Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Jag skulle snarare säga att all tillgänglig data tyder på att de länder som ofta jämförs med Sverige ligger FÖRE på "smittkurvan" och att dessa länder nu är på väg nedåt i antal smittade och döda. Sverige, å andra sidan, ligger i princip konstant. Det är därför Sverige helt plötsligt ligger i toppen på statistiken över dödsfall per capita räknat på de sista veckorna.
Jo är benägen att hålla med om detta vilket dock skulle innebära att Svenska strategin är ett än större misslyckande än de ger sken av just nu, för resonemanget just nu är ju att grannländerna kommer få samma spridning och dödsfall som vi har nu övertid (vilket är ett konstigt resonemang för den delen eftersom då bekräftar att nedstängning är effektivt att stoppa smittan).
Men visst allt beror hur man ser på det om målet är att köpa tid tills ett eventuellt vaccin så är det ingen tvekan om att grannarna gjort helt rätt.
Men med tanke på att detta är helt okänd sjukdom så går det inte försvara oförsiktigheten överhuvudtaget och med det menar jag att jag själv är ganska övertygad om att jag är corona infekterad och varit det i nästan två månader nu, inga allvarliga symtom utan saker som kommer och går som jag aldrig haft tidigare och det mest ihängande potentiella symptomen har varit sedan början på maj och pågår fortfarande. Så vet inte vad man ska tro om att man blir immun eller ens frisk från det.