hoppas att @nonada inte är sjuk och kan fixa sin jottacloud så jag kan hänga med bättre i tråden.
Det jag fetat, konstig fråga. Vet inte hur "viktiga" mejlen var men verkar ha varit relevanta för alla inblandade, om det är dessa mejl åkl. menade

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-28 kl. 08:47.
Citera
2020-05-28, 08:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu när tingsrätten väl har uppmärksammat åklagaren på den här bristen i åtalet så kan hon ju rimligen inte gå vidare till hovrätten utan att först ha gjort ett seriöst försök att slå hål på 23:34-alibit. Har svårt att tänka mig att hon går till hovrätten utan att först ha kollat upp saken, nu när hon av tingsrätten har gjorts medveten om att hon genom att överklaga den friande domen riskerar att få en oskyldig dömd till livstids fängelse.

Uppenbarligen handlar det alltså om en kompetensbrist hos polisens lokala IT-avdelning (och/eller enligt NA eventuellt en ovilja från NFC:s sida), men i så fall har ju åklagaren möjligheten att vända sig till t.ex. IBAS laboratories i stället:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Och en sådan utredning är jag övertygad om skulle välkomnas av försvaret, inte minst med tanke på vad SD skrev i TR-brevet. "Ej tillräckligt belyst ..."
Citera
2020-05-28, 08:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
SD har väl sagt att någon försöker sätta dit honom för mordet? Det har ju drevats väldigt hårt mot honom ända sedan första början här i tråden. Tänk om det är GM som sett till att bygga upp detta hat mot SD här? GM kanske var svartsjuk på att LW hade en intim relation med SD. Någon som hon nobbade? På detta vis kanske hen får sin hämnd både på LW och SD.
Ja det är något sådant jag också tror. Kanske den där personen som spökade vid 22.30-tiden som "kvinnan med hunden" mötte.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-28 kl. 08:31.
Citera
2020-05-28, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
SD har väl sagt att någon försöker sätta dit honom för mordet? Det har ju drevats väldigt hårt mot honom ända sedan första början här i tråden. Tänk om det är GM som sett till att bygga upp detta hat mot SD här? GM kanske var svartsjuk på att LW hade en intim relation med SD. Någon som hon nobbade? På detta vis kanske hen får sin hämnd både på LW och SD.

S och H hade en spekulation inför barnen om att någon försökte sätta dit honom när en okänd nyckel hittades i hemmet. H spred detta vidare till en väninna. Planteringsinfo, tänker jag...

S har hotat att döda L tidigare (nov/dec -16). L ringde polisen om trakasseri och då raderade han också en massa data i mobilen väldigt lägligt. Efter konstiga budskap om liv och död med loggar och en bild på en död fågel tog L tillbaka sin anmälan.

Att S dödshotade L låter helt stört. Det måste ha varit grymt svårt för L att hantera. Särskilt som hon tydligen var kär i honom. Ett par månader efter dödshot och trakasseri (-16) lät hon sig luras att de två skulle resa till Kilimanjaro tillsammans. S ord var lag och hon skulle blint lyda radiotystnad.

Våren -17 upptäcker H relationen, S väljer sin fru, bryter med L officiellt men fortsätter smyga och har sex med henne. Fy, fn vad ego.

När det gäller det du kallar drev, anser jag att S egna handlingar ligger till grund för misstanken om att han är skyldig till mordet och åklagaren anser att det är bevisat.

S säger att bara han vet om han är skyldig. Andra får gissa. Hur friskt uttalande är det? I mina öron talar det för att han är ensam GM och övriga (Jelly, H och SOA) är duktiga idioter.
Citera
2020-05-28, 08:55
Medlem
Inte läst på ett tag, för mkt att läsa ikapp.
Är domen överklagad?
Lever SD sitt liv som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in