2020-05-28, 06:03
Medlem
Ang den 15:e, SD var beviljad semester men valde att jobba, chefen blev förvånad att han var på plats.

Finns det någon tidslinje i FUP när SD dök upp på jobbet den morgonen?

LW:s son ringde tidigt ang att LW var förvunnen vid 07 om jag kommer ihåg rätt.

SD skickade SMS till LW, något om att sonen ringt och att SD också var orolig, han fick inget svar från LW.

Var befann SD sig när han tog emot samtalet och var befann han sig när han skickade SMS till LW?

Om jag kommer ihåg rätt tror jag att han var hemma när han fick sonens samtal (pga att det i tråden skrivits om att han mötte någon på morgonen, som var bekant med LW, men valde att inte stanna och prata om att sonen, och han själv enl SMS:et var oroliga över att LW var borta).

Varför valde denne "Vite riddare" att jobba på sin semesterdag i stället för att ta chansen att söka LW innan han skulle åka bort? Varför valde han inte att cykla omkring i området och leta efter sin nyss försvunna vän? Här hade han onekligen kunnat bli den hjälte som han så gärna ville!

När han kom till jobbet på morgonen frågade han en arbetskamrat om hen skulle följa med ut till en arbetsplats och jag har för mig att han fick med sig arbetskamraten.
Undrar om denne arbetskamrat fått frågan om hen hade SD under uppsikt hela tiden eller om SD försvann åt något annat håll under några minuter när de var ute på arbetsplatsen?
Citera
2020-05-28, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ang den 15:e, SD var beviljad semester men valde att jobba, chefen blev förvånad att han var på plats.

SD skickade SMS till LW, något om att sonen ringt och att SD också var orolig, han fick inget svar från LW.

Var befann SD sig när han tog emot samtalet och var befann han sig när han skickade SMS till LW?

Om jag kommer ihåg rätt tror jag att han var hemma när han fick sonens samtal (pga att det i tråden skrivits om att han mötte någon på morgonen, som var bekant med LW, men valde att inte stanna och prata om att sonen, och han själv enl SMS:et var oroliga över att LW var borta).

Varför valde denne "Vite riddare" att jobba på sin semesterdag i stället för att ta chansen att söka LW innan han skulle åka bort? Varför valde han inte att cykla omkring i området och leta efter sin nyss försvunna vän? Här hade han onekligen kunnat bli den hjälte som han så gärna ville!

När han kom till jobbet på morgonen frågade han en arbetskamrat om hen skulle följa med ut till en arbetsplats och jag har för mig att han fick med sig arbetskamraten.
Undrar om denne arbetskamrat fått frågan om hen hade SD under uppsikt hela tiden eller om SD försvann åt något annat håll under några minuter när de var ute på arbetsplatsen?

Jo frågan har arbetskamraten fått som svarade att det var alltid trevligt att lära sig något nytt, eller liknande. Det var tydligen ett uppdrag som var "nytt" för arbetskamraten. Minns inte hur ingående han svarade.
Man bör då i sammanhanget fråga om SD tidigare brukade arbeta på semesterdagar.
Hans arbete var väl sådant att det var flexibelt...Jobb kunde dyka upp när som helst, bli liggande, tas upp osv. Var det inte så att han ville bli klar med någon besiktning innan resan med HD?
Eller handlade det om bara JG:s trappa?
Senast redigerad av Moschata 2020-05-28 kl. 06:52.
Citera
2020-05-28, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
SD har väl sagt att någon försöker sätta dit honom för mordet? Det har ju drevats väldigt hårt mot honom ända sedan första början här i tråden. Tänk om det är GM som sett till att bygga upp detta hat mot SD här? GM kanske var svartsjuk på att LW hade en intim relation med SD. Någon som hon nobbade? På detta vis kanske hen får sin hämnd både på LW och SD.

Denna fråga har varit uppe förr ...
TR skriver ju också att man inte kan utesluta annan GM.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-28 kl. 06:51.
Citera
2020-05-28, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men frågan var varför just pekfinger-ringen saknas, och ditt resonemang var att den skulle haft vassa stenar och därför möjligtvis ha tagits av GM. (Du skriver nog om två olika ringar nu och det blir lätt förvirrande i diskussionen, eftersom långfingerrihgen som de facto har vassa stenar inte saknas).

Kan varit så att den hade mycket spår på sig och att GM därför avlägsnade den.
Citera
2020-05-28, 06:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Kan varit så att den hade mycket spår på sig och att GM därför avlägsnade den.

Om det finns spår på en ring finns det sannolikt på den andra också. Fingrarna är ju precis jämte varandra. GM borde ha tagit båda ringarna då.

Har någon ens vittnat om att Lena hade båda ringarna på sig på morddagen eftersom ni antar att den föravunnot den dagen just? Har Ar*n sagt att LW hade båda på sig den kvällen?
Citera
2020-05-28, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Tror du på det? Jag förstår inte ditt resonemang. Förklara!

Det Glorious .. menar här förstår i alla fall jag.
Planerat mord borde inte försiggå så nära bådas hem, för det första.
För SD vore det ju att skriva upp sig själv med prioritet över listan på misstänkta.
Att välja en plats i ett tättbebyggt område så att skrik kan höras, verkar också långsökt om mordet planerats. Helt nära den trafikerade stora vägen också. Om "mannen med påsen"
inte har med mordet att göra, kunde han reagerat om han passerat några timmar tidigare.
Är ju inte helt folktomt ens nattetid på en stå stor genomfartsväg.
Detta med 17 slag kan man också fundera över.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-28 kl. 06:51.
Citera
2020-05-28, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om det finns spår på en ring finns det sannolikt på den andra också. Fingrarna är ju precis jämte varandra. GM borde ha tagit båda ringarna då.

Har någon ens vittnat om att Lena hade båda ringarna på sig på morddagen eftersom ni antar att den föravunnot den dagen just? Har Ar*n sagt att LW hade båda på sig den kvällen?

A*n kanske inte räknade sin mammas ringar varje kväll ..
Inte säkert båda ringarna hade synligt spår på sig.
Citera
2020-05-28, 06:38
Medlem
[quote=anetor|71740829]
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Men det är ju många som påstår att LW var
på väg bort från honom. Då borde väl allt ha
varit frid och fröjd?[/QUOT

Det verkar ju inte så. Eller hur?

Men Gloriouslife är ju inne på samma linje som TR här.
TR har funderat över motivet om (det är SD som är GM) men inte hittat
hållbart motiv.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-28 kl. 06:50.
Citera
2020-05-28, 06:38
Medlem
Citat:
Jo frågan har arbetskamraten fått som svarade att det var alltid trevligt att lära sig något nytt, eller liknande. Det var tydligen ett uppdrag som var "nytt" för arbetskamraten. Minns inte hur ingående han svarade.
Man bör då i sammanhanget fråga om SD tidigare brukade arbeta på semesterdagar.
Hans arbete var väl sådant att det var flexibelt...Jobb kunde dyka upp när som helst, bli liggande, tas upp osv. Var det inte så att han vile bli klar med någon besiktning innan resan med HD?
Eller handlade det om bara JG:s trappa?

Jag har för mig att arbetskamraten svarade något som "hen hade iaf inte något att göra". Om hen också svarade som Du skriver ovan kommer jag inte ihåg men kan så vara.

Om det var ett inplanerat besök på arbetsplatsen så hade väl SD lämnat över det till någon arbetskamrat... kanske denne som nu, när SD dök upp, helt oväntat inte hade något för sig.

Frågan är om denne person hade koll på SD varje minut vid besöket eller om SD någon chans att göra sig av med något obemärkt.
Citera
2020-05-28, 06:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
A*n kanske inte räknade sin mammas ringar varje kväll ..
Inte säkert båda ringarna hade synligt spår på sig.

Jag tror nog en GM är smart nog att räkna ut att exempelvis DNA spår inte är synligt. Finns ingen logik i varför hen skulle ta bara en ring. Om det finns synligt spår på den ena kan man räkna med att det har skvätt på den andra också även fast det inte syns för blotta ögat.
Citera
2020-05-28, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Den bekanta SD träffar på väg till jobbet är HÅ. De möts i flygande fläng på cykel båda två. Hon smsar senare om varför hon inte high-fivat, som SD inbjöd till. Han svarar. Åtminstone vid smstillfället ska han ha fått telefonsamtalet.
Citera
2020-05-28, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Den teorin håller definitivt inte.

På vad sätt inte?
Planerat mord handlar mer om att så effektivt som möjligt ta livet av någon,
man står inte och räknar slagen då, som lutar mer åt personligt (impulsivt)
tillvägagångssätt.
Liksom platsen för mordet är synnerligen långsökt om mordet varit planerat
och SD GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in